Turcia ar putea cere NATO sa actioneze pentru a-i proteja frontiera cu Siria - premierul Recep Tayyip Erdogan

de R.M.     HotNews.ro
Joi, 12 aprilie 2012, 14:17 Actualitate | Internaţional


Premierul turc Recep Tayyip Erdogan a afirmat ca Turcia ar putea invoca articolul 5 al tratatului NATO pentru a-si proteja frontiera cu Siria, dupa ce tirurile fortelor siriene spre teritoriul turc s-au repetat joi, scrie presa turceasca, citata de AFP.

"NATO are responsabilitatea de a proteja frontierele Turciei", a spus primul ministru unui grup de ziaristi care il insoteste in vizita in China.

Articolul 5 al tratatului Atlanticului de Nord stipuleaza ca daca o tara membra a NATO este victima unui atac fiecare membru al Aliantei trebuie sa considere acesta actiune drept un atac impotriva tuturor membrilor si sa ia masurile necesare pentru a ajuta tara aliata atacata.

"Avem multe optiuni", a spus el, potrivit ziarului pro-guvernamental Sabah, in momentul in care a fost intrebat ce actiuni are in vedere guvernul de la Ankara in cazul in care vor continua tirurile spre Turcia.

"Avem drepturi care decurg din violarea frontierelor. Exista optiunea de a invoca articolul 5 al cartei NATO. Vom decide in functie de dezvoltari", a spus el.

In ceea ce priveste o posibila convocare a unei reuniuni a Consiliului, organul suprem de adoptare a deciziilor in cadrul NATO, pentru a invoca articolul 5, Erdogan a raspuns: "Confruntata cu o situatie (in care violarile frontierei vor continua), Turcia va lua o astfel de decizie".

NATO a precizat ca ia "foarte in serios" protejarea statelor membre. "Ne asumam foarte serios responsabilitatea de a apara aliatii din NATO", a declarat un purtator de cuvant al Aliantei, Carmen Romero.

"Urmarim situatia foarte indeaproape si vom continua sa o facem", a adaugat ea.

NATO a anuntat in mai multe randuri ca nu are intentia sa intervina in Siria.

Ministrul Afacerilor externe, Ahmet Davutoglu, s-a aratat insa mai prudent, afirmand ca aceasta optiune nu este pentru moment de actualitate.

"Frontiera turca este o frontiera a NATO. Protectia acestei frontiere ii priveste pe toti aliatii din NATO", a subliniat el, adaugand: "Nu este de actualitate, acum actualitatea este incetarea focului" in Siria, in conformitate cu planul emisarului international Kofi Annan.

Pe teren, la frontiera turco-siriana, noi tiruri de arma dinspre Siria s-au facut auzite joi, potrivit agentiei de presa oficiale Anatolia.

Soldatii sirieni au deschis focul impotriva unui grup de aproximativ 15 sirieni, printre care femei si copii, care au trecut frontiera prin Kilis (sud-est), iar gloantele au atins o tabara de refugiati aflata in apropiere. Nicio persoana nu a fost ranita.


Citeste mai multe despre   


















1479 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    bineinteles (Joi, 12 aprilie 2012, 14:24)

    Analfabet [anonim]

    Romania, ca membru NATO, isi respecta angajamentele.
  • +1 (7 voturi)    
    Sper ca nu-s tampiti sa ceara activarea art 5 (Joi, 12 aprilie 2012, 14:25)

    Belciug [anonim]

    Turcia o ia tot mai rau pe aratura si devina tot mai belicoasa.
    Invocarea art 5 pentru un foc de arma la frontiere, risca sa decredibilieze IMENS, aceasta garantie de securitate forte a NATO.

    Pai, atunci SUA, ar fi trebuit demul sa ceara atacarea Mexicului de exemplu.

    Draga Turcie, un mesaj onest pentru tine: Dati jos de la putere pe tampitii pe care i-ati pus in fruntea tarii.
    • +1 (7 voturi)    
      No' (Joi, 12 aprilie 2012, 14:38)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui Belciug

      Te-ai gasit vorbind. Turcia si in special cei din fruntea tarii sunt niste personaje extraordinar de puternice si lucide. Politica externa a Turciei din ultimii ani a consolidat pozitia acesteia ca un factor de pace, stabilitate si negociere in zona Orientului Mijlociu.

      Daca se va lua intr-adevar aceasta optiune in calcul (nu s-a luat inca, nu scrie asa ceva niciunde) reprezinta un motiv viabil pentru atacul Siriei, pe modelul Libiei.

      Nu vad problema.
      • 0 (2 voturi)    
        Dreptul tau (Joi, 12 aprilie 2012, 16:05)

        Belciug [anonim] i-a raspuns lui HP

        Sa nu vezi o problema.
        Iar al meu sa vad una, mare.

        O excursie in Turcia te-ar putea elucida mai bine ( nu e totul economie).

