VIDEO Rezilierea contractului cu Bechtel mai asteapta cateva zile. Corpul de control al premierului va verifica detaliile contractului de 10 ani care ne-a adus doar 52 de km de autostrada finalizati pentru 1,4 mld. euro

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 27 mai 2013, 11:39 Actualitate | Esenţial


Autostrada Transilvania in lucru
Foto: Hotnews
Contractul cu Bechtel privind constructia autostrazii Transilvania ar urma sa fie reziliat in urmatoarele zile, si nu luni, asa cum anuntase saptamana trecuta ministrul Dan Sova, dupa ce vor mai fi stabilite unele detalii, Corpul de Control al premierului urmand in acelasi timp sa verifice derularea contractului de la data incheierii si pana in prezent, potrivit Mediafax.

Potrivit televiziunilor de stiri, autoritatile au o problema in negocierile de reziliere, mai exact in stabilirea depagubirilor pe care statul ar urma sa le dea catre Bechtel. Dan Sova si premierul Ponta au declarat ca aceste despagubiri ar fi de ordinul milioanelor de euro, desi alte surse au vorbit de-a lungul timpului de un contract-beton a carui reziliera ar atrage despagubiri de sute de milioane de euro.

Intre timp, au trecut 10 ani de la semnarea contractului, statul a platit 1,4 miliarde de euro catre Bechtel, iar americanii au terminat complet doar 52 de kilometri de autostrada si pe jumatate alti 64 de kilometri.


Corpul de control va verifica clauzele acestui contract si de ce acest contract nu poate fi reziliat, anunta Digi24 care informeaza ca partea americana nu este de acord cu cuantumul despagubirilor.

Saptamana trecuta, premierul Victor Ponta spunea ca este vorba despre cateva milioane de euro, dar nu a avansat o cifra exact. Anterior, se avansase cifra de un miliard de euro saud e 500 de milioane de euro, sume infirmate insa, pe parcurs, de premier si de ministrul Dan Sova.

Dan Sova, ministrul delegat pentru proiectele din infrastructura, a declarat de la inceptul anului ca isi doreste rezilierea contractului cu Bechtel, insa datele anuntate pentru reziliere au fost mereu depasite, iar incetarea contractului a fost mereu amanata.

Ultima data, Dan Sova anuntat joi, 23 mai, ca incepand de astazi, luni 27 mai, contractul cu Bechtel va fi reziliat, insa, se pare ca si aceasta reziliere va fi amanata.




La inceputul anului, atunci cand Sova initia ideea rezilierii contractului cu Bechtel, datoriile statului roman catre compania americana se ridicau la circa 46 de milioane de euro - bani pentru lucrarile efectuate pana acum si neplatite de statul roman.

Pe tema rezilierii au existat si contre intre actualii ministri si fostii conducatori de la transporturi. In februarie, fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare anunta ca, in cazul unei rezilieri a contractului, asa cum anunta Dan Sova, americanii de la Bechtel pot invoca o clauza de 500 de milioane de euro.

Sova: O reziliere bazata pe bun simt

"Voi propune rezilierea acestui contract si vreau sa va spun ca ma doare ca trebuie sa fac asta. Dar pentru lucrarile care mai trebuiesc facute pe tronsonul Turda-Gilau mai sunt 25 de milioane de platit. Pentru datoriile Suplacu de Barcau - Bors sunt inca 25. Sunt 50 de milioane de euro pe care statul roman le-a bugetat. Dar, ca sa terminam numai tronsonul Suplacu de Barcau - Bors, ar trebui sa mai platim inca 250 de milioane de euro", sustineA Sova.

Ministrul pentru proiectele de infrastructura declara ca propunerea sa de reziliere a contractului cu Bechtel este "bazata pe bun simt".

In replica la declaratiile lui Dan Sova, fostul ministru al Transporturilor in guvernul Ungureanu, Alexandru Nazare declara ca o reziliere a contractului cu Bechtel nu s-ar putea rezilia fara pagube financiare pentru statul roman si ca ministru Sova "a ratat inca un moment sa taca inteligent".

"Socant! Iar <<reziliem>> contractul cu Bechtel! Ministrul "marilor proiecte" a ratat inca un moment sa taca inteligent. Domnul Sova ar fi trebuit sa citeasca contractul cu Bechtel inainte sa emita opinii. Sunt convins ca o prima lectura l-ar fi ajutat sa-si tempereze afirmatiile in privinta <<rezilierii>>", sustinea Nazare.

"Evident ca analiza pe fond este corecta, acest contract este cel mai pagubos semnat vreodata. Este la fel de adevarat ca bugetul de stat nu poate sustine constructia autostrazii in termenii agreati initial de guvernul Nastase. La fel de adevarat este insa ca dupa ultima renegociere Bechtel a renuntat la constructia a 6 sectiuni, care incorporate in reteaua globala rutiera a UE devin eligibile spre finantare din 2014 (aspect pe care ministrul ar trebui sa-l aprofundeze, atat timp cat nici la audieri nici la prezentarea bugetului nu-l stapanea). De asemenea costul per kilometru a scazut de la 25 la 6.9 milioane euro per kilometru pentru cele doua sectiuni aflate in lucru", mai spune fostul ministru al Transporturilor.

Fostul ministru, Alexandru Nazare: Bechtel poate invoca o clauza de reziliere de 500 de milioane de euro

"Retorica ambigua a domnului ministru ma face sa cred ca inca nu i-a intalnit pe reprezentantii Bechtel si nici nu a citit contractul. Ar fi aflat pe aceasta cale ca Behtel poate invoca la reziliere o clauza de aproximativ 500 milioane euro. Poate ca dl Sova a bugetat acesti bani pe undeva si de aceea este asa increzator", a mai precizat Alexandru Nazare.

Ulterior, de-a lungul timpului, atata Dan Sova cat si premierul Ponta au infirmat aceste sume de ordinul sutelor de milioane de euro ca despagubiri acordate americanilor de la Bechtel in caz de reziliere a contractului.

Sova a declarat ca dupa rezilierea contractului cu Bechtel va solicita Corpului de Control al primului ministru sa verifice acest contract si sa se stabileasca cine este vinovat pentru acest fapt.

Sova: Autostrada Transivilania, terminata doar in concesiune sau PPP

El a admis ca Autostrada Transilvania este obligatoriu sa fie terminata, dar numai in concesiune sau in parteneriat public-privat.

"Bugetul de stat nu are posibilitatea acum sa sustina constructia acestei autostrazi. Facem toate eforturile necesare si am reusit sa gasim finantare pentru perioada 2007-2013 pentru Sebes -Turda. Pe Sebes-Turda acum se lucreaza la studiul de fezabilitate pentru transformarea tronsonului din drum expres in autostrada. Se va termina in iulie acest studiu de fezabilitate pentru recalibrarea drumului si dupa acea vom da drumul la licitatie'', a explicat Sova.

Ministrul delegat a adaugat ca ''nu se pune problema sa se liciteze in perioada urmatoare nimic'', ci va trebui sa se gaseasca formula financiara necesara pentru finantarea tuturor tronsoanelor care compun Autostrada Transilvania.

"Ca sa vedem cum o putem finaliza, va trebui sa gasim investitori pentru fiecare tronson. Ideea sa gasesti un singur investitor care sa faca toata autostrada Transilvania este o fictiune. Deci, trebuie sa gasesti investitori care sa ia concesiunea fiecarui tronson si sa facem Autostrada Transilvania in proiectul in care a fost facuta initial pe bani privati. Asta presupune concesiune sau PPP'', a aratat acesta.

Cel mai pagubos contract: Din 2003 si pana in 2013, americanii au construit 86 de km de autostrada din care doar 52 au fost dati in circulatie. Pretul? 1,4 mld. euro

Proiectul de construire a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a inceput in anul 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel, semnat de guvernul Nastase in anul 2003.

Contractul incheiat in guvernarea Nastase a fost un contract extrem de pagubos pentru statul roman, cu clauze avantajoase pentru firma americana si cu multe deazavantaje pentru partea romana. Practic, mare parte din sumele platitte de statul roman au fost, de fapt, despagubiri si dobanzi pentru intarzierile de plati.

Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta, insa pe anumite tronsoane au continuat ulterior.

Compania a finalizat pana acum 52 km de autostrada (Turda-Campia Turzii) din totalul de 415 km, iar termenul de finalizare a autostrazii fusese stabilit initial pentru anul 2011 si prelungit cu un an din cauza intreruperilor lucrarilor in 2005.

In august 2011, Ministrul Transporturilor de atunci, Anca Boagiu anunta ca statul roman este liber sa scoata la licitatie 6 tronsoane din Autostrada Transilvania dupa ce compania Bechtel a acceptat intreruperea contractului.

Practic, Bechtel renuntase la partea de autostrada intre Targu Mures si Brasov si Cluj-Vest (Gilau) si Suplacu de Barcau.

Dupa 10 ani de la semnarea contractului, statul roman are 52 de kilometri de autostrada in functiune, alti 64 de km (intre Suplacu de Barcau si Bors) pe jumatate gata si 1,4 miliarde de euro deja platite.

Practic, pe tronsonul de 64 de km de la Bors la Suplacu de Barcau, stadiul lucrarilor este de circa 55% in conditiile in care termenul de finalizare este anul acesta, asa cum precizau reprezentantii CNADNR in 2012.

Citeste si: ​​HARTA INTERACTIVA Radiografia autostrazilor aflate in constructie. Care sunt tronsoanele, cati kilometri, care sunt noile termene de finalizare si stadiul lucrarilor la zi


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















5487 vizualizari

  • +12 (18 voturi)    
    Autostrazile nu se pot face cu investitori! (Luni, 27 mai 2013, 11:53)

    dumitrica [utilizator]

    Sova abereaza. Investitorii nu isi pot scoate banii cheltuiti decit in circa 100 ani.

    Cititi explicatiile de aici:

    http://ioniliescu.wordpress.com/2013/05/11/giulio-andreotti/#comment-17354
    • +4 (4 voturi)    
      pai sa vedem ce zice contractul (Luni, 27 mai 2013, 22:42)

      [utilizator] [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      1.contractul a fost facut prin derogare de la art 12 ordonanta 60, adica atribuirea acestui contract in 2003 s-a facut prin negociere cu o singura sursa( curios este cine a hotarat asta?).Nici un punct din cele insirate la art 12 ( de la a la h) nu are aplicabilitate la situatia Bechtel( de ce oare?- a avut aviz de legalitate si ala care a semnat mai traieste si e liber ???)

      2.contractul zice ca americanii primesc un avans de 250 de milioane fara ca sa explice partii romane unde se duc banii de avans, concomitent cu plata integrala a platilor partiale lunare(??).

      3.scrisorile de garantie sunt conditionate, neautonome si se supun legii engleze, deci cu posibilitati zero de a executa garantia de catre partea romana( ??).

      4.pretul contractului prevede indexari( deci nu e fix, sau cu pret maxim admis) ci se indexeaza in functie de pretul de piata al materialelor(???).

      sa mai continui?
  • -12 (30 voturi)    
    eh (Luni, 27 mai 2013, 12:03)

    Mazeta [utilizator]

    Repetați și voi ce ați auzit la alții: „firmă americană”, „autostradă”, „tronson”, „investitor”, de parcă n-ați ști că asta a fost una dintre condițiilede aderare la NATO, o plată mascată pentru cine trebuie. Nu Bechtel a investit în România, ci România a investit în Bechtel.
    • +20 (22 voturi)    
      Intoxicare (Luni, 27 mai 2013, 12:50)

      IonMarcu1321903955503 [anonim] i-a raspuns lui Mazeta

      Iar tu repeti o intoxicare ordinara creata in laboaratoarele de spalat infractori pesedisti: Nastase si Mitrea ar trebui sa stea la parnaie cate 80 de ani pentru acest contract nu sa filozofeeze pe bloguri sau la talk-showuri.
      Pe vremea lui Ceasca o delapidare pste 1 milion de lei atragea pedeapsa capitala iar confiscarea averii era de la sine inteleasa...
      Iar noi ne uitam in gura unora ca tine care se dau cunoscatori din interes sau din simpla prostie.
      • +14 (18 voturi)    
        intoxicare si ceva in plus (Luni, 27 mai 2013, 13:25)

        titiacs [utilizator] i-a raspuns lui IonMarcu1321903955503

        Nu-i asa ca referendumul de anul trecut ( pt. demiterea presedintelui ) a fost "cistigat" cu 115,5852545 % ? Nu-i asa ca suntem aproximativ 6 milioane de romani cu drept de vot ? din care aprox 7,4 milioane de kakarai ! Nu-i asa ca autostrada Transilvania a fost inaugurata in totalitate si Bechtel a primit drept "premiu" executia celor 0,475852545 km care au mai ramas de executat din reteaua de 987654321,12 Km de autostrazi.ale romanikai ? Nu-i asa ca-i tare tov sova ? Da' mamicutza lui care a facut contractul cu Bechtel? Sa traiti to'arasi !!!
    • +15 (19 voturi)    
      paranoia bat-o vina (Luni, 27 mai 2013, 12:51)

      coldplayer211 [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Si Mechel sau TMK au fost plata oferita rusilor pentru ce?

      Iar Oltcit sau santierul naval Mangalia a fost plata catre coreeni pentru ce?

      Nu mai dati forme conspirationiste jafurilor facute de tot soiul de 'alesi'
    • +6 (8 voturi)    
      Oare? (Luni, 27 mai 2013, 17:11)

      rubini [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Probabil ca , viitoarea generatie va invata la scoala ca Romania a trebuit sa semneze acel contract cu Bechtel pentru a intra in NATO si a "vandut" Petrom austriecilor o data cu cedarea resurselor subsolului prin modificarea Constitutiei pentru a adera la UE.
      Sper sa afle insa ca vecini nostrii de la sud ,bulgarii au aderat la cele doua structuri fara sa cedeze nimic ba dimpotriva au avut demnitatea de a nu permite aviatiei NATO nici macar survolul spatiului aerian cu prilejul interventiei militare din Iugoslavia in timp ce Romania a pus la dispozitie toate aeroporturile militare. Motivul aderarii invocat de diversi pentru semnarea contractului mi se pare cel putin stupid.MOTIVUL ADEVARAT ESTE SPAGA!
  • +27 (29 voturi)    
    nu verificati prea mult (Luni, 27 mai 2013, 12:12)

    jackalphonse [utilizator]

    ca ii bagati pe toti la mititica. incepeti cu nastase (din nou)
  • +27 (29 voturi)    
    SIGUR A FOST CEVA PUTRED CU BECHTEL (Luni, 27 mai 2013, 12:13)

    pointless man [utilizator]

    dar în Șova n-am încredere nici dacă îmi spune că Pămîntul e rotund. De fapt toată povestea cu rezilierea a fost declanșată de Anca Boagiu, Șova culege rezultatele.
    • +6 (8 voturi)    
      a fi inteligent vs. a zbiera! (Luni, 27 mai 2013, 16:24)

      foarte-curios [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      Bechtel a facut oferta de 2,X mld.FARA VREUN POD sau lucrare de arta. Dupa care, pe masura ce guvernantii mai schimbau cate ceva, Bechtel venea cu o factura SARATA si PIPERATA. Iar clauza de reziliere NU se va judeca la Bucuresti. Iar Sova nu are bani 250 mil. ca sa termine la SUplacu, dar are 500 mil. ca NU faca Suplacu.
  • +23 (25 voturi)    
    Raspunde cineva? (Luni, 27 mai 2013, 12:16)

    fdaniel [utilizator]

    Pai daca e un contract atat de pagubos, dece nu raspunde nimeni?
    Cred ca e o meserie super sa poti semna contracte de miliarde, sa iei spagi pe masura/procentual si sa nu raspunzi cu nimic pentru ce semnezi. Asta in conditiile in care orice cizmar care semneaza un bon de predare raspunde pt. calitatea ciubotelor...
  • +17 (21 voturi)    
    cum adica? (Luni, 27 mai 2013, 12:26)

    Codruta N [utilizator]

    Deci n-au studiat contractul in detaliu nici pana acum?
    mazãrfacãrs!
    • +11 (13 voturi)    
      musamalizare (Luni, 27 mai 2013, 13:34)

      Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      e vorba de nasul Nastase ..
  • +14 (14 voturi)    
    sa luam exemplu' (Luni, 27 mai 2013, 12:30)

    FA [utilizator]

    Sa luam exemplu si sa ne apucam toti de furat din bani publici milioane de euro, suntem protejati implicit de sri, siguranta nationala, justitie, daca contribuim dupa cu o mica taxa de protectie:)
  • +10 (10 voturi)    
    deratizare (Luni, 27 mai 2013, 12:33)

    systemix [utilizator]

    Pe scurt articolul asta ma motiveaza si mai mult sa macelaresc clasa politica si sa inlocuiesc sistemul actual cu unu bazat pe anti-democratie/comunism/tiranie , pe proprietate privata, capitalism si libertate.
  • +12 (12 voturi)    
    oare (Luni, 27 mai 2013, 12:48)

    Aramis [utilizator]

    Oare in buzunarele cui se vor intoarce aceste zise "despagubiri" de zeci sau sute de milioane?
    • +10 (10 voturi)    
      chiar nu stim??? (Luni, 27 mai 2013, 14:39)

      vio-e1 [utilizator] i-a raspuns lui Aramis

      Pentru lamurirea acestui capitol... toate imbogatirile si imbuibarile BARONILOR din tarisoara asta, s-au facut prin afaceri directe cu Statul sau implicand Statul ca tertz deci, gaura e de la Buget. CLAR!!!
      Nu veti vedea "tunuri " date intre parlamentari sau intre baronii locali ci doar asocieri la jafuri comune din banul public... ASADAR, DIN BUZUNARUL NOSTRU, NICIODATA DIN AL LOR...
  • +12 (12 voturi)    
    Niste fanfaroni (Luni, 27 mai 2013, 12:49)

    Nicolas et la biche [utilizator]

    Daca tacea, ce era? Trebuie sa iasa ei sa ne anunte cu mare emfaza tot felul de realizari din viitor, care se dovedesc apoi a fi niste mari fâsuri.
    Nu-i mai cred nici daca imi spun ca-si dau demisia. Pentru fudulie si prostie.
  • +12 (12 voturi)    
    Probabil vor avea niste concluzii de tot rasul (Luni, 27 mai 2013, 12:56)

    bigbrother [utilizator]

    Sau mai bine spus, de tot plansul, ca am platit ca nebunii pentru prostia facuta de Bombonel. Si cum corb la corb nu isi scot ochii, ma astept ca acest raport sa fie ceva de genul: " asta e (fraierilor), ne-am luat teapa, nu mai avem ce face, mergem mai departe pe drumul glorios catre socialism. Nu va fi nici prima si nici ultima teapa, obisnuiti-va".

    Asta in cazul in care americanii nu se oftica si cer despagubiri. Moment in care ar trebui sa le dam cu pietre in geam si sa-i gonim din tara impreuna cu parnaiasul ala de Nastase.

