Autorizarea operatorilor platformei digitale care intermediază efectuarea transportului alternativ
- Transportul alternativ poate fi intermediat numai de către un operator al platformei digitale autorizat în acest sens în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență.
- Intermedierea transportului alternativ fără a fi autorizat este interzisă.
- Intermedierea transportului alternativ pe teritoriul României este supusă autorizării de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale
- În situaţia în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care îşi desfăşoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o sucursală înregistrată care să-l reprezinte în fața autorităților statului român.
- ține evidența automată a datelor de expirare a permiselor de conducere şi a altor documente necesare și notifică automat operatorul de transport alternativ în scopul actualizării documentelor încărcate pe platforma digitală;
- propune şi afişează traseul optim până la destinaţie utilizând tehnologie pe bază de GPS înainte de efectuarea cursei;
- afişează tariful pentru efectuarea unei curse pe traseul stabilit în condiţiile literei b) înaintea acceptării cursei de către pasager;
- afişează numărul de înmatriculare al autoturismului cu care se efectuează cursa;
- monitorizează continuu prin GPS toate cursele;
- oferă pasagerilor opţiunea de a comunica cu conducătorul auto căruia i-a fost atribuită cursa şi furnizează informaţii privind localizarea şi timpul estimat al sosirii;
- permite pasagerilor să raporteze operatorului orice incidente survenite pe parcursul cursei;
- furnizează serviciu de suport / asistență a pasagerilor de către o echipă ce este disponibilă şi accesibilă timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână pentru incidente survenite pe durata cursei;
- permite decontarea prețului cursei.
- certificatul de înregistrare la registrul comerţului din Romania sau din ţara de rezidență precum și dovada înregistrării în România a sucursalei operatorului nerezident al platformei digitale;
- declaraţia pe propria răspundere a operatorului platformei digitale că acesta nu se afla sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările şi completările ulterioare;
- descrierea caracteristicilor şi funcţiilor platformei digitale, a modalităţii de funcţionare şi a conformării acesteia cu cerinţele prezentei ordonanțe de urgență precum și indicarea adresei de web/internet de unde aceasta poate fi descărcată/instalată pentru a fi analizată / testată;
- declarație pe propria răspundere a operatorului platformă digitală, că platforma digitală îndeplinește condițiile prevăzute la art.7.
De asemenea, operatorii autorizaţi să desfăşoare activităţi de intermediere a transportului alternativ, pe teritoriul României, vor achita către MCSI, la fiecare 12 luni, un tarif de 50.000 LEI.
- autorizaţia a fost eliberată pe baza unor documente false;
- nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza emiterii ;
- operatorul platformei digitale acceptă și acordă acces la platforma digitală, unui operator de transport alternativ pentru care nu s-a eliberat autorizație de transport alternativ sau aceasta are valabilitatea depășită;
- la cerere.
Când este retrasă autorizaţia de transport alternativ:
- operatorul de transport alternativ autorizat nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile care au stat la baza eliberării acesteia;
- operatorul de transport alternativ autorizat a folosit documente false în derularea transportului alternativ;
- operatorul de transport alternativ autorizat și-a încetat activitatea ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti definitive;
- la cerere.
Ce condiții trebuie să îndeplinească autoturismele cu care se efectuează transport alternativ:
- au maxim 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto;
- au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 ;
- la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
- deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.
- Copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ se eliberează pentru o perioadă de 1 an, 2 ani sau 3 ani, fără a depăși perioada de valabilitate a autorizației de transport alternativ, numai pentru autoturismele care nu depăşesc la data expirării valabilității copiei conforme vechimea de 15 ani de la data fabricaţiei.
Operatorul de transport alternativ are obligaţia de a utiliza aparat de marcat electronic fiscal și de a înmâna bon fiscal în cazul în care se încasează direct de la pasager, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea serviciului prestat.
Autoturismele folosite pentru acest tip de servicii vor trebui să aibă afişat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată, conţinând următoarele elemente:
- numărul de înmatriculare al autoturismului;
- denumirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.
Ecusonul de transport alternativ prevăzut la alin. (1) se emite de către operatorul platformei digitale pentru fiecare autoturism pentru care a fost emisă în prealabil copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ.
Ce condiții trebuie să îndeplinească șoferii:
- să aibă vârsta de cel puţin 21 de ani și să dețină un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.;
- să deţină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puţin 2 ani;
- din certificatul de cazier judiciar al persoanei trebuie să rezulte că aceasta nu a fost condamnată pentru infracţiuni contra siguranţei pe drumurile publice, infracţiuni privind traficul şi consumul de droguri, infracţiuni contra vieţii, sănătăţii şi integrităţii corporale, traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile, infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale sau infracţiuni contra patrimoniului.
- să fie apt din punct de vedere medical şi psihologic pentru desfăşurarea activității de transport persoane;
- să nu aibă suspendată exercitarea dreptului de a conduce în ultimul an pentru conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihoactive sau să nu fi fost implicată în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau mai multor persoane.
- să aibă ţinută corespunzătoare, un comportament civilizat şi preventiv în relaţia cu clientul;
- să nu refuze efectuarea cursei în condiţiile iniţial agreate;
- să nu solicite plata de către pasager a unei alte sume de bani în schimbul activității de transport efectuate;
- să transporte bagajele clienţilor, în cazul transportului de persoane, în limitele spaţiului destinat pentru acestea, fără perceperea de tarife suplimentare;
- să se supună controlului autorităţilor cu atribuții în domeniu şi să prezinte la control, în timpul activităţii, documentele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență şi de legislaţia în vigoare;
- să nu utilizeze mijloacele audio/video fără acordul clientului.
- acceptarea pe platforma digitală a unor conducători auto care nu îndeplinesc condiţiile cerute de prezenta ordonanță de urgență pentru a efectua transport alternativ;
- neactualizarea la timp a documentaţiei păstrate de operator cu privire la conducătorii auto și autoturismele înregistrate pe platforma digitală;
- schimbarea termenilor și condiţiilor de utilizare a platformei digitale fără notificarea prealabilă a utilizatorilor.
Constituie contravenţie, dacă potrivit legii penale fapta nu constituie infracţiune, și se sancţionează cu amenda de la 3.000 LEI la 9.000 LEI, următoarele fapte ale operatorului de transport alternativ:
- efectuarea unei curse cu alt autoturism decât cel înscris pe platforma digitală;
- efectuarea unei curse cu un autoturism pentru care nu deține copie conformă a autorizației de transport alternativ sau deține o copie conformă a cărei valabilitate este depășită;
- lipsa de pe autoturism a ecusonului emis de către operatorul platformei digitale;
- utilizarea la efectuarea unei curse a unui conducător auto care nu îndeplinește condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;
- neinformarea la timp a operatorului platformei digitale cu privire la modificarea oricăror informaţii referitoare la autoturismele utilizate și conducătorii auto ai acestora;
Constituie contravenţie, dacă potrivit legii penale fapta nu constituie infracţiune, și se sancţionează cu amenda de la 1.000 LEI la 5.000 LEI, următoarele fapte ale conducătorului auto:
- solicitarea de sume de bani suplimentare costului cursei afişat pe platforma digitală;
- neinformarea la timp a operatorului de transport alternativ cu privire la modificarea oricăror informaţii cu privire la persoana sa, comunicate acestuia în scopul admiterii sale pe platforma digitale;
- efectuarea unei curse cu alt autoturism decât cel înscris pe platforma digitală;
- lipsa de la bordul autoturismului a documentelor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și lipsa de pe parbrizul și/sau luneta autoturismului a ecusoanelor ce identifică transportul alternativ, precum și lipsa unuia sau a mai multor elemente dintre cele prevăzute la art.21 alin.(1) din conținutul ecusonului;
- efectuarea unei curse fără deţinerea unui certificat de atestare profesională emis de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.
- utilizarea unui autoturism, la efectuarea transportul alternativ prin intermediul unei platforme digitale neautorizată;
- efectuarea unei curse fără respectarea prevederilor art. 13 alin. (4).
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. va publica pe site-ul propriu modelele documentelor necesare îndeplinirii atribuțiilor ce îi revin potrivit prezentei ordonanțe.
Persoanele fizice și juridice care derulează operațiuni ce intră sub incidența prezentei ordonanțe de urgență beneficiază de o perioadă de tranziţie de 60 de zile de la data la care autoritățile prevăzute la art.35 şi-au îndeplinit obligaţiile.
pai taxiurile nu au mai mult de 5 ani
Vezi lista tarilor anti Uber de aici:
https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_TNCs_by_jurisdiction
Nu înțeleg ce reglementari vreți sa dați în Romania. Se interzice Uber și gata. In caz contrar, dacă lași o portița cât de mica de scăpare pentru acest serviciu TNC, este ca și cum i-ai da voie la liber. Nu poate fi controlat decât prin oprire completa.
A reglementa Uber este ca și cum ai reglementa furtul din buzunare.
Contine probe eliminatorii de ajung numai ratatii sa practice taximetria?
Ce face autoritatea de autorizare de sunt toate masinile cazute, murdare, ruginite si vai mama lor?
Ce obligatii rutiere trebuie sa respecte taximetristii si in ce cazuri se retrage autorizarea...de sunt toate intersectiile pline de masini galbene oprite ilegal.
Toate cele de mai sus arata ca statul e incapabil sa gestioneze aceasta activitate, spre nenorocul cetatenilor si a turistilor ce au nesansa sa poposeasca pe aici.
Tot ce e artificial naste monstrii.
DOAR FEEDBACK- UL CLIENTILOR POATE ADUCE RESPONSABILITATE SI CORECTITUDINE SI SERVICII DE CALITATE
pagina de Wikipedia menționată de tine spune altceva.
Uber nu trebuie interzis ca asa vrei tu. In orase trebuie sa existe platforme de ride-sharing, biciclete, motoare, masini, pietoni, autobuz, metrou, tramvai, etc. Fiecare trebuie sa aiba loc si sa poata folosi drumurile.
- unul a tras o injuratura unui pieton care nu traversa suficient de repede, pe trecerea de pietoni.
- doi s-au bagat simultan in fata mea riscand sa se loveasca, doar pentru a castiga 2m in fata, la un stop.
- al patrulea, duduia de manele, tatuat pana la gat, cu mana afara si tigara in coltul gurii, o interpela pe o domnisoara, poate - poate.
Toate masinile vechi, murdare, cu soferi nesimtiti si aroganti, de cartier stil anii '90. Nu mai zic ca sunt evazionisti 90%.
Asa ar vrea minunatul guvern sa ne tina, retrograzi, in jeg, cu capul plecat, recunoscatori ca s-a indurat un borfas de cartier, care face taximetrie de frica puscariei, sa ne duca 4 statii de autobuz pe 100 ron.
Statul roman creaza aparenta legalitatii, in fapt, lucrurile se fac pe sub mana, doar crestem un pic birocratia si atat.
Cel mai bine este sa lasam consumatorul sa fie suveran, sa aleaga el ce este mai bine si mai bun pentru el nu sa-i fortam alegerile, cand ca stat suntem incapabili sa facem orice sa functioneze cum trebuie.
Sa luam ITP-ul, de ce la 6 luni? de ce nu la 50.000 km. De ce? fiindca un sofer Uber care face ocazional chestia asta s-ar putea sa faca 50000 de km in doi ani. Un altul, intr-un an. Un taximetrist, probabil in 6 luni sau mai putin.
Toate tampeniile astea, sunt partial responsabile pentru mizeriile din piata taximetriei. Le aplicam Uber-ului si in curand vom avea un Uber Romanesc, cu sute de masini luate pe firme specializate si soferi angajati(deja aparusera si toti stim diferenta intre ei si colaboratorii Uber reali)
Nu putem porni de la mic si sa generalizam la mai mare, ca nu-i relevant. Iar putina concurenta nu strica, nici chiar in orasul tau unde este totul ok.
Dar cat timp taximetristul de la voi este corect si curat, de ce s-ar teme?
Nu fii naiv legat de ITP, examinari psihologice, si alte licente: daca vreodata ai fi fost implicat, ai fi stiut cum se acorda ele in hai sa zicem Bucuresti, sa nu mai generalizam. ITP-ul se aranjeaza, examinarea psiho este o formalitate, etc. Statul roman creaza APARENTA unui cadrul legal, pe sub masa lucrurile se fac DE FORMA.
Genul asta de serviciu nou si modern este in beneficiul clientului, oriunde s-ar afla el.
Degeaba se agita taximetristii de pretutindeni, ca nu din cauza Uber/Bolt nu mai merg oamenii cu ei, ci pentru ca AU ALTERNATIVA. Iar cand omul are o alternativa mai buna, o foloseste. Sa le puna cate taxe si licente vor, oamenii tot vor alege ce este mai curat si frumos.
