Dle Ponta, mai bine ne sunaţi pe noi şi vă sfătuiam să puneţi un ONG-ist ministru la Transporturi, n-ar mai fi fost atâta circ şi acuze (ȋntemeiate) de incompetenţă. De exemplu, dacă tot doreaţi o schimbare de gardă, puteaţi s-o puneţi pe colega mea Ana Otilia Nuţu de la EFOR, care a mărunţit ani de zile sectorul Transporturi pentru Banca Mondială şi FMI. In 30 min ea a redactat următoarea strategie de reformă care depăşeşte orice ar putea produce dna Mănescu cu “echipa” ei (sau dl Săpunaru cu echipa, etc) ȋn următoarele săptămâni/luni de ministeriat. Viitorul va arăta că am dreptate. Insă dacă tot a fost numită distinsa consoartă a primarului de la 6, atunci ȋi cedăm bucuroşi copyright pe idei. Iată:

Sorin IonitaFoto: Arhiva personala

De fapt, mare parte din disputa actuală e falsă: la Ministerul Transporturilor nici nu e musai nevoie de un om care să aibă experiență în domeniu, ci să fie cât de cât inteligent și să vrea să facă ce trebuie. Plus, să aibă suficientă susținere cât să ia înapoi CNADNR la Minister, deoarece nu poți face vreo strategie coerentă de transporturi cu drumurile naționale la Șova, iar căile ferate, transportul naval și aerian la MT. Aveam deja o mare problemă că nu eram ȋn stare să coordonăm strategia de transport național cu drumurile județene și cu transportul din marile orașe; acum am agravat-o.

Ce trebuie la Transporturi e o reformă de substanță a guvernanței corporative, înlocuirea managementului clientelar al companiilor de stat cu management profesionist și definirea corectă și completă a relațiilor Ministerului cu companiile subordonate. Adică:

  • MT e responsabil cu strategia de transporturi. Are deja cu ce, s-a făcut un Master Plan care e chiar acum pe cale de finalizare. Să nu se mai bage CNADNR și CFR să-și facă singure strategia, că nu e treaba lor, ei sunt executanți.
  • CNADNR / CFR Infrastructură fac planurile prin care se aplică strategia de transporturi: cât, ce, cum trebuie contractat, lucrări, întreținere. Ele contractează și administrează contractele, sunt responsabile pt ele. Pe de altă parte, MT nu se mai bagă în comisiile de licitație.
  • MT dă un buget condiționat de ȋndeplinirea planului, măsurabilă pe criterii. Buget care e determinat de ce scrie la Master Plan. Multianual. Se stabilesc criterii de performanță pt companii: gradul de realizare a lucrărilor de care răspund din Master Plan. Dacă nu fac treaba, primesc buget mai puțin. Dacă MT dă din vina lui buget mai puțin, CNADNR / CFR pot justifica de ce n-au făcut planul. Așa va fi clar cine răspunde pt ce.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro