Guvernul a hotarat, in sedinta extraordinara de marti, sa-si angajeze raspunderea in Parlament pe Legea Educatiei Nationale, a anuntat premierul Emil Boc. Executivul isi asuma raspunderea deoarece dezbaterile si adoptarea Legii Educatiei au fost blocate in Senat.Este pentru a doua oara cand isi asuma Guvernul raspunderea pe Legea Educatiei. Anul trecut, un proiect elaborat de fosta guvernare PDL-PSD a fost adoptat prin asumarea raspunderii, insa Curtea Constitutionala l-a declarat neconstitutional, la sesizarea PNL.

Curtea Constitutionala a aratat, in motivarea deciziei din 18 decembrie 2009, cand a declarat neconstitutionala Legea educatiei, ca asumarea raspunderii nu era oportuna si ca dezbaterea in procedura obisnuita in Parlament ar fi permis societatii civile implicarea in problema educatiei nationale.

Un nou proiect a fost adoptat de Guvern in primavara acestui an, insa treneaza in Senat.

Potrivit Constitutiei Romaniei, Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Camerei Deputatilor si a Senatului, in sedinta comuna. Executivul este demis daca o motiune de cenzura, depusa in termen de 3 zile de la prezentarea proiectului de lege, este votata. Daca Executivul nu este demis, proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, dupa caz, cu amendamente acceptate de Guvern, se considera adoptat, iar aplicarea programului devine obligatorie, mai prevede Constitutia.

Deputatii au adoptat in luna mai Legea Educatiei, dupa trei zile de dezbateri, printre cele mai importante amendamente numarandu-se instituirea invatamantului liceal de trei ani si predarea Istoriei si Geografiei Romaniei in limba materna. Senatul este for decizional in cazul acestei legi.

Emil Boc:

  • Decizia Guvernului este urmatoarea: Guvernul a decis sa-si asume raspunderea pe legea educatiei nationale. Ce inseamna asta in termeni concreti? Aceasta lege fie este acceptata de catre Parlament si-si urmeaza parcursul legislativ spre Monitorul Oficial, fie daca este depusa motiune de cenzura si este acceptata, Guvernul pleaca acasa.
  • Promovam forma Legii Educatiei Nationale adoptata de catre Camera Deputatilor. In cadrul procedurii legislative, exista un termen pe care il vor stabili birourile permanente ale celor doua camere ale Parlamentului, pentru depunerea de amendamente de catre deputati si senatori. Guvernul isi arata toata disponibilitatea de a examina cu maxima atentie si seriozitate toate amendamentele care vor fi depuse.
  • Acum avem in fata Legea educatiei. Dupa cum stiti, anul trecut am incercat sa promovam acest proiect si a fost respins de Curtea Constitutionala pe motiv ca nu a existat suficienta dezbatere publica.
  • In 17 martie la Iasi, am decis promovarea proiectului. A intrat in dezbatere la Camera Deputatilor, dar din nefericire este blocat din luna mai la Senat.
  • Acest proiect este extrem de important pentru educatia romaneasca si orice zi care trece inseamna, practic, afectarea sansei fiecarui tanar din Romania de a beneficia de un sistem educational modern si performant.
  • Orice tergiversare a acestui demers este nebenefica sistemului educational din Romania, motiv pentru care astazi am luat decizia de asumare a raspunderii pe Legea Educatiei.
  • Invatamantul preuniversitar. Asistam la o mutatie definitiva si radicala, de la un invatamant centrat pe informatie, la unul centrat pe competenta. Cea mai importanta competenta este aceea de a invata sa inveti, una dintre cele opt competente cheie recunoscute la nivelul Uniunii Europene. Cu alte cuvinte, programele de invatamant vor fi altfel alcatuite, astfel incat copiii nostri sa invete lucruri pe care sa le poata utiliza in viata si nu sa fie, asa cum din nefericire uneori exista situatii, sa fie pusi in situatia de a reproduce mecanic informatii cerute de catre manualele scolare, care nu sunt adaptate la cerintele europene.
  • Numarul maxim de ore va scadea. In invatamantul primar de la o medie de 25 de ore la o medie de 20 de ore. In invatamantul gimnazial se va ajunge de la o medie de 30 de ore, la 25 de ore.
  • Descentralizarea capata o formula accentuata inclusiv ca se va lasa la nivelul autoritatilor locale sa decida o pondere importanta a ceea ce vor invata copiii nostri.
  • In cadrul programei scolare, profesorul va avea 25% din timp la dispozitie pentru a-si adapta programa la nivelul elevului, fie ca ii va sustine pe elevii performanti, fie va lucra cu cei mai slabi.
  • Invatamantul universitar. Vom avea de-a face cu o clasificare a universitatilor si cu o ierarhizare a programelor de studii, astfel incat diplomele sa aiba acoperire si sa stim exact ce reprezinta fiecare diploma din Romania, din perspectiva universitatii sau a programului de studiu la care studentul este parte. Am eliminat criteriul vechi in ocuparea functiilor didactice din invatamantul superior, ca o modalitate de sustinere a performantei in mediul academic, pentru ca in primul rand competenta trebuie sa primeze in fata criteriilor de vechime.

Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu:

  • Invatamantul superior. Centrarea pe student. As mentiona centrarea pe asigurarea calitatii. 
  • Preuniversitar: Invatamantul obligatoriu de 10 ani pana la 16 ani. Doar doua tari mai mari au invatamant obligatoriu mai mare de 10 ani. Clasa pregatitoare este obligatorie incepand cu 6 ani. Copiii care incep la 6 ani au rezultate superioare pe parcurs. Procedurile de evaluare vor avea caracter de diagnostic, nu caracter de ghilotina.
  • Descentralizare: Este un mijloc, nu o finalitate. Daca veti studia raportul Bancii Mondiale, veti vedea ca o descentralizare bine facuta inseamna cresterea calitatii invatamantului.
  • Prin aceasta lege am prevazut o formare profesionala de calitate, dar si prevederi foarte bine tintite pentru formarea continua. 
  • Masurile privitoare la stimularea educatiei: Cred ca aceasta lege reprezinta un important pas inainte. Romania si-a asumat niste tinte, precum reducerea abandonului scolar.  
  • Niciodata, contrar altor ministri, nu am vrut ca aceasta lege sa fie Legea Funeriu. Am studiat absolut toate amendamentele aduse acestei legi. De multe ori, atunci cand a fost cazul am preluat amendamente ale opozitiei sau ale puterii. Elementul esential al Legii Educatiei Nationale este ca ea trebuie sa fie coerenta.
  • Gestul asumarii este un gest necesar pentru educatia din Romania. Nimeni nu poate spune ca aceasta lege nu a fost discutata. Una dintre primele legi care a avut site de dezbatere propriu.