Laszlo Borbely: Care-i problema cu Tinutul Secuiesc? Il bagam in traista si ducem undeva acest tinut?

de Alina Neagu     HotNews.ro
Joi, 3 noiembrie 2011, 18:00 Actualitate | Politic


Laszlo Borbely
Foto: HotNews.ro
Vicepresedintele politic al UDMR, Borbely Laszlo, a declarat, joi, ca, din punctul sau de vedere, nimeni nu se poate indoi de existenta Tinutului Secuiesc si, spune el, ar vrea ca cineva sa ii explice "care e problema cu acest tinut", intrucat nu poate fi "bagat in traista si dus undeva". Borbely Laszlo a declarat, joi, la Miercurea Ciuc, ca discutiile referitoare la Tinutul Secuiesc sunt binevenite, insa "nimeni nu poate pune sub semnul intrebarii" existenta acestuia, chiar daca autoritatile din Covasna nu ar fi propus organizarea unui referendum in acest sens, potrivit Mediafax.

"Se discuta foarte mult si e bine sa se discute. De ce? Pentru ca oricine, orice ar spune - si dupa parerea mea acest lucru nu depinde de referendumuri, e sincer parerea mea personala daca vreti - Tinutul Secuiesc exista si nimeni nu poate pune sub semnul intrebarii acest lucru, asa cum exista Tinutul Motilor, asa cum exista Tara Barsei, asa cum exista Oltenia sau alte regiuni istorice", a declarat Laszlo Borbely.

In opinia acestuia, problema creata in jurul intentiei autoritatilor covasnene de a organiza referendumul pentru Tinutul Secuiesc este artificiala, creata de politicienii romani care vor sa-si majoreze capitalul electoral: "In ceea ce ma priveste, nu am nicio emotie suplimentara pentru ca, de cand suntem aici si romani si maghiari si alte nationalitati, pentru mine acest tinut are o traditie, o cultura care exista si nu este impotriva altora. Dati-mi voie sa va pun si eu o intrebare, nu trebuie neaparat sa-mi raspundeti. Care-i problema cu acest Tinut Secuiesc? Sa-mi explice cineva care-i problema? Il bagam in traista si ducem undeva acest tinut? Care-i problema? Eu cred ca este o problema artificiala creata de unii politicieni care in 2011 inca mai cred ca pot face o campanie si sa mai castige 0,5 la suta din voturi. Vorbesc de politicienii romani, care acum s-au aliniat asa, intr-un consens national".

Prefectul judetului Harghita, Ladanyi Laszlo Zsolt, prezent la intalnirea ministrului Borbely cu presa, a declarat ca, in cazul in care s-ar organiza un referendum pentru stabilirea granitelor Tinutului Secuiesc si in Harghita, ar aplica legea si ar ataca demersul in contencios administrativ. Borbely Laszlo face, joi, o vizita oficiala in judetul Harghita.

Consiliul Judetean Covasna a adoptat, luni, un proiect de hotarare cu privire la organizarea unui referendum local, in 11 martie 2012, privind modificarea limitelor teritoriale ale judetului si infiintarea unitatii administrativ-teritoriale Tinutul Secuiesc.

Grupul consilierilor PCM a depus, inca in luna iulie, la Consiliul Judetean Covasna, un proiect de hotarare privind organizarea unui referendum local in judetul Covasna, prin care oamenii sa fie consultati daca doresc ca, in cadrul reorganizarii administrativ-teritoriale a Romaniei, sa se infiinteze unitatea administrativ-teritoriala Tinutul Secuiesc.

In document se preciza ca la referendum populatia va fi intrebata: "Ca locuitor al judetului Covasna, doriti ca in cadrul reorganizarii administrativ-teritoriale a Romaniei sa se infiinteze unitatea administrativ-teritoriala Tinutul Secuiesc, cu teritoriul si prerogativele descrise in proiectul de lege cu titlul: ᅡStatutul de autonomie al Tinutului Secuiescᅡ?".



















