Consumatorii romani se trateaza fara reteta, in principal cu analgezice. Vinzari mari se inregistreaza si la produse pentru raceala si la vitamine.

„In topul celor mai vindute branduri de medicamente eliberate fara reteta sint produsele impotriva durerii, urmate de cele impotriva gripei si racelii si de vitamine“, spune Dorina Serban, Commercial Director CHC la Zentiva, companie cu o cota de piata de 14% pe segmentul de OTC (medicamente eliberate fara prescriptie).

Algocalminul si Antinevralgicul sint cel mai bine vindute medicamente fara reteta si sint produse de compania Zentiva (fosta Sicomed), iar Nurofenul apartine Reckitt Benckiser. Paracetamolul Plus este produs de Europharm, Fervexul - de Laboratoarele Upsa, iar Coldrexul apartine GlaxoSmithKline. De asemenea, britanicii de la GSK produc cel mai bine vindute vitamine de pe piata - Vitamax.

La vinzarile in farmacii, segmentul OTC se situeaza imediat dupa medicamentele eliberate cu reteta. „In topul vinzarilor de medicamente fara reteta sint produsele pentru tratamentul simptomatic al racelii si al gripei, produsele de imunitate si produsele pentru afectiuni reumatice“, spune Roxana Minculescu, Group Category Manager la Help Net.

Piata mica, dar in crestere

Segmentul OTC a inregistrat cresteri de peste 20% in ultimii doi ani. Anul trecut, medicamentele eliberate fara prescriptie au adus companiilor din domeniu venituri de peste 250 de milioane de euro (897,5 milioane de lei), cu 22,5% mai mult fata de anul precedent, potrivit companiei de cercetare de piata Cegedim Romania.

Totodata, 2006 a fost al patrulea an consecutiv in care cresterea segmentului OTC a fost de peste 20%, fapt care demonstreaza ca Romania incepe sa prinda din urma Europa si in acest sector.

„Aceasta crestere a fost influentata de factori precum dezvoltarea sustinuta a unor segmente de piata, cum ar fi segmentul de produse impotriva racelii si a gripei, a carei valoare creste cu 20% pe an, la care se adauga intrarea unor branduri noi pe piata, dar si de stilul de viata modern“, spune reprezentantul Zentiva.

Trendul „neglijentei“

Accesul la multe surse de informare precum reclamele tv, Internetul, dar si revistele care prezinta tot mai multe informatii despre sanatate au determinat cresterea acestei piete. Un alt factor il reprezinta resursele limitate de timp pentru vizita la medic in cazul afectiunilor minore.

Astfel, printre motoarele dezvoltarii acestei piete se numara si tendinta consumatorului roman de a-si trata neglijent problemele de sanatate.

„Sintem poate cei mai deficitari fata de tarile occidentale, fiindca multi romani inca se trateaza «dupa ureche» si ezita sa ceara sfatul unui doctor sau al unui farmacist“, spune Mihai Ciobanu, Consumer Healthcare Manager la Pfizer Romania.

integral in Cotidianul