        Turcii acorda usor cetatenia turca pentru romani, poate iti incerci norocul, desi...eu cred ca o ai deja.
      • 0 (0 voturi)    
        extraordinar (Joi, 12 aprilie 2012, 21:55)

        efz [utilizator] i-a raspuns lui HP

        de puternica in dorinta de intoarecere la islamism si renuntarea la republica laica a lui Ataturk.
    • -3 (3 voturi)    
      Nu pari a fi roman. (Joi, 12 aprilie 2012, 14:39)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui Belciug

      Daca vrei sa iti exprimi parerea intr-un site in limba romana,cred ca ar trebui sa inveti limba romana si sa respecti poporul roman.
      • 0 (2 voturi)    
        Mircea- de la mabasada Turciei ? (Joi, 12 aprilie 2012, 16:03)

        Myriam [anonim] i-a raspuns lui mircea

        merge denigrarea, merge ?
    • +3 (5 voturi)    
      citeste printre randuri (Joi, 12 aprilie 2012, 14:43)

      torna_fratre [anonim] i-a raspuns lui Belciug

      Atata timp cat la ONU,Rusia si China au VETO impotriva actiunii militare impotriva Siriei acest articol 5 NATO ar putea fi artificiul prin care sa se declanseze operatiuni NATO in Siria,legal,fara a implica ONU.
      Adica Rusia si China sa fie sarite din schema in cazul invaziei Siriei.
      E doar o supozitie si un scenariu care se poate intampla.
      • 0 (2 voturi)    
        si cred ca (Joi, 12 aprilie 2012, 15:05)

        xx [anonim] i-a raspuns lui torna_fratre

        si cred ca ai dreptate
      • +1 (1 vot)    
        sunt institutii diferite (Joi, 12 aprilie 2012, 16:02)

        selim [utilizator] i-a raspuns lui torna_fratre

        Articolul 5 al NATO nu priveste Rusia si China, care ambele si-au exprimat cat se poate clar care este pozitia lor cu privire la o interventie straina(NATO, ONU, sau oricare) in Siria. Invocarea acestui articol de catre Turcia, ar putea escalada conflictul mult in afara granitelor Siriei.
        Totusi nu inteleg, ce ar avea de castigat Turcia daca s-ar implica NATO in aceasta chestiune, din cate vad eu armata siriana este si asa foarte slabita, deci o interventie "umanitara" turceasca ar avea foarte mari sanse de reusita. Pretextul ar fi apararea frontierelor turcesti, deci nimeni nu ar avea nimic de obiectat.
        • -1 (3 voturi)    
          LEGITIMITATE (Joi, 12 aprilie 2012, 16:31)

          belgiug pacific [anonim] i-a raspuns lui selim

          asta ar obtine.
      • +2 (4 voturi)    
        Vina (Joi, 12 aprilie 2012, 16:17)

        Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui torna_fratre

        N-au rost minciunile. Strigatele dupa ajutor ale poporului sirian sint un motiv suficient pentru interventia rapida. Daca ONU ar da verde, Assad si armata ar zbura cu tot cu fulgi in 24 de ore.

        Dar nici NATO nu poate fi la infinit tatal bun al tuturor. Dupa ce face ordine pe propria cheltuiala, toti critica si cred ar fi trebuit procedat altfel. Cind au probleme, toti solicita ajutor in lacrimi. Cind n-au probleme stringente, cica NATO poarta vina pentru toate nenorocirile. Asa nu mai merge.
      • +2 (2 voturi)    
        interesant dar sper sa nu ai dreptate (Joi, 12 aprilie 2012, 16:30)

        Belciug [anonim] i-a raspuns lui torna_fratre

        Frumoasa speculatie, dar sper sa te inseli: art. 5 este si trebuie sa ramana exceptional.

        dupa ipoteza ta e ca si cum ai vrea sa omori niste muste in bucatarie....cu tunul.

        In 50 de ani si ceva, art 5 nu a fst niciodata invocat. Si doar era razboiul rece ca Siberia.
        Doar n-or sa inceapa acum pentru gainarii.

        Ce e ingrijorator, e "war mangering attitude" a "capeteniilor" turce.
        Astia sunt mai aroganti decat francezii, in ultima vreme.

        bine ce nu sunt in UE, ca se alegea colbul Anatoliei de ea cu asa membru.
    • 0 (6 voturi)    
      art 5 (Joi, 12 aprilie 2012, 15:01)

      ruddy [utilizator] i-a raspuns lui Belciug

      Poate nu iti dai seama despre ce este vorba si te apuci sa comentezi total in afara subiectului. Vocea lui Erdogan nu este numai a lui ci a NATO in sine. NATO abia asteapta sa existe motiv sa atace Siria si se pare ca Turcia este cuiul lui Pepelea pentru Siria si probabil si de asta s-a aprobat incetarea focului de catre conducerea Siriana pentru ca incepuse sa se imputa treburile cu atacurile asupra Turciei care nu stim exact in realitate cum s-au produs.
  • -4 (4 voturi)    
    razboiul ca si afacere (Joi, 12 aprilie 2012, 17:11)

    radu [anonim]

    interventia nato in libya a costat intre 500-800 milioane de dolari. pe de alta parte reconstructia libiei plus petrolul exploatat preferential de firme din tarile nato participante la distrugerea libiei (bp, eni,total, shell chevron) va aduce venituri de 300 miliarde de usd in urmatorii 10 ani. buna afacere sa casapesti in numele democratiei ceteva zeci de mii de nevinovati.
    se pregateste acelasi scenariu si pentru siria
    in plus litoralul sirian ca si cel din zona gaza contine mult gaz metan. asa ca mai incet cu democratia
  • 0 (0 voturi)    
    Ehei, asa pasalac (Joi, 12 aprilie 2012, 20:26)

    Armadilo [anonim]

    Vai de curul lor de sirieni, mai rar asa prostie, sa nu inveti nimc din ce se intampla in jurul tau.

    Asad va pierde puterea fara doar si poate, macar ca putea sa ramana in functie inca fara probleme daca ar fi vrut sa ajunga la un acord cu opozitia.

    Va pierde pe propria lui prostie si nu va fi nici o mare adunare nationala in fata careiea sa raspunda.

    De aici ii pornita deja toata treaba pentru urmatoarea mare ciomageala.

    Asta inseamna sa nu deschizi urechile la ce se intampla cu altii (Ceausescu, Gadafi, Amin, Mubarak, Sadam et company).

    Vai de Siria, pentru cine mai poate place de acolo ii bine sa plece la timp.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri