Guvernul a aprobat joi doua hotarari pentru aprobarea Normelor pentru aplicarea prevederilor art. 121 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat si privind atributiile, organizarea si functionarea caselor de pensii sectoriale din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne si Serviciul Roman de Informatii. Actele normative sunt esentiale pentru implementarea noului cadru normativ privind pensiile militare de stat, intrat in vigoare de la 1 ianuarie.

Potrivit Guvernului, in noul context legislativ, aplicabil de la 1 ianuarie 2016, se impune adoptarea Normelor pentru aplicarea prevederilor art. 121 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat pentru a reglementa modalitatea restituirii sumelor reprezentand diferentele intre cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 si cele stabilite in baza legislatiei adoptate ulterior (Legea nr. 119/2010 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2011, aprobata prin Legea nr. 165/2011, cu modificarile si completarile ulterioare). Se respecta, astfel, principiul specific dreptului asigurarilor sociale de mentinere in plata a cuantumului mai avantajos al pensiei, in ipoteza recalcularii acesteia ca urmare a modificarii cadrului legal.

Odata cu integrarea sistemului pensiilor militare de stat in sistemul public de pensii, persoanele beneficiare de pensii militare in temeiul cadrului normativ anterior datei de 1 ianuarie 2011 s-au regasit in imposibilitatea identificarii documentelor care dovedesc veniturile obtinute in activitatea profesionala cu prilejul recalcularii pensiei, precizeaza Guvernul.

Restituirea sumelor de bani rezultate din calcularea diferentelor intre cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 si cele stabilite in baza Legii nr.119/2010 si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2011, se face doar la cererea titularului dreptului de pensie (sau de tutorele ori curatorul acestuia, de catre persoana careia i s-a incredintat ori i s-a dat in plasament copilul minor, dupa caz, depusa personal sau prin mandatar desemnat prin procura special), in termen de doi ani de la data intrarii in vigoare a legii.

Referitor la hotararea privind atributiile, organizarea si functionarea caselor de pensii sectoriale din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne si Serviciul Roman de Informatii, se impunea, in noul context legislativ, aplicabil de la 1 ianuarie 2016, stabilirea atributiilor, organizarii si functionarii caselor de pensii sectoriale din cele trei institutii pentru a raspunde mai bine solicitarilor pensionarilor militari.