Presedintele Institutului Cultural Roman, Horia-Roman Patapievici, a caracterizat scandalul generat de expozitia "Freedom for Lazy People", vernisata de ICR la New York, drept o "mistificare de proportii". El sustine ca "nu exista nicio o baza pentru acuzatiile de sexism, nazism sau antisemitism".

Reactia lui Patapievici vine dupa ce o publicatie romaneasca din New York a publicat un articol cu titlul "Zvastica si sex in vitrina ICR-New York!". Exponatul care l-a scandalizat cel mai mult pe autorul articolului a fost "o jucarie, un calut care - atentie! - in portiunea dorsala, pe pulpa spate, are pusa o zvastica germana". In urma acestui articol, Nicolae Vacaroiu a solicitat Comisiei de cultura a Senatului, condusa de Adrian Paunescu, sa demareze o ancheta privind activitatea ICR

"Nu poti sa spui 'expozitia asta este nasoala pentru ca nu imi place mie', si atunci spui ca 'expozitia e nasoala pentru ca e nazista, antisemita si sexista", a comentat Patapievici, intr-o conferinta de presa.

El a demontat acuzatiile aduse, intrebandu-se ce s-ar fi intamplat daca respectivul ponei ar fi fost expus in anii '30 in Germania nazista. "Credeti ca al treilea reich v-ar fi trimis zdup sau v-ar fi laudat in academia nazista? Va asigur ca nu v-ar fi laudat nimeni!"

Patapievici: Suntem in zona patologicului

In ceea ce priveste o alta pictura ca a starnit acuzatii si comentariile unor critici, care au afirmat ca lucrarea sugereaza, de fapt, ca "Moise ii spune lui David ca vor sa faca sex", Horia-Roman Patapievici a afirmat ca deja "suntem in zona patologicului, nu are legatura nimic cu nimic".

El s-a intrebat ce rost mai are analiza activitatii Institutului, in conditiile in care seful Comisiei s-a antepronuntat, declarand ca "trebuie, in fine, ca acest ICR sa fie supus oprobiului public".

Comisia sustine ca va verifica modul in care ICR cheltuieste banii publici

Andrei Alexandru, purtatorul de cuvant al presedintelui Senatului, a sustinut ca, prin acest control, se va verifica daca ICR isi respecta statutul definit prin lege si modul in care sunt cheltuiti banii publici.

El a invocat o serie de semnale din presa, dar si de la Curtea de Conturi, care au aratat ca "banii publici nu sunt cheltuiti asa de ortodox". "In niciun fel nu dorim sa intram pe terenul minat al criticii artisitice, ci sa vadem daca acest institut cheltuieste banii legal", a spus Alexandru.

NYPD: Expozitia nu incalca legile americane

Pentru expozitia "Freedom for Lazy People", ICR a invitat, in premiera curatoriala (fiind primul institut cultural european care face o expozitie de street art in SUA), trei street artisti romani - Nuclear Fairy, IRLO si Omar, care au realizat, in tara, lucrari pe peretii marilor orase, dar si in spatii precum librariile Carturesti din Bucuresti si Cluj, terasa Teatrului National din Bucuresti, calcanul de pe strada Arthur Verona sau skate park-ul din Herastrau, printre altele, noteaza NewsIn.

Expozitia a fost sustinuta de cea mai puternica comunitate online din zona de street art, Wooster Collective, iar cei trei artisti au fost invitati apoi de scenografa Marina Draghici si de regizorul-coregraf Bill T. Jones (laureat al Tony Award si un nume de referinta pe Broadway) sa picteze sala teatrului 37 Arts din New York, unde va avea loc, la inceputul lunii august, premiera spectacolului dedicat legendei muzicii africane Fela Kuti.

Pe langa criticile din New York Magazin, un alt membru al diasporei, Robert Horvath, a sesizat politia privind caracterul antisemit, obscen si ilegal al expozitiei organizate de ICR New York. Cei patru ofiteri ai NYPD, care au vizitat galeria pe 25 iulie, au ajuns la concluzia ca sesizarea fusese o alarma falsa si ca expozitia nu incalca legile americane si nici nu contine imagini ofensatoare.

Pe 30 iulie, aceeasi revista publica editorialul lui Grigore L. Culian, sub titlul "Clanul Patapievici, Suteu si Nea... Goe", care reia atacurile la adresa expozitiei si a echipei ICRNY.