- România începe să se însănătoșească
- Pentru prima dată în istoria României, o guvernare PSD e doborâtă prin moțiune de cenzură
- Cred că a fost posibil printr-un efort închegat al întregii opoziției
- Pornim de la premisele unui stat care nu mai funcționează, cocoșat de clientelism
- Serviciile publice sunt de foarte proastă calitate, dramele pe care le-a trăit România în ultimul an demonstrează acest lucru
- Statul a devenit un inamic al prosperității
- Statul nu te ajută, pur și simplu te pândește când îți asumi să devii antreprenor
- Putem să facem lucrurile să funcționeze în România
- Asta presupune să ai un președinte activ, implicat, prezent, care e relevant
- Deseori ni se spune nu s-a putut mai mult
- Președintele e cea mai legitimă forță din stat
- Voi fi un președinte care va conta în dezvoltare
- Prima prioritate e reforma constituțională în care președintele trebuie să participe la ședințele de guvern la ce înseamnă bugetul statului
- Președintele duce obiectivele societății. Vizez creșterea atribuțiilor președintelui
- Președintele trebuie să aibă atributul ca în situații de criză politică să poată declanșa alegeri anticipate
- Cât de simplu se putea ieși din criza pe care am traversat-o dacă președintele avea acest atribut
- Este o modificare la care ținem foarte mult
- Fără penali în funcții publice. Ai fost condamnat, adio funcție publică
- Un milion de cetățeni au semnat acest principiu de minimă igienă
- Educația - am asumat un obiectiv de 6% pentru Educație. Nu putem spera să fim o națiune care contează cât timp nu investim în Educație
- Vom face și în Educație sistem de salarizare comparativ cu modul în care ne plătim azi judecătorii sau medicii
- Sănătatea - O nouă lege, prin care prevenția și medicina de familie să fie reașezate acolo unde e nevoie. Suntem o țară care se tratează la urgențe și la marii profesori
- Trebuie dezvoltată infrastructura de sănătate, spitalele regionale
- În toată țara funcționează spitale în clădiri care ar trebuie să fie clădiri istorice sau muzee
- România pare să fie furnizorul internațional de medici profesioniști pentru Europa și SUA
- Țările nordice printează organe la imprimante 3D. Adeseori cu medici români
- Economie - președintele poate aduce în dezbaterea publică temele esențiale
- Debirocratizare, informatizarea ANAF, predictibilitatea și stabilitatea
- Statul român trebuie să susțină antreprenorii, inițiativa privată, să adopte măsuri prin care oamenii să fie încurajați să fie și buni contribuabili dar să vadă și că statul îi susține
- Infrastructura, o altă temă obligatorie. Nicio regiune nu trebuie să mai rămână izolată
- Obiectivele asumate privesc interconectarea regiunilor din România
- Partea socială - vom opri taxarea sărăciei. Impozit zero pe salariul minim
- Politica externă, afacerile europene - pilonii, NATO, UE, parteneriatul cu SUA, sunt elemente la care țin foarte mult
- Republica Moldova - pe termen scurt o unire politică nu e posibilă, dar România trebuie să devină furnizorul de bunăstare pentru Moldova
- Românii din Moldova trebuie să vadă nu doar să audă că România realizează interconectare energetică, continuăm investițiile în școli și grădinițe
- E foarte bine că România renovează școli și grădinițe, dar acolo copiii sunt învățați să uite limba română
- Putem să fim fericiți și în România
Iată mai jos programul propus de Dan Barna (sursa - aici):
Reforma constituțională.
- Un mandat constituțional clar pentru Președinte, care să permită soluționarea crizelor politice
Președintele va putea iniția un referendum pentru dizolvarea Parlamentului. În cazul în care referendumul este validat, Parlamentul este dizolvat. Președintele va putea iniția referendum pentru dizolvarea Parlamentului o singură dată pe parcursul unui mandat, dar nu cu mai puțin de 6 luni înainte de finalizarea acestuia.
În cazul adoptării unei moțiuni de cenzură, Președintele va avea posibilitatea fie de a desemna un nou candidat pentru funcția de Prim-ministru, fie de a dizolva imediat Parlamentul și de a declanșa alegeri anticipate.
Dacă Parlamentul îl suspendă pe Președinte, în ciuda unui aviz negativ al Curții Constituționale, iar referendumul de demitere este respins de către alegători, atunci Parlamentul va fi dizolvat de drept.
Creșterea rolului Președintelui în ceea ce privește direcțiile majore de politici publice, inclusiv adoptarea bugetului de stat
În prezent, Președintele poate participa la ședințele Guvernului în care se dezbat probleme de interes național privind politica externă, apărarea țării, asigurarea ordinii publice și, la cererea Prim-ministrului, în alte situații. Atunci când participă la ședințele Guvernului, Președintele le prezidează.
Propun ca participarea Președintelui la ședințele de guvern în aceste situații să devină obligatorie, nu opțională, iar pe lângă politica externă, apărarea țării și asigurarea ordinii publice, Președintele să participe și la ședințele în care se dezbat și adoptă bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale de stat.
Propun această extindere a atribuțiilor Președintelui odată cu înființarea unui Consiliu pentru Dezvoltare în subordinea șefului statului cu atribuții privind informarea permanentă a Președintelui în legătură cu starea generală a economiei românești. Predictibilitatea și responsabilitatea fiscală trebuie să fie condiții obligatorii, reflectate în Constituție.
- Fără Penali în Funcții Publice
- Alegerea primarilor și președinților de Consilii Județene în două tururi de scrutin
- Reforma Parlamentului
Educație
Principalele direcții de promovare a Educației ale mandatului meu de președinte vor fi:
- 6% din PIB pentru Educație
Alocăm fonduri speciale pentru formarea profesională inițială și continuă a personalului din învățământ precum și pentru atragerea cadrelor didactice către zonele geografice cu deficit de profesori.
Creșterea prestigiului profesiei didactice și promovarea continuă a carierei pedagogice, inclusiv printr-o remunerare corespunzătoare: vom crește salariile educatorilor și profesorilor din ciclurile ante-preșcolar, preșcolar, primar, gimnazial și liceal. Dacă vrem învățământ de calitate atunci trebuie să fim pregătiți în viitorul apropiat să ne plătim profesorii așa cum plătim medicii sau magistrații.
Investim în infrastructură educațională critică (clădiri, laboratoare, biblioteci, cămine, cantine, dar și resurse educaționale precum materiale didactice, infrastructură digitală) și revizuim mecanismul finanțării per elev, astfel încât o pondere mai mare să revină echipamentelor și materialelor didactice pentru activități școlare și extracurriculare.
- Continuarea măsurilor de stimulare a accesului și participării în educație pentru toți copiii și tinerii și introducerea unor măsuri concrete care să crească calitatea educației
Dar avem și o nevoie acută de calitate în educație la toate nivelurile. Care înseamnă profesori bine pregătiți, cu prestigiu, dezvoltarea de competențe ale copiilor și tinerilor adaptate la nevoile reale ale societății actuale și adaptarea educației la cerințele specifice ale elevilor, cu eliminarea uniformizării care nu creează altceva decât mediocritate. Pentru a avea profesori bine pregătiți, este necesară atragerea celor mai buni tineri către o carieră didactică, pregătirea lor inițială de calitate, precum și formarea continuă a tuturor cadrelor didactice din sistem.
Calitate înseamnă și deschiderea către concurență în sistemul de învățământ. Educația este prea importantă pentru a fi organizată sub forma unui monopol: părinții trebuie să aibă dreptul să aleagă școala copiilor lor. Simultan, este nevoie de reforma profundă a modului în care se face astăzi evaluarea calității serviciilor de educație.
- Descentralizarea și depolitizarea educației prin transferul puterii de decizie către școli, la nivelul elevilor, părinților și profesorilor
- Alegerea primarilor și președinților de Consilii Județene în două tururi de scrutin
Deși s-a spus de multe ori că vom centra educația pe copil, cel mai puternic actor din sistem a rămas politicul. Avem un sistem de educație extrem de centralizat și politizat, în care cei mai puternici actori sunt ministrul educației și primarii. Nici profesorii, nici părinții nu au putere de decizie în actualul sistem. Susținem că sistemul de educație trebuie să fie depolitizat și descentralizat. Puterea de decizie în școli trebuie să fie a celor care sunt cei mai apropiați de copii: profesorii și părinții. Ei știu cel mai bine care sunt nevoile copiilor și ale școlii.
Inspectoratele școlare sunt instituții retrograde; avem nevoie de o reformă substanțială a sistemului astfel, cu instituții care să reprezinte garanția calității actului de educație. Propunerea pe care o voi susține în mandatul meu de președinte este transferul puterii de decizie de la inspectoratele școlare către nivelul școlii și schimbarea modului de funcționare a consiliilor de administrație astfel încât școlile să fie conduse mai aproape de copii și pentru interesele lor.
- O școală mai sigură și mai sănătoasă pentru copii
Educația pentru sănătate trebuie să fie o prioritate în școlile din România pe parcursul anilor de învățământ primar și gimnazial. Acesta trebuie să includă componente de: informare preventivă și educație pentru siguranță și evitarea pericolelor, cu referire la toate pericolele la care pot fi expuși elevii - agresivitate și cazuri de bullying, fumatul, utilizarea unor substanțe narcotice și ilegale, dar și pentru a face față la situații de risc de incendiu, cutremur sau inundație.
Educație pentru sănătate înseamnă, în același timp, și promovarea unui stil de viață sănătos în rândul elevilor: este nevoie de dezvoltarea unui sistem de sport școlar și universitar, sportul fiind fundamental pentru dezvoltarea fizică și emoțională a copiilor și în prevenția unor afecțiuni de sănătate.
Sănătate
Finalizarea infrastructurii critice în sănătate - spitale regionale și transformarea României într-un centru european de inovație în sănătate
România are nevoie de spitale noi, cele promise, dar niciodată realizate: 3 spitale regionale construite și dotate corespunzător la Cluj, Iași și Craiova până la finalul mandatului meu de președinte.
România are nevoie de medici la sate și de fonduri alocate sănătății pentru medicina primară. România are nevoie de un sistem sanitar care să poată salva vieți - secțiile de mari arși din spitale necesită investiții pentru ca pierderi de vieți precum cele în urma tragediei de la Colectiv să nu se mai întâmple.
Dar tot România poate și trebuie să devină și unul dintre cele mai puternice centre europene de inovație în Sănătate, prin stimularea financiară și sprijin logistic acordat antreprenorilor care propun soluții tehnologice de îmbunătățire a calității vieții pacienților. Avem resurse pentru dezvoltarea unor platforme interuniversitare între facultățile de medicină, IT și cele tehnice pentru a crea pe plan intern inovație în biotehnologie, cu sprijin din partea sectorului privat. Astăzi, scutirile de impozit acordate cercetătorilor și inovatorilor care lucrează în acest domeniu sunt aplicate unui număr limitat de activități eligibile, ceea ce inhibă investițiile în domeniu. România poate și trebuie să devină cel mai important jucător regional în cercetare și inovare în domeniul biotehnologiei și e-health.
- O nouă lege a sănătății
Pe hârtie, statul român le oferă cetățenilor săi servicii medicale extinse, dar în realitate fiecare dintre noi știm că trăim într-o mare minciună oficială. Serviciile medicale nu sunt plătite la valoarea lor reală, achizițiile efectuate în sistemul medical sunt infestate de corupție, investițiile nu se bazează pe nevoile oamenilor, ci pe interesele unor cercuri de putere.
Și în tot acest timp, costurile cu serviciile medicale au devenit o problemă din ce în ce mai apăsătoare pentru milioane de familii. România se numără printre țările europene cu o rată mare a populației expuse la cheltuieli catastrofice din motive medicale. Acest lucru înseamnă că sunt foarte multe familii care au ajuns la sapă de lemn atunci când cineva drag s-a îmbolnăvit.
Avem nevoie de o nouă lege a sănătății care să țină costurile sub control. Voi iniția un grup de lucru pentru o nouă lege a sănătății, care va implica toți actorii relevanți ai sistemului: reprezentanți ai pacienților și ai organizațiilor societății civile cu activitate în domeniul sanitar, reprezentanți ai universităților de medicină și ai departamentelor de sănătate publică, experți în economie și politici de sănătate, reprezentanți ai medicilor de familie, ai asistentelor medicale și moașelor, ai managementului din sistemul medical public și privat.
Împreună vom elabora o nouă lege a sănătății care va urmări cu precădere modernizarea sistemului de asigurări de sănătate și întărirea asistenței medicale primare.
Sistemul de asigurări de sănătate trebuie modernizat și așezat pe principii de cost-eficiență. Românii sunt printre cetățenii europeni care au cheltuieli medicale direct din buzunar peste media UE și în creștere. Ca rezultat, accesul la servicii medicale de calitate este redus, iar oamenii devin mai săraci și mai bolnavi. Sistemul de asigurări de sănătate trebuie modernizat astfel încât statul să le poate oferi românilor protecție financiară în caz de boală și acces la servicii medicale atunci când au nevoie.
Cheia unui sistem medical modern sustenabil financiar este întărirea asistenței medicale primare și a programelor de prevenție. Noua lege a sănătății trebuie să redea medicilor de familie rolul de temelie a sistemului medical, atât prin stimulente profesionale și financiare, cât și prin programe inovatoare care să crească accesul oamenilor din toate mediile de rezidență la asistență medicală. Voi susține creșterea ponderii bugetului alocat medicinei de familie de la 6%, cât este în prezent, la 10% - un nivel apropiat de media statelor europene.
Noua lege a sănătății va avea reguli noi, mai flexibile, privind stimulentele fiscale acordate activităților din domeniul cercetării și inovației din sfera medicală.
- Strategia Națională de Resurse Umane în Sănătate
România este principalul rezervor de medici străini care practică în vestul Europei: în ultimul deceniu țara noastră a pierdut 800 milioane de Euro (aproximativ 80 milioane Euro anual) educând medici aici în România, medici care astăzi profesează în alte țări. Ultimele date disponibile ne arată că peste un sfert (26%) din posturile pentru medici existente în sistemul public de sănătate sunt vacante, cu dezechilibre imense între orașe și sate. Guvernarea PSD a ignorat situația. Sondajele în rândul medicilor arată că principalul motiv de emigrare în ultimii ani este absența posibilităților de dezvoltare profesională și dotarea deficitară a spitalelor publice. Mărirea salariilor a fost benefică, dar este departe de a fi suficientă, cum ne arată și experiența din alte țări: este nevoie de o strategie care să ofere medicilor români un sistem care să-i motiveze să rămână să profeseze acasă, în România.
Una din prioritățile mele ca Președinte al României va fi aprobarea și implementarea Strategiei Naționale de Resurse Umane în Sănătate, un plan de măsuri inteligente și concrete pentru una din cele mai importante și inteligente bresle ale României: medicii.
- Alegerea primarilor și președinților de Consilii Județene în două tururi de scrutin
Deși s-a spus de multe ori că vom centra educația pe copil, cel mai puternic actor din sistem a rămas politicul. Avem un sistem de educație extrem de centralizat și politizat, în care cei mai puternici actori sunt ministrul educației și primarii. Nici profesorii, nici părinții nu au putere de decizie în actualul sistem. Susținem că sistemul de educație trebuie să fie depolitizat și descentralizat. Puterea de decizie în școli trebuie să fie a celor care sunt cei mai apropiați de copii: profesorii și părinții. Ei știu cel mai bine care sunt nevoile copiilor și ale școlii.
Inspectoratele școlare sunt instituții retrograde; avem nevoie de o reformă substanțială a sistemului astfel, cu instituții care să reprezinte garanția calității actului de educație. Propunerea pe care o voi susține în mandatul meu de președinte este transferul puterii de decizie de la inspectoratele școlare către nivelul școlii și schimbarea modului de funcționare a consiliilor de administrație astfel încât școlile să fie conduse mai aproape de copii și pentru interesele lor.
- Împreună cu medicii și asistentele medicale vom promova calitatea asistenței medicale în România
Aceste cifre tragice sunt rezultatul unui sistem medical din care adesea lipsește respectarea protocoalelor de tratament și în care aplicarea metodelor moderne de management medical și organizare a echipelor medicale sunt o excepție, nu o regulă.
Un medic care trebuie să stea 36 de ore în spital pentru că nu există colegi care să-l înlocuiască, obosește și poate greși mai ușor. Un medic care nu are întotdeauna medicamentele necesare la dispoziție, nu poate acorda pacientului cel mai bun tratament, chiar dacă știe și dorește să o facă. Un medic care pierde zilnic minute prețioase cu birocrația sau cu sistemele electronice blocate, nu mai are timp pentru comunicare cu pacientul.
Ca președinte al României mă voi implica direct și activ în dezvoltarea unui sistem medical modern care să ajute medicul și personalul medical să fie cea mai bună versiune a sa, nu să-l împingă către greșeli și epuizare.
Infrastructură
- Conectarea provinciilor istorice cu autostrăzi
- Modernizarea și reînnoirea căilor ferate
- Strategia Națională de Resurse Umane în Sănătate
România este principalul rezervor de medici străini care practică în vestul Europei: în ultimul deceniu țara noastră a pierdut 800 milioane de Euro (aproximativ 80 milioane Euro anual) educând medici aici în România, medici care astăzi profesează în alte țări. Ultimele date disponibile ne arată că peste un sfert (26%) din posturile pentru medici existente în sistemul public de sănătate sunt vacante, cu dezechilibre imense între orașe și sate. Guvernarea PSD a ignorat situația. Sondajele în rândul medicilor arată că principalul motiv de emigrare în ultimii ani este absența posibilităților de dezvoltare profesională și dotarea deficitară a spitalelor publice. Mărirea salariilor a fost benefică, dar este departe de a fi suficientă, cum ne arată și experiența din alte țări: este nevoie de o strategie care să ofere medicilor români un sistem care să-i motiveze să rămână să profeseze acasă, în România.
Una din prioritățile mele ca Președinte al României va fi aprobarea și implementarea Strategiei Naționale de Resurse Umane în Sănătate, un plan de măsuri inteligente și concrete pentru una din cele mai importante și inteligente bresle ale României: medicii.
Finanțarea adecvată a infrastructurii de transport: un program pe 10 ani
Alocările bugetare pentru investiții s-au prăbușit în ultimii ani. Pentru investiții în rețeaua națională de autostrăzi și drumuri naționale alocarea anuală este de aprox. 0,05% PIB de la bugetul de stat. Pentru reparații capitale și întreținerea căilor ferate, alocarea este de sub 0,01% PIB. Sunt sume infime raportate la nevoi. Cu alocări mici și inconstante, direcționate schimbător după culoarea politică, nu putem avea decât cârpeli și cioturi de rețea.
Obiectivul de finanțare al rețelelor rutiere și feroviare - întreținere, reparații capitale și investiții - trebuie să fie de 1% PIB în medie pe următorii 10 ani. Numai așa putem face un salt calitativ semnificativ al rețelei de transport românești.
- Profesionalism în gestionarea infrastructurii de transport
Încrederea între mediul public și mediul privat (ingineri, proiectanți, constructori) este esențială pentru implementarea acestui program ambițios. Statul trebuie să fie un partener predictibil, corect și implicat în ceea ce ține de el, iar mediul privat trebuie să vină cu eficiență, expertiză și inovație în acest parteneriat pentru transformarea infrastructurii românești.
Economie
- Consiliul pentru Dezvoltare
Consiliul pentru Dezvoltare va avea următoarele atribuții principale:
Documentarea, în rapoarte anuale, a nevoilor economiei românești, a stadiului realizării obiectivelor din planul de guvernare și a sugestiilor privind oportunități ce pot fi folosite în interesul economic și strategic al României.
Avertizarea cu privire la politici economice care ar afecta stabilitatea economică a țării prin rapoarte de atenționare timpurie care să ajute la prevenirea crizelor economice majore.
- Obiective majore de politică economică
- Antreprenoriat ușor și fără birocrație
- Transformarea digitală a României
- Aderarea la euro
- Energie curată pentru România viitorului
- Tranziția energetică
Mediu
- Mediul ca prioritate de politică externă
România are astăzi, prin resursele naturale și poziție, interese și oportunități majore. Trebuie să completăm rolul nostru regional emergent în generarea de energie curată cu oportunitățile de investiții în agricultura durabilă, transporturi, eficiență energetică și biodiversitate. Acestea sunt inseparabile de un profil european și global în combaterea schimbărilor climatice și asigurarea unei calități ridicate a vieții.
Atât în materie de legislație europeană, cât și în procese internaționale cum este implementarea Acordului de la Paris, România are interesul economic și politic să fie un jucător activ. Acest lucru cere corelarea politicii externe și europene de mediu (agricultură, energie, transporturi etc.) cu o viziune pe termen mai lung a politicilor vizând oportunități economice, finanțarea europeană și dezvoltarea teritorială a României.
Oprirea tăierilor ilegale de lemn, care este o resursă strategică a țării
Voi susține dezvoltarea unui sistem complet de monitorizare și control pentru tăierile de pădure, prin reactivarea aplicației Inspectorul Pădurii și mecanisme de trasabilitate a masei lemnoase, de la tăiere și până la punctul de exploatare. Lemnul este o resursă strategică iar pădurile fac obiectul securității naționale a României, prin urmare combaterea fenomenului tăierilor ilegale va fi tratată cu prioritate în CSAT.
Protecția mediului reprezintă, în egală măsură, o diminuare a corupției. În jurul resurselor naturale se vehiculează sume uriașe care alimentează corupția, sute de milioane de euro anual. Protejând mediului se reduc substanțial sursele de corupție cum sunt valoarea lemnului exploatat ilegal, retrocedările ilegale de păduri sau tranzacțiile obscure cu certificate verzi.
Mă voi implica direct, prin CSAT, în oprirea tăierilor ilegale și instituirea unui program național de reîmpădurire a terenurilor pe care s-au făcut tăieri ilegale, gestionarea eficientă a pădurilor și a ariilor protejate, cu respectarea întocmai a tratatelor internaționale și a directivelor europene legate de protecția mediului.
Reducerea amenințărilor de mediu care pot deveni amenințări de siguranță națională
Anual în România mor prematur 25.000 de oameni din cauza poluării și a calității aerului. Gravitatea acestei probleme justifică preluarea ei de către Președinte, în cadrul CSAT, în vederea identificării unor soluții urgente cu toate instituțiile responsabile.
Dezvoltare economică durabilă, cu respectarea Acordului de la Paris
Abordarea dezvoltării economice va ține cont de nevoile specifice de protecție a mediului. În acest sens, voi sprijini acele măsuri de dezvoltare economică care reduc emisiile de carbon prin încurajarea tehnologiilor nepoluante de ultimă generație, promovează utilizarea eficientă a resurselor și încurajează economia circulară, stimulează investițiile în energie curată și automobile electrice și respectă standardele europene de mediu.
