Capitala Chinei, Beijing, este acoperita sambata de o ceata toxica, dupa emiterea celui de-al doilea cod rosu - de nivel maxim - de poluare, fara a mai atinge insa varfurile din ultimele saptamani. In acest context, locuitorii isi pun intrebari asupra eficientei masurilor drastice adoptate, relateaza AFP.

Poluare in ChinaFoto: Captura ABC News

"Codul rosu" emis de autoritatile municipale a intrat in vigoare sambata in zori si va fi mentinut pana marti.

Departamentul pentru mediu a ordonat inchiderea uzinelor si adoptarea unei circulatii alternative pentru masinile particulare pentru a evita raspandirea smogului. Scolile urmeaza sa isi suspende cursurile.

Pe marile bulevarde din centrul orasului, de obicei blocate de ambuteiaje endemice, traficul auto parea redus sambata, jumatate din cele 4,4 milioane de vehicule ale metropolei fiind nevoite sa ramana in parcare- potrivit ultimei cifre pare sau impare de pe placa de inmatriculare.

O ceata albicioasa cu miros de carbune reducea vizibilitatea si estompa contururile cladirilor, insa concentratia de microparticule toxice era departe de varfurile ingrijoratoare inregistrate in ultimele saptamani.

Densitatea particulelor cu diametrul de 2,5 microni (PM 2,5), deosebit de periculoase pentru sanatate fiindca patrund adanc in plamani, a depasit sambata dimineata 260 de micrograme pe metru cub, conform nivelurilor de referinta masurate de ambasada americana.

Acest lucru nu a impiedicat insa persoanele in varsta sa ignore poluarea pentru a-si face gimnastica matinala in mai multe parcuri din oras.

Concentratia poluanta a scazut insa la pranz la 140 de micrograme pe metru cub. Nivel este peste plafonul maxim recomandat de OMS (de numai 25 de micrograme la o expunere de 24 de ore), dar mult sub varfurile de poluare de peste 600 inregistrate la inceputul lunii decembrie, si ele vizate de un cod rosu.

In aceste conditii si chiar daca situatia s-ar agrava in urmatoarele zile, unii locuitori ai Beijingului au denuntat restrictiile de circulatie ca fiind "adoptate numai din principiu".

"Faptul ca merg sau nu cu masina alimentata cu benzina nu are prea mult de-a face cu principalii factori producatori de smog", scria un internaut pe platforma de microbloguri Weibo, adaugand ca este gata sa plateasca amenda prevazuta in cazul incalcarii masurii.

Poluarea este accentuata de utilizarea crescuta a carbunelui pentru producerea de electricitate in timpul iernii si de emisiile nocive provenite din regiunile industriale din jurul capitalei chineze.

Autoritatile de la Beijing au anuntat prima oara in 7 decembrie un cod rosu, asociat cu un set de masuri, la cateva zile dupa ce au fost aspru criticate pentru raspunsul lor considerat insuficient fata de un episod de smog si mai grav.

"Alerta maxima", extrem de mediatizata, a avut efectul unui electrosoc in capitala, populatia cumparand masiv masti si aparate de purificare a aerului astfel incat stocurile s-au epuizat rapid. Si spitalele au inregistrat un mare aflux de parinti, ingrijorati de sanatatea copiilor.

China, tara in care 70% din productia de electricitate este pe baza de carbune, este primul stat poluant de pe glob, insa s-a angajat sa isi reduca emisiile de CO2 "in jurul 2030".