Opinie

Moartea cu premeditare sau de ce nu se mai construieste autostrada Comarnic-Brasov

de Trenduri economice     HotNews.ro
Vineri, 16 aprilie 2010, 14:04 Actualitate | Opinii


Cu ceva timp in urma, prin 2004 mai precis, un personaj politic pitoresc afirma ca vizita de la Bucuresti a lui Jean Pierre Raffarin a fost un prilej de a "da tainul" francezilor. Celor care au uitat episodul, le reamintesc faptul ca atunci delegatia franceza a venit in tromba pentru semnarea contractului de constructie a autostrazii ... Comarnic - Brasov. Deplasarea unui prim ministru impreuna cu o delegatie stufoasa de oficialitati din "tara scrufulosilor zgarciti si ofensati" semnaliza de la o posta un interes imens al respectivilor.

Intre timp au trecut sase ani si nu s-a miscat nimic. De fapt s-au renegociat tainuri, s-au anulat unele contracte, s-a marit pretul altora pentru a putea include si "tarifele" noii puteri. In ceea ce priveste segmentul Comarnic-Brasov, s-a luat decizia unei licitatii pentru concesionarea acestuia. Pretul la care s-a ajuns in final a fost unul incredibil: 1,9 mld euro pentru 55 km de autostrada. Cu toate ca este vorba de un proiect complex de infrastructura, pretul de ~35 milioane /km este unul imens. Mai mult, guvernul garanta recuperarea investitiei prin contract, obligandu-se sa plateasca celor de la Vinci-Aktor un pret final de 4.8 mld euro. E drept, plata se facea in decurs de 30 de ani, dar ridica tariful la aproape 100 milioane euro/Km. Nu stiu daca exista vreo tara pe aceasta lume(in afara de noi, evident) capabila sa se gandeasca la un asemenea pret.

Nu cred ca poate nega cineva faptul ca avem de-a face cu un aranjament financiar excelent pentru consortiul castigator. Evident, realitatea ne-a contrazis intrucat consortiul nu a facut rost de finantare fiind nevoit sa denunte unilateral contractul. Aici de fapt este marele mister al intregii inginerii. Un business care, la prima vedere, ar fi adus celor doua firme un castig de cel putin 1.2 miliarde de euro nu a gasit finantare la banci in conditiile in care, practic, beneficia si de garantie de la statul roman.


Citeste restul materialului si comenteaza pe Trenduri economice.


Citeste mai multe despre   


















3918 vizualizari

  • +6 (8 voturi)    
    bâlbâdâc ! (Vineri, 16 aprilie 2010, 13:38)

    blogger p [anonim]

    Nu exista o singura cauza a caderii a acestui contract ("comisionul"). E clar ca firma aia frantuzeasca Vinci-Aktor vroia, in principiu, sa faca bani din nimic (doar prin influenta) - cine se afla in spatele ei nu mai conteaza fiindca nu vom afla, nu m-ar mira sa fie si vreun romanas actionar pe acolo, dar asta e doar o banuiala.

    Cat despre faptul ca nici o banca nu s-a gandit macar sa le sustina proiectul, asta trebuie sa ne dea de gandit noua la romani, oare chiar cadem in default (=incetare de plati), eu cred ca da, nu stiu daca atat de rapid si violent ca si Grecia, dar trebuie sa atingem si noi fundul prapastiei. Acuma, in cadere, ne mai agatam de o creanga, de alta, dar sa vedem jos cand ajungem cat de "moale" este!
    • -4 (6 voturi)    
      domnule p (Vineri, 16 aprilie 2010, 14:50)

      Aramis [utilizator] i-a raspuns lui blogger p

      stii macar cine e grupul Vinci si cam ce autostrazi a construit el prin alte parti decit Romania?
      daca asa cum se pare, nu stii, informeaza-te inainte de a scrie
      • +6 (8 voturi)    
        pam-pa-ra-pam-pam (Vineri, 16 aprilie 2010, 14:38)

        bis [anonim] i-a raspuns lui Aramis

        extras din notificarea trimisa la MTI (Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii):

        "Vinci Concession, Vinci Construction Grand Projets, Aktor Concession şi Aktor, acţionând în calitate de investitori în baza contractului de concesiune, prin prezenta ia act şi aprobă încetarea contractului prin denunţarea unilaterală de către concesionar, şi în consecinţă, toate societăţile se consideră eliberate de oricare dintre şi toate obligaţiile şi/sau răspunderile în bază sau în legătură cu contractul de concesiune, cu efect imediat de la data transmiterii prezentei notificări"

        Treaba cu "consortiu-concern-grup-group-groupe-super-grup-s.a.m.d.", stimate Aramis, nu conteaza nici cat o ceapa degerata - mai ales cand Romania este la mijloc. Vezi ispravile gigantului Bechtel pe plaiul mioritic...

        Astia de la marele "Vinci Group et Co, bla-bla" chiar sunt prosti (sau ne cred pe noi asa) - au bagat pile la nivelul cel mai inalt si au dat spaga grasa sa ia licitatia de 55 km autostrada la 2 miliarde Euroi, si acuma nu mai au... bani? De-a dreptul hilar!

        Sunt curios cat o sa-i ceara lui Berceanu cei de la Strabag sa o faca acum, oferta lor era mai mica la inceput decit a frantujilor imbarligati cu grecoteii.

        btw, un link inetersant:
        http://www.exploziv-news.ro/abc/438-dosarul-de-spionaj-al-lui-berceanu-redeschis-la-bruxelles.html
        • -1 (3 voturi)    
          sper macar (Vineri, 16 aprilie 2010, 16:28)

          Aramis [utilizator] i-a raspuns lui bis

          ca stii ce inseamna fica in limba italiana LOL sa mai crezi in sursele exploziv-news
      • 0 (0 voturi)    
        Tot escroci ramin (Vineri, 16 aprilie 2010, 19:18)

        T+C [anonim] i-a raspuns lui Aramis

        In franceza ca si in romana cuvintul escroc inseamna acelasi lucru.

        Acum 20 de ani, ministerul de care institutul de care lucram a primit o suma de bani din partea Frantei drept "ajutor" cu conditia sa facem niste cursuri predate de niste francezi.

        Cursuri de mai mare risul si astfel am invatat ce inseamna un ajutor "desinteresat" din partea Occidentului

        Revenind la autostrazile care se vor construi cindva in Romania (nu se stie probabil in secolul urmator) domnii de la acele firme tot escroci ramin.
    • 0 (0 voturi)    
      scrisoarea de la BERD (Sâmbătă, 17 aprilie 2010, 2:03)

      Ion [anonim] i-a raspuns lui blogger p

      Poate pune cineva un link cu scrisoarea de la BERD trimisa de consortiu ministerului. S-ar mai lamuri lumea cu ce e scris acolo si cu ce a raspuns Berceanu BERD-ului prin intermediul consortiului.
  • +2 (4 voturi)    
    absolut corect! (Vineri, 16 aprilie 2010, 13:44)

    mircea [anonim]

    sunt total de acord ca parea o afacere grasa pentru consortiul acela frantuzesc (si/sau grecesc), iar faptul ca nu au reusit sa obtina finantare pentru o suma asa mare nu conduce decat catre ideea ca romania va intra in default, adica in incetare de plati ca stat (=faliment), in anii urmatori.
    nu vad alta explicatie plauzibila.
  • +2 (2 voturi)    
    surprinde pe cineva? (Vineri, 16 aprilie 2010, 14:16)

    liviu_ [utilizator]

    hai sa fim seriosi
    frazele "nu se mai face proiectul alaa" "a fost abandonat proiectul ala" "se fura" "se da spaga" etc nu mai mira pe nimeni...

    nu stiu daca cineva sanato la cap si-a imagiat ca o sa fie 500 sau 1000 hm de autostrada in 5 ani, cat se promisese in alegeri...
    • +2 (2 voturi)    
      da, surprinde (Sâmbătă, 17 aprilie 2010, 8:44)

      vveninosu [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      ma surprinde faptul ca romanii accepta pur si simplu toate aceste furturi. in alte tari s-ar iesi in strada si s-ar linsa in strada politicienii care permit asa ceva si apoi i-ar linsa pe "justitiarii" care-i protejeaza.

      platim taxe/impozite etc sa le fure ei? da` nu mai bine ne spun conturile lor si bagam direct banii?

      pacat ca suntem asa un popor de lasi
  • +5 (5 voturi)    
    cu parere de rau....... (Vineri, 16 aprilie 2010, 14:18)

    capatu` satului [anonim]

    trebuie sa spunem ca in materie de autostrazi, drumuri, reabilitate sau alte lucrari de acest gen initiativa privata de dupa `90 a insemnat in realitate furtu` de bani de la buget in detrimentul calitatii.....

    guvernantii, ca au fost de la psd, pnt-cd, pnl sau pdl, au avut un singur scop: sa fure cat mai mult, intr-un timp cat mai scurt - prin drumuri se fura cel mai usor sume imense de bani.....

    problema principala, la noi, este lipsa unui terasament de calitate al drumului - covoarele asfaltice turnate aiurea se distrug an de an pt. ca drumul nu are fundatie rezistenta.....

    drumurile de calitate realizate de privati le-am vazut - ne amintim cu placere de autostrada Pitesti - Bucuresti, cred ca in 20 de ani a fost reabilitata de cel putin 10 ori, daca nu de 20 - ar fi de preferat sa ne intoarcem la drumuri realizate de statu` roman cu fortele armate pt. ca, calitatea acestora este si astazi dupa 30 - 40 de ani superioara muncii private, un singur exemplu Transfagarasanu` - ma refer la complexitatea lucrari si timpu` scurt in care a fost realizat.....,

    exemplele defavorabile sunt Bechtel, Comarnic Brasov, si toate marile proiecte de autostrazi, realizate la preturi de 2 - 3 ori, daca se poate si de 10 ori, mai mari decat in orice tara din Europa - este vorba pana la urma de specificul romanesc al teriotoriului, dupa cum spun ministrii de transport, sau poate de democratia originala romaneasca si implicit de spaga aferenta....

    era sa uit, motivul pt. care nici o banca nu doreste finantarea frumosului proiect Comarnic Brasov este foarte simplu, nici un concern nu poate demonstra unei banci de unde rezulta suma fabuloasa legata de pretul celor 55 de kilometrii de autostrada, respectiv nu a putut dovedi ca suma fabuloasa reprezinta intr-adevar costul autostrazii.....
    nici o banca nu poate acorda credite unui consortiu, pt. ca acesta sa dea mita..., stati linistiti conturile in care trebuie sa intre comsionu` nu sunt deschise la banci din Romania....
    • +2 (2 voturi)    
      stimate domn,mon chapeau! (Vineri, 16 aprilie 2010, 19:06)

      Eneas [anonim] i-a raspuns lui capatu` satului

      pretul per km al acestei autostrazi sfideaza legea gravitatiei ,legea lui Ohm ,legea bunului simt ,legea sigurantei nationale etc,
      pretul nu poate fi justificat -vorbesc de pretul lucrarii de cca 1,5 miliarde Euro pt 55 km!e clar un caz de tradare de tara ! ultima autostrada cu un scandal imens de coruptie s-au oprit pe la 20 milioane Euro/km(Irlanda de Nord) si mai e una prin Thailanda care e anchetata de procuratura pentru doar 15 mil Euro/km
      am inteles ca Berceanu are acum o oferta NASA sa construiasca autostrada pe planeta Marte in acelasi pret si offset NASA-adica asfaltul va fi produs in Romania!
      oricum suntem o tara jenanta ,de plans ,condusa de 20 de ani de o gasca de incapabili ,care numai pentru buzunarele proprii au fost profesionisti !
  • -3 (3 voturi)    
    dobanda compusa? (Vineri, 16 aprilie 2010, 14:55)

    meticulos [anonim]

    e vreun secret? la o dobande de 5% pe an, in 14 ani suma se dubleaza. In 28 de ani se mareste de patru ori. E vreun secret? e vreo shpaga implicata? In rest e gargara ieftina si jurnalism de doi bani!
  • +2 (4 voturi)    
    Autostrazi in 100 ani (Vineri, 16 aprilie 2010, 16:05)

    El commandante [anonim]

    O sa faca astia autostrazi cd o zbura porcu'. O sa ajunga altii sa populeze Marte si noi tot nu o sa avem autostrazi. Interesant este ca santierul austriac Strabag, desi a participat la licitatie si a venit cu finantare de la Deutsche Bank nu a fost acceptat.
    Cred ca tara asta nu mai are nici-o sansa, condusa din 1990 incoace doar de oameni dubiosi si incapabili. Dar cum spunea marinaru' cd era ministru "Romania nu are nevoie de autostrazi". Adica, mai bine sa moara oameni in continuare in accidente. De cap sa ii fie! Viva la revolucion!
  • -2 (2 voturi)    
    Nu sunt bani! (Vineri, 16 aprilie 2010, 16:38)

    Ion [anonim]

    Nu se fac autostrazi pentru ca suntem saraci. Nu avem bani sa platim si nici firme cu dotarile necesare. In plus Romania are un teren dificil.
    • +2 (2 voturi)    
      Teren dificil? (Vineri, 16 aprilie 2010, 16:27)

      Tiberiu Termopan [anonim] i-a raspuns lui Ion

      Nu tin sa te contrazic, doar imi doresc sa mergi si tu pe Egnatia, o autostrada de poveste din Grecia, care, e construita putin spus pe teren dificil. Presarata cu viaducte de mii de metri si tunele de 5000-8000m. Si nu te amagi cu ideea ca a fost construita pe banii lor, ci din fonduri europene, cum e normal.