1207 vizualizari

  • +7 (9 voturi)    
    nu e nicio problema (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:08)

    gigel de luxembourg [utilizator]

    doar ca romanii din tinutul secuiesc ai mai putine posibilitati decat maghiarii din romania. in rest, numai bine.
  • +7 (9 voturi)    
    Pai tocmai aici e buba! (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:09)

    Cataleya [utilizator]

    Ca daca l-ati putea baga in traista si v-ati duce cu el cu tot, cred ca romanii n-ar sta mult pe ganduri si vi l-ar da, cu doua maini!
    Dar problema e ca voi nu vreti sa plecati.
    Vreti sa ramaneti cu el pe teritoriul Romaniei si apoi sa le fluturati romanilor pe la nas ca e al vostru si numai al vostru!!

    Ai priceput, nene Borbely cam cum sta treaba!
    • +6 (8 voturi)    
      Secuii sunt DACI Cauconi (Joi, 3 noiembrie 2011, 23:13)

      aa [anonim] i-a raspuns lui Cataleya

      Vedeti Dacia Magazin 67-68 pag 6

      Dar iredentismul maghiar in decursul catorva sute de ani i-au asmutit pe secuii impotriva fratilor lor dacii-romani si sa-si schimbe limba. La inceput secuii erau impotriva maghiarilor(in 1514 secuiul Gheorghe Doja sau in timpul lui Mihai Viteazul secuii luptau impotriva maghiarilor)
  • +8 (10 voturi)    
    Ce argumente (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:10)

    hot news [utilizator]

    Asta e apel la inteligenta poporului roman.. "Il bagam in traista si ducem undeva acest tinut?".
    Da ce are daca lasam lucrurile ca si pana acum? Mor oamenii de foame ca nu scrie Tinutul Secuiesc pe tabla de la intrare in Covasna si Harghita?
    Avem atatia romani care emigreaza in alte tari mai prospere fara sa stie macar o limba... tu stii o limba si dupa spusele tale te poti integra perfect in Ungaria. Ce zici te duci? Sau nu crezi ca te primesc aia pentru ca ai apucaturi tipic romanesti?
  • +6 (8 voturi)    
    "What's the problem, Mr.Borbely?" (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:11)

    Metec [utilizator]

    Sa-i explice cineva domnului ministru din Guvernul Romaniei ca Romania este stat unitar si national, impartit in 42 de judete. Atat. Nu exista nici Tara Barsei, nici Oltenia, nici Tinutul Secuiesc, din punct de vedere administrativ-teritorial si constitutional. N-ai cum sa acorzi autonomie unei entitati fantomatice, fara existenta legala.
    Cu dl.Frunda ati mai vorbit, in ultimul timp, domnule Borbely? Dansul e jurist si va poate explica una, alta...
    • 0 (0 voturi)    
      vezi istoria (Vineri, 4 noiembrie 2011, 3:42)

      Sakura [utilizator] i-a raspuns lui Metec

      Vezi istoria, Ţinutul Secuiesc a existat până prin anii 60. Şi atunci România era la fel de unitar, independent şi (multi)naţional.
      • 0 (0 voturi)    
        o fi fost (Duminică, 6 noiembrie 2011, 11:46)

        gigel de luxembourg [utilizator] i-a raspuns lui Sakura

        insa asta pt ca asa a trebuit sa fie, eram practic ocupati de URSS.
  • +5 (5 voturi)    
    de ce aceste probleme (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:13)

    valahul [anonim]

    ne tot intrebam:
    -citi secui sunt in acest tinut si ce vor in fapt?
    -daca am numi tinutul Tarii Birsei si atitea alte tinuturi la ce conduce asta?
    -daca s-ar limita la a numi un anumit tinut nu vad problema dar cind vor sa creeze o enclava pe criterii etnice este inacceptabil
    -anumite minoritati traiesc fara sa impuna nimic altele nu mai stie nimeni ce vor
    -facem parte din EU si fiecare este liber sa fir proprietar sa se bucure de libertate, conationalii nostri secui oare ce vor in fapt?
    -am vazut cum atitea provincii separatiste in Europa au creat choar conflicte armate: oare trebuie sa ajungem la asta sa ne reglam problemele?
    Cred ca oamenii au prea multe probleme ca sa mai adaugam si altele de genul celor create de anumite minoritati. Ar trebui ca oamenii politici romani sau maghiari sa se ocupe de problemele reale ale cetatenilro si nu de conflicte etnice
  • +3 (5 voturi)    
    Borbely, ministru slab, trebuie demis (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:15)

    Tinutul Secuiesc este o inventie politicianista [anonim]

    E cel anchetat de DNA, e cel care a creat un adevarat scandal cu faimoasa 'taxa pe poluare' sau 'taxa auto', e cel care a pierdut dreptul de utilizare a unor certificate verzi in valoare de sute de milioane, e cel care produce multe conferinte de presa si comunicate dar absoarbe foarte putine fonduri UE.

    In clar, Borbely Laszlo trebuie dat afara din functia de ministru, pentru ca il depaseste clar.
    Insa iata care-i problema delicata:
    Borbely e seful aripii pesediste, de centru-stanga, din UDMR (cu Frunda Gyorgy si Lakatos Peter) si are o intelegere cu seful aripii de centru-dreapta, veterinarul Kelemen Hunor.

    Borbely l-a votat sef UDMR pe Hunor ca in schimb sa primeasca functia de vicepresedinte 'politic'.
    Plus o functie de ministru.

    Daca Borbely e dat afara, grupul sau nu mai voteaza cu guvernul, UDMR risca sa iasa de la guvernare, pica Puterea si ies anticipate. Care anticipate totusi nu convin nici unui partid, sunt nepregatite.

    Asa ca UDMR face joc de picioare, mai scoate cate o declaratie razboinica sa vada electoratul maghiar ca se bate pt nu stiu ce autonomie (ca si cum asta ii doare acum pe europeni, autonomiile..).

    Cat despre asa zisul 'tinut secuiesc', el nu a existat niciodata ca entitate de nici un fel, e o inventie folclorica, asa cum etno-folcloric e si Tinutul Barsei sau Tara Motilor.

    Dar Tara Motilor nu cere autonomie, nu vrea placute bilingve, nu vrea procent special de moti in administratie, etc.

    De altfel, e foarte curios ca exista ceva numit putin stupid, Consiliul National Secuiesc, dar culmea, nu exista nici un fel de natiune sau nationalitate secuiasca !
    Ar fi la fel de prostesc sa cream un Consiliu National Oltenesc. Dar totusi secuii, care se considera un fel de maghiari, au facut asta si par sa nu observe ca e problema de logica.

    Acel secui care spanzurat papusa lui Avram Iancu a declarat ca el se considera secui, nu maghiar, si vrea stat secuiesc, ca de aia exista Consiliu National Secuiesc.

    Cred ca nici ei nu mai inteleg ce vor !
  • +5 (9 voturi)    
    In afara de asta (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:15)

    Cataleya [utilizator]

    Tinutul ala secuiesc e de mult al vostru. De cateva sute de ani.
    Ca n-am auzit pana acum de vreun exod al romanilor catre acel tinut, sa va ia pamanturile.
    N-am auzit pana acum niciun roman ca ar vrea sa "emigreze" in Tinutul Secuiesc, de bunavoie!.
    Dimpotriva chiar, pana si ungurii de-acolo au inceput sa-si ia lumea in cap.
    Si cand spun "lumea" o spun la propriu pt ca in Romania oricum n-au ce face pt ca habar n-au de limba romana.
    Asa ca, bietii unguri se duc care pe unde-apuca, ba in Ungaria, ba prin alte tari unde se descurca, cat de cat cu limba germana, engleza sau franceza!
    Dar voua nu va ajunge acest lucru, stimati unguri.
    Voi vreti sa scrie negru pe alb ca partea aia din Romania e avoastra si ca puteti face ce vreti cu ea.

