Tatiana Niculescu Bran, autoarea romanelor care au stat la baza scenariului semnat de Cristian Mungiu, premiat la Cannes, a discutat online cu cititorii HotNews.ro

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Duminică, 27 mai 2012, 22:43 Actualitate | Esenţial


Tatiana Niculescu Bran
Foto: Hotnews
"Nu trebuie sa uitam ca filmul are in spate o poveste reala si durerea reala a unor oameni", a declarat regizorul Cristian Mungiu, dupa ce a multumit juriului de la Cannes care i-a acordat premiul pentru cel mai bun scenariu si cea mai buna actrita in rol principal pentru filmul Dupa dealuri. Scenariul lui Cristian Mungiu are in spate, in primul rand, cartile din care s-a inspirat: Spovedanie la Tanacu si Cartea Judecatorilor, de Tatiana Niculescu Bran. Autoarea romanelor non-fiction a discutat online cu cititorii HotNews.ro. Cele mai bune intrebari vor fi preluate in emisiunea Discutia de Luni, difuzata de HotNews.ro si RFI incepand cu ora 19.10 si realizata de Dan Tapalaga.

Nota Redactiei:
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
  • Va rugam sa nu adresati mai mult de doua intrebari pentru a da posibilitatea invitatilor sa raspunda la cat mai multe probleme ridicate de cititori.
  • Postarile lungi sau care contin mai mult de doua intrebari nu vor fi validate
  • Cele mai bune intrebari vor fi preluate in emisiunea Discutia de Luni, difuzata de HotNews.ro si RFI incepand cu ora 19.10 si realizata de Dan Tapalaga.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















3952 vizualizari

  • Suflet colectiv si stereotipii (Luni, 28 mai 2012, 0:41)

    Privitor [anonim]

    1. Spuneati, inainte de premiera de la Cannes, ca va place filmul pt. ca regizorul a evidential un "suflet colectiv”. Totusi, Cristian Mungiu a dat o alta interpretare, afirmand ca s-a centrat pe prietenia dintre cele doua personaje principale. Si critica internationala a evidentiat acest lucru. Nu este o nepotrivire intre aceste doua viziuni, a "sufietul colectiv" si a prieteniei celor doua? Nu cumva e mai multa fictiune decat redare a faptelor?

    2. Credeti ca exista vreo sansa ca premiile de la Cannes sa duca la renuntarea tratarii cazului Tanacu in cheia anti-clericala si a "fanatismului religios"? Intreb aceasta pt ca primele reactii sunt f dezamagitoare, multi interpretand filmul ca fiind anti-Biserica si anti-fanatism. Oare despre acest lucru e vorba acolo? Sau nu se pot depasi niste stereotipii ideologice/culturale?
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:07)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui Privitor

      1. Filmul lui Mungiu este un film de fictiune si nu un film documentar despre cazul Tanacu. Nu mi se pare ca este o contradictie intre ceea ce mie mi se pare a fi un "suflet colectiv" si interpretarea regizorului, care se refera la cele doua personaje principale. Prin suflet colectiv am inteles atentia indreptata asupra unei lumi pe care filmul o creaza si nu neaparat asupra unui personaj central catre care sa se indrepte simpatia sau antipatia publicului.

      2. Din nou trebuie spus ca filmul lui Cristian Mungiu este un film de fictiune, a carui miza nu este de natura religioasa sau anti-Biserica. Daca unele ziare au interpretat acest film ca fiind unul anticlerical si anti-Biserica au facut-o pentru ca acestea au fost singurele dimensiuni pe care le-au inteles din film. Fiecare are dreptul si chiar e invitat sa se raporteze la acest film potrivit propriei sensibilitatati, propriei educatii - cinematografice si religioase - si inevitabil fiecare dintre noi se intalneste cu lumea filmului prin propria sa lume launtrica.
  • Exorcism (Luni, 28 mai 2012, 0:56)

    cocosila [utilizator]

    In interviul acordat Hotnews spuneti ca filmul "merita un public inteligent dispus sa lase deoparte prejudecatilor". Si totusi, din interviu reiese clar ca dumneavoastra chiar credeti in exorcism, adica intr-o lume nevazuta bantuita de forte antagonice ale carei camp de lupta e sufletul omului? Am fost extrem de surprins aflu ca pentru dvs. exista boli psihice dar si "cazuri de posedare".
    Sa lamurim un lucru: Dumneavoastra va adresati unui 'public inteligent' si totodata credeti in 'posedare'?
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:11)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui cocosila

      Apreciez delicateatea cu care ma intrebati daca ori sunt proasta ori ma contrazic singura. Depinde cum definim inteligenta. Pentru mine, inteligenta este capacitatea de a accepta ca exista si alte realitati in afara celor pe care le percepem prin simturile proprii. Deci, filmul lui Cristian Mungiu merita un public inteligent in acest sens iar eu cred ca exista si stiu ca exista cazuri de posedare dar care sunt extrem de rare.
  • Adevarul? (Luni, 28 mai 2012, 4:03)

    Sorin Triscu [utilizator]

    1) Am vazut si piesa de teatru regizata de Andrei Serban si am observat ca ati avut o ingaduinta mai mare cu personajul ieromonahului (Corogeanu) decat ierarhia BOR. Pana la urma, credeti ca era cazul sa faca inchisoare pentru moartea acelei fete?
    2) Este greu sa faci ai o pozitie sincera intre o lume dominata intelectual de secularism (de la Revolutia Franceza, trecand prin nazism, Revolutia bolsevica si continuata de globalism), deci anticlericala, si realitatea credintei ortodoxe, a unui Dumnezeu intrupat - in care Hristos alunga demonii din posedati si este El insusi ispitit de diavol?
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:15)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin Triscu

      1. Da. Cred ca preotul Corogeanu trebuia sa-si asume intr-un fel responsabilitatea pentru moartea acelei fete. Mai cred insa ca responsabilitatea mortii ei apartine si medicilor de la spitalul judetean Vaslui.

      2. Nu este mai greu sau mai usor decat oricand altcandva in istoria omenirii de la Hristos incoace.
  • Boala psihica (Luni, 28 mai 2012, 10:42)

    Alin [anonim]

    De ce nu se arata (mai) clar ca Irina Cornici era serios bolnava psihic?
    S-a construit o contradictie intre prietenia celor doua si viata de manastire, insa daca Voichita ar fi facut parte dintr-o echipa de fotbal si Irina, bolnava, ar fi venit dupa ea, ar fi renuntat la echipa si ar fi mers in virtutea vechii prietenii?
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:19)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alin

      Filmul lui Cristian Mungiu este inspirat din viata Irinei Cornici, reconstituita de mine in romanul Spovedanie la Tanacu. In roman, Irina vine la manastire ca sa-si ia ramas bun de la prietena ei calugarita inainte de a pleca in Germania. In filmul Dupa dealuri, personajul Alina vine la manastire cu intentia de a o convinge pe prietena ei sa mearga impreuna in Germania. Si in film si in carte si in realitate, Irina/Alina este o fiinta profund tulburata sufleteste si diagnosticata ulterior drept suferind de schizofrenie.
  • cateva intrebari (Luni, 28 mai 2012, 12:59)

    Stefan Andrei [anonim]

    Din pacate nu v-am citit cartea, dar am urmarit subiectul Tanacu cu mare interes. Am fost incantat cand am citit in presa declaratiile dumneavoastra ca ati incercat sa faceti o prezentare reala, documentata a acestui caz. De aici vreau sa pornesc cu intrebarile:
    1. Unde a gresit Corogeanu? unde au gresit maicutele ? unde a gresit BOR? si unde sistemul sanitar?
    2. Ati vorbit si cu avocata inculpatilor?
    3. Aveti incredere in justitia romana? Credeti ca acest caz a fost pe deplin clarificat de justitie, iar condamnarile s-au dat in consecinta?
    4. Considerati ca rugaciunile de exorcizare sunt periculoase si ar trebui interzise?
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:26)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui Stefan Andrei

      1. Cred ca preotul a gresit asumandu-si o responsabilitate care ii depasea competenta. Maicutele, la fel, au gresit crezand ca pot rezolva situatia Irinei fara sprijin din afara manastirii. BOR si-a incalcat propriile regulamente in materie de functionare si disciplina a vietii monahale, caterisindu-l pe preot si excluzandu-le pe calugarite din viatra monahala fara sa fi facut o ancheta proprie asupra cazului. Sistemul sanitar a gresit prin incompetenta si diletantism.
      2. Am vorbit.
      3. Nu cred ca acest caz a fost pe deplin clarificat de justitie, in consecinta nu stiu daca sentintele au fost cele mai potrivite.
      4. Rugaciunile de exorcizare fac parte din traditia bisericii si, daca va referiti la molitvele Sfantului Vasile cel Mare, nu vad de ce ar trebui interzise sau de ce ar fi periculoase.
  • CARTE (Luni, 28 mai 2012, 13:10)

    DANA [anonim]

    Buna ziua!
    Cat a fost real si cat a fost inventat in cartea Noptile patriarhului?

    Va multumesc
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:28)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui DANA

      Noptile Patriarhului este un roman documentar din categoria asa numita a fictiunii istorice si contine deopotriva informatii intemeiate pe documente si marturii si situatii si personaje fictive. Daca ar fi sa stabilesc o proportie intre document si fictiune, proportia ar fi de 75% document, 25% fictiune.
  • credinta si secularism (Luni, 28 mai 2012, 13:15)

    Matei Alexandru [anonim]

    Chiar asa, doresc sa reiau partial o intrebare de mai sus si sa va intreb daca poate exista o abordare corecta a cazului Tanacu in conditiile in care se porneste, de multe ori, de la conceptii fundamental diferite. Una e sa fi ateu si alta e sa fi credincios, ortodox mai cu seama si practicant pe deasupra. Declaratia actritei care a interpretat-o pe maica stareta a fost extraordinar de relevanta asa cum si interviul Hotnews cu actorul basarabean a fost sugestiv in ceea ce priveste raportarea lor la biserica si la credinta.
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:30)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui Matei Alexandru

      Filmul lui Cristian Mungiu este un film de fictiune care nu isi propune sa abordeze cazul Tanacu. Parerile si credintele actorilor care au interpretat diverse roluri in film sunt relevante doar pentru personalitatea lor si nu pentru personajele pe care le interpreteaza.
  • despre BOR (Luni, 28 mai 2012, 13:29)

    Ana Mitran [anonim]

    Cum credeti ca ar fi trebebuit sa se comporte ierarhia Bisericii Ortodoxe Romane fata de acest caz? Ce invataminte ar fi trebuit sa traga si ce ar fi trebuit sa schimbe, daca ar fi fost cazul?
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:33)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ana Mitran

      Nu sunt in masura sa judec comportamentul ierarhiei, dar ar fi fost de dorit mai mult calm si mai mult profesionalism daca nu si mai mult spirit crestin in abordarea acestui caz.

      Orice ierarhie luminata poate ca ar fi inteles dintr-o asemenea incercare si experienta ca suficienta si aroganta nu sunt instrumentele cele mai utile de rezolvare a unor asemenea situatii.
  • despre molitvele sf. Vasile cel Mare (Luni, 28 mai 2012, 13:34)

    Stefan Andrei [anonim]

    Eu sunt crestin ortodox practicant, dar v-am intrebat despre molitve fiindca exista multe pareri in opinia publica care identifica aceste rugaciuni si aceasta practica ca si cauza a mortii Irinei Cornici.
  • Tanacul din noi... (Luni, 28 mai 2012, 13:35)

    Alin [anonim]

    1.) Fara sa am pretentia ca stiu prea multe detalii despre "cazul" Tanacu, am senzatia ca acesta reflecta societatea romaneasca actuala, atat prin cele intamplate acolo, in mod direct, cat si prin reactiile generate la toate nivelurile: institutiile statului, BOR, media, oamenii de rand sau formatorii de opinie etc. Gasesc ca mai degraba asa ne putem gandi la "sufletul colectiv" si nu numai limitandu-ne la "spatiul" Tanacului. As indrazni sa spun ca Tanacul suntem noi toti si poate de aici intreaga gama de reactii starnite de-a lungul vremii; gasiti ca aceasta este o generalizare exagerata?

    2.) Dincolo de tot felul de interpretari, drama pare sa izvorasca din mandrie, prea multa incredere in sine, bune intentii care insa - iacata - nu tin loc de dragoste...Pe aici probabil ar trebui cautata responsabilitatea (tanarului) parintelui Corogeanu. Din cate cunosc, cazurile de boli psihice nu sunt primite in manastiri insa senzatia mea este ca Irina a ajuns acolo ca ultim resort (din nefericire, stim cam cum (nu) functioneaza institutele de tratament al bolilor psihice de pe aceste meleaguri).
    Credeti ca s-ar fi schimbat ceva in perceptia asupra "cazului" Tanacu daca Irina nu ar fi murit, ca urmare a greselilor personalului medical de pe ambulanta?
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:45)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alin

      1. Orice generalizare este exagerata si riscanta dar ma bucur ca reluati o expresie a lui Andrei Serban "Tanacu din noi" pentru ca, de fapt, acesta este miezul acestei povesti care emotioneaza si tulbura oamenii indiferent daca-i vorba de romani sau de un public international. E vorba despre disperare, singuratate, abandon, spaima, moarte, pe de-o parte si despre confuzia responsabilitatilor si nepriceperea institutiilor pe de alta parte.