      Treci peste mitul cu terenul dificil.

      Uite un citat de pe egnatia.gr:

      "The tunnel construction cost ranges between 8.000 € per running meter and 30.000 € per running meter."

      Tunele construite in mare parte cu TBM (Tunnel Boring Machine), un fel de cartita mecanizata.

      De Croatia nu pot sa mai zic nimic.
  • 0 (0 voturi)    
    solutii (Vineri, 16 aprilie 2010, 21:44)

    Technicus [utilizator]

    Poate ar trebui adus la cunostiinta publicului romanesc ca in Franta, in ziua de azi, toate autostrazile sunt construite din fonduri private, contributia statului francez fiind undeva pe la 10%.

    Banii contribuabililor sunt folositi pentru ... drumurile nationale (care de multe ori arata la fel ca autostrazile, doar ca sunt gratuite).

    Si francezii nu platesc taxe suplimentare pentru drumurile nationale, ca in Romania (taxa e in benzina). Si nici nu platesc impozit pe masini. Insa benzina e cu 30% mai scumpa decat in Romania.

    In schimb, autostrazile se platatesc. Si costa scump: cam 1 Euro la 10 Km.
  • +1 (1 vot)    
    SUS ROMANIA (Sâmbătă, 17 aprilie 2010, 1:10)

    BRUNO [anonim]

    Romanii nu stiu sa faca o auto strada ? dar au facut centrale nucleare metrouri si alte super edificii
    Aici e o faza de spalari de bani massiv si falimentari
    o sa fie alt proiect sper 100 % made in RO
    sa dea de lucru la ro si nu la specialistii din west
  • 0 (0 voturi)    
    O sa vedeti voi cind... (Sâmbătă, 17 aprilie 2010, 6:49)

    adnana [anonim]

    Va spun eu cand o sa avem si noi autostrazi:
    cind o sa avem minimum un poponar la 10 locuitori. In plus, o sa avem drumuri bune, cind o sa avem si noi o lege care nu numai ca accepta poponarii, dar o sa le dea si drepturi: de exemplu ca in UK: pt. acelasi job, un poponar este platit dublu! (Check this before reply ...please...)

    Cind o sa avem 2 poponari la 10 lociotori, o sa fie si mai bine...iar cond o sa avem 3 per capita o sa vedem in noi Ro si Golden Gates!

    Asa ca nu trebuie decit sa ...asteptam.
    Va urez succes si multa rabdare...si sa nu ziceti ca nu v-am spus!
  • 0 (0 voturi)    
    Daca Tepes ar fi ministrul transporturilor... (Sâmbătă, 17 aprilie 2010, 8:28)

    Pantera Roz [anonim]

    Cu banii risipiti in 20 de ani,Ceausescu facea autostrazi in toata tara.E clar ca nu suntem in stare sa muncim decit cu biciul pe spinare si sub amenintarea trasului in teapa.Democratia nu e pentru noi.Pe de alta parte de neinteles (oare?) de ce se insista mortis sa se faca autostrada pe valea Prahovei,cind ideal este traseul e pe DN 2,pe 'Drumul romanilor".Aia stiau de acum 2 mii de ani sa faca sosele.Nimeni nu face autostrazi prin orase sau statiuni ci doar bretele de legatura cu acestea.Si chiar ca sunt estui romani in stare sa faca asa ceva.Oricum,firmele astae mult laudata tot cu romani fac autostrada,ei iau doar grosul banilor.Si mai vin si cu "specialisti" di Turcia sau mai stiu eu de unde.Rusine Berceanu.
  • 0 (0 voturi)    
    politicieni&kk (Duminică, 18 aprilie 2010, 12:46)

    gaga [anonim]

    in fiecare guvern romanesc au intrat multe jigodii, una dintre ele este berceanu care dovedeste prin viata politica lunga ca este un arendas de cinste; acum ca base s-a lasat de politica interna, a ramas prostul de boc sa conduca un guvern corupt si incompetent ca orice guvern care a fost; atatia prosti adunati la un singur loc nu vezi decat la conducerea romaniei! de 60 de ani de conduc dobitocii!
  • 0 (0 voturi)    
    salut (Joi, 27 ianuarie 2011, 19:01)

    nicusor [anonim]

    as dori sa stiu si eu ce inseamna pedeapsa cu premeditare


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version