Schimbările demografice, progresele medicale, provocările în plan epidemiologic sau deficitul tot mai mare de medici și asistente sunt factori care exercită o presiune considerabilă asupra sistemelor de sănătate. Cel românesc, în mod evident, nu face excepție.

dr. Iulia RoșianFoto: Sanofi Romania

„La nivel de business, interesul crescut al populației pentru gestionarea propriei sănătăți, mai ales în contextul perioadei pandemice, a însemnat menținerea unui trend ascendent pentru industria de îngrijire personală, care cel mai probabil se va menține și în perioada următoare”, spune dr. Iulia Roșian, General Manager Sanofi Consumer Healthcare Romania & Moldova.

Redefinirea automedicației prin responsabilizarea indivizilor

„Sănătatea noastră nu depinde doar de sistemul de sănătate, ci și de cât de responsabili și de informați suntem în deciziile pe care le luăm pentru a ne gestiona propria stare de bine. Aici ne referim la automedicație și autoprofilaxie”, spune dr. Iulia Roșian.

„Este însă nevoie să facem distincția între tratamentul «după ureche», cum este cunoscut în termeni populari, și automedicația responsabilă. Aceasta presupune un consumator informat, educat și responsabil, care are capacitatea să identifice situațiile în care își poate gestiona singur starea de sănătate și cele în care este necesară recomandarea avizată a unui specialist. Gestionarea afecțiunilor minore sau menținerea stării de sănătate cu ajutorul medicamentelor care se eliberează fără prescripție medicală (OTC - over-the-counter), suplimente alimentare și dispozitive medicale – cu intervenție minimă din partea unui profesionist în domeniul sănătății, pot fi făcute de fiecare dintre noi, dacă avem un minim de educație sanitară și ne luăm informațiile din surse credibile și autorizate”, adaugă aceasta.

Automedicația responsabilă, susținută de o politică publică eficientă, poate genera beneficii pentru toți actorii implicați și economii semnificative la bugetul sistemelor de sănătate.

De ce este nevoie să investim în educația în materie de sănătate?

Din perspectiva sănătății publice, „alfabetizarea” redusă în domeniul sănătății poate duce la consecințe pe scară largă, chiar și în situații care nu reprezintă urgențe. Atunci când oamenii nu înțeleg informațiile și instrucțiunile furnizate, este mai probabil să aibă rezultate mai puțin eficiente în materie de sănătate și să folosească în mod inutil serviciile medicale.

„Aici intervine rolul companiilor farmaceutice, al asociațiilor de specialitate, de pacienți și de consumatori. Foarte importante sunt campaniile mass-media pentru educarea și informarea consumatorului despre când e nevoie de suplimente, când de OTC-uri și dispozitive medicale și ce așteptări să aibă. Atenție la informarea de pe internet, pentru că trebuie alese site-uri cu informații credibile (cum ar fi platforma aleginformat.ro, dezvoltată de RASCI – Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale). Există apoi farmacistul, la care putem apela pentru a identifica cea mai bună opțiune pentru noi - dintre cele disponibile. Și sigur că putem ajunge și la medic dacă problemele de sănătate persistă”, punctează Iulia Roșian.

Cum arată industria de îngrijire personală în România

Conform datelor IQVIA, în România, consumul de medicamente fără prescripție per capita este încă mic, comparativ cu media europeană. Pe acest fond, dinamica pieței este de așteptat să își continue creșterea, în linie și cu îmbătrânirea populației și preocuparea pentru menținerea stării de sănătate. La nivelul anului 2022, piața a înregistrat o creștere de 21,6% în valoare și 10,2% în volum, determinată atât de segmentul OTC, cât și de cel de suplimente alimentare .

„Este esențial pentru consumatori să facă diferența între suplimentul alimentar, care îi poate ajuta să își mențină starea de sănătate, și medicamentele OTC, prin care pot trata afecțiunile minore”, spune Iulia Roșian.

Rolul și impactul Sanofi în industria de îngrijire personală

„Prin divizia Consumer Healthcare (CHC) din cadrul Sanofi, oferim acces mai bun la sănătate, o productivitate crescută și o mai bună îngrijire personală pentru cât mai mulți oameni. Suntem concentrați pe calitate, susținem inovația sustenabilă, investim în soluții de îngrijire medicală, pentru generațiile actuale și viitoare. Educând, sprijinind și încurajând oamenii să aibă mai multă grijă de ei înșiși și de ceilalți, economisim timp, bani și resurse pentru un sistem de sănătate mai eficient”, explică Iulia Roșian.

CHC este divizia Sanofi care cuprinde portofoliul de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale.

„Portofoliul nostru reprezintă o îmbinare armonioasă între branduri autentice românești cu mare notorietate și branduri globale, toate fabricate la cele mai înalte standarde de calitate, a căror eficiență și siguranță au fost demonstrate în timp și care sunt apreciate și iubite de consumatori”, adaugă Iulia Roșian. „Modul în care un brand precum Antinevralgic, cu peste cinci decenii de istorie, ține pasul cu trecerea timpului, prin inovație în zona substanței active, a formelor farmaceutice sau a ambalajului, ne arată de fapt că, atunci când construiești un brand, dacă faci lucrurile bine, îl poți avea pentru totdeauna!”

Cum se reflectă în industrie transformarea companiei

Sanofi a trecut recent printr-un proces de rebranding care a vizat asocierea profundă cu inovația. „Suntem de neoprit în căutarea miracolelor științei pentru a îmbunătăți viețile oamenilor” este noul scop formulat clar și care unește sub aceeași umbrelă de comunicare și identitate vizuală toate diviziile Sanofi, din toate țările. Începând din octombrie 2021, divizia de business Sanofi Consumer Healthcare a devenit o companie cu o structură independentă și autonomă în Grupul Sanofi.

„Inovația în Consumer Healthcare înseamnă nu doar produse noi, ci și optimizarea unor produse deja existente pe piață, investiții în dezvoltarea portofoliului pentru a răspunde nevoilor în creștere ale consumatorilor, investiții în digitalizare și, foarte important, investiții în programe și campanii de educare a consumatorilor în ceea ce privește îngrijirea personală eficientă și utilizarea responsabilă a produselor specifice”, afirmă Iulia Roșian.

“Prin produsele și soluțiile noastre bazate pe știință și inspirate de consumatori, ajutăm oamenii să se ajute și singuri, promovând o mai bună îngrijire personală pentru indivizi, comunități și planetă. Mai mult, considerăm că este responsabilitatea noastră să-i oferim consumatorului nu doar soluții individualizate și eficiente de autoîngrijire a sănătății, ci și acces la informații care să-l ajute să ia decizii responsabile pentru sănătatea sa, transformându-l astfel dintr-un destinatar, într-un manager al propriei sănătăți.”

„Viitorul îngrijirii personale presupune o responsabilitate comună și a-ți lua sănătatea în propriile mâini!”, concluzionează dr. Iulia Roșian.

​Articol susținut de Sanofi