​Bucuresti punkt Bonn / Emisiune HotNews.ro / Deutsche Welle

Suzana Dobre, expert in politici sociale (Expert Forum): "Vom avea salarii mai mari la bugetari, iar echilibrarea se va face prin inflatie"

de Redactia     HotNews.ro
Miercuri, 23 mai 2012, 14:58 Actualitate | Esenţial


Suzana Dobre
Foto: Contributors.ro
​Dincolo de discutiile privind reintregirea salariilor la bugetari, Guvernul Romaniei nu a anuntat nicio masura de creare de locuri de munca. Va avea masura privind salariile bugetarilor efecte si pe piata muncii? Vor fi antrenate cresteri de salarii si in privat? Ar fi justificata cresterea salariului minim in Romania? Ce urmari ar avea? Cum ramane cu fiscalitatea in domeniul muncii? Suzana Dobre, expert in politici sociale, a raspuns intrebarilor de la cititorii HotNews.ro.

Carte de vizita Suzana Dobre (Expert Forum)

- expert in asistenta sociala
- expert in politici sociale locale
- absolventa a London School of Economics









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Cetatean

    Prognoza cursurilor ce urmeaza sa înceapa in luna MAI, la nivel national:
    - Operator introducere validare prelucrare date - 358 persoane
    - Inspector (referent) resurse umane - 298 persoane
    - Bucatar - 273 persoane
    - Lucrator in comert - 242 persoane
    - Ospatar (vanzator) in unitati de alimentatie - 220 persoane
    - Agent paza si ordine - 157 persoane
    - Frizer, coafor, manechiurist, pedichiurist - 135 persoane
    - Contabilitate - 131 persoane
    - Competente comune-comunicare in limba engleza - 130 persoane
    - Lucrator in cultura plantelor - 126 persoane

    http://www.anofm.ro/formare-profesionala

    Singurul curs care are legatura cu tehnologia informatiei este "Operator introducere validare prelucrare date", adica de "cartela perforata" umana. Si asta se intampla de ani de zile.
    Care este strategia de dezvoltare economica a Romaniei? Dorim o economie bazata pe inalta tehnologie sau pe consum si munca slab calificata? De ce credeti ca se intampla acest lucru? Cate fonduri europene a atras pana acum Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si in ce proiecte?

    • Suzana Dobre

      Politicile de ocupare in Romania sunt slabe iar performanta ANOFM este la fel. S-a obisnuit sa actioneze doar ca administrator al ajutorului de somaj in timp ce masurile active sunt ineficiente - precum cursurile de formare - iar cele de plasare pe piata muncii sunt foarte slabe. Ar trebui sa fie o politica descentralizate de ocupare, incat sa raspunda nevoilor locale, pe cand in Romania inca se decide totul de la centru. Centrul nu are cum sa stie piata locala, nici ca oferta si nici ca cerere. Ce se intampla in Botosani e cu totul altceva decat in Ilfov, dar noi avem aceeasi politica peste tot. Despre proiectele europene, cred ca cel mai bine vorbeste decizia recenta de condamnare a fostului presedinte Silviu Bian.

  • Întrebarea nr. 2 corneliu

    Q1: as dori sa comentati relatia dintre obligativitatea platii unui salariu minim si capabilitatea economiei private de a crea locuri de munca
    Q2: de ce credeti ca nici un guvern dupa 1990 nu a re-pus in discutie decizia populista a guvernului Petru Roman de a decreta saptamana de lucru de 5 zile cand in tarile foste in curs de dezvoltare (ex Taiwan, Coreea de Sud etc) s-a trecut relativ recent la saptamana de lucru de 5 zile

    • Suzana Dobre

      In tarile europene este o intreaga dezbatere privind salariul minim si efectul negativ pe care poate sa il aiba asupra ocuparii in zona salariilor mici. Daca ajutorul social si salariul minim sunt apropiate ca valoare, atunci e natural ca oamenii sa opteze pentru ajutorul social. De ce s-ar duce sa lucreze pentru un plus de 50 de lei cand cheltuielile de deplasare ar putea sa fie mai mari. Prin urmare guvernele trebuie sa fie foarte atente cum stabilesc salariul minim. Asta in general, in Romania, cu atat mai mult cu cat avem foarte multi lucratori la negru. Un salariu minim poate sa descurajeze angajatorii din anumite domenii sa angajeze cu carte de munca. Noi acum avem peste 2 milioane de oameni care lucreaza la negru. In contextul economic actual, cresterea salariului minim va avea ca efect o crestere a informalitatii, cu implicatii asupra protectiei angajatilor dar si cu colectari mai mici la bugetul public si al asigurarilor sociale.
      Cu timpul de lucru, nu e o practica obisnuita in Europa.

  • Întrebarea nr. 3 Mihai

    1. ce masuri ar putea lua guvernul pentru a crea locuri de munca?
    2. in ce sectoare s-ar putea implica statul pentru a impulsiona piata muncii?
    3. ce stimuli se pot acorda sectorului privat?

    • Suzana Dobre

      Cea mai buna masura este sa ajute economia sa creasca. Celelalte masuri - gen investitii publice, masuri active sunt destul de criticate pe plan international deoarece s-au dovedit destul de ineficiente.
      Din punctul meu de vedere, reguli usoare si clare pentru firme, un sistem de taxare rezonabil, o povara birocratica mai scazuta sunt masuri foarte importante. De asemenea, ce se intampla in educatie este extrem de important si aici exista o distanta prea mare intre ceea ce se invata la scoala si ce se cere pe piata muncii. Chiar si in conditiile actuale dificile din economie, firmele au dificultati sa gaseasca oameni pregatiti cum trebuie.
      Politica de ocupare trebuie descentralizata cum am spus mai sus si tot ce inseamna reconversie profesionala trebuie discutat cu firmele locale. Acest lucru este mai degraba formal in prezent.

  • Întrebarea nr. 4 Luiza Mihail

    Cum ar putea guvernul sa faca ceva: prin programe de ajustare conjuncturala (care ar presupune cheltuieli publice) sau prin investitii publice (daca plecam de la premisa ca ele ar avea si randament pe termen mediu)?

    una din primele masuri ale actualului guvern a fost anularea PNDI. acela nu crea locuri de munca? banii aceia se duc acum la reintregirea salariilor de bugetari si nu mai produc efecte in economie.

    • Suzana Dobre

      Guvernul in politica de ocupare are scopuri multiple, pe de o parte sa ofere un nivel decent de protectie in cazul in care se schimba locul de munca sau pana la intrarea pe piata muncii. Pe de alta parte, sa structureze in asa fel politicile incat sa ajute firmele sa creasca si sa creeze locuri noi de munca. Despre investitiile publice - vezi mai sus - sunt multe exemple de "catedrale in desert" investitii proaste din punct de vedere economic care au creat temporar locuri de munca dar nu au avut un impact pozitiv asupra economiei locale. Bani irositi.

      Cel mai adesea insa guvernele din Romania merg pe o politica pasiva. Cresc beneficiile sociale sau salariile bugetarilor, cum vedem si acum. Aparent anumite categorii sociale castiga. Insa daca ne uitam la ce se intampla in economie, vedem tendinte inflationiste, cursul euro-leu va avea efecte asupra preturilor. In plus, numirea la Ministerul de Finante a unor economisti care si-au bazat politica economica pe inflatie (Dl Georgescu in anii '90) sau care au avut o pozitie critica privind tintirea inflatiei (Dl Voinea) poate sa indice care va fi abordarea Guvernului USL. Deci un scenariu posibil: vom avea salarii mai mari la bugetari iar echilibrarea se va face prin inflatie. Inflatia va afecta nediscriminatoriu pe toata lumea. Mai mult, actioneaza ca taxarea indirecta punand o povara mai mare pe cei cu venituri mici. Daca as fi intr-un guvern de stanga, nu as opta pentru aceasta politica.

  • Întrebarea nr. 5 Mircea

    in europa se discuta din ce in ce mai des despre reforma asistentei sociale in vederea utilizarii fondurilor respective pentru reducerea somajului.
    ce inseamna asta exact? cum se poate reforma asistenta sociala si sustine crearea de locuri de munca?
    daca e o masura buna, se poate realiza cu un guvern de stanga?
    multumesc!

    • Suzana Dobre

      Cheltuielile sociale in Europa de Vest au atins niveluri ridicate si aproape tarile au introdus reforme incepand cu anii 90 sau chiar mai devreme. Principalele directii a fost introducere de reguli mai stricte pentru acordarea beneficiilor sociale si de conditionalitati. Exemplul cel mai bun este cel al guvernului Blair (laburist) cu "a treia cale". Practic, statul ajuta cetateanul la nevoie dar si cetateanul trebuie sa aiba resposabilitati - sa isi gaseasca rapid un loc de munca. Daca nu gaseste in localitatea in care locuieste, atunci sa caute in alte localitati sau sub nivelul initial de asteptari (ca pregatire sau salariu). Astfel de schimbari sunt acum aproape peste tot, chiar si in tarile scandinave, cu o puternica traditie social-democrata.

  • Întrebarea nr. 6 Cititor

    ce joburi sunt cerute in Romania? stie cineva acest lucru ca sa poata sti unde sa intervina?
    si cursurile de reorientare profesionala sunt intr-adevar adaptate pietei?

    • Suzana Dobre

      Exista studii care arata ca principalele zone cu deficit de forta de munca sunt in zona tehnica (ingineri) si manageriala. De exemplu, in IT, salariul de intrare in profesie in privat este de circa 1000 euro net. Asta inseamna ceva. Dar deficit de forta de munca bine calificata este si la lucratori calificati in domeniile tehnice fara universitate. Invatamantul pre-universitar tehnic s-a prabusit in ultimii ani si efectele se simt acum.
      Reorientarea profesionala e o problema. In primul rand avem foarte putini oameni care se recalifica (in comparatie cu UE) si in al doilea rand cursurile nu sunt nici ele adaptate cererii din piata (vezi raspunsurile de mai sus)

  • Întrebarea nr. 7 observator

    ce atributii are aceasta institutie? mai sus spuneti ca are un comportament defectuos sau limitat. ce ar trebui sa faca anofm conform legii actuale de functionare si ce credeti ca ar putea fi imbunatatit?

    apropo de ajutorul de somaj: ar fi mai eficient daca ar avea si unele conditionalitati? ex: minimum 1 interviu de job lunar pentru a putea primi ajutorul in cuantum complet?

    • Suzana Dobre

      Am spus deja ca politica de ocupare este o politica mai complexa fiind in stransa legatura cu ce se intampla in educatie si in protectia sociala. Guvernul la nivel de ministere ar trebui sa faca aceasta coordonare. Din pacate, se intampla prea putin. ANOFM ar trebui, pe langa administrarea ajutoarelor de somaj, sa asigure principalul mecanism de dialog cu angajatorii incat sa interventiile publice - cursuri, conditionalitati etc - sa fie potrivite. Repet ce am spus mai sus. Acest lucru se poate face doar descentralizat, dar in prezent vedem doar cateva agentii judetene care sunt active pentru ca au sefi mai buni, in timp ce restul asteapta deciziile centrului.
      Referitor la conditionalitati, exista multe lucruri care se pot face, negative (cate joburi poti refuza, obligatie de participare la interviuri etc.) cat si pozitive (sprijin de relocare sau mobilitate, sprijin pentru categorii speciale - granturi de adaptare a locului de munca pentru persoane cu dizabilitati etc). Ca sa structurezi insa politica, trebuie sa cunosti bine cererea si oferta, altfel riscul este sa cheltuiesti prost banii fara efect.

  • Întrebarea nr. 8 salariat

    care sunt modelele europene mai eficiente:

    - salariul minim pe economie?

    - salariul minim negociat separat pe ramura fara interventie de la centru?

    • Suzana Dobre

      Nu putem vorbi de salariu minim separat de contextul mai larg. Exista tari care nu au salariu minim pe economie dar au un sistem foarte puternic de negociere colectiva. Stim in Romania ca stabilirea salariului minim a fost o problema. Guvernul a stabilit un anumit nivel si apoi prin contractul colectiv la nivelul intregii economii, sindicatele si patronatele au stabilit un salariu minim mai mare. Atunci s-a discutat foarte mult, pe buna dreptate, daca sindicatele si patronatele au legitimitatea necesara pentru asta, dar fiindca afecta pe toata lumea, indiferent daca erau sau nu membri de sindicat sau patronat. Mai ales reprezentativitatea patronatelor a fost pusa sub semnul intrebarii. Deci sunt cateva lucruri aici se trebuie urmarite - cine decide si cui se aplica.

  • Întrebarea nr. 9 formula

    joburile de "1 Euro" sunt raspandite in tarile vestice. de ce la noi nu se introduce asa ceva pentru a ocupa macar temporar o parte a fortei de munca disponibilizate dintr-un motiv sau altul?

    practic ar fi o varianta flexibila de job temporar din care si companiile ar putea beneficia de o plomba in cazuri de crestere a cererii etc.

    • Suzana Dobre

      Codul Muncii a incercat sa flexibilizeze aceste lucruri, dar nu cu foarte mare succes pentru ca avem o economie informala prea mare. Ce poate fi mai flexibil decat munca la negru, din pacate cu efecte foarte proaste asupra angajatului.

      In plus, in tarile de care vorbiti, sistemul de taxare este parte din discutie. Tax credits ( http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_credit ) sunt foarte importante pentru acest segment de joburi. Si in Romania, avem sistemul de deduceri pe taxa pe venit, dar povara mai mare vine din asigurarile sociale si de sanatate, unde nu se diferentiaza.

  • Întrebarea nr. 10 Alin Ionescu

    cum se explica faptul ca romanii nu s-ar deplasa intr-o alta zona unde ar primi o oferta si prefera sa aiba joburi prost platite sau chiar deloc in orasul natal?
    exceptie o face bucurestiul, evident, ma refer aici in primul rand la unii care ar trebui sa plece din bucuresti in alte orase.
    multumesc frumos!

    • Suzana Dobre

      Intr-adevar avem o mobilitate extrem de scazuta. Interna, ca mobilitatea externa este din plin, chiar si acum. Nu am date clare asupra motivelor, dar banuiesc ca motivul financiar conteaza cel mai mult. Adica e posibil sa coste mai mult relocarea sau "naveta" decat beneficiul material rezultat dintr-un salariu mai mare.
      Un alt motiv este legat de calificare. Oamenii din zonele mono-industriale sau foarte agrare au calificari foarte inguste sau care nu se cer in piata. Esecul de recalificare impreuna cu diferentele mici de salariu, cred ca pot explica destul de bine situatia. Aici ANOFM ar putea avea o politica de mobilitate, daca si-ar pune problema chiar sa raspunda nevoilor din piata.





3156 vizualizari

  • Crearea de locuri de munca (Miercuri, 23 mai 2012, 15:43)

    Cetatean [anonim]

    Prognoza cursurilor ce urmeaza sa înceapa in luna MAI, la nivel national:
    - Operator introducere validare prelucrare date - 358 persoane
    - Inspector (referent) resurse umane - 298 persoane
    - Bucatar - 273 persoane
    - Lucrator in comert - 242 persoane
    - Ospatar (vanzator) in unitati de alimentatie - 220 persoane
    - Agent paza si ordine - 157 persoane
    - Frizer, coafor, manechiurist, pedichiurist - 135 persoane
    - Contabilitate - 131 persoane
    - Competente comune-comunicare in limba engleza - 130 persoane
    - Lucrator in cultura plantelor - 126 persoane

    http://www.anofm.ro/formare-profesionala

    Singurul curs care are legatura cu tehnologia informatiei este "Operator introducere validare prelucrare date", adica de "cartela perforata" umana. Si asta se intampla de ani de zile.
    Care este strategia de dezvoltare economica a Romaniei? Dorim o economie bazata pe inalta tehnologie sau pe consum si munca slab calificata? De ce credeti ca se intampla acest lucru? Cate fonduri europene a atras pana acum Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si in ce proiecte?
    • r (Joi, 24 mai 2012, 13:31)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cetatean

      Politicile de ocupare in Romania sunt slabe iar performanta ANOFM este la fel. S-a obisnuit sa actioneze doar ca administrator al ajutorului de somaj in timp ce masurile active sunt ineficiente - precum cursurile de formare - iar cele de plasare pe piata muncii sunt foarte slabe. Ar trebui sa fie o politica descentralizate de ocupare, incat sa raspunda nevoilor locale, pe cand in Romania inca se decide totul de la centru. Centrul nu are cum sa stie piata locala, nici ca oferta si nici ca cerere. Ce se intampla in Botosani e cu totul altceva decat in Ilfov, dar noi avem aceeasi politica peste tot. Despre proiectele europene, cred ca cel mai bine vorbeste decizia recenta de condamnare a fostului presedinte Silviu Bian.
  • despre salarii minime+saptamana de 5 zile lucratoa (Joi, 24 mai 2012, 10:40)

    corneliu [anonim]

    Q1: as dori sa comentati relatia dintre obligativitatea platii unui salariu minim si capabilitatea economiei private de a crea locuri de munca
    Q2: de ce credeti ca nici un guvern dupa 1990 nu a re-pus in discutie decizia populista a guvernului Petru Roman de a decreta saptamana de lucru de 5 zile cand in tarile foste in curs de dezvoltare (ex Taiwan, Coreea de Sud etc) s-a trecut relativ recent la saptamana de lucru de 5 zile
    • r (Joi, 24 mai 2012, 13:39)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui corneliu

      In tarile europene este o intreaga dezbatere privind salariul minim si efectul negativ pe care poate sa il aiba asupra ocuparii in zona salariilor mici. Daca ajutorul social si salariul minim sunt apropiate ca valoare, atunci e natural ca oamenii sa opteze pentru ajutorul social. De ce s-ar duce sa lucreze pentru un plus de 50 de lei cand cheltuielile de deplasare ar putea sa fie mai mari. Prin urmare guvernele trebuie sa fie foarte atente cum stabilesc salariul minim. Asta in general, in Romania, cu atat mai mult cu cat avem foarte multi lucratori la negru. Un salariu minim poate sa descurajeze angajatorii din anumite domenii sa angajeze cu carte de munca. Noi acum avem peste 2 milioane de oameni care lucreaza la negru. In contextul economic actual, cresterea salariului minim va avea ca efect o crestere a informalitatii, cu implicatii asupra protectiei angajatilor dar si cu colectari mai mici la bugetul public si al asigurarilor sociale.
      Cu timpul de lucru, nu e o practica obisnuita in Europa.
  • intrebari (Joi, 24 mai 2012, 11:24)

    Mihai [anonim]

    1. ce masuri ar putea lua guvernul pentru a crea locuri de munca?
    2. in ce sectoare s-ar putea implica statul pentru a impulsiona piata muncii?
    3. ce stimuli se pot acorda sectorului privat?
    • r (Joi, 24 mai 2012, 13:48)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      Cea mai buna masura este sa ajute economia sa creasca. Celelalte masuri - gen investitii publice, masuri active sunt destul de criticate pe plan international deoarece s-au dovedit destul de ineficiente.
      Din punctul meu de vedere, reguli usoare si clare pentru firme, un sistem de taxare rezonabil, o povara birocratica mai scazuta sunt masuri foarte importante. De asemenea, ce se intampla in educatie este extrem de important si aici exista o distanta prea mare intre ceea ce se invata la scoala si ce se cere pe piata muncii. Chiar si in conditiile actuale dificile din economie, firmele au dificultati sa gaseasca oameni pregatiti cum trebuie.
      Politica de ocupare trebuie descentralizata cum am spus mai sus si tot ce inseamna reconversie profesionala trebuie discutat cu firmele locale. Acest lucru este mai degraba formal in prezent.
  • somaj (Joi, 24 mai 2012, 11:27)

    Luiza Mihail [anonim]

    Cum ar putea guvernul sa faca ceva: prin programe de ajustare conjuncturala (care ar presupune cheltuieli publice) sau prin investitii publice (daca plecam de la premisa ca ele ar avea si randament pe termen mediu)?

    una din primele masuri ale actualului guvern a fost anularea PNDI. acela nu crea locuri de munca? banii aceia se duc acum la reintregirea salariilor de bugetari si nu mai produc efecte in economie.
    • r (Joi, 24 mai 2012, 14:03)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Luiza Mihail

      Guvernul in politica de ocupare are scopuri multiple, pe de o parte sa ofere un nivel decent de protectie in cazul in care se schimba locul de munca sau pana la intrarea pe piata muncii. Pe de alta parte, sa structureze in asa fel politicile incat sa ajute firmele sa creasca si sa creeze locuri noi de munca. Despre investitiile publice - vezi mai sus - sunt multe exemple de "catedrale in desert" investitii proaste din punct de vedere economic care au creat temporar locuri de munca dar nu au avut un impact pozitiv asupra economiei locale. Bani irositi.