Problema este ca Uber pune accent pe confortul clientul si TINE CONT de opinia lui, soferii nu-si permit sa fie jegosi si mitocani, pentru ca sunt penalizati si exclusi. In taximetrul clasic induri orice si N-AI CUI sa te plangi, ne intoarcem in timp. Asta vor taximetristii, sa ramana totul LA FEL, sa nu mergem cu nimic inainte.
Un oras mare prin natura lui atrage toti mojicii, hotii, dubiosii si in general toate acele categorii de oameni care intr-un oras mic nu ar putea exista, pentru ca acea comunitate mica i-ar taxa imediat si i-ar elimina
Un oras mare este impersonal si poti vedea asta la orice oras mare european. Efectiv nu ai cum sa compari viata dintr-o comunitate mica, ce reprezinta MAXIM 10% dintr-o namila ca Bucurestiul.
In fine, repet, din Uber si cei ca ei nu are nimeni de pierdut, in afara de taximetristii abjecti. Atat consumatorii cat si statul au de castigat masiv.
Pentru cei mirati de atatea "restrictii fara sens" nu pot sa le spun de cat atat: toate acele acte si restrictii sunt aplicate in egala masura tuturor taximetristilor, atat de injurati in ultimele zile. Cu singura diferenta: la ei se aplicau deja si la ceilalti nu (ride sharing).
Pentru cei care ati utitat sa mai fiti oameni si judetati cu dublu standard, ascunsi in spatele unor porecle fara sens va pun o singura intrebare: daca in statia de taximetre era un taxi (nici nu conteaza masina) cu 3,5 lei pe KM si nu era logan cu 1,39, in ce masina v-ati fi urcat?
Nici nu astept raspunsul... cu siguranta de 99,99 la % ati fi optat pentru 1,39. De cand cu ride sharing nici nu v-a mai pasat cat costa cursa.
Sunt curios sa vad, in conditii de piata egale pentru toti jucatorii, daca standartul de calitate va ramane la fel la ride sharing si cu ce pret pentru utilizatorul final.
Toate aceste costuri erau suportate de taximetristi din cei 1,39. Pentru asta munceau 10-12 ore pe zi, si da, poate erau mai indisciplinati in trafic sa poata supravietui vietii cotidiene (plan, taxe, acte, reglementari).
2. daca in statia de taxi ar fi 2 taxiuri, cu tarife diferite, iti garantez ca eu nu as lua niciunul dintre ele. pentru ca tariful mai mare, la taxi clasic, nu a adus niciodata garantia serviciului ca la carte
3. da, cu ride-sharing nu m-a deranjat nici macar 1 secunda sa platesc mai mult per km decat un taxi clasic, daca asta imi garanteaza un serviciu corect; si de ~50+ de curse cu Uber/Taxify, cel putin 95% din cazuri au fost asa cum trebuie.
4. nu-mi aduc aminte sa fi vazut vreun demers prin care consumatorii de taxi sa pretinda mentinerea tarifului de 1.39. sunteti liberi sa-l cresteti la ce nivel considerati ca e ok DAR sa vina cu o imbunatatire vizibila dpdv serviciu, atitudine, comportament etc.
nu mai comentez "scuza" cu "erau mai indisciplinati.. ca sa poata supravietui", pentru ca exact asta e problema acestei tari, si in special a Bucurestiului. regulile sunt pentru toti, de urmat 24/24, nu doar atunci cand vrem noi.
Este evident ca dupa ce vor juca toti dupa aceleasi reguli, in functie de calitatea serviciilor clientii pot avea propriile optiuni.
In general atitudine ANTI de dragul polemicii ma enerveaza la culme:
Suntem anti taximetrie clasica desi nu o utilizam
Suntem anti biserica desi crestini practicanti
Eu zic ca este loc pentru toata lumea
Oricum pînă își va reveni Uber va trece cel puțin o lună, perioadă în care șoferii vor parcurge cursurile de pregătire profesională, la care se va adăuga perioada în care vor fi programați pentru a fi evaluați de ARR, aici vor apărea marile probleme, pentru că ARR era pregătit ca personal și spații pentru examinare pentru un anumit număr de evaluabili, care număr acum va fi cel puțin dublu.
Deci taximetriștii se vor putea ,,zbengui" pe străzi maxim 2-3 luni, după care va urma revenirea recesiunii