Sunt mai multe noutati care merita semnalate.

Stefan VlastonFoto: Hotnews

In primul rand, faptul ca pe 10 octombrie expira cele 8 luni de la intrarea in vigoare a legii educatiei nationale, perioada in care trebuia elaborata legislatia secundara, zeci de metodologii, ordine de ministru si hotarari de guvern. Cum ministrul Funeriu promite ca vor veni la timp, ne asteptam la o avalansa de schimbari si transformari, in conformitate cu Legea Educatiei Nationale (LEN), in perioada imediat urmatoare sau pe parcursul anului.

Cele mai importante mi se par metodologiile privind constituirea noilor Consilii de Administratie (CA) din scoli, in care profesorii nu vor mai fi majoritari. (aproximativ 1/3 profesori, 1/3 parinti si 1/3 reprezentantii Consiliului Local). Imediat dupa aceasta constituire, CA va trece la numirea comisiei de selectare a directorului, de data asta fara amestec politic. Am putea avea, in sfarsit, mult asteptatele descentralizari si depolitizari. CA impreuna cu directorii au atributii sporite, in comparatie cu vechea situatie. Comunitatea scolara (locala) va avea scoala pe care o merita, si-o doreste si in care investeste.

De altfel, OM 3753/9 februarie 2011, privind unele masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant, spune clar, de cateva ori, ca se refera doar la perioada „pana la elaborarea metodologiilor pentru punerea in aplicare a Legii Educatiei Nationale nr 1/2011.” E clar ca pe 10 octombrie acest OM de masuri tranzitorii isi inceteaza valabilitatea si trecem pe prevederile LEN.

Prima masura salutara anuntata de secretarul de stat pentru invatamantul preuniversitar este reaparitia scolii profesionale incepand cu anul scolar 2012-2013. In adevar, nu se putea astepta inca cinci ani, trecerea invatamantului gimnazial pe noua structura de noua clase. Prapastia care separa formarea profesionala si educatia de piata muncii afecteaza grav productivitatea, atractivitatea, eficienta economiei romanesti. Sa speram ca metodologia asteptata va impune ca principiu parteneriatul public-privat in formarea profesionala pe traseul scolii profesionale. Si nu vom mai avea elevi care sa pice la bacalaureat doar pentru ca nu aveau alternativa la traseul liceal.

O alta informatie interesanta o gasim in interviul ministrului Funeriu acordat HotNews, care ne anunta ca vom avea, in sfarsit, un nou curriculum pentru anul scolar 2012-2013, cel putin pentru clase de inceput de ciclu. Ar trebui sa apara suficient de repede, pentru a exista timp de diseminare, prelucrare, pregatirea profesorilor, a manualelor, etc.

A fost trimisa in scoli o foaie de parcurs elaborata de minister pentru anul scolar in curs. Pentru ca, dupa stiinta mea, n-a fost publicata si pe site-ul ministerului si nici altundeva, informez eu parintii asupra celor cuprinse in acest document.

  1. Reducerea absenteismului. Documentul cere ca absenteismul sa fie monitorizat, prevenit si redus. Dincolo de apelul la constiinta cadrelor didactice si directori, care nu de astfel de apeluri duceau lipsa, cel mult de constiinta, esentiala mi se pare monitorizarea electronica a intrarii si iesirii elevilor si personalului din scoala. Greu de realizat, pentru ca nu exista in majoritatea scolilor conditii pentru infiintarea a, sa zicem, 10 fire de intrare-iesire prin fata unor aparate de inregistrare electronica a cartelelor personale. 1000 de elevi care vin cu un sfert de ora inaintea inceperii cursurilor si care, in zece minute de pauza, ar dori sa plece si sa reintre in scoala, iata o situatie greu de gestionat, fizic vorbind. Poate se vor gasi metode moderne de rezolvare. Ca si accesul pe internet al parintilor, la situatia absentelor copiilor lor. Este esential acest acces, in conditiile in care parintii sunt ocupati, dar au acces la internet, fie si pe telefonul mobil. Un motiv in plus pentru aparitia acestei monitorizari electronice. Din 2012 se aplica finantarea per capita, adica fiecare scoala va primi atatia bani cati elevi are la cursuri. Nu vor mai putea minti directorii ca au 1000 de elevi, cand de fapt prezenti la cursuri sunt 700. Importanta devine securizarea sistemelor infromatice, pentru a nu putea fi falsificate datele.
  2. A doua masura importanta este „evaluarea cu scop de orientare si optimizare a invatarii”. Asa numita, pana in prezent, evaluare predictiva. Bine ca s-a renuntat la impartirea in clase foarte bune, medii si slabe, din cauza protestelor vehemente ale mediei si parintilor (O remarca: anul acesta, media s-a ocupat mult mai mult de educatie, comparativ cu anii trecuti, cu efect benefic asupra mersului si transformarilor din domeniu). Evaluarea aceasta, care ramane doar pentru uz intern, fara note in cataloage, dar cu anuntarea parintilor, in convorbiri individuale, reprezinta poza de start. Sa stie profesorii, mai ales cei de la clase pe care nu le-au mai avut, de unde pleaca. Important este sa li se permita sa adopte masurile care se impun. De exemplu, sa poata face remediere, acolo unde elevii au goluri mari, o luna, chiar doua, fara frica de neparcurgerea integrala a materiei, care le va aduce sanctiuni. Vor elimina apoi pasajele mai dificile din programa, astfel incat sa predea, pana la sfarsitul anului, esentialul. Ca unii elevi de liceu ar putea sa nu stie nici tabla inmultirii, este adevarat. Dar sa faca tot ce este omeneste posibil. Probabil va intra in vigoare prevederea LEN conform careia profesorul are 25% din timpul scolar la dispozitie, sa faca ce crede de cuviinta, iar scoala 20-30% din curriculum, pentru CDS (curriculum la dispozitia scolii). Repetarea evaluarii la sfarsitul anului scolar si compararea celor doua evaluari se apropie de propunerea mea de masurare a progresului scolar, prin compararea celor doua tipuri de evaluari, de sfarsit si de inceput de an scolar. Numai ca trebuie ajuns la evaluari generate de aplicatii informatice, reci si obiective, unitare la nivel de tara, fara intermedierea profesorilor.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro