Ortodocsii si greco-catolicii sarbatoresc duminica Invierea Domnului, cea mai mare sarbatoare a crestinilor. De asemenea, sarbatoresc Sfintele Pasti evanghelicii din Romania. Doi ani la rand, 2010 si 2011, Pastele a fost sarbatorit in aceeasi zi de toti crestinii - ortodocsi, romano-catolici, greco-catolici, de evanghelici si reformati, de cultele neoprotestante.

Slujba de InviereFoto: Agerpres
  • HotNews.ro va ureaza "Paste Fericit!"

Urmatorul an in care Pastele va fi din nou sarbatorit in aceeasi zi va fi 2014, cand Sfanta Sarbatoare a Pastelui va fi in 20 aprilie.

Delegatia Patriarhiei Romane condusa de Episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, Varsanufie Prahoveanul, a adus sambata seara Lumina Sfanta sambata de la biserica Sfantului Mormant din Ierusalim, cu un avion special.

Lumina Sfanta a fost oferita la slujba de Inviere (orele 24.00) de Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, Daniel, clerului si credinciosilor prezenti la Catedrala patriarhala.

Pastele isi trage denumirea de la cuvantul ebraic "Pesah" al vechilor iudei, care inseamna "trecere", noteaza Agerpres intr-un material.

Mai intai, cuvantul a desemnat trecerea sau aducerea lumii de catre Dumnezeu dintru nefiinta intru fiinta iar mai apoi, trecerea poporului israelian din robia egipteana la libertatea deplina, scapat de la moarte prin sangele mielului pascal.

Daca mielul pascal a prefigurat, inca de atunci, sacrificiul si jertfa de pe cruce a Mantuitorului Iisus Hristos, sarbatoarea de Paste a continuat sa reprezinte, pentru fiecare om in parte si pentru intreaga omenire, o trecere, atat de la moarte la viata, cat si de la robia pacatelor la starea de libertate a fiilor lui Dumnezeu.

Trecerea de la rau la bine, de la pacat la virtute se face printr-o staruinta continua din partea omului, ajutat de harul dumnezeiesc, pentru purificarea si transformarea sufletului, pentru abandonarea patimilor si dobandirea curatiei inimii.

Modul sarbatoririi Pastelui a fost diferit de-a lungul timpului, desi in esenta s-a pastrat ca in primele veacuri. Pentru crestinii primelor secole, Invierea Domnului era cel mai mare eveniment din istoria mantuirii noastre, care sta la temelia Bisericii crestine.

Noaptea de Paste era petrecuta in biserici in priveghere si rugaciune. In cursul ei avea loc botezul catehumenilor (candidatii la botez), iar momentul Invierii era intampinat cu cantari de bucurie, cu savarsirea Sfintei Jertfe si cu lumini multe, semn al bucuriei si luminarii duhovnicesti.

Cei care primisera botezul chiar in acea noapte isi puneau acum haine albe si purtau faclii luminoase, penitentii (cei care fusesera exclusi un timp din comunitatea credinciosilor din cauza pacatelor) erau reprimiti in cadrul comunitatii, imparatii eliberau prizonieri si se faceau fapte de milostenie. Sarbatorirea Pastelui se prelungea o saptamana intreaga, savarsindu-se in fiecare zi Sfanta Liturghie, la care toti credinciosii se impartaseau cu Sfintele Taine ale lui Hristos. Era interzisa participarea crestinilor la spectacolele, jocurile si petrecerile pagane.

Data la care se sarbatoreste Pastele depinde de doua fenomene naturale (astronomice), dintre care unul cu data fixa, legat de miscarea aparenta a soarelui pe bolta cereasca (echinoctiul de primavara, care cade intotdeauna la 21 martie), iar altul cu data schimbatoare, legat de miscarea de rotatie a lunii in jurul pamantului (luna plina de dupa echinoctiul de primavara). Astfel, Pastele este sarbatorit intotdeauna in prima duminica dupa luna plina de dupa echinoctiu.

Crestinatatea ortodoxa s-a impartit, din anul 1924, in doua, in ceea ce priveste data sarbatoririi Pastelui: Bisericile ramase la calendarul vechi, neindreptat (iulian), au continuat sa il serbeze dupa Pascalia veche, pe cand Bisericile care au adoptat calendarul indreptat au sarbatorit cativa ani (intre 1924 si 1927) Pastele pe stilul nou.

Ca sa se inlature insa dezacordul acesta dintre diferitele Biserici ortodoxe si pentru a se stabili o uniformitate in intreaga Ortodoxie, Bisericile care au adoptat calendarul indreptat au stabilit (din 1927), prin consens general, ca Pastele sa fie serbat in toata crestinatatea ortodoxa dupa Pascalia stilului vechi, adica odata cu bisericile ramase la calendarul neindreptat, iulian