Piata auto romaneasca a consemnat in 2005 un an al recordurilor, dupa cinci ani de crestere continua. Estimarile preliminare ale APIA indica o valoare totala a pietei intre 3 si 3,5 miliarde de euro.

Anul 2005 a fost perioada recordurilor in industria auto de pe plan local. Piata totala a autovehiculelor a crescut cu 41,7% comparativ cu 2004. Segmentul autoturismelor a urcat cu 48,5% anul trecut. Per total, in Romania au fost comercializate 256.414 de autovehicule, dintre care 215.000 de autoturisme.

Presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA), Brent Valmar, a declarat ieri ca se asteapta la o valoare totala a pietei cuprinsa intre 3 si 3,5 miliarde de euro.

Potrivit lui Constantin Stroe, vicepresedintele Consiliului de Administratie din cadrul grupului Dacia-Renault, numai productia nationala