    Ei bine, asa ceva nu se va intampla curand. In niciun caz pana in 2014, cat va fi Basescu presedinte.
    Dupa aceea..nu se stie. Pe Antonescu sau pe Ponta ii cred capabili de orice.
  • +3 (7 voturi)    
    Cand..... (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:18)

    polonyca [utilizator]

    .......ziceam in urma cu juma' de an de micul "Kosovo" , toti miticii m-au taiat de aici de la comantarii !!! Chiar si Hotnews......Noi cei care convietuim cu ei ii stim bine pe "Cetatenii Loiali" maghiari !!! Voi , cei din afara arcului carpatic tre sa mai invatati sa-i....gestionati !!!
    No offense.....
    • +3 (3 voturi)    
      subscriu... (Vineri, 4 noiembrie 2011, 12:18)

      costica [anonim] i-a raspuns lui polonyca

      Locuiesc in judetul Covasna si pot spune aceleasi vorbe ca si tine...
      Daca nu locuiesti in zona, nu ai cum sa intelegi...
      Ca acum au ajuns sa inteleaga cum este in zona asta cu maghiarii majoritari si cei care nu locuiesc aici, eu cred ca este abia inceputul, pentru ca separarea dorita de cei din UDMR prin obiectivul declarat al autonomiei teritoriale este o simpla chestiune de timp...
      Cand noi spuneam asta, cei care nu locuiesc in zona nu aveau cum sa inteleaga...incep deja sa inteleaga ....
      Vor intelege si mai bine cand va fi prea tarziu iar Tinutul Secuiesc va fi autonom, o enclava maghiara in mijlocul Romaniei...
      Eu nici nu cred ca ar fi o mare targedie daca nu am sti cum se comporta maghiarii majoritari fata de romanii minoritari, azi de exemplu NU lucreaza nici 1 roman la Primaria Sfantu Gheorghe !!!!!!!!
      Iar numarul romanilor care pleaca din zona este constant in timp ce tinerii romani nu se mai intorc deloc... maghiarii tineri se mai intorc, in parc bebelusii sunt maghiari iar locurile de munca, alea putine sunt ocupate de maghiari nu de romani... nu ai nici o sansa daca nu stii limba maghiara bine, iar autoritatile maghiare au cerut asta in mod public solicitand maghiara in zona ca a 2-a limba oficiala....
  • +6 (8 voturi)    
    mda... (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:23)

    Berzelius [utilizator]

    io-nteleg ca oamenii astia au obrazul gros, da' chiar nu se gaseste ac de cojocul lor?
    • +5 (7 voturi)    
      ac de cojoc nu doar o pusca (Joi, 3 noiembrie 2011, 20:10)

      FLORIO [utilizator] i-a raspuns lui Berzelius

      Sau procedam precum Slovacii cu nemtii.Apropo,in Slovacia chiar si acum ungurii nu au drepturile care le au ungurii in Romania. Sa nu maivorbim de Serbia.
  • +4 (6 voturi)    
    nu e nici o problema (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:29)

    gogu [anonim]

    Asa ca lasa-l tu acolo asa cum e, fara autonomie...care-i problema?.
    A...si sa nu uit, ramine ca in constituite: Romania stat unitar...in rest ai dreptate sa fim frati
  • +4 (6 voturi)    
    Tinutul (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:37)

    nano2k [utilizator]

    Daca nu e nicio problema cu acest tinut, lasati-l asa cum este.
  • +4 (6 voturi)    
    Nu, o sa-l cautati in alta parte (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:45)

    El Condor [anonim]

    De exemplu : in Ungaria; in USA; in Siberia ( unde se gasesc originile voastre; in mijlocul oceanului Pacific ( pa vechiul continent MU ), nu pe pamanturile pe care au trait geto - dacii.
  • +7 (9 voturi)    
    Ar fi totuşi o problemă, dle Laszlo Borbely (Joi, 3 noiembrie 2011, 18:47)

    felis_tigris [utilizator]

    Problema este că, deşi respect etniile minoritare, eu sunt totuşi ROMÂN, domnule Laszlo Borbely. Stii cât de român sunt, cel puţin exact cât îţi doreşti matale să fii maghiar. Vezi, avem o problemă, eu mă vreau în ROMÂNIA mea, iar tu te vrei în Ungaria ta, dar în altă parte, adică în ROMÂNIA mea, aşa că, avem o mică problemă, pentru că eu sunt hotărât să nu plec din ROMÂNIA mea!
  • +7 (9 voturi)    
    Subversiv (Joi, 3 noiembrie 2011, 19:19)

    cobra [anonim]

