UE a început joi să lucreze la căile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55%, indicând eforturi sporite în industrie și sectorul aviației, dar mai presus de toate o extindere a „drepturilor de poluare” la transportul rutier și construcții, potrivit AFP.

AvioaneFoto: Pexels

Într-un studiu de impact, Comisia Europeană a justificat obiectivul de reducere a emisiilor cu cel puțin 55% în 2030 comparativ cu 1990 propus miercuri de președintele său Ursula von der Leyen.

Este singura „cale echilibrată, realistă și prudentă” pentru a atinge „neutralitatea climatică” în 2050 - o ambiție pe care statele membre au validat-o la sfârșitul anului 2019. Cei 27 trebuie acum să aprobe obiectivul pentru 2030, în timp ce Polonia își exprimă deja „îngrijorarea”.

Executivul european va prezenta „propuneri legislative concrete” până în iunie 2021, a reamintit vicepreședintele Comisiei responsabil cu acordul verde, Frans Timmermans, în cadrul unei conferințe de presă.

Pentru el, una dintre rețetele cheie trece prin piața europeană a carbonului, sistemul de comercializare a emisiilor (ETS) care guvernează emisiile din industriile grele și centralele electrice: un instrument capabil să aducă „vizibilitate” companiilor.

Această piață a carbonului "și-a dovedit eficacitatea în reducerea emisiilor. Ne vom gândi să o extindem la transportul rutier și la construcții, ceea ce poate încuraja schimbarea", a observat el. Comisia a dorit deja să includă transportul maritim.

Impozite pentu produsele provenite din țări care poluează

În același timp, "acest lucru necesită condiții de piață echitabile în întreaga lume. Prin urmare, trebuie să adoptăm un mecanism de ajustare la frontieră", care să impoziteze importurile din țările în care normele privind emisiile sunt mai puțin stricte, detaliază dl. Timmerman.

Industria auto

În timp ce industria auto este alarmată de o țintă pentru 2030 considerată de nesuportat, Frans Timmermans calmează piața: „În unele sectoare, va fi o povară grea, deoarece vor trebui să investească. Dar ar trebui să investească, oricum să se restructureze. ! (...) Intrăm într-o revoluție industrială".

Aviație

Comisarul olandez vizează și aviația: "Putem cere eliminarea curselor scurte care pot fi înlocuite cu trenuri; putem cere să investim în combustibili mai curați (...) putem cere producătorilor de aeronave să construiască dispozitive mai economice".

"Vom avea întotdeauna nevoie de un sector aviatic, dar va trebui să fie mai durabil. Îl putem încuraja integrându-l pe piața carbonului (...) Este un sector care va trebui restructurat", a declarat el.

Aceste transformări ar fi însă potențial dureroase pentru un sector afectat deja grav de criza Covid-19.

Comisia Europeană a prezentat, joi, un plan de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră din UE cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, ca etapă preliminară către atingerea obiectivului de neutralitate climatică până în 2050.

Astfel, Comisia a invitat Parlamentul și Consiliul să confirme acest obiectiv de 55% drept noua contribuție stabilită la nivel național (CSN) a UE în temeiul Acordului de la Paris și să îl transmită CCONUSC până la sfârșitul acestui an.

Totodată, a definit propunerile legislative care urmează să fie prezentate până în iunie 2021 pentru a pune în aplicare noul obiectiv, inclusiv: revizuirea și extinderea sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii; adaptarea Regulamentului privind partajarea eforturilor și a cadrului privind emisiile aferente exploatării terenurilor; consolidarea eficienței energetice și a politicilor în materie de energie din surse regenerabile și consolidarea standardelor privind emisiile de CO2 pentru vehiculele rutiere.