Proaspat intoarsa de la Festivalul International de Film de la Miami, unde a insotit proiectia filmului Pescuit sportiv, in regia lui Adrian Sitaru, actrita Maria Dinulescu a facut o escala la New York, onorind invitatia ICRNY de a prezenta debutul regretatului Cristian Nemescu, California Dreamin’ (nesfirsit), in Sala Auditorium a Institutului. California Dreamin’ (nesfirsit) a fost proiectat pentru prima oara in New York la Festivalul de film romanesc din decembrie 2007.

California Dreamin’ (nesfirsit) a fost proiectat pentru prima oara in New York la Festivalul de film romanesc din decembrie 2007, organizat de ICRNY in parteneriat cu TIFF-ul clujean si Tribeca Film Festival. La vremea aceea, proiectia a avut loc in prezenta celor trei actori principali, Armand Assante, Razvan Vasilescu si Jamie Elman. In ianuarie 2009, filmul lui Cristian Nemescu a fost lansat oficial in America, a rulat doua saptamini la IFC Center, iar cronicile au fost mai mult decit extatice. Era normal sa profitam de prezenta Mariei pe continent pentru o „revizitare” din perspectiva feminina a Californiei... relateaza Mihai Chirilov, in jurnalul sau de autor, in care isi consemneaza impresiile privind evenimentele culturale romanesti prezentate la ICRNY.

Initial, planul era altul: aveam de gind sa petrec o zi cu Maria batind strazile New York-ului pina la ora de incepere a proiectiei, sa ne intindem la vorba cu cei prezenti, sa ajungem musai intr-un club karaoke unde sa cintam piesa care da titlul filmului, compusa de The Mamas & the Papas, si sa aterizam la o petrecere care sa se incheie, eventual, cu o pana de curent in tot Manhattanul. Ca-n film.

Pe 18 martie, Maria a ajuns insa cu jumatate de ora inainte sa inceapa filmul. Cu bronz intens de Florida, tunsa foarte scurt si cu o poveste sinistra despre zborul de intoarcere de la Miami la New York. „Am crezut ca asta mi-a fost” – si cine ar fi putut crede altceva atunci cind, la doar o ora dupa decolare, pilotul iti spune ca aeronava nu mai are combustibil suficient ca sa ajunga la destinatie si trebuie sa se intoarca de unde a plecat? Asa ca adio shopping pe Fifth Avenue. A fost insa cit pe ce ca nici intilnirea cu spectatorii de dupa proiectie sa nu mai aiba loc. La putin timp dupa inceperea filmului, Maria a acuzat o durere acuta abdominala si si-a petrecut urmatoarea ora si jumatate intr-o clinica din Manhattan pentru un control de rutina. Din fericire, nimic grav. S-a intors in arhiplina sala Auditorium a ICRNY cu citeva minute inainte de genericul final si abia daca a fost lasata sa plece. A fost adorabila si nesfirsit de entertaining.

Ce-am aflat, la capatul lungii si animatei intilniri cu publicul: ca n-a visat niciodata la California si ca, nici acum, cind a fost pentru prima oara in America, nu si-a schimbat parerea. Ba mai mult, ca nu ii place New York-ul. Ca ar vrea sa interpreteze un rol in care sa nu scoata nici un cuvint („desi imi place sa vorbesc mult”) si ca nu se vede jucind in travesti, desi acum e tunsa baieteste. Ca cele mai grele scene de filmat in California... au fost cea de sex si cea finala, in care ii moare tatal. Si, in cele din urma, ca in 2009 aniverseaza zece ani de cind face actorie. Dupa care a plecat inapoi acasa, la rudele ei din Pennsylvania, lasind in urma Manhattanul cu luminile aprinse.

Chiar si fara karaoke cu Maria pe piesa California Dreaming, a fost insa o saptamina plina aici la ICRNY. Impreuna cu Corina Suteu am avut sansa de a-l cunoaste pe Clive Owen, la minireceptia prilejuita de lansarea new-yorkeza a ultimului sau film, Duplicity. Corina a fost la Lincoln Center, la concertul pianistului Vlad Iftinca, actualmente angajat in echipa muzicala de la Metropolitan Opera. S-au batut in cuie proiectiile din aprilie cu acelasi California Dreamin’ (nesfirsit) si Hirtia va fi albastra de la festivalul Disappearing Act: European Cinema from New Wave to New Wave, organizat de Centrul Ceh din New York. Oana Radu n-a lipsit de la retrospectiva Kenneth Anger si show-urile din cadrul complexului expozitional PS1 din Queens, parte a MoMA. La Chicago a avut loc, pe 19 martie, premiera piesei scrise de Matei Visniec, Caii la fereastra, in regia lui Radu Alexandru Nica. Iar la Cleveland, unde voi ajunge in curind ca membru in juriul festivalului de film, s-au perfectat detaliile receptiei oferite de Consulatul onorific al Romaniei din Ohio in onoarea filmului Boogie, prezentat in competitia central si est-europeana.

Aflat la New York pentru o explorare profesionala de mai lunga durata si activ in pregatirea diverselor evenimente legate de filmul romanesc in America, Mihai Chirilov, critic de film si directorul artistic al Festivalului International de Film Transilvania (TIFF), este, pentru citeva luni, „spion” la ICRNY.