      Cel mai adesea insa guvernele din Romania merg pe o politica pasiva. Cresc beneficiile sociale sau salariile bugetarilor, cum vedem si acum. Aparent anumite categorii sociale castiga. Insa daca ne uitam la ce se intampla in economie, vedem tendinte inflationiste, cursul euro-leu va avea efecte asupra preturilor. In plus, numirea la Ministerul de Finante a unor economisti care si-au bazat politica economica pe inflatie (Dl Georgescu in anii '90) sau care au avut o pozitie critica privind tintirea inflatiei (Dl Voinea) poate sa indice care va fi abordarea Guvernului USL. Deci un scenariu posibil: vom avea salarii mai mari la bugetari iar echilibrarea se va face prin inflatie. Inflatia va afecta nediscriminatoriu pe toata lumea. Mai mult, actioneaza ca taxarea indirecta punand o povara mai mare pe cei cu venituri mici. Daca as fi intr-un guvern de stanga, nu as opta pentru aceasta politica.
  • europa romania (Joi, 24 mai 2012, 11:29)

    Mircea [anonim]

    in europa se discuta din ce in ce mai des despre reforma asistentei sociale in vederea utilizarii fondurilor respective pentru reducerea somajului.
    ce inseamna asta exact? cum se poate reforma asistenta sociala si sustine crearea de locuri de munca?
    daca e o masura buna, se poate realiza cu un guvern de stanga?
    multumesc!
    • r (Joi, 24 mai 2012, 14:09)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mircea

      Cheltuielile sociale in Europa de Vest au atins niveluri ridicate si aproape tarile au introdus reforme incepand cu anii 90 sau chiar mai devreme. Principalele directii a fost introducere de reguli mai stricte pentru acordarea beneficiilor sociale si de conditionalitati. Exemplul cel mai bun este cel al guvernului Blair (laburist) cu "a treia cale". Practic, statul ajuta cetateanul la nevoie dar si cetateanul trebuie sa aiba resposabilitati - sa isi gaseasca rapid un loc de munca. Daca nu gaseste in localitatea in care locuieste, atunci sa caute in alte localitati sau sub nivelul initial de asteptari (ca pregatire sau salariu). Astfel de schimbari sunt acum aproape peste tot, chiar si in tarile scandinave, cu o puternica traditie social-democrata.
  • de fapt (Joi, 24 mai 2012, 13:27)

    Cititor [anonim]

    ce joburi sunt cerute in Romania? stie cineva acest lucru ca sa poata sti unde sa intervina?
    si cursurile de reorientare profesionala sunt intr-adevar adaptate pietei?
    • r (Joi, 24 mai 2012, 14:15)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cititor

      Exista studii care arata ca principalele zone cu deficit de forta de munca sunt in zona tehnica (ingineri) si manageriala. De exemplu, in IT, salariul de intrare in profesie in privat este de circa 1000 euro net. Asta inseamna ceva. Dar deficit de forta de munca bine calificata este si la lucratori calificati in domeniile tehnice fara universitate. Invatamantul pre-universitar tehnic s-a prabusit in ultimii ani si efectele se simt acum.
      Reorientarea profesionala e o problema. In primul rand avem foarte putini oameni care se recalifica (in comparatie cu UE) si in al doilea rand cursurile nu sunt nici ele adaptate cererii din piata (vezi raspunsurile de mai sus)
  • anofm (Joi, 24 mai 2012, 13:34)

    observator [anonim]

    ce atributii are aceasta institutie? mai sus spuneti ca are un comportament defectuos sau limitat. ce ar trebui sa faca anofm conform legii actuale de functionare si ce credeti ca ar putea fi imbunatatit?

    apropo de ajutorul de somaj: ar fi mai eficient daca ar avea si unele conditionalitati? ex: minimum 1 interviu de job lunar pentru a putea primi ajutorul in cuantum complet?
    • r (Joi, 24 mai 2012, 14:23)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui observator

      Am spus deja ca politica de ocupare este o politica mai complexa fiind in stransa legatura cu ce se intampla in educatie si in protectia sociala. Guvernul la nivel de ministere ar trebui sa faca aceasta coordonare. Din pacate, se intampla prea putin. ANOFM ar trebui, pe langa administrarea ajutoarelor de somaj, sa asigure principalul mecanism de dialog cu angajatorii incat sa interventiile publice - cursuri, conditionalitati etc - sa fie potrivite. Repet ce am spus mai sus. Acest lucru se poate face doar descentralizat, dar in prezent vedem doar cateva agentii judetene care sunt active pentru ca au sefi mai buni, in timp ce restul asteapta deciziile centrului.
      Referitor la conditionalitati, exista multe lucruri care se pot face, negative (cate joburi poti refuza, obligatie de participare la interviuri etc.) cat si pozitive (sprijin de relocare sau mobilitate, sprijin pentru categorii speciale - granturi de adaptare a locului de munca pentru persoane cu dizabilitati etc). Ca sa structurezi insa politica, trebuie sa cunosti bine cererea si oferta, altfel riscul este sa cheltuiesti prost banii fara efect.
  • salariu minim (Joi, 24 mai 2012, 13:45)

    salariat [anonim]

    care sunt modelele europene mai eficiente:

    - salariul minim pe economie?

