Mita si promisiunile electorale ar putea fi monitorizate la orice ora de alegatori, prin intermediul platformei "Cine ce a promis". Este vorba despre un site care va avea o harta interactiva, de unde oricine va putea sa vada promisiunile tuturor candidatilor dintr-un oras, a explicat pentru HotNews.ro Nicoleta Chirita, idea leader al proiectului "Cine ce a promis" alaturi de Madalina Mocan. Proiectul se numara printre finalistele concursului Restart Romania.

Nicoleta ChiritaFoto: Arhiva personala

Rep: Care este scopul acestui proiect?

Nicoleta Chirita: Scopul "Cine ce a promis" este sa le ofere cetatenilor, alegatorilor, un instrument de monitorizare a promisiunilor electorale, dar si un instrument prin care alegatorii pot interactiona atat intre ei, cat si cu candidatii. Este o metoda prin care acestia pot produce continut pe site, pentru ca vor intra pe platforma online si vor comenta diferite promisiuni electorale, pot chiar uploada informatii, pot pune de exemplu linkuri catre promisiuni facute de candidati, pot uploada fise, postere ale candidatilor din orice localitate.

Foarte mult accent se pune pe utilizator, care va deveni pionul principal. El va putea comenta promisiunile respective si, mai mult decat atat, in colaborare cu ceilalti utilizatori care au acelasi interes poate veni cu propuneri de tragere la raspundere a candidatilor si ulterior a alesilor. Adica rolul platformei se va indeplini si in timpul campaniei, dar si dupa. In timpul campaniei, responsabilizam candidatii, dupa ce se termina campania si avem niste alesi, putem sa responsabilizam alesii pe baza a ceea ce au promis in campanie.

Rep: Tehnic, cum arata acest proiect?

Nicoleta Chirita: Este vorba despre un site care va avea o harta interactiva. Utilizatorul poate sa aleaga orasul de care este interesat. Ulterior, el poate sa aleaga candidatul de care este interesat; dand click de exemplu pe Bucuresti, vom vedea lista de candidati, alegem sa spunem candidatul Sorin Oprescu si vedem ce a promis, vedem un CV, vedem o poza, vedem ce au comentat ceilalti utilizatori. Vedem practic toata activitatea legata de Sorin Oprescu.

De pe site, putem sa invitam utilizatorii la o intalnire cu candidatul de care sunt interesati, prin care sa vorbim despre cat de realiste sunt propunerile lui, de exemplu. Iar organizatiile noastre pot contribui sa faca aceste idei ale realizatorilor realitate. Adica noi putem ulterior, daca ideile sunt pertinente, sa dam o mana de ajutor in asa fel incat Sorin Oprescu sa se intalneasca cu alegatorii interesati de promisiunile lui.

Rep: Publicarea initiala a informatiilor de pe site de cine este realizata?

Nicoleta Chirita: De public. Partea noastra poate fi sa populam aceasta platforma cu candidatii la alegeri. Ce se va intampla ulterior este ca alegatorii singuri vor intra pe platforma si vor alege candidatul si vor spune, in functie de interes sau de ce informatii au: uite ce a promis respectivul candidat, eu nu sunt de acord, eu sunt de acord, eu zic sa… Partea asta e a lor, a utilizatorilor. Noi putem popula platforma la inceput, sa se vada cam ce tip de promisiuni se pot pune, dar este pur si simplu cu titlu de exemplu, ei urmand chiar sa scrie, in functie de interesul lor, la fiecare candidat. Aici se va vedea care sunt interesele utilizatorilor.

Rep: Care sunt schimbarile pe care le asteptati prin implementarea acestui instrument?

Nicoleta Chirita: Rezultatul pe care il asteptam este o monitorizare din partea publicului a candidatilor, a promisiunilor lor, o responsabilizare a candidatilor, pentru ca vrem pe termen lung sa existe si intalniri intre candidati si alegatori, iar dupa alegeri sa avem chiar evenimente prin care candidatii care au devenit alesi, intre timp, sa fie trasi la raspundere pentru ceea ce au promis si nu au facut sau pentru promisiunile care sunt de domeniul fantasticului. Deci toate acele promisiuni care depasesc realizabilul vrem sa fie punctate.

Mai avem si o componenta de mita. Deci in afara de faptul ca utilizatorii pot spune: candidatul din orasul X a promis urmatoarele lucruri, in timpul campaniei pot sesizat mita electorala, pot spune: "mi s-au dat cateva kilograme de faina ca sa il votez pe candidatul X". Speram ca ei sa se coaguleze in jurul unor interese. Pe mine ma intereseaza alegerile din orasul Bucuresti, ma duc acolo, aflu informatii, comentez, contribui si eu si mai departe poate chiar fac lucruri in afara internetului.

Rep: Credeti ca internetul are resursele de coagulare a maselor necesare generarii unei schimbari?

Nicoleta Chirita: Da, sunt initiative care pleaca de pe internet si ajung mai departe in offline. Deci se poate. Plecam cu ideea ca lucrurile nu vor ramane doar pe platforma online, platforma este un instrument si ulterior speram sa o putem folosi pentru a crea si evenimente offline si intalniri offline de responsabilizare cu candidatii, cu alesii.

Citeste aici mai multe despre proiectul "Cine ce a promis", platforma sustinuta de CeRe si Centrul Ratiu pentru Democratie. In urma cu doua saptamani, mai multe companii de IT din Romania au decis sa sustina pro-bono implementarea a zece proiecte online care vor lupta impotriva coruptiei, a ineficientei politice si a deturnarilor de fonduri publice. Printre cele zece proiecte - finaliste ale concursului Restart Romania - se afla si "Cine ce a promis".

Fiecare dintre aceste zece proiecte vor primi sprijinul unei echipe formate din trei programatori si vor avea la dispozitie cate un consilier juridic, unul in advertising si unul politic. Impreuna cu acestia, concurentii vor stabili strategia de comunicare si specificatiile tehnice ale platformei online pe care va fi dezvoltata ideea lor. Companiile de IT care au decis sa sprijine pro-bono implementarea acestor proiecte sunt: Microsoft, Zitec, Yonder, HPC, NextRoot, Equilobe Software, Code Camp, Pras Consulting, ITSpark, BitStone si Transcent.

Pe parcursul a trei zile, intre 28 - 30 octombrie, in timpul Hackaton-ului Restart Romania, cele zece idei vor fi implementate de catre echipele de programatori impreuna cu cei zece finalisti. Prima versiune a celor zece site-uri va fi gata la sfarsitul acestei perioade. In 5 noiembrie 2011, platformele implementate online vor fi prezentate in cadrul Galei Restart Romania si cei 5 castigatori ai premiilor de cate 5000 USD vor fi alesi prin vot. HotNews va transmite live acest eveniment.

***

Restart Romania este o platforma online, initiata de TechSoup cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite la Bucuresti, care permite cetatenilor sa-si defineasca problemele, sa vina cu idei care le pot rezolva, sa primeasca feed-back si apoi, daca acestea sunt bune, sa le vada transformate in proiecte online care pot schimba comunitatea. Si, daca aceste proiecte sunt cu adevarat bune, atunci vor primi o finantare de cel putin 5000 USD care sa le faca durabile. Au mai ramas 10 zile pentru a va inscrie ideea in concursul Restart Romania.