    Concluziile raportului ar trebui sa fie clare: subminarea economiei nationale si complicitate la inselaciune pentru Nastase, adica puscarie. Toata povestea asta a fost facuta cu intentie clara de a fura, daca se va face public contractul integral cred ca ne vom lua cu mainile de cap vazand ce tampenii a putut semna un ministru al acestei tari.
  • +9 (9 voturi)    
    o ultima tigara (Luni, 27 mai 2013, 13:32)

    Razvan_M [utilizator]

    Ciorditorii care sunt acum la putere preseaza pe turcii de la Bechtel sa le dea o parte din banii pe care-i au de incasat de la stat. In caz contrar, ii ameninta cu Corpul de Control al lui Mickey Mouse. Brrrr, ce ne-am mai speriat!
  • +7 (7 voturi)    
    une ejte vinovatuuu ? (Luni, 27 mai 2013, 14:01)

    Alinare [anonim]

    Pai contractul a fost semnat de guvernul Nastase adica PSD,..sigur va gasi vinovatii :::))) ...sau vinovatii e morti... :))))
  • +7 (7 voturi)    
    sau... (Luni, 27 mai 2013, 14:34)

    vio-e1 [utilizator]

    ...renegociaza pontea-sova ( sova vine de la "vacanta sovietica" la Sovata , ca o fi fost "lasat" de vreun comisar rus pe acolo, cautandu-si de sanatate... ) dupa ce isi trag si ei ceva banuti, ca deh...la ei e Puterea nu? deci...joc de glezna
  • +2 (2 voturi)    
    care este versiunea Bechtel? (Luni, 27 mai 2013, 15:15)

    nedumeritul [utilizator]

    cea ce mi se pare cel putin suspect este ca nicaeri nimeni nu prezinta versiunea Bechtel la aceste multe acuzatii care i se aduc.Contractul acesta e atat de important incat in mod cert ii implica pana in gat pe SRI,CSAT, guvern,ministerul transporturilor,ministerul finantelor.Tot ce se prezinta public este un mister sau o prezentare golita de continut.Toti se comporta ca cei care sunt cu musca pe caciula.Nu pot sa pun baza pe cea ce comunica televiziunile si mas media despre acest contract.Singurul lucru care l-am putut verifica cu ochii mei a fost autostrada, detaliile de constructie la modul cum au fost finisate ma conving ca multa vreme aceasta constructie nu va necesita reparatii lucru pe care nu-l putem sustine pentru prea multe constructii in Romania.....Structura de pret detaliata este tinuta secret si de aceea cred ca vina pentru pretul constructiei este mai mare pe partea romanilor decat pe partea americanilor....
  • +4 (4 voturi)    
    va fi (Luni, 27 mai 2013, 15:27)

    tenzi [utilizator]

    un troc ,Bechtel contra gaze de sist !
    Consilierul american a lui Ponta probabil are
    parghille necesare ,altfel nu se avanta Sova,si mai cred ca si mamicutza sa are mai mult rol de negociator ,si sa gaseasca o forma juridica in care
    banii dati lui Bechtel sa nu fie la vedere! Sper sa existe
    'BUTURUGA' care sa RASTOARNE carul intelegerilor
    subterane!!
  • +2 (2 voturi)    
    Autostrada politicii, plin cu gropi (Luni, 27 mai 2013, 21:40)

    ipolitic [utilizator]

    Tocmai am aflat adevarul adevarat despre afacerea Bechtel.
    Postul de televiziune "cel mai neutru", Antena3, intr-o logica,
    as zice cuantica, mult mai eficienta in a trage concluzii
    ca aia clasica si plictisitoare( prin niste mechanisme de tunelare
    a ideilor)-ne-a explicat ca pentru contractul semnat de guvernul
    Nastase in 2003, vinovat este Basescu.Pai sigur, cine altul.
    Nici guvernul PSD, nici guvernul Tariceanu-ci Basescu.
    Ma intreb daca corpul de control a lui Ponta va ajunge la
    aceeasi concluzie intr-o saptamana sau ii trebuie o luna.
    Of, am uitat de coabitare.
    Atunci, poate Dan Diaconescu?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by