Ședința de Guvern privind adoptarea bugetului pe 2024, programată inițial pentru ora 12:00, s-a amânat joi peste 9 ore, inițial pentru a aștepta avizele consultative ale Consiliului Economic și Social (CES). Atât bugetul pe 2024, cât și Ordonanța trenuleț au primit avize negative de la CES, care a reclamat timpul insuficient (mai puțin de 24 ore) pentru analiză, dar și un optimism excesiv și nejustificat în privința nivelului veniturilor.

Marcel Ciolacu si Marcel BolosFoto: Inquam Photos / Octav Ganea
  • 00:47 Guvernul a transmis prezentarea bugetului pentru 2024 aprobat în ședința de guvern.
  • 00:05 Ședința de guvern s-a încheiat, dar reprezentanții guvernului nu vor mai susține o conferință de presă
  • 22:00 Premierul Marcel Ciolacu a declarat joi seară, înaintea ședinței pentru aprobarea bugetului de stat pe 2024, că salariul minim va fi de 3700 de lei de la 1 iulie, dar se va păstra facilitatea de 200 de lei scutiţi de taxe din salariul minim brut.
  • 21:27 VIDEO Ciolacu, înaintea ședinței: Finanțăm masiv toate prioritățile / De unde vin banii pentru măriri de pensii și salarii? Premierul Marcel Ciolacu a dat din nou asigurări că actuala Coaliție PSD-PNL are bani pentru mărirea de salarii și pensii fără a lăsa deoparte investițiile pentru care sunt pregătiți 120 de miliarde de lei. De asemenea, premierul a asigurat primarii că vor primi bani pentru dezvoltare din PNRR.
    Premierul a făcut aceste declarații înaintea ședinței de guvern privind adoptarea bugetului pe 2024 care începe cu o întârziere mare.
  • 20:01 Ședința de Guvern nu a început nici acum, după ce a fost amânată mai mult de 8 ore. Se așteaptă.
  • 18:09 CES a publicat avizul negativ la legea bugetului pe 2024. Dincolo de optimismul excesiv și nejustificat în privința veniturilor, CES arată că proiectul de buget pe 2024 nu prevede majorări salariale pentru nicio categorie de salariați din sistemul sanitar și atenționează asupra reducerii bugetului la subprogramul de servicii pentru persoanele cu autism, care vor fi astfel grav afectate.
  • 17:06 Ședința de Guvern întârzie, după o amânare de peste 5 ore. CES a publicat primele avize negative la proiectul de lege privind bugetul asigurarilor sociale și la proiectul de lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024.
  • „În contextul alocării de timp insuficient (mai puțin de 24 ore) pentru analiza unor documente complexe ce însumează peste 1200 de pagini, impactul proiectului de act normativ nu a putut fi evaluat în mod corespunzător.
  • O analiză preliminară relevă un optimism excesiv și nejustificat în privința nivelului veniturilor și un impact semnificativ asupra numeroase industrii, angajatori, angajați și reprezentanți ai mediului non-guvernamental deopotrivă.”, atenționează CES.
  • 16:20 Surse: Ședința de guvern ar putea începe la ora 17:00, dar încă se așteaptă o decizie.
  • 15:48 Plenul CES a votat în unanimitate pentru aviz nevaforabil și pe Ordonanța Trenuleț, respectiv 34 de voturi nefavorabile. Ședința CES s-a încheiat.
  • 15:17 Plenul CES a dat aviz negativ pe proiectul de lege privind bugetul de stat pe 2024, astfel: 32 de voturi exprimate, 28 de voturi au fost nefavorabile și 4 favorabil cu observatii. Majoritatea membrilor CES au acuzat timpul insuficient pentru analiză.
  • „Este mai mult un buget politic care să dea șanse anului electoral ce vine. Suntem îngrijorați că această consultare e făcută cu 24 de ore după trimiterea a peste 1000 de documente pe mail. De ce nu a fost făcută consultarea în timpul elaborarii proiectului de buget? În loc să facem prevenție va trebui să facem tratament. Sper ca avizul CES să fie nefavorabil, pe motiv ca dialogul nu este real, ci doar formal. Propunem aviz nefavorabil din partea Confederației Concordia.”, a declarat Cătălin Niță, Confederația Concordia.
  • 13:40 Bogdan Simion, președinte CES: ”În acest moment avizarea interministerială pentru proiectul de buget pe 2024 este completă și se poate da aviz de la ora 14:00. Anterior au lipsit avize de la Ministerele Agriculturii, Transporturilor și Justiției.
    Bugetul asigurărilor sociale de stat pe 2024 a primit aviz nefavorabil, cu motivarea că nu am avut timp suficient pentru analiză.”
  • Surse: Ședința CES a fost suspendată pentru ora 14:00, în condițiile în care Ministerele nu au transmis toate avizele necesare pentru bugetul pe 2024.

Avizele CES sunt obligatorii, dar au doar caracter consultativ și deja sunt semne de nemulțumire din partea mediului privat privind bugetul pe 2024.

Confederația patronală Concordia a anunțat deja că va aviza negativ bugetul în cadrul Consiliului Economic și Social (CES).

  • ”Ar fi iresponsabil să facem altfel. Nu a existat niciun fel de consultare și discuție cu nicio industrie, dialogul social este din nou o formă care bifează o cerință legală și nimic mai mult, iar dintr-o primă analiză vedem un optimism excesiv și nejustificat în privința nivelului veniturilor”, a explicat Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Patronale Concordia.

ANAF își propune să colecteze 30 de miliarde în plus anul viitor deși anul acesta este cu 12 miliarde sub ce și-a propus, mai spune Burnete.

  • „Guvernul se așteaptă la intrări din fonduri europene și PNRR de peste 60 de miliarde de lei deși din cele 55 de miliarde pe care și le-a propus în 2023 va realiza puțin sub 29 de miliarde. Cele 12 miliarde în plus pe care Guvernul consideră că le va colecta suplimentar din CASS, după extinderea bazei, sunt și ele cu un semn de întrebare în lipsa unei fundamentări din care să înțelegem cum s-a ajuns la această cifră”, consideră executivul Confederației patronale.

Reamintim că miercuri a fost publicat proiectul de buget pe anul 2024, construit pe un deficit bugetar de 86,6 miliarde lei sau 5% din PIB, cu o creștere economică prognozată de 3,4%, cu 2,0% mai mare decât în 2023.

Veniturile bugetului general consolidat ar urma să fie de 586 de miliarde de lei în 2024, adică o creştere cu 13% iar cheltuielile au fost estimate la 672,8 miliarde de lei (creştere cu 9%).

  • „Experiența acestui an ne-a arătat că deși Guvernul are autoritatea politică de a propune ce buget dorește dacă el este construit pe estimări și prognoze nerealiste în privința veniturilor, oalele se sparg repede în capul bunilor plătitori de taxe și impozite. Aceștia vor fi chemați din nou să achite un deficit mai mare decât cel estimat, în ciuda promisiunilor că în 2024 nu vor exista creșteri de taxe și impozite”, a mai adăugat Radu Burnete.

Potrivit acestuia, unele dintre măsurile fiscal-bugetare din jurul acestui buget ridică și ele semne de întrebare: Guvernul dorește să restrângă din nou aria de deductibilitate a sponsorizărilor deși acest sistem a generat foarte multe beneficii sociale la costuri foarte mici; fondul de tranziție deși alimentat din supraimpozitarea companiilor din energie este gol în proiectul de buget; plafoanele pentru Rabla scad semnificativ descurajând aceste programe deși banii din Fondul de Mediu nu pot fi realocați spre alte zone bugetare; impozitul pe cifra de afaceri rămâne cu neclarități semnificative și vedem inclusiv decizii fiscale care vor avea efect retroactiv. Se înăspresc pedepsele pentru evaziune, ceea ce în sine este foarte bine, dar în lipsa reformării și digitalizării ANAF ne temem că instituția va deveni mai opresivă tot cu bunii contribuabili, nu cu evazioniștii.

Dialogul social și consultarea ar fi rezultat într-un buget mai realist de care mediul de afaceri și societatea să nu se teamă, dar asta nu se poate face în cele 24 de ore pe care le-am avut la dispoziție. Guvernul continuă să nu-i ia în serios pe cei care produc până la urmă bunăstarea din România, angajații și angajatorii. Noi ne luăm în serios rolul și vom publica în perioada următoare propriile analize și opinii chiar dacă măsurile și bugetul vor fi fost adoptate deja, conchide directorul executiv al Confederației Patronale Concordia.

Datele oficiale ale bugetului pe 2024. Cine câștigă și cine pierde

România va avea un deficit de 5% în 2024, mai exact o gaură în finanțele publice de 86,6 de miliarde de lei, potrivit proiecțiilor bugetare ale Ministerului de finanțe pentru anul viitor.

Ministerul de finanțe a publicat proiectul de buget pentru anul viitor, însoțit de strategia fiscal-bugetară și legea plafoanelor.

Plafonul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, este de 8,5 în anul 2024, iar plafonul privind datoria publică, conform metodologiei Uniunii Europene, pentru sfârșitul anului 2024, este de 49,8% din produsul intern brut.

Creșterea economică estimată pentru anul viitor este de 3,4%, iar inflația este estimată la 6%. De asemenea, câștigul salarial mediu net lunar, la fundamentarea bugetului este de 4.733 de lei.

Produsul Intern Brut este estimat la 1.733 miliarde de lei preţuri curente, iar deficitul bugetar la 5% din PIB, în condiţiile unor venituri de peste 586 miliarde de lei şi ale unor cheltuieli de 673 miliarde de lei. Ponderea cheltuielilor totale în PIB este estimată la 38,8%, iar cea a veniturilor la 33,8% din PIB.

Creștere cu 5% a salariilor bugetarilor

În 2024, toți bugetarii vor avea o majorare de 5% la salariu, cu excepția profesorilor cărora le va crește leafa cu 20% în două tranșe, la 1 ianuarie și 1 iunie.

De asemenea, în sectorul bugetar este suspendată ocuparea prin concurs a posturilor vacante, munca suplimentară va fi compensată în zile libere, instituţiile şi autorităţile publice nu acordă personalului din cadrul acestora premii, iar cuantumul compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţiei valorice pentru drepturile de hrană, valoarea financiară anuală a normelor de echipare şi valoarea financiară a drepturilor de echipament se menţin în plată la nivelul acordat pentru luna decembrie 2023.

Cine primește mai mulți bani la anul (credite bugetare)

Ministerul Afacerilor Interne - 27.987.183 mii lei - +0,62%

Ministerul Finanțelor - 65.887.452 mii lei - +2,1%

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - 30.001.915 mii lei - +28,59%

Ministerul Apărării Naționale - 39.544.618 mii lei - +25,9%

Ministerul Educației - 61.621.62 mii lei - +50,07%

Ministerul Culturii - 1.483.551 mii lei - +16,02%

Ministerul Afacerilor Externe - 1.341.528 mii lei - +3,9%

Ministerul Dezvoltării - 13.208.743 mii lei - +35,01%

Ministerul Agriculturii - 25.195.956 mii lei - +9%

Ministerul Cercetării - 3.166.764 mii lei - +27,35%

Ministerul Mediului - 3.144.156 mii lei - +10,77%

Ministerul Familiei - 363.174 mii lei - 41,41%

Ministerul Muncii - 75.941.830 mii lei - 13,%

SRI - 3.959.208 mii lei - +2%

STS - 1.479.642 mii lei - +28%

Administrația Prezidențială - 109.699 mii lei - +0,9%

Senat - 357.765 mii lei - +8,99%

Camera Deputaților - 663.055 mii lei - +6,7%

Cine primeste mai puțini bani la anul (credite bugetare)

Ministerul Justiției - 3.036.56 mii lei - -2,2%

Ministerul Economiei - 7.017.626 mii lei - -42,25%

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene - 8.667.443 mii lei - -38,47%

Ministerul Sănătății - 19.405.054 mii lei - -18,46%

Ministerul Energiei - 7.017.626 mii lei - -42,25%

SPP - 356.869 mii lei - -29,5%

SGG - 4.738.718 mii lei - -2, 46%.