    Nu-l duci în traistă, dar îl secătuieşti de lemn şi toate celelalte, refuzi banii din prioiectele europene cu care s-ar putea dezvolta zona în cauză şi după aia zici că Bucureştiul nu-ţi dă fonduri pentru şosele.
    Hai s-o spunem pe şleau cum faceţi voi:
    1. O luaţi pe departe scriind pe Wikipedia toate aberaţiile cu Ţinutul Secuiesc şi secuii, dar luaţi o teslă-n c... când vă iese la vopsea că nu sunt decât vreo câteva sute de secui.
    2. Încălcaţi legea cu bună ştiinţă interzicând angajarea românilor în firmele cu patroni unguri şi în administraţia locală.
    3. Încălcaţi legea pentru că interziceţi libera circulaţie a persoanelor pe motiv că vă strică structura etnică a regiunii. Preferaţi să rămâneţi săraci şi proşti, dar cu piept de cocoş unguresc.
    4. Sunteţi anacronioci pentru că acum când se pune problema dispariţiei graniţelor în interiorul UE voi vreţi să creaţi graniţe şi să vă creaţi ghetoul secuiesc.
    PS Tocmai citesc o carte despre cum au procedat tăticii voştrii de la Buda Pesta în 1940. S-au dus cu miloaga la Hitler spunându-i că vor cel puţin un coridor căttre Ţara Secuilor. Diferenţa este că acum îi ziceţi Ţinutul Secuiesc şi că nu aveţi un Hitler pe umărul căruia să plângeţi.
  • +4 (4 voturi)    
    As raspunde tot c-o intrebare: (Joi, 3 noiembrie 2011, 19:30)

    zit [anonim]

    De fapt; pe voi, ce va doare daca Tinutul Secuiesc are sau nu autonomie ? Si v-asi ruga sa n-o bagati pe aia cu "aparam interesele, drepturile, etc."! Pina acum, daca dam un ochi prin zona nu mi se pare ca reprezentantii vostri din zona ar fi facut multe, ba din contra, nu au facut (mai pe ascuns sau mai fatis ) altceva decit sa alimenteze ura localnicilor intre ei ! Nu faceti altceva decit promisiuni fara nici un fel de acoperire (si ungaria o ia incet la vale si se pare ca o sa fie destul de rau ) . Si, apropo, in virtutea "democratiei" pe care fals o afisati : nu credeti ca numele asa-zisului "partid" al carui " vice" sinteti ar fi mai corect Uniunea Democrata A ROMANILOR DE ORIGINE/ETNIE MAGHIARA DIN ROMANIA ? Nu de alta dar multi, din zona nu sint nascuti /crescuti in ungaria ? Sincer sa fiu, tare curios sint sa aflu rezultatele recensamintului de anul acesta, din zona respectiva, presupunind ca s-a facut bine si corect ... domnule borbely ! Cred ca sint destule probleme de rezolvat in tara asta si mai cred ca, in loc sa tot bateti apa in piua cu subiecte "fumate" si probleme nereale, sa va puneti la munca si sa dati legi, sa luati decizii, sa nu mai chiuliti de la "sedinte", intr-un cuvint SA FACETI CU ADEVARAT CEVA PENTRU OAMENII DIN ZONA, ale caror interese REALE, deocamdata, NU le reprezentati !
    • 0 (2 voturi)    
      poate ca asa e cum spui (Joi, 3 noiembrie 2011, 20:37)