    - salariul minim negociat separat pe ramura fara interventie de la centru?
    • r (Joi, 24 mai 2012, 14:31)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui salariat

      Nu putem vorbi de salariu minim separat de contextul mai larg. Exista tari care nu au salariu minim pe economie dar au un sistem foarte puternic de negociere colectiva. Stim in Romania ca stabilirea salariului minim a fost o problema. Guvernul a stabilit un anumit nivel si apoi prin contractul colectiv la nivelul intregii economii, sindicatele si patronatele au stabilit un salariu minim mai mare. Atunci s-a discutat foarte mult, pe buna dreptate, daca sindicatele si patronatele au legitimitatea necesara pentru asta, dar fiindca afecta pe toata lumea, indiferent daca erau sau nu membri de sindicat sau patronat. Mai ales reprezentativitatea patronatelor a fost pusa sub semnul intrebarii. Deci sunt cateva lucruri aici se trebuie urmarite - cine decide si cui se aplica.
  • joburi de 1 euro (Joi, 24 mai 2012, 13:47)

    formula [anonim]

    joburile de "1 Euro" sunt raspandite in tarile vestice. de ce la noi nu se introduce asa ceva pentru a ocupa macar temporar o parte a fortei de munca disponibilizate dintr-un motiv sau altul?

    practic ar fi o varianta flexibila de job temporar din care si companiile ar putea beneficia de o plomba in cazuri de crestere a cererii etc.
    • r (Joi, 24 mai 2012, 14:35)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui formula

      Codul Muncii a incercat sa flexibilizeze aceste lucruri, dar nu cu foarte mare succes pentru ca avem o economie informala prea mare. Ce poate fi mai flexibil decat munca la negru, din pacate cu efecte foarte proaste asupra angajatului.

      In plus, in tarile de care vorbiti, sistemul de taxare este parte din discutie. Tax credits ( http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_credit ) sunt foarte importante pentru acest segment de joburi. Si in Romania, avem sistemul de deduceri pe taxa pe venit, dar povara mai mare vine din asigurarile sociale si de sanatate, unde nu se diferentiaza.
  • deplasare (Joi, 24 mai 2012, 14:03)

    Alin Ionescu [anonim]

    cum se explica faptul ca romanii nu s-ar deplasa intr-o alta zona unde ar primi o oferta si prefera sa aiba joburi prost platite sau chiar deloc in orasul natal?
    exceptie o face bucurestiul, evident, ma refer aici in primul rand la unii care ar trebui sa plece din bucuresti in alte orase.
    multumesc frumos!
    • r (Joi, 24 mai 2012, 14:42)

      Suzana Dobre [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alin Ionescu

      Intr-adevar avem o mobilitate extrem de scazuta. Interna, ca mobilitatea externa este din plin, chiar si acum. Nu am date clare asupra motivelor, dar banuiesc ca motivul financiar conteaza cel mai mult. Adica e posibil sa coste mai mult relocarea sau "naveta" decat beneficiul material rezultat dintr-un salariu mai mare.
      Un alt motiv este legat de calificare. Oamenii din zonele mono-industriale sau foarte agrare au calificari foarte inguste sau care nu se cer in piata. Esecul de recalificare impreuna cu diferentele mici de salariu, cred ca pot explica destul de bine situatia. Aici ANOFM ar putea avea o politica de mobilitate, daca si-ar pune problema chiar sa raspunda nevoilor din piata.
  • /// (Vineri, 25 mai 2012, 13:55)

    Alex Nicolin [anonim]

    Ati vorbit mai sus de o abordare descentralizata a activitatii de recalificare si integrare profesionala. De ce sa nu mergem un pas mai departe cu reforma, si sa incredintam aceasta activitate unor firme private, care sa primeasca bani chiar din partea companiilor interesate de gasirea fortei de munca (si eventual o prima minima din partea statului, atunci cand gasesc un loc de munca unui somer)? Practic, intre aceste companii si stat ar exista doar un transfer de informatie, mai precis datele privind somerii integrati in campul muncii.(editat de HotNews.ro)


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by