Revista National Geographic îşi încetează apariţia în România, după 20 de ani, anunţul fiind făcut de redactorul-şef Cătălin Gruia.

Reviste National GeographicFoto: Hotnews

Decizia vine pe fondul problemelor financiare ale companiei editoare, City Publishing, scrie paginademedia, precizând că săptămâna trecută instanţa a admis intrarea în insolvenţă a companiei.

Redactorul-şef al revistei, Cătălin Gruia, a scris, luni, pe Facebook, că trustul de presă City Publishing nu va continua publicarea brandului National Geographic în România, iar asta înseamnă că, cel puțin deocamdată, revista dedicată științei, explorărilor și aventurii nu va mai apărea în țara noastră.

  • "Sunt momente în viață – un accident, o revoluție sau moartea unui copil – care îți zdruncină întreaga ființă, când simți nevoia să te tragi la mal și să te reculegi.
  • Asta mi se întâmplă acum, după 20 de ani cu National Geographic, la gândul că ediția de decembrie ar putea fi ultimul nostru număr în limba română.
  • Aveam 24 de ani când m-am alăturat geograficilor (în aprilie 2003) la chemarea lui Cristian Lascu, care își dorea un coordonator care să pună ordine în fluxul de producție. Echipa era deja formată de câteva luni, lucrau la numărul de probă. M-am urcat în trenul ăsta cam din mers și au fost câțiva care au încercat să-mi descleșteze degetele de scara ultimului vagon. Nici o șansă, îmi doream prea mult călătoria!
  • Multe ajungi să vezi în 20 ani. Am trăit marile speranțe, dar am și ajuns să recit după Borges, poezia aceea cu cărțile și noaptea, am fost risipitor și m-am deprins cu sărăcia, am umblat prin lume ca să descopăr cât de importante sunt rădăcinile, am scris articole care mi s-au părut bune ca să ajung să apreciez rateurile.
  • Ce a fost pentru mine NG-ul în toți anii aceștia? A fost goana entuziastă spre dreptunghiul galben, a fost o școală a excelenței în jurnalism, a fost solomonăria deprinderii secretelor unui brand de iarbă a fiarelor a cărei magie deschide peste tot lacăte și inimi. Și a rămas cea mai frumoasă revistă din lume!.
  • Datorită resurselor de timp și bani investite, reportajele noastre au fost dintotdeana tip aparte de jurnalism. Prin anii 1980, în perioada de glorie unui National Geographic SUA fără concurență, bugetul unui articol obișnuit, putea ajunge lejer la un milion de dolari. Deadline-ul pentru un reportaj: circa un an. Îmi sună și acum în urechi vorbele lui Radu Potolea, primul nostru publisher în România, care prin mai 2004, spunea apropo de coverstory-ul local despre Ștefan cel Mare: <>", afirmă Cătălin Gruia.

El mai spune că, oricât de tristă a fost ultima perioadă, este "doar o picătură în istoria unei revistei de la 1888":

  • "National Geographic rămâne un standard de excelență în jurnalism și o poveste continuă despre descoperire, explorare și puterea imaginilor de a schimba lumea.
  • Cultul pe care îl au oamenii pentru National Geographic e zestrea acumulată de generații de jurnaliști excepționali, care de 134 de ani își fac treaba la cel mai înalt nivel.
  • Când aud de National Geographic, lumea nu te tratează ca pe un simplu jurnalist, ci se așteaptă să fii un fel de ambasador. Și nu-i întotdeauna treabă ușoară să întruchipezi valorile acestui brand excepțional! Și poate cu atât mai mult, acum, la final…
  • Ne-am străduit, cum am putut mai bine, în aceste două decenii.
  • Iată un fragment din ce ne scrie Amy Kolzac, directoarea edițiilor internationale ale National Geographic în emailul ei de la revedere: <>".

Revista National Geographic a apărut în România în mai 2003, fiind editată de Sanoma Hearst România. Compania a fost preluată ulterior de grupul german Burda şi, în urmă cu un an şi jumătate, a trecut la City Publishing, conform paginademedia.