Trei sferturi din producătorii britanici se confruntă cu întârzieri legate de transportul mărfurilor în și din Uniunea Europeană în contextul perturbărilor cauzate de Brexit și pandemia de COVID-19, relatează The Guardian.

Lire sterlineFoto: Finbarr Webster / Shutterstock Editorial / Profimedia Images

La două luni după ce Marea Britanie a părăsit UE în termeni conveniți de guvernul lui Boris Johnson, cercetări efectuate de Make UK, o asociație a producătorilor britanici, arată că 74% din cei peste 200 de mari producători industriali intervievați se confruntă cu întârzieri ale importurilor și exporturilor din blocul comunitar.

Peste jumătate din companii au afirmat de asemenea că se confruntă cu costuri mai ridicate datorită birocrației în creștere legată de Brexit, controalelor vamale și perturbărilor pe care pandemia de COVID-19 le-a provocat comerțului mondial. Mai mult de o treime au raportat și scăderi ale vânzărilor, temându-se că ar putea pierde din cota de piață dacă situația continuă.

Avertismentul vine într-o perioadă în care executivul lui Johnson este tot mai presat să rezolve dificultățile de la granițele britanice în contextul îngrijorărilor crescânde cu privire la impactul acestora asupra economiei britanice și a locurilor de muncă, probleme exacerbate de efectele pandemiei asupra economiei mondiale.

Un purtător de cuvânt al guvernului a insistat că transporturile de marfă dintre Marea Britanie și UE „s-au întors acum la nivelurile lor normale” și a afirmat că „nu există nicio perturbare majoră la porturile Regatului Unit”.

Executivul condus de Johnson a alocat 20 de milioane de lire pentru a susține micile afaceri să se adapteze noilor relații comerciale.

„Ne vom asigura că afacerile primesc sprijinul de care au nevoie pentru a face schimb eficace cu Europa și pentru a profita de noi oportunități pe măsură ce încheiem acorduri comerciale cu cele piețele mondiale care au cea mai rapidă creștere”, a adăugat purtătorul de cuvânt.

Londonezi celebrând „Brexit Day” la Londra (FOTO: Twitter)

Birocrație suplimentară

Însă liderii companiilor britanice afirmă că activitățile comerciale se află sub o presiune extremă care cel mai probabil doar se va agrava după ce noi controale vamale vor intra în vigoare.

Ray Singh, directorul executiv al Russel Finex, un producător londonez de site și filtre de înaltă calitate, afirmă că firma sa încă se confruntă cu întârzieri cu exporturile în UE și la fabrica pe care o deține în Belgia.

„În cele din urmă reușim să trimitem bunurile acolo dar durează cu mult mai mult. Nu e la fel de lin ca înainte. Există verificări suplimentare și hârtii și se pare că în câteva luni acestea doar vor crește, lucru pe care nu pot să zic că-l aștept. [Brexit] a creat o grămadă de birocrație suplimentară care nu a existat înainte”, a relatat Singh.

Catherine Bedford, fondatoarea Dashel, o companie care produce fibră de carbon, afirmă că perturbările îi îngroapă afacerea.

„Mulțumită Brexit am trecut de la a fi o afacere profitabilă la una care abia se descurcă”, afirmă aceasta. „Nu putem estima datele de livrare fiindcă bunurile noastre sunt reținute la vama franceză, punctul nostru de intrare în Europa. Există întârzieri masive și bunurile sunt trimise înapoi în pofida documentației actualizate”, spune Bedford.

Cifrele publicate de Germania săptămâna aceasta arată că importurile din Marea Britanie au scăzut cu peste 56% la 1,6 miliarde de euro în luna ianuarie comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Uniunea Europeană este cel mai mare partener comercial al Marii Britanii, acoperind aproape jumătate din importurile și exporturile Londrei.

Propria analiză a guvernului britanic sugerează că încheierea unor acorduri comerciale cu țări din afara blocului comunitar nu va reuși să compenseze efectul Brexit asupra economiei britanice.

Pe același subiect: