Filmul lui Cristian Mungiu ”4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” figurează în topul celor 25 de producții cinematografice care definesc Europa alcătuit de Observer. Regizorul apare astfel pe lista scurtă a unor nume mari- Luchiano Visconti, Federico Fellini, Ingmar Bergman și Pedro Almodovar.

Cristian MungiuFoto: Hotnews

Europa a fost mereu o forță vitală în evoluția artei cinematografice, exercitând o influență puternică. Așa cum cei care au emigrat în SUA și-au pus amprenta pe industria cinematografică de la Hollywood, mișcările stilistice, de la expresionsimul german la neo-realismul italian sau noul val francez, au influențat cinematografia la nivel global.

Cele 25 de filme marcante ale Europei:

  • Nosferatu (FW Murnau, 1922, Germania)
  • The Passion of Joan of Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928, Franța)
  • L’Atalante (Jean Vigo, 1934, Franța)
  • I Vitelloni (Federico Fellini, 1953, Italia)
  • Peeping Tom (Michael Powell, 1960, Marea Britanie)
  • Rocco and His Brothers (Luchino Visconti, 1960, Italia)
  • Persona (Ingmar Bergman, 1966, Suedia)
  • Daisies (Věra Chytilová, 1966, Cehoslovacia)
  • Ali: Fear Eats the Soul (Rainer Werner Fassbinder, 1973, Germania)
  • Céline & Julie Go Boating (Jacques Rivette, 1974, Franța)
  • The Enigma of Kaspar Hauser (Werner Herzog, 1974, Germania)
  • Swept Away (Lina Wertmüller, 1974, Italia)
  • Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975, Belgia/Franța)
  • The Travelling Players (Theo Angelopoulos, 1975, Grecia)
  • The Tree of Wooden Clogs (Ermanno Olmi, 1978, Italia)
  • Stalker (Andrei Tarkovsky, 1979, Rusia)
  • A Lonely Woman (Agnieszka Holland, 1981, Polonia)
  • Beau Travail (Claire Denis, 1999, Franța)
  • Songs from the Second Floor (Roy Andersson, 2000, Suedia)
  • Fat Girl (Catherine Breillat, 2001, Franța)
  • Talk to Her (Pedro Almodovár, 2002, Spania)
  • Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2002, Turcia)
  • 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (Cristian Mungiu, 2007, România)
  • Girlhood (Céline Sciamma, 2014, Franța)
  • On Body and Soul (Ildikó Enyedi, 2017, Ungaria)