Ciugud, comuna din județul Alba cu cea mai mare absorbţie de fonduri europene din România, este singura din mediul rural, din ţară, în care oamenii îşi pot plăti taxele şi impozitele locale la automate de tip ''self-pay'', amplasate în magazinele din toate cele şase sate componente.

HotNews.roFoto: Hotnews

Acum, doar o altă administraţie locală din România - Primăria Sectorului 4 Bucureşti - mai oferă această facilitate.

Unde sunt amplasate automatele

"Este un serviciu pe care noi, ca administraţie publică locală, vrem să-l oferim cetăţeanului. Practic, suntem prima primărie de comună din ţară şi a doua după Primăria Sectorului 4 din Bucureşti care implementează acest sistem", a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, primarul din Ciugud, Gheorghe Damian.

El a amintit că, încă din 2010, administraţia locală de aici a fost prima care a implementat sistemul de plată electronică a datoriilor către primărie, printr-o finanţare europeană.

Primarul a explicat că la magazinul sătesc din fiecare sat din comună a fost instalat câte un automat de plată. De ce la magazin? Fiindcă acolo este deschis de dimineaţă până seara, iar gestionarul a fost sfătuit cum să-i ajute pe oameni pentru a folosi acest automat.

Un astfel de automat este amplasat inclusiv în sediul primăriei. "De ce? Pentru că nu ne dorim ca oamenii să vină să plătească la casierie. Cei care vin la casierie o să fie îndrumaţi tot spre aparat".

Cum se plătește

Până acum, o dată pe săptămână, un funcţionar din primărie mergea cu maşina, având la el un calculator şi o imprimantă, în fiecare sat din comună ca să încaseze banii de la oameni. Acum, fiecărui localnic îi va fi eliberat câte un card, având pe verso un cod de bare. Omul se duce, pune cardul în faţa cititorului de cod de bare, se loghează automat la poziţia lui din Impozite şi taxe, după care pune banii în automat. În cazul în care omul nu are cardul la el, se poate loga cu CNP-ul sau, dacă este firmă, cu CUI -ul.

Sistemul este implementat în parteneriat cu o firmă privată, care primeşte 1,7% din încasările care se fac.

În Ciugud sunt în jur de 4.000 de plătitori de taxe şi impozite.

Campania "O primărie fără hârtii"

Tot miercuri, Primăria Ciugud a lansat campania "O primărie fără hârtii, o primărie aproape de cetățeni” - își propune să ofere oamenilor posibilitatea de a obține on-line toate actele de care au nevoie, iar hârtia să fie înlocuită de administrarea electronică a documentelor.

Primarul a susținut că a încercat să aplice această rețetă încă de anul trecut, dar s-a izbit, în unele situaţii, de lipsa de înţelegere a unor instituţii ale statului cu care colaborează, iar în alte situaţii, de lipsă de viziune sau de cadru legislativ nearmonizat.

"De exemplu, la ora actuală, unele instituţii înţeleg că un document original înseamnă doar o foaie de hârtie, pe care funcţionarul poate să o pipăie. În opinia noastră, un document original este şi un document editat online, care are semnătură electronică, cu extensia sa şi care dovedeşte că acea semnătură electronică este semnată de mine. La ora actuală, în Primăria Ciugud, undeva la 60% dintre angajaţi au această semnătură electronică", a spus primarul, care vrea organizarea unei dezabateri despre informatizarea administraţiilor publice din România.