Regionalizarea, faza dezbaterilor la nivel local: Consiliul Judetean Alba propune ca 25% din redeventele miniere incasate sa ramana la judet

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 27 mai 2013, 16:07 Actualitate | Esenţial


Zona miniera de la Rosia Montana
Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Procesul de regionalizare si reorganizare administrativa coordonat de ministerul lui Liviu Dragnea a ajuns in faza dezbaterilor locale, iar autoritatile din teritoriu au inceput deja sa-si exprime ingrijorarile sau sa faca diverse propuneri. Consiliul Judetean Alba propune marirea cotelor care sa ramana la nivel local din incasarea impozitului pe venit si propune ca 25% din redeventele miniere incasate la nivelul judetului sa ramana la judet. Localitatea Rosia Montana, acolo unde exista un adevarat interes si mari dezbateri pentru exploatarea resurselor de aur, se afla in judetul Alba.

In cadrul unei dezbateri desfasurate la finele saptamanii trecute la Tulcea, dezbatere la care a participat Consiliul Consultativ pentru Regionalizare (CONREG), Consiliul Judetean Alba a inaintat Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice o serie de propuneri de modificari legislative cu impact asupra dezvoltarii judetelor, vizand, in special o mai buna gestionare a resurselor financiare locale, potrivit publicatiei locale Informatia de Alba.

"Sunt masuri prin care anumite fonduri pot ramane la nivel judetean spre a fi folosite pentru a crea dezvoltare economica si locuri de munca. Am primit asigurarea ca, pana in luna august, propunerile noastre vor fi discutate in cadrul Guvernului", a declarat Florin Roman, Vicepresedinte al Consiliului Judetean Alba, prezent la intalnirea de la Tulcea.

"Judetul Alba a propus modificarea art. 32 (alin 1) si implicit art. 33(alin 3) din Legea 273/ 2006 privind finantele publice locale, astfel:

Din impozitul pe venit incasat la bugetul de stat la nivelul fiecarei unitati administrativ teritoriale se propune ca:
- o cota de 47% (fata de 41,75 % actual) sa fie alocata la bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor pe al caror teritoriu isi desfasoara activitatea platitorii de impozit pe venit;

- o cota de 13% (fata de 11,25% actual) sa fie alocata la bugetul local al judetului;

- o cota de 22% (fata de 18,5% actual) sa fie alocata intr-un cont distinct pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor precum si a bugetului local al judetului.

Din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale si din cota de 22% (fata de 18,5% actual) prevazuta la art. 32 alin.(1), o cota de 27% se aloca bugetului propriu al judetului, iar diferenta se repartizeaza bugetelor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor.

De asemenea, se mai propune ca o cota de 25 % din redeventele miniere pentru activitati de exploatare ale tuturor detinatorilor de licente/permise de exploatare de pe teritoriul judetului, sa fie virata la bugetul local al judetului", scrie sursa citata.

Trebuie amintit ca localitatea Rosia Montana, acolo unde exista un adevarat interes si mari dezbateri pentru exploatarea resurselor de aur, se afla in judetul Alba.

"Sunt masuri, care daca se vor aplica, ar ajuta foarte mult judetele sa se dezvolte. In plus, in cazul judetelor ce detin resurse ale subsolului, asa cum este Alba, este normal ca si cetatenii acelor judete sa beneficieze direct de pe urma acestor bogatii, prin cotele din redevente ce ar trebui sa ramana la nivel local spre a fi folosite pentru dezvoltare", sustine Ion Dumitrel, presedintele CJ Alba.

Citeste pe aceeasi tema:







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1898 vizualizari

  • -2 (14 voturi)    
    Pielea ursului din padure (Luni, 27 mai 2013, 16:14)

    un dac [utilizator]

    sau farmecul aurului din adancuri.

    Visati baieti, visati cu ochii deschisi.
    Guvernul asta s-a bagat in atatea chestiuni spionoase, ca-si va fractura gatul, pe principiul gazelor de sist.
    • -3 (11 voturi)    
      problema (Luni, 27 mai 2013, 16:49)

      Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      cine ii trage la raspundere pe acesti infractori romani politicieni..se stie ca fracturarea prezinta riscuri majore de contaminare..
      cred ca avem resurse umane sufieciente sa dezvoltam folosirea hidrogenului ca sursa de energie..
    • +2 (4 voturi)    
      aurul asigura traiul (Marţi, 28 mai 2013, 8:28)

      andinny [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      stii care e farmecul aurului din adancuri? ca el poate asigura traiul unei comunitati intregi si ajuta o tara intreaga. De aceea, degeaba ne laudam cu el,daca nu-l exploatam. Degeaba cerem sa ramana 25% din redevente in Alba, daca redeventa nu are pe ce sa se perceapa
      • +1 (3 voturi)    
        sa se dea drumul (Marţi, 28 mai 2013, 15:56)

        Calinu. [utilizator] i-a raspuns lui andinny

        exploatarea aurului contribuie la economie nu doar prin redeventa, contribuie si prin locurile de munca ce se creeaza, contribuie prin investitiile care se fac acolo! dar daca nu se da drumul, ramane doar saracia
  • -4 (8 voturi)    
    am rezolvat-o :D (Luni, 27 mai 2013, 16:39)

    Codruta N [utilizator]

    Inteleg de aici ca "albanezii" sunt dispusi SI sa cheltuiasca "de la judet" 25% din costurile pentru remedierea problemelor de mediu create de CUPRUMIN (care nu e in stare sa-si prelungeasca acordul de mediu pt. ca nu are bani sa-si rezolve problemele grave cu poluarea) >:)
  • -2 (10 voturi)    
    ... (Luni, 27 mai 2013, 16:58)

    cartograful [utilizator]

    si asta e mica parte din Cutia Pandorei deschisa de prostia numita "regionalizare"
    • +5 (13 voturi)    
      responsabilizare (Luni, 27 mai 2013, 18:30)

      eleiele [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

      dincolo de opiniile legate e regionalizare, totusi putem obtine o dezvoltare mai mare la nivel national prin responsabilizarea regiunilor si prin implementarea de masuri la nivel local. Repornirea mineritului ar ajuta foarte mult regiunea, dar totodata efectele pozitive ar fi la nivel national
      • +4 (10 voturi)    
        masuri (Luni, 27 mai 2013, 19:34)

        adi24 [utilizator] i-a raspuns lui eleiele

        important este sa se ia masurile mult asteptate in Alba si anume repornirea mineritului pentru care oamenii de acolo au si votat. E poate indreptatit sa doreasca cat mai multe avantaje la nivel local, dar sunt de parere ca daca nu se modifica partea cu redeventa, oricum le vor avae prin investitii, locuri de munca si alte beneficii de acest tip
        • +1 (5 voturi)    
          da, avantaje (Luni, 27 mai 2013, 21:04)

          Sakura [utilizator] i-a raspuns lui adi24

          Da, ai dreptate, toată Valea Jiului duduie de beneficiile mineritului. Valabil pentru orice zonă minieră, dar Valea Jiului este reprezentativă în acest sens. Ideea este menţinerea oamenilor proşti şi necalificaţi, că sunt mai uşor de dus de nas. Nimeni nu-i vrea ingineri sau alte meserii cu studii serioase şi valoare adăugată mare.
          • +1 (3 voturi)    
            ... (Marţi, 28 mai 2013, 9:19)

            cartograful [utilizator] i-a raspuns lui Sakura

            exact...mineritul ca functie monoindustriala a unei zone ofera nenumarate "oportunitati": a se vedea istoria Vaii Ruhrului sau a regiunilor miniere din Anglia. Cat despre Cutia Pandorei sa vedeti cand Dobrogea va revendica redevente pt. Cernavoda, Canalul Dunare Marea Neagra sau Portul Constanta - finantate zeci de ani de zile de tot restul tarii. Sau Muntenia va pretinde suprataxa pt. grane sau Moldova suprataxa pt. restul productiei agricole sau regiunile transilvane taxe si parataxe pt. tranzitul autostrazilor finantate tot din banii intregii tari. "Regionalizarea" e o prostie de acelasi calibru cu "reforma manualelor alternative" care a facut praf invatamantul romanesc in anii '90 - se distruge un sistem unitar, standardizat si functional de dragul unor forme fara fond care in Occident au o cu totul alta filiatie istorica.
      • +3 (7 voturi)    
        in fond (Luni, 27 mai 2013, 23:09)

