UE nu pare dispusă să impună o interdicție clară în privința sponsorizării corporatiste a președințiilor rotative de șase luni ale UE, potrivit EUobserver, citat de Rador.

Consiliul Uniunii EuropeneFoto: Hotnews

Președinția e gestionată de câte un stat membru și influențează decizii politice importante la nivelul întregii UE prin aceea că urmărește să coordoneze procesul de luare a deciziilor.

Dacă ea este sponsorizată cu bani corporatiști, există percepția că acest fapt reprezintă un risc pentru reputația ei la nivelul publicului general.

Însă un proiect de instrucțiuni fără obligativitate publicat pe 29 iunie lasă în seama statului membru care deține președinția să aleagă cum își finanțează costurile presupuse de întruniri și seminarii informale, de evenimente sociale și culturale.

„Dacă președinția decide să utilizeze sponsorizări private pentru a acoperi unele costuri, ea ar trebui să evite orice conflict de interese, efectiv ori perceput”, se afirmă în scrisoarea internă redactată de șefi administrativi din Consiliul care reprezintă statele membre.

Se specifică și că numele sau emblema Consiliului nu pot fi folosite de sponsor în activitățile sale.

Inițiativa aceasta are loc în ciuda faptului că președinția actuală a Germaniei a anunțat că nu va avea nici un sponsor.

„Drept semn al independenței sale politice, președinția Germaniei a Consiliului Uniunii Europene se va abține, ca o regulă, de la [a primi - n.trad.] orice fel de sponsorizare”, a declarat ea.

Ea a precizat că decizia a fost luată pentru a se garanta lipsa oricărei influențe exterioare asupra președinției.

Croația a deținut președinția UE în primul semestru al lui 2020. Președinția ei a fost parțial sponsorizată de compania națională de petrol a țării, INA.

Iar acel acord de sponsorizare a fost anunțat imediat după politica-fanion a Comisiei Europene privind Acordul Verde pentru lupta cu schimbarea climei.

Președinția finlandeză din a doua jumătate a lui 2019 a fost sponsorizată de BMW, iar cea a României de dinaintea ei a avut drept sponsori producătorii de automobile Renault și Mercedes și multinaționala de băuturi Coca-Cola.

Vocile critice și organizațiile pro-transparență spun că percepția existenței unei influențe exterioare a contribuit la subminarea integrității UE.

Ombudsmanul UE, Emily O'Reilly, a ajuns la o concluzie similară.

Ea a declarat în iunie că utilizarea sponsorizărilor de către președinție riscă să „pericliteze reputația Consiliului și a întregii UE”.

Ea a solicitat ulterior Consiliului să stabilească niște reguli privind această chestiune, ceea ce a dus la scrisoarea internă prezentată pe 29 iunie.

Corporate Europe Observatory, un ONG cu sediul la Bruxelles, a scris pe Twitter că sunt necesare reguli mai stricte.

„Cetățenilor li s-ar transmite un semnal mult mai puternic cum că țările UE sunt pregătite să se distanțeze de lobby-ul corporatist *dacă* întreaga practică a sponsorizării președinției ar fi interzisă”, a scris el.