Zona Piata Romana, din centrul Bucurestilor, locul unde timpul nu se opreste niciodata. Aici se perinda zilnic cateva zeci de mii de suflete si tot aici isi fac veacul alte mii. Cladirile, construite in secolul trecut, multe dintre ele cu distinctia "bulinei rosii", sunt intesate de panouri publicitare, magazine si birouri.

Nu-si mai bat capul cu chiria

Blocul in care locuieste familia Costea pare a fi pastrat arhitectura de altadata. Un lift din fier masiv, cum se facea odinioara, proaspat vopsit in negru, ne duce agale catre etajul doi. Intr-un apartament cu trei camere, familia Costea locuieste de mai bine de 30 de ani. Traian, Elena si fiul lor, Claudiu, nu-si mai bat capul in privinta chiriei, de sase ani incoace.

Si asta datorita reclamelor ce le acopera tot apartamentul. "Banii intra in contul blocului, nu vine firma direct la noi, se duce la domnul administrator. N-ai cum sa spui ca e rau, ca nu e. Administratorul plateste intretinerile, mai renoveaza ce e de renovat, si mai scapam si noi de-o grija", povesteste Elena, in timp ce capul familiei lasa balta meciul de la televizor si intra in discutie.

"Domnule, nu ai cum sa fii nemultumit de chestiile astea (n.r.-mash-uri)", si aratatorul este indreptat catre balconul sufrageriei. "Principalul avantaj al lor este cel financiar", afirma Traian Costea.

"Nu ne deranjeaza..."

Desi multi dintre noi am fi tentati sa credem ca intunericul pune stapanire pe aceste locatii, in fapt lucrurile nu stau deloc asa. In livingul familiei Costea, parchetul este lustruit de lumina soarelui. Transparente, panzele publicitare iti ofera posibilitatea de a arunca cate o ocheada peste drum. "Noi, fiind mai mult plecati la serviciu, nu prea stam p-acasa, venim seara.

Nu ne deranjeaza, dimpotriva, e mult mai bine pentru ca filtreaza razele si noi suntem nevoiti sa tragem draperiile", povesteste capul familiei. La etajul 4, la usa apartamentului 22 ne intampina administratorul Trifilov. O scurtatura lunga si incruntata ne face sa ne simtim stingheri in acel loc.

Abia cand ii spunem ce ne intereseaza, batranul administrator se mai lumineaza la fata si ne explica pe scurt, pentru ca "ma grabesc, tocmai ma duc la sotie, e internata in spital", ceea ce vrem sa stim.

Sume confidentiale

"Fata blocului, scara, liftul, toate astea apartin de condominiu (n.r.- proprietate comuna). Noi suntem asociatie de proprietari, iar banii care vin de la aceste firme intra in fondul asociatiei", spune acesta. Divulgarea sumei platite asociatiei nu este interzisa prin contract, insa administratorul Trifilov nici nu vrea sa auda de asa ceva, fiind de acord sa ne explice pasii.

"Vine firma la mine, negociez impreuna cu presedintele de bloc si cu ei, iar cand ne-am inteles, in termen de X zile, banii sunt virati intr-un cont al asociatiei. Perioada este in functie de cat vrea clientul. De la o luna, la un an, nu ma intereseaza pe mine", concluzioneaza el.

"Se lucreaza cu agentii de publicitate, in general. Noi colaboram cu ele, dar am avut si posibilitatea de a merge direct cu prima mana, adica cu un client. Agentia de publicitate ne contacteaza pentru a-i da o locatie si a monta panoul. Locatiile bune sunt deja luate", explica Razvan Voiculescu, director de marketing si de vanzari la "Outdoor EuroMedia Group".

"La randul nostru cerem un media-plan, adica un set de cerinte minime, cum ar fi perioada, numarul de locatii, bugetul disponibil, cui se adreseaza reclama si altele.

Apoi facem o oferta si, daca se cade de acord, se trece la implementarea proiectului, care consta in printarea panzei, contractarea de alpinisti utilitari si montarea efectiva a mash-ului de catre firma noastra", afirma Razvan Voiculescu.

Investitii consistente

Pentru a-ti face reclama outdoor este clar ca trebuie sa investesti. O companie care nu dispune de un buget substantial, dar totusi vrea sa i se faca reclama, poate sa mai elimine din intermediari. De la agentia de publicitate si pana la alpinistii utilitari, micuta firma poate sari peste una dintre aceste etape in functie de posibilitati.

O perioada indelungata de postare a reclamei aduce beneficii mari atat clientului princpial, cat si tuturor firmelor si persoanelor implicate in acest angrenaj. Silvia Coserea, director de relatii cu publicul in cadrul "Outdoor EuroMedia Group", declara ca "nu e rentabil pentru client sa-si tina reclama o perioada redusa, deoarece costurile sunt ridicate.

Oferta difera foarte mult in functie de locatie, de marimea mash-ului. In cadrul ei intra pretul de chirie, montarea / demontarea, costuri de iluminare, valoarea panzei".

Autorizatia este o problema

Poate cea mai mare bataie de cap o are cel care obtine autorizatiile de la primarie, unde birocratia este "in floare?.

"Dupa ce s-a gandit o strategie de dezvoltare a brandului, dupa ce s-a ajuns la firmele de publicitate care detin locatiile, iar ele nu au inca autorizatia, se apeleaza la noi", sustine Georgian Petrescu, director general al "Smart Proiect", firma ce se ocupa de obtinerea de autorizatii de publicitate. Obtinerea lor difera de la caz la caz.

Dosarul, ce contine "Certificatul de urbanism" si "Autorizatia de construire", este depus la primarie impreuna cu actele firmei respective.

"Dupa ce ai facut rost de toate detaliile ce ti se impun pentru dosar, adica proiectul, diverse planse, dimensiuni etc, acesta (n.r.-dosarul) trebuie redepus. Conform legii, in doua luni ar trebui sa ai autorizatia de constructie, dar asta dureaza de la primarie la primarie", afirma Georgian Petrescu.

Preturi, de la cateva sute pana la mii de dolari

Gianni este alpinist utilitar. De 12 ani face aceasta treaba, mai intai din pasiune, ca acum cativa ani sa urmeze niste cursuri de calificare la Ministerul Muncii pentru a obtine atestatul. O meserie frumoasa, afirma el, "riscanta si, in ultima vreme, destul de prost platita". Datorita afluxului tot mai mare de alpinisti utilitari, Capitala a ajuns la saturatie.

Gianni spune ca pentru o lucrare de genul montarii unui mash, "se poate ajunge la sume de ordinul miilor de dolari, dar si la preturi ce variaza intre cateva sute pana la o mie".