        cami_p [utilizator] i-a raspuns lui eleiele

        da, in fond 25% din redevente pare rezonabil dar acum tine de autoritati sa se hotarasca. mai interesant e cand au de gand sa porneasca proiectul si a depaseasca faza amanarilor
        • 0 (2 voturi)    
          rezonabil (Marţi, 28 mai 2013, 23:15)

          eleiele [utilizator] i-a raspuns lui cami_p

          e rezonabil dar sa nu uitam ca mai intai ar trebui sa si aprobe proiectl asa ca sa se orienteze pe asta deocamdata
    • +6 (12 voturi)    
      nu chiar (Luni, 27 mai 2013, 19:37)

      adi24 [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

      nu mi se pare o prostie si e bine ca deja incep sa gandeasca strategic pentru dezvoltarea regiunilor. Mineritul e un mare avantaj al judetului daca se aproba si se porneste proiectul minier. Investitiile sunt de asemenea un plus.
      • +3 (7 voturi)    
        profit (Luni, 27 mai 2013, 23:03)

        cami_p [utilizator] i-a raspuns lui adi24

        cea mai buna strategie ar fi sa nu mai lase Rosia sa se degradeze si sa rezolve cu poluarea si saracia de acolo, sa faca zona iar profitabila
        • 0 (0 voturi)    
          ec (Miercuri, 29 mai 2013, 11:49)

          inavero73 [utilizator] i-a raspuns lui cami_p

          din punct de vedere economic, investitiile si proiectul de la Rosia ar determina inregistrarea unei cresteri economice ceea ce ar prinde foarte bine
  • +7 (11 voturi)    
    avantajul nostru (Luni, 27 mai 2013, 18:28)

    eleiele [utilizator]

    local sau national tot in avantajul nostru este profitul de pe urma activitatilor miniere si Alba chiar ar avea nevoie de masuri ca aprobarea minertului spre a ajuta dezvoltarea locala
    • +7 (11 voturi)    
      somaj (Luni, 27 mai 2013, 19:32)

      adi24 [utilizator] i-a raspuns lui eleiele

      Pe langa redevente oricum sunt si alte avantaje. O problema ramasa neabordata este data de somajul foarte ridicat din zona si prin repornirea mineritului s-ar rezolva acest aspect.
      • 0 (2 voturi)    
        mai intai (Marţi, 28 mai 2013, 23:14)

        eleiele [utilizator] i-a raspuns lui adi24

        acum nu ne mai ajung avantajele... aloo, sa se vina cu decizia ca sa beneficieze mai intai oamenii de acolo
    • +3 (7 voturi)    
      logic (Luni, 27 mai 2013, 23:19)

      teodor.h [utilizator] i-a raspuns lui eleiele

      imi place ca vorbim de avantaje, de impartitul redeventelor dar nu mai venim si cu decizia odata. suntem cam suciti. ce-ar fi sa facem pasii logic.
  • +6 (10 voturi)    
    decizie (Luni, 27 mai 2013, 19:28)

    adi24 [utilizator]

    pentru a vedea cum e cu alocarea redeventelor, ar trebui mai intai sa se si aprobe proiectul minier. A fost irosit suficient timp pe amanari, acum este nevoie si de o decizie.
    • +2 (4 voturi)    
      16 ani (Marţi, 28 mai 2013, 8:25)

      andinny [utilizator] i-a raspuns lui adi24

      16 ani de tergiversari mi se par si mie suficienti, dar se pare ca autoritatilor decidente-nu. Si totusi, de investitii avem nevoie si localnicii din Alba ar avea cu siguranta o viata mai buna daca nr de locuri de munca ar creste in judet si afaceri adiacente mineritului ar demara
    • 0 (0 voturi)    
      poate (Miercuri, 29 mai 2013, 11:47)

      inavero73 [utilizator] i-a raspuns lui adi24

      poate se va aproba cat de curand. va fi infiintata si o companie speciala. parca lucrurile merg spre bine. rosienii au sperante in asta
  • +6 (12 voturi)    
    mai bine (Luni, 27 mai 2013, 20:15)

    lyza [utilizator]