      Rollo Tomasi [anonim] i-a raspuns lui zit

      Poate ca asa e cum spui, UDMR nu reprezinta interesele oamenilor din zona, poate ca "Tinutul Secuiesc" este o problema nereala. Tocmai de aceea se organizeaza referendumul, sa se afle ce cred oamenii de acolo despre autonomie. Daca intr-adevar considera ca nu au nevoie de autonomie, vor vota impotriva.
      • 0 (2 voturi)    
        Ideea e (Joi, 3 noiembrie 2011, 21:03)

        zit [anonim] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

        ca nu organizarea referendumului e o problema. Dar cind il faci ar trebui (ipotetic si idealist vorbind) sa prezinti niste ipoteze, niste solutii, adica sa vii cu niste "oferte" reale si cinstite, apoi sa pui oamenii sa aleaga, in cunostiinta de cauza ! Dar ce referendum poate fi ala, cind, in zona respectiva, li se inoculeaza in permanenta ideea ca guvernul si poporul roman sint balaurii care fac numai rau, iar poporul si guvernul ungar vor fi salvatorii lor, Fat Frumos pe calul alb, in cazul obtinerii autonomiei teritoriale ? Ai baga mina in foc ca un asemenea referendum, in acea zona, in conjunctura locala, va fi 100% corect ? Eu nu ! Cum am spus mai sus, eu nu vad aceasta actiune decit ca pe o continua atitare a spiritelor din zona si a mentinerii une atmosfere de tensiune ! Si continui sa ma intreb :DE FAPT, CUI SERVESTE SI CARE SINT, DE FAPT, INTERESELE REALE ? Si raspunsul nu e greu de ghicit, daca te uiti la resursele subterane din zona !
        • -1 (3 voturi)    
          daca e referendum e si campanie (Vineri, 4 noiembrie 2011, 0:31)

          Rollo Tomasi [anonim] i-a raspuns lui zit

          In cazul unui referendum oricine are dreptul sa-si expuna opinia pro sau contra. Si tu vei putea sa te duci acolo si sa explici de ce nu e bine ca jud. Covasna, (fara intorsura Buzaului) sa faca parte din unitatea administrativ-teritoriala "Tinutul Secuiesc". In plus, nimeni nu-i opreste pe oameni sa ia ce ziar vor, sa se uite la ce televiziune vor sau sa urmareasca ce site vor. Dupa cum, de pilda, orice cetatean poate urmari antelenele, realitatea, sau hotnews, b1 tv, 10 tv etc.
          • +2 (2 voturi)    
            Referendum (Vineri, 4 noiembrie 2011, 9:41)

            nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

            Referendumul nu poate fi decat national.
      • +3 (5 voturi)    
        Ce vorbesti? (Joi, 3 noiembrie 2011, 23:29)

        nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

        Oamenii nu au dreptul sa vrea ceva care nu este legal sau care incalca Constitutia tarii in care cu totii traim!

        Ce-ar fi sa facem maine referendum pe toata tara sa vedem cine va mai suporta si cine nu in tara asta. V-ar conveni?
      • +2 (2 voturi)    
        precizare (Vineri, 4 noiembrie 2011, 0:50)

        Duncan_Idaho [utilizator] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

        Desigur, si la referendum votam si noi romanii, ca de aia tara asta se numeste Romania. Si votam si drepturile minoritatilor. Ce zici, iti convine?
      • 0 (0 voturi)    
        in aceeasi idee (Duminică, 6 noiembrie 2011, 11:51)

        gigel de luxembourg [utilizator] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

        ar trebui referendumuri si la nivel micro, pt sate majoritar romanesti, strazi unde sunt romani majoritari.
  • -1 (3 voturi)    
    Regionalizare istorica (Vineri, 4 noiembrie 2011, 0:28)

    Tiberiu [anonim]

    Oare de ce nu regionalizam Romania, dupa tipul multor tari europene cum ar fi Germania, Austria, Franta, Elvetia etc. Si sa ne conducem fiecare interesele noastre regionale: culturale, economice, administrative, politice; iar tot ce este de fapt de interes national sa-l conduca miticii de la Bucuresti.
    Problemele noastre locale, regionale, nu au nici o corespondenta cu Bucurestiul. Fiecare cu malaiul lor. De fapt tot ce-i extracarpatic si sudist (balcanic) reprezinta un mod total diferit de viata si mentalitate.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version