Fiecare capsunar care lucreaza in Spania este obligat, printr-un bizar contract de exclusivitate, sa cotizeze cu 29 de euro in plus fata de costul transportului aprobat de autoritatile spaniole. „Prada“ se imparte intre patronii spanioli si „baronul“ sibian Ilie Carabulea, patronul firmei Atlassib.

Organizatia de intreprinderi Freshuelva, care reuneste patronii de plantatii de capsuni din provincia spaniola Huelva, a facut in primavara anului trecut o oferta generica Ministerului Muncii din Spania pentru un contingent de 491 de romani, care sa mearga la cules de capsuni. Actul inaintat autoritatilor spaniole contine cerintele si conditiile ofertei pentru candidati.

Potrivit documentului, patronii spanioli si-au luat angajamentul sa plateasca transportul romanilor cu autocarul din Bucuresti pina la ferma, iar la intoarcere, de la ferma pina la granita hispano-franceza. De la frontiera Spaniei pina in Romania, lucratorii romani ar fi trebuit sa suporte ei costul transportului, estimat de patronii spanioli la 104 euro.

Romanii ii subventioneaza pe patronii lor spanioli

La 19 iulie 2004, Atlassib Spania SL, firma ce apartine omului de afaceri sibian Ilie Carabulea, a incheiat un contract cu organizatia Freshuelva prin care transportul capsunarilor din Romania, Bulgaria si Moldova revenea in exclusivitate acestei firme. Pretul biletului pentru un roman este de 133 de euro, in loc de 104 euro, cit fusese aprobat de autoritatile spaniole.

Potrivit articolului 10 din contract, din cei 133 de euro luati de la fiecare capsunar, Atlassib da 14 euro patronilor de la Freshuelva. Prin contract, Atlassib se obliga sa transporte saptaminal 3.000 de persoane, dus-intors.

Doar 85 de euro cu avionul

Aurel Teodorescu, directorul Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca, spune ca muncitorii romani ar trebui sa aiba libertatea ca de la granita spaniola sa-si aleaga singuri mijlocul de transport cu care sa vina in tara.

„La contractul de munca au o anexa in care li se interzice sa se deplaseze in si din Spania cu un mijloc de transport care nu e al firmei Atlassib. In cazul in care muncitorul roman nu respecta acest lucru, angajatorul ii reziliaza contractul“, afirma Aurel Teodorescu.

Alternative s-ar gasi: una dintre companiile aeriene nou-infiintate in Romania percepe un tarif de doar 85 de euro pentru un bilet pe ruta Barcelona – Bucuresti, care se efectueaza in doar patru ore. Reprezentantii firmei sint dispusi sa mai lase din pret, in cazul unor grupuri care fac curse regulate.

Carabulea: „Partea romana n-are drept sa intervina“

Intrebat de ce percepe un tarif mai mare pentru transportarea din Spania a capsunarilor decit cel aprobat de autoritatile spaniole, Ilie Carabulea a raspuns iritat: „Dom’le, pe mine nu ma intereseaza, nu-i treaba mea. E treaba lor, a lu’ Freshuelva. Contractul ala respecta legile spaniole. E incheiat intre doua firme spaniole.

Partea romana n-are drept sa intervina in contractul asta, ci doar spaniolii“.

La intrebarea de ce da 14 euro din banii luati de la fiecare capsunar patronilor spanioli, Carabulea a rabufnit: „E vorba de acordul de vointa a partilor, iar dumneata vezi ca-ti depasesti atributiunile de servici“.

Ilie Carabulea are o avere estimata de revista „Capital“ la aproape 30 de milioane de dolari. El este cel mai prosper om de afaceri din judetul Sibiu, iar la nivel national ocupa pozitia 65 in topul celor mai bogati 100 de romani.