    Mai bine ar dezbate asupra deciziei de implementare a proiectul ca prea trece timpul si nu mai vine. Redeschiderea minelor ar aduce un stimul puternic cresterii economiei locale
    • +2 (6 voturi)    
      Exact (Luni, 27 mai 2013, 21:06)

      Sakura [utilizator] i-a raspuns lui lyza

      Exact, aşa-i, redeschiderea mineritului ar fi un stimul puternic pentru toate bodegile locale. Nicăieri în zonele miniere n-au existat afaceri mai prospere decât birturile.
      • -1 (1 vot)    
        nu (Marţi, 28 mai 2013, 23:05)

        eleiele [utilizator] i-a raspuns lui Sakura

        probabil incerci putina ironie, dar releva doar necunostinta. Economia locala nu inseamna birt si veniturile generate de minerit au un impact atat local, cat si national
    • +4 (8 voturi)    
      mobilizarea (Luni, 27 mai 2013, 23:15)

      teodor.h [utilizator] i-a raspuns lui lyza

      bai, oamenii aia asteapta de o gramada de ani sa se reia activitatea in mine. ei asta au facut toata vitaa, minerit si acum nu mai au din ce trai. e pacat sa nu reluam activitatea
      • +3 (5 voturi)    
        greu din fotoliul Guvernului (Marţi, 28 mai 2013, 10:04)

        sonnia [utilizator] i-a raspuns lui teodor.h

        nu doar ca e pacat, dar este sinucigas. este o zona cu traditie milenara in minerit, in care localnicii din asta stiu si pot sa traiasca. Dar este mai greu sa se vada asta din fotoliile confortabile de la Guvern!
        • +4 (6 voturi)    
          nu le pasa (Marţi, 28 mai 2013, 14:25)

          Calinu. [utilizator] i-a raspuns lui sonnia

          oamenii au si votat la un referendum pentru pornirea proiectului minier, daca nici asta nu au vazut cei de la Guvern inseamna ca pur si simplu nu le pasa! altfel nu imi explic de ce tot amana pornirea mineritului
          • +1 (3 voturi)    
            as zice (Marţi, 28 mai 2013, 23:02)

            eleiele [utilizator] i-a raspuns lui Calinu.

            eu as zice ca e si inconstienta la mijloc ca altfel n-ar lasa toate problemele sa se agraveze si nici n-ar tine oamenii aia atat fara locuri de munca
    • +2 (2 voturi)    
      poate (Marţi, 28 mai 2013, 23:06)

      eleiele [utilizator] i-a raspuns lui lyza

      mi se pare oricum din alta lume faptul ca putem risipi asa timpul si sansele oferite, contextele favorabile si oportunitatile. Poate pe asta nu o scapam si incepem mineritul
      • +1 (1 vot)    
        cel mai mare producator (Miercuri, 29 mai 2013, 19:16)

        sonnia [utilizator] i-a raspuns lui eleiele

        ar fi culmea sa ratam fix ocazia de a ajunge cel mai mare producator de aur din Europa. deja Bulgaria si Grecia se misca mai bine in acest domeniu, dar constienti trebuie sa fim de beneficii si sa incepem treaba. Curand!
  • -3 (7 voturi)    
    Mesaj pentru postaci (Luni, 27 mai 2013, 22:51)

    un dac [utilizator]

    ati ramas putini, dar la fel de prosti.
    Nu mai bine vorbiti intre voi la biroul rmgc decat sa va aruncati mingea la fileu pe HN?
    Sunteti patetici.
  • +5 (9 voturi)    
    guess (Luni, 27 mai 2013, 23:12)

    teodor.h [utilizator]

    nici nu a inceput proiectul si deja toti vor mai mult profit in cat mai multe parti. guess what ... pentru asta e nevoie sa aprobati investitiile si inceperea proiectului. fara minerit nu pica profitul din cer
    • +4 (6 voturi)    
      deceniu de standby (Marţi, 28 mai 2013, 10:02)