Social
- Oprirea taxării sărăciei
- Eliminarea barierelor de acces și asigurarea serviciilor de bază pentru toți cetățenii României
- Echilibrarea relațiilor de gen
- Promovarea familiei prin solidaritatea între generații
Externe și afaceri europene
- Creșterea integrării euro-atlantice
Ca membri NATO, vom continua sporirea capacității de furnizor de securitate în plan regional și internațional, militând pentru consolidarea relevanței articolului 5 al Tratatului de la Washington. Urmărim realizarea Capabilității Operaționale depline a NATO Ballistic Missile Defense (BMD).
Vom susține procesul de extindere a UE către toate țările din Balcanii de Vest, pornind de la ideea respectării stricte a criteriilor de aderare, inclusiv pe tema drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale.
Este în mandatul și responsabilitatea Președintelui de a juca un rol mult mai activ în cadrul instituțiilor europene, inclusiv în Consiliul European și de a deveni membri ai celor mai evoluate forme de integrare europeană - spațiul Schengen și zona euro. Trebuie să deblocăm procesul de aderare a României la Schengen prin convingerea partenerilor europeni că țara noastră îndeplinește nu doar condițiile tehnice de aderare, cât și pe cele politice care țin de angajamentul ferm față de valorile europene ale democrației și statului de drept. Statul de drept nu este negociabil, nici la nivel de țară, nici la nivel de Uniune. Susțin crearea unui mecanism orizontal, aplicabil în toate statele membre, de monitorizare a derapajelor față de statul de drept, pe modelul MCV, implementat cu succes în Bulgaria și România.
- Comunitățile românești din afara țării, prioritate de politică externă
Dar în același timp, românii care au plecat trebuie să știe că statul român nu i-a uitat și le este alături atunci când au nevoie. De aceea, ca președinte, îmi voi asuma rolul principal de reprezentare a comunităților românești, atât în relația cu autoritățile statului român, cât și în cea cu autoritățile statelor în care trăiesc aceste comunități.
Din primul an de mandat, voi veni în Parlament cu un mesaj privind starea comunităților românești din afara țării. Mesajul va fi anual și va fi elaborat după consultarea comunităților din Diaspora, a instituțiilor românești cu atribuții în politica externă și a reprezentanților statelor în care trăiesc aceste comunități. Mesajul Președintelui despre Diaspora are ca obiectiv sensibilizarea instituțiilor și a publicului cu privire la problematica specifică a diasporei, dar și direcții concrete de soluționare a problemelor din perspectivă instituțională și/sau diplomatică.
- Echilibrarea relațiilor de gen
- Democrația, drepturile omului și liberul schimb
În acest sens vom lucra alături de partenerii europeni la aspectele care vizează apărarea și creșterea puterii normative a UE. În mod concret vom face ca puterea politică a celui de-al șaselea stat ca pondere de populație și al nouălea ca suprafață în UE să conteze la nivel european.
Atât în materie de comerț liber cât și în materie de promovare și apărare a drepturilor omului, UE este astăzi actorul mondial cel mai important. Miza nu este doar una de percepție, ci este vorba de natura societăților în care trăiesc copiii și nepoții noștri. Într-o lume în care competiția globală pentru putere, resurse și influență este la o intensitate fără precedent în ultimele decenii, România este obligată să contribuie la consolidarea și extinderea rolului global al UE.
- Susținere pentru Republica Moldova
Aplicarea Tratatului de Asociere al Republicii Moldova la UE face deja proba concretă a avantajelor economice și sociale.
Instrumentele naționale și cele europene trebuie să fie aliniate. România nu trebuie să lipsească din procesul de rezolvare a conflictului înghețat de pe teritoriul Moldovei. Integritatea statală și teritorială a Republicii Moldova este o condiție de securitate europeană.
Totodată, România poate să facă mai eficientă asistența pentru dezvoltare acordată Republicii Moldova ca parte din contribuția României la efortul pe care îl face UE în această direcție. În acest sens, sectoare-cheie ca educația, sănătatea, furnizarea de energie și cultura trebuie să fie prioritare pentru direcțiile de acțiune ale României în relația cu Republica Moldova. Continuarea inițiativelor economice comune și a proiectelor strategice de interconectare energetică derulate împreună cu Republica Moldova va fi o reconfirmare a dorinței de stabilitate și a unui parcurs spre integrarea europeană.
- Tehnologia și politica externă
Strategia Națională de Apărare a Țării trebuie sistematic testată în ceea ce privește relevanța ei în raport cu tehnologii și amenințări emergente.
Plasarea României între țările care au un sector de IT avansat și care adoptă soluții tehnologice pentru servicii publice și comunitare este imperativă pentru obiectivul unei economii prospere și durabile și a unei societăți performante. Vulnerabilitățile de securitate și dependențele sistemice pe care le generează acestea sunt serioase, dar mai puțin costisitor de gestionat decât decalajul de productivitate și calitate a vieții cetățenilor în raport cu media UE.
România trebuie să participe activ la procesul de planificare și reglementare internațională care să permită gestionarea riscurilor de securitate în domeniul tehnologic. Protecția datelor și a comunicațiilor, asigurarea unui spațiu digital liber de interferențe ilicite și manipulări statale și din partea unor grupări non-statale sunt priorități deja actuale.
Ideal, spațiul digital ar rămâne demilitarizat și liber. În realitate, acesta face obiectul unor operațiuni ofensive sau subversive majore.
Viitorul democratic, liber al societăților noastre și expresia unor valori europene depind de apărarea acestui spațiu cu aceeași stringență ca cea dedicată apărării teritoriului național, a spațiului aerian sau a apelor teritoriale. Similar, capacitatea de cooperare cu aliații este imperativă în condițiile în care competitori strategici ai aliaților României alocă resurse majore domeniului.
