Polonia este țara care a reușit să reducă cel mai mult numărul de decese din accidente auto în ultimul deceniu, deși parcul auto este mare și vitezele maxime permise pe autostradă sunt printre cele mai ridicate din Europa. Cum s-a reușit?

Politie si Salvare in PoloniaFoto: Shutterstock

Numărul de decese pe șosele a scăzut cu 56% în Polonia în intervalul 2011-2022, în timp ce în România scăderea a fost de 19%.

Numărul de decese pe șosele în Polonia

2011: 4.189

2014: 3.202

2018: 2.862

2021: 2.245

2022: 1.883

În România au fost peste 2.000 de morți în accidente de mașină în 2011 și 2012, iar în ultimii ani media a fost pe la 1.700. Mai exact, în 2021 au fost 1.779 de decese, iar în 2022 au fost 1.634 de decese, cel mai mic număr din ultimii zece ani.

Cel mai mare număr de decese de când există date în România a fost în 2008: 3.065 de morți. O îmbunătățire se vede, dat fiind că anul trecut numărul a fost cu 45% mai mic decât în cel mai „negru” an.

Așadar, pentru Polonia anul trecut a fost primul când totalul deceselor în accidente rutiere a fost de sub 2.000.

Polonia are un parc auto de peste 25 de milioane de autoturisme, de peste trei ori mai extins decât România, iar acest parc a crescut cu 2,5 milioane de mașini în cinci ani. Aproximativ 45% dintre mașini sunt pe benzină, 40% sunt diesel, iar GPL-ul are o pondere importantă, de peste 13%.

Organizația non-profit European Transport Safety Council (ETSC) a acordat Poloniei un premiu (international road safety award) pentru această scădere importantă a deceselor și a explicat de ce a reușit țara să facă asta.

Polonia are un program național concret de reducere cu 50% a mortalității pe șosele și a numărului celor răniți grav, iar țara este hotărâtă să se țină de acest program derulat între 2021 și 2030.

Polonia a montat multe radare și camere care măsoară vitezele medii cu care șoferii parcurg anumite distanțe, în locuri unde mulți tind să „o calce”.

A contat și faptul că, între 2010 și 2019, numărul controalelor pentru depistarea șoferilor care au băut alcool înainte de a conduce a crescut în medie cu 19% de la an la an.

Polonia a introdus și „coridoare de urgență” pe autostrăzi, astfel încât vehiculele de intervenție să aibă rapid acces, în caz că se petrec accidente.

Un minus rămâne faptul că limita maximă de viteză pe autostrăzi este de 140 km/h, una dintre cele mai mari din Europa, dar un punct pozitiv este că, în zonele din orașe unde noaptea erau permise viteze mai mari decât ziua, s-a renunțat în mare parte la aceste excepții.

O recomandare a ETSC ar fi și reducerea vitezei maxime permisă pentru mașini în zonele din orașe unde este trafic pietonal și de biciclete intens, de la 50 km/h, la 30 km/h.

Anul trecut, aproximativ 20 600 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere la nivelul UE, ceea ce reprezintă o creștere de 3% față de 2021, pe fondul reluării nivelurilor de trafic după pandemie.

Aceasta reprezintă însă cu 2.000 mai puține decese (-10%) în raport cu 2019, anul care a precedat pandemia. Obiectivul UE și ONU este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030.