      sonnia [utilizator] i-a raspuns lui teodor.h

      se pare ca autoritatile din Alba viseaza cu ochii deschisi. Viseaza deja la profituri cand inca nu au de pe ce sa le obtina! cred ca mai bine de un deceniu de standby, in care nici ei nu stiu ce mai creada, isi face efectele.
      • +2 (4 voturi)    
        timp (Marţi, 28 mai 2013, 22:36)

        eleiele [utilizator] i-a raspuns lui sonnia

        timp pierdut cand se puteau rezolva atatea probleme. cand ma gandesc ca acum in zona putea fi depasita problema somajului sau ca puteau fi rezolvate si aspectele economice problematice...
      • +2 (2 voturi)    
        inutil (Miercuri, 29 mai 2013, 11:32)

        inavero73 [utilizator] i-a raspuns lui sonnia

        o zona blocata inutil si e aberant ca aceasta situatie continua, mai ales cand avem numai de pierdut din asta
    • +2 (4 voturi)    
      ca la noi (Marţi, 28 mai 2013, 22:59)

      eleiele [utilizator] i-a raspuns lui teodor.h

      ca la noi.... ne certam de la castiguri, dar n-am pornit proiectul care ar aduce castigurile... Sa speram ca se va aproba cat de curand ca aceste discutii sa fie indreptatite
      • +1 (1 vot)    
        dap (Miercuri, 29 mai 2013, 11:29)

        inavero73 [utilizator] i-a raspuns lui eleiele

        da, pot cere sa ramana mai mult la niverl local. poate se va lua si decizia in curand si atunci discutiile pe seama avantajelor vor avea mai mult sens
  • +5 (7 voturi)    
    idee buna (Marţi, 28 mai 2013, 8:21)

    andinny [utilizator]

    nu e o idee rea pastrarea a 25% din redevente in judetul Alba, dar degeaba propunem asta acum, cand n-au inceput exploatarile! mai bine cerem Guvernului sa vina mai repede cu o decizie in privinta proiectelor miniere, ca sa se aiba de unde lua acel 25%!
    • +1 (3 voturi)    
      discutii (Marţi, 28 mai 2013, 22:06)

      eleiele [utilizator] i-a raspuns lui andinny

      mi se pare o discutie inutila atata timp cat nu se mobilizeaza un pic sa porneasca mineritul si sa primeasca investitiile. Pentru asta trebuie sa inceapa proiectul.... cand se va intampla asta?
    • 0 (0 voturi)    
      sens (Miercuri, 29 mai 2013, 11:27)

      inavero73 [utilizator] i-a raspuns lui andinny

      mi se pare o discutie fara sens dac atot nu se misca lucrurile sa se aprobe investitiile, ca altfel nu mai vorbim de niciun profit
  • +1 (3 voturi)    
    of (Marţi, 28 mai 2013, 22:05)

    eleiele [utilizator]

    imi pare rau ca la noi se amana proiectele atat si ca in loc sa avem beneficii, ne pierdem in ipoteze, impartiri si asa mai departe
    • +1 (1 vot)    
      pricepere (Miercuri, 29 mai 2013, 10:59)

      inavero73 [utilizator] i-a raspuns lui eleiele

      la asta ne pricem cel mai bine, sa amanam si sa ratam sansele ivite. eu prefer locurile de munca si profitul economic in locul statutului de cea mai saraca tara din UE
  • +1 (1 vot)    
    negociere (Miercuri, 29 mai 2013, 10:56)

    inavero73 [utilizator]

    asta ramane de negociat, dar pe moment cred ca focusul ar trebui sa fie asupra pasului de aprobare asteptat de atat timp
    • +1 (1 vot)    
      lumea vrea, Guvernul sta! (Miercuri, 29 mai 2013, 19:14)

      sonnia [utilizator] i-a raspuns lui inavero73

      ca sa se aiba ce negocia,sa inceapa proiectul! pana una-alta,el este inca blocat, desi motii au votat cu majoritate DA in favoarea repornirii mineritului in zona si a demararii proiectului. deci, oamenii vor sa munceasca, redevente s-ar avea pe ce lua, dar daca nu facem nimic, nici benefiicile nu vin!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by