La fel ca în alte domenii actuale de securitate, succesul demersurilor interne și externe ale României va depinde de existența unor politici publice robuste și de o comunitate de securitate în care sectoarele public, privat și civic își păstrează independența, dar sunt în cooperare. Pe aceste dimensiuni se articulează și contribuția regională și globală a României.
Apărare
Promovarea unei atitudini consecvent, pro-euroatlantică și proactivă în relație cu partenerii noștri strategici.
Dezvoltarea și întărirea actualului sistem de garanții de securitate de care beneficiază România.
Acord Politic Multianual pentru Apărare și transpunerea deciziilor strategice asumate în domeniul politicii de securitate
Cadrul legislativ din domeniul apărării trebuie să răspundă realităților actuale și să asigure transpunerea deciziilor strategice asumate în domeniul politicii de securitate și apărare pentru facilitarea mobilității militare și valorificarea instrumentelor financiare și de cooperare în sfera apărării.
- Strategia de industrializare pentru apărare
La aceste programe trebuie adăugată Strategia de industrializare pentru apărare, care va asigura resursele energetice și financiare pentru dezvoltarea infrastructurii critice în domeniul apărării, armonizată cu programele de înzestrare ale celorlalte componente ale sistemului național de securitate și cu cele ale autorităților locale.
- Rezerva Operațională
- Centru Național Integrat pentru Reziliență
- Siguranța carierei militare
Ordine publică
Aducerea și menținerea României între primele state din Uniunea Europeană cu cel mai scăzut nivel de infracționalitate
Principalele măsuri care vor fi întreprinse în vederea atingerii acestui obiectiv ambițios pentru România sunt: reformarea sistemului de selecție inițială, recrutare, educare și dezvoltare în carieră a personalului din domeniul ordinii publice - fără cadre pregătite din punct de vedere profesional și al profilului psiho-atitudinal specific domeniului, reformele nu își vor atinge scopul. Reînființarea liceelor de poliție este o măsură pe care o voi susține prin mecanismele pe care Președintele le are la dispoziție în acest domeniu. Asigurarea unui sistem de promovare și comandă predictibil, bazat pe meritocrație și ferit de ingerințe politice în cadrul Ministerului Afacerilor Interne și promovarea unor standarde europene de lucru în cadrul MAI sunt critice pentru atingerea obiectivului propus.
Doctrina de intervenție a Jandarmeriei trebuie să fie una care să respecte nevoile și drepturile cetățenilor și nu nevoile statului. Deciziile de această natură trebuie luate pe principiul subsidiarității, de acele autorități care sunt cel mai aproape de cetățeni - adică primarii - și nu de către guvernanți. Utilizarea forței trebuie să fie mereu strict necesară, proporțională și îndreptată doar împotriva acelor persoane care încalcă legea și nu folosită ca un instrument de represiune împotriva cetățenilor.
România va deveni un vector regional de securitate
Corupția este o amenințare de securitate și reprezintă unul dintre cele mai mari impedimente în procesul de dezvoltare al țării, afectând atât securitatea, cât și capacitatea de coordonare și acțiune externă. Legislația în vigoare trebuie reactualizată și adaptată la noua situație geo-politică, iar controlul exercitării măsurilor specifice de combatere a corupției cu potențial de amenințare la adresa securității va fi strict reglementat prin lege.
Consiliul Suprem de Apărare al Țării va fi reformat prin crearea unor structuri - expert permanente în cadrul Administrației Prezidențiale, care vor gestiona integrat comunitatea națională de informații, cât și comunitatea de politică externă.
Sa-i vedem pe noii politicieni. Sper sa merite efortul nostru de a merge la vot cu ei...
Asta e demagogie.
Vechiul refren cu noua generatie care se lupta cu sistemul, ciocoii si statul paralel.
in sfarsit, think tahkul de la baneasa a elaborat un plan...pardon, program.
Oricum, bate un vanticel proaspat. Oamenii au inceput sa simta si este posibil ca acest lucru sa schimbe dramatic scena politica de maine a Romaniei. Asa ca, iese sau nu Barna acum, nu este cel mai important lucru. Important este ca USR/PLUS sa castige Parlamentarele...
Nu-s mare fan USR, dar aparent e singura sansa a Romaniei, careia i-au plecat 5.000.000 de oameni activi, "gratie" PSD in mare masura, dar si altora gen PNL.
Daca nu facem ceva in urmatorii 1-2 ani, Romania va deveni aproape sigur un stat esuat, plin de baroni care vor mulge fara mila ce a mai ramas din populatia activa pana vom ramane fara asa ceva. Apoi pensionarii vor manca direct din ruinele fabricilor alora pe care se lauda ca le-au construit inainte de 89 sau vom cere, asemen Republicii Moldova, ajutor la rusi.
Daca ai fi patriot si nu un troll sau un "useful idiot" cu creierul rosu, ti-ar pasa mai mult de asta si mai putin cine e mai carismatic dintre Ciolos si Barna.
depinde de cine'i in spate....
progresisti din toate tzarile, uniti'va !
Si dupa aia sa ne povestiti si noua daca ii mai priviti cu tot la fel de mult optimism.
Care e solutia ta? Votarea acelorasi mincinosi si hoti din PSD/ALDE/PNL/PNL(D)?
Romanul de rand nu are decat o sansa: sa voteze!
Daca nici USR nu se vor tine de cuvant, nu-i mai votam peste 4 ani si OUT!
Numai schimband politicienii repede, poate, poate vom avea sansa de oameni care vor face ce spun!
I-au injurat pe PSD-isti ca au promis tot ce se putea, si ei vin cu si mai mult.
Oameni noi, dupa modelul vechi.
Daca vin cu program, de ce promit, ce sunt PSD?
Hotarati-va, zic :)
Pe de alta parte sunt lucruri de bun simt pe care se poate dezbate in aceasta campanie... asta daca se va baga careva la dezbatere ...
Hai mai intai sa scapam de gunoaiele istorice si promit ca atunci ca atunci cand va aparea un partid real la dreapta USR-ului voi vota cu el. Mai dureaza cel putin un rand de alegeri pana atunci(in afara de cel de anul viitor)
Si, oricum nu la acest lucru se referea Barna... ci la impredictibilitatea sistemului fiscal, lucru care a creat haos in randul micilor antreprenori (firmele mici cu cativa angajati)... Precum si supra-taxare muncii cu beneficii (aproape) 0,...
Hai ca nu e chiar asa de rau statul asta, cel putin cu unii, nu-i asa, domnule viitor presedinte?
dar e greu sa gandesti singur, e mai usor sa ti se spuna ce sa scrii...
El vrea sa faca posibile anticipatele printr-o masura prin care face imposibila vreodata trecerea unei motiuni de cenzura.
Corect ar fi sa propuna asa: presedintele poate propune oricand referendum pentru alegeri anticipate. Daca poporul voteaza alegeri anticipate ele au loc, daca nu voteaza pentru alegeri anticipate presedintele e demis. Valabil si invers: Parlamentul poate propune demiterea presedintelui: daca poporul voteaza la referendum demiterea presedintelui aceasta se produce, daca nu e dizolvat parlamentul care a propus demiterea presedintelui si organizate alegeri anticipate.
Ce propune Barna e o prostie. Nu va mai trece in veci nici o motiune de cenzura, oricat de nociv ar fi guvernul
Romania o da in bara rau cu democratia. Mandatele de 4-5 ani au rostul lor. Sa fie stabilitate, continuitate.
PSD schimba ministrii aproape zilnic, si cand am scapat de ei, revenim la practici similare. Vrem un guvern pana in februarie, alegeri cat mai des, etc. Asa niciun guvern n-are sansa de reusita. Ce ne face sa credem ca dupa anticipate nu ar mai fi probleme? E plin PNL-ul cu urmasi ai USL-ului, PDL-ului, etc.
Eventual apare si vreo aberatie bazata pe o prezenta mica la urne.
Macar anticipatele mai stabilesc in ce partide sunt parlamentarii ... De ex, la Brasov e Zamfir ala cu bancile, nascut la Petrosani, a stat in Bucu de cand hau, senator PNL de Brasov, s-a mutat la ALDE, acum e cu PSD. Macar se mai primeneste clasa politica, mai dispar traseistii
Psd-ul sau orice alt partid nu va mai avea majoritatea never-ever.
Ca sa nu vorbim ca prin tarile cu apa calda cand ai cazut de la guvernare te astepti si uneori iti doresti alegeri anticipate. Dar cum spuneam, odata cu ingroparea psd-ului de rit peremist(chiar si cu invierea Pro-Romania) se intra in alta logica.
Deja exista deduceri sare se aplica, iar impozitul e doar circa 89 lei fara persoane in intretinere si fara tichete de masa.
Problema e ca sunt circa 2 milioane de angajati platiti cu minim pe economie (sub 2500), mai ales in sectorul privat.
Ideea de taxe 0 aduce problema scoaterea profitului din anumite firme prin angajarea apropiatilor, ca sa faca vechime si sa fie asigurati medical, iar apoi cine le plateste pensie?
o sa plingem dupa actualul guvern , cred ca PSDul
mai avea niste 'creiere' in spate cu privire la fiscalitate/economie. opozitia e dezastru . in fine, trebuie sa mi gasesc alt hobby decit sa scriu aici pt ;baietii de la princeton'
Ala nu se schimba, impreuna cu CASS-ul si ambele sunt ff mari. Alea sunt platite inclusiv de IT-isti si sunt reala povara pe costurile muncii. Nu prapaditul de impozit pe venit.
Se desprind 2 chestii: educația și sănătatea.
La sănătate, ni se propune privatizarea sistemului, ambalată frumos ca „modernizarea asigurărilor de sănătate”, cu consolarea că se va pune accent pe prevenție. OK, dar cu decalajul rural-urban ce facem? Iar unele boli nu pot fi prevenite, mai ales cele care vin cu vârsta... Pe ce lume trăiesc ăștia?
La educație, în ruptul capului nu pricep de ce părinții ar trebui implicați în alegerea curriculei, ei nu sunt specialiști. La limită asta ar funcționa la școlile „bune”, cu mulți părinți educați, dar restul??
Se pare că strategia USR este „nu putem reforma, trebuie să liberalizăm tot”.
Parcă USR nu era de dreapta, ci de centru?
Sanatatea? hai sa platim din acele taxe obligatorii si consultatiile la privat? o fi greu, e vreo problema?
Invatamant? curricula se alege la nivel ultra-centralizat, departe de regiune/judet/oras/sat/scoala.
Adica un copil din creierul muntilor(sau al campiei) trebuie sa invete cu un suplinitor cu 12 clase trecute cu greu ce invata acelasi copil dintr-un mare oras intr-o scoala de prestigiu. Aceleasi materii si informatii ca acum 30 de ani, puse intr-un ambalaj mult mai indigest si predate (cu mici exceptii) mult mai prost decat acum 30 de ani.
Cat de greu o fi sa modelam volumul de informatii pe cererea pietei si parintii sa aiba un cavant de spus?
Din ce a prezentat USR, nu par promisiunile imbecile ale partidelor post-decembriste in care tocmai ei, politicienii credeau cel mai putin.
A doua conditie e sa te tii de plan cu dintii. Niciunul din partidele ajunse la guvernare nu si-a mai amintit ce au promis si nu au venit, la final de mandat cu altceva decat "realizari marete", de te intrebi de ce nu suntem noi alaturi de marile puteri ale lumii.