      2. Daca Irina nu ar fi murit nu am fi stiut niciodata despre existenta ei si nu ar fi existat un anumit caz Tanacu. La audierile in procesul Tanacu preotul a fost intrebat daca ar mai fi primit-o pe Irina la manastire in cazul in care ar fi stiut ca sufera de schizofrenie. Intr-adevar, regulamentul manastirilor interzice noviciatul persoanelor cu probleme psihice dar in cazul unei fete fara familie, fara locuinta si fara mijloace de subzistenta era greu sa-i fie refuzata asistenta. La proces, preotul a raspuns ca si daca ar fi stiut de boala psihica a Irinei si ea n-ar fi avut unde sa se duca tot ar fi primit-o la manastire.
  • exista obligatia staruintei de a afla adevarul ? (Luni, 28 mai 2012, 13:42)

    Mihai Ionescu [anonim]

    Orfelinatele, precum si alte institutii publice destinate asistarii, au fost, si s-ar putea spune ca inca mai sunt, generatoare de bombe cu ceas. Incapabili, sau mai bine zis, incompetenti de a le gestiona, administratia publica adopta politica strutului si se comporta pe masura: adu-mi dovada pe care pot sa o vad de acolo de unde imi sunt ochii. Cu nimic vinovati de bomba purtata, acesti oameni isi cauta un loc printre noi. Cei mai “destepti” ii refuza, unii avand capacitatea de a auzi ticaitul, altii pur si simplu vazandu-le chipul chinuit. Deschizindu-te in fata posibilei explozii esti dincolo de logica lor, logica care se-ntrupeaza pe marginea santului indrituit sa puna pecetea celor ce trec pe drum. Incapabili sa mearga, critica mersul. Vad si stiu care ar fi solutiile, dar “nu e treaba lor”. In acest caz, Tanacu zis, nu ar fi mai trebuit sa mai avem pe cineva in boxa acuzatilor ? Pe cineva ale carui obligatii neindeplinite au fost atat de mari, incat am putea vedea faptele celor care au fost condamnati ca fiind doar o reactie fireasca si morala ? Iar ultima intrebare, poate pentru noi toti: ce ati fi facut daca v-ati fi intalnit cu Irina in momentul externarii din spital ?
    • raspuns (Luni, 28 mai 2012, 13:52)

      Tatiana Niculescu Bran [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai Ionescu

      Si eu cred ca in cazul Tanacu avem de-a face cu o vina colectiva sau multipla. Irina avea toate datele sa devina in anumite situatii periculoasa pentru integritatea fizica a oricui. Tratamentul cu neuroleptice severe pe care i-a fost administrat in spital a avut si efecte secundare incontrolabile.

      Este lucru stiut ca viata in orfelinatele din anii 80 predispunea la violenta, abuzuri sexuale si psihice mutilante si ca cei care atunci au fost copii si au devenit adolescenti si tineri dupa caderea regimului comunist au suferit si sufera de toate bolile psihice si fizice rezultate din tratamentul care le-a fost aplicat in institutiile pentru copii abandonati.
  • orfelinatele nu s-au schimbat mult nici dupa '90 (Luni, 28 mai 2012, 15:11)

    ana [anonim]

    stiu de la profesori din scoli speciale (pentru nevazatori, hipoacuzici, copii cu probleme de invatare etc - in general, genul de copii cu risc mai mare de a fi abandonati in orfelinate) ca acei copii ajunsi la ei din orfelinate au fost, in cea mai mare parte a cazurilor, victime ale bataii si agresiunilor sexuale ale copiilor mai mari - instruiti de personalul orfelinatelor.

    se intampla si in prezent, si pe scara larga.

    si in cazul asta, sunt de acord cu d-na Niculescu Bran: responsabilitatea este, in primul rand, colectiva - a institutiilor statului roman.
  • Dezacord (Luni, 28 mai 2012, 18:50)

    cocosila [utilizator]

    In postul meu de mai sus am facut un dezacord prostesc. Rectific, in loc de 'ale carei camp de lupta...' AL CAROR camp de lupta...'
  • scenariu - literatura (Luni, 28 mai 2012, 19:26)

    matei [anonim]

    Orice om care are legatura cu lumea filmului spune ca scenaristica si literatura sint doua meserii total diferite. In ce calitate vorbiti dvs. atit de mult despre filmul lui Mungiu si despre intentiile sale regizorale si de scenariu? Si, daca tot o faceti, credeti ca scenariul lui Mungiu ar fi fost mult diferit fara cartile dvs.?
  • tanacu (Luni, 4 iunie 2012, 17:19)

    lia [anonim]

    Observ totusi o anumita ingaduintaa dvs. pentru faptele preotului si a maicutelor care au incercat exorcizarea. De ce nu vorbeste nimeni de tratamentul inuman si crud la care a fost supusa o tanara, acesta aducandu-i moartea in final. Nimic din convingerile pe care le aveau nu trebuia sa-i determine sa chinuie un om asa cum au facut-o. Se bate cap in cap cu credinta in Dumnezeu.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by