In ultimii ani, piata firmelor de PR s-a consolidat: cererea de servicii de comunicare a crescut, s-au infiintat foarte multe agentii, iar cele existente si-au dezvoltat afacerile. Este PR-ul un business profitabil? Rezultatele financiare inregistrate de agentii in 2004 ofera un raspuns afirmativ: se pot face bani din PR.
Asta in ciuda concurentei puternice din partea departamentelor de PR ale agentiilor de publicitate si a companiilor romanesti care nu sunt prea obisnuite sa comunice prin intermediul unor servicii specializate. Potrivit calculelor Capital, primele 16 firme de PR din tara au inregistrat anul trecut o cifra totala de afaceri de circa 10 milioane de euro.
Cele mai profitabile agentii de PR In 2004
Agentia Profit (euro) Cifra de afaceri (euro)
DC Communication 295.654 2.206.607
Ogilvy PR 226.729 1.391.638
2activePR (2activePR SRL si Accent Communications) 119.904 270.186
Action PR 104.235 278.681
Premium (Premium Communication si Premium PR) 80.943 308.536
BDR Associates 67.687 1.057.534
Millenium Company 21.198 22.465
PRAIS Corporate Communication 19.483 259.618
Mmd Public Relations 18.094 215.834
Perfect Ltd. Co. 17.778 138.656
Free Communication 8.907 305.075
APT Resources 6.515 1.773.858
Univoc 3.480 10.381
4 ACE 1.911 56.370
Image Promotion 243 817.098
D'Avantage Consulting 161 1.776
Note: Valorile au fost calculate la un curs mediu al BNR in 2004 de 40.532 lei/euro Firmele Profil Communication si Arena Promotions au inregistrat in 2004 pierderi de 38.484 euro, respectiv 16.386 euro.
Articol de Anca Chilom, Petre Barbu