Asta e tot ce trebuie sa cerem de la partide.
USR are o sansa sa foarte mare sa fie primul partid modern din istoria post-comunista. Stiu ca sansele sunt mari sa se "perverteasca", la fel ca si ceilalti, dar eu le urez succes.
Si inca ceva, pentru partidele celelalte, care au fost la guvernare si fac campanie pentru "O Romanie normala" - va asumati ca tot ce ati guvernat pana acum a fost de fapt anormalitate ?
jos impozitarea !
se va numi contributie voluntara ~!
progresisti din toate tzatile, uniti'va ~!
Vad virulenta comentariilor: ca nu sunt in atributiile presedintelui, ca sunt prostii pesediste, ca sunt doar vorbe, ca unde e aia sau cealalta (pensiile speciale, justitie, corect!). Plus comentariile clasice care nu tin aici (securisti, contracte cu statul, etc.). Dar faptul ca sunt atat de multi activati sa comenteze negativ pe mine chiar ma bucura, inseamna ca aceasta brosura program chiar provoaca asa zisul sistem!
Avem reforma constitutionala, avem idei pentru toate domeniile importante, sanatate, educatie, etc. toate de bun simt dupa parerea mea de nespecialist, tot ce trebuie sa cerem este sa fie implementate. Stiu.. au avut si Johannis si ceilalti planuri si programe, ce s-a intamplat cu ele? Poate de data asta nu vom mai fi dezamagiti... sper si eu...
Asteptam provincia: Johannis, Paleologu, Dinescu (si sustinatorii), care este planul vostru de "catindat" la Presedintie?
Având în vedere că toți sunt corupți, important este să votezi cu cel care-ți oferă cel mai mult!
Planul pentru „reconstruirea României” trebuie sa aplice rapid de tot stoparea defrisarilor nebunesti si reimpaduririle. Faptul ca a inclus in program acest lucru e binevenit dar nu e suficient. Sa il vedem pus in fapta. Hotii vor gasi cai "legale" de taiere si mai ales de export de busteni si cherestea. Abatoarele de paduri precum Schweighofer & friends trebuie inchise iar exportul restrans doar la produce finite cu valoare mare adaugata.
E copilareasca apoi viziunea pe care o are asupra modificarilor constitutionale. Tot ce doreste dl Barna e sporirea puterilor presedintelui mai ales pentru razboiul (vesnic, in mintea dansului) cu Parlamentul, un indiciu al unor posibile probleme de personalitate. Vad ca nu are probleme legate de imunitatea parlamentara (ce control reciproc al puterilor mai avem, dle Barna?), nu se intreaba oare ce sistem constitutional este acela in care noua basinosi, numiti politic, interpreteaza legea fundamentala cum ii taie capul si dau hotarari cu dedicatie pe persoana fizica? Ce sistem constitutional e acela in care atributiile puterilor din stat se schimba de la un mandat parlamentar si presidential la altul, CC fiind cea care decide (de exemplu, "cine e mai tare", ministrul sau presedintele), cum are chef?
Ce sistem constitutional este acela in care guvernul modifica orice are chef prin ordonante si hotarari care, la randul lor pot fi atacate exclusiv de un Frankenstein aka Avocatul Popoului plecat de regula prin concedii pe alte planete?
Pana la urma, ce Constitutie e aceea in care totul e vag si poate fi interpretat dupa ureche de cei noua dumnezei ai Romaniei, acestia nefiind obligati sa tina minte nici macar ce au spus/decis in urma cu o luna?
Ce sa mai zici, nu am auzit nimic de stoparea migratiei, de lustratie, de relansarea si intarirea luptei anticoruptie, de oprirea jafului extern practicat sistematic asupra acestei tari, de valorile unei natiuni crestine. Chiar, dle Barna, credeti in Dumnezeu?
deci, va lucra de unul singur ?!
programul asta este opera lui, si numa a lui ?
progresisti din toate tzarile, uniti'va !
hai la lupta cea mare !
Dl Barna pare sa aiba o mentalitate de trepadus ajuns mare sef peste noapte: din stersul si mutul de ieri se transforma in dictatorul guraliv si isteric de astazi care isi doreste puterea deplina.
Fac ce fac si nu pot sa nu observ cate din bolile managementului corporatist se regasesc la Barna si la alti membri usr-plus. E drept, destul de bine mascate. De la perfectionismul patologic (uitati-va de cate ori revin asupra unei fraze, asupra unui subiect, asupra unui porumbel scapat pe gurita, reformuleaza totul cu o grija maniacala); cameleonism desavarsit (uitati-va la Ciolos cum isi schimba culorile si declaratiile si de 10 ori pe zi daca trebuie); incapacitatea de a asuma si transmite idei clare; maestri ai limbajului de lemn (predica de mai sus este elocventa); decizii luate "prin consens" (cele mai aberante cu putinta, dar care au avantajul ca salveaza individul de raspundere personala); dorinta de a fi cu fundul in 10 luntri si teama de a-si asuma pozitii transante; adunarea capitalului de imagine prin atacarea si aplicarea de lovituri sub centura tocmai celor care se afla cam la acelasi nivel/pozitii similare cu tine (vezi atacurile suburbane ale simpatizantilor fanatici impotriva lui Paleologu); dusmanii intruchipati de cei deveniti "indezirabili" pentru linia Partidului SRL sunt rapid marginalizati sau indepartati, indiferent de valoarea lor (vezi situatia lui Nicusor Dan), totul mergand pana la simptome clasice paranoia (vezi pe ala de porcaia jurnalistii in urma cu cateva saptamani numindu-i "sclavii infiltraţi", "instrumentele mafiei", "hiene jerpelite cu ochi albaştri"). Acum inteleg de ce nu s-a suparat dl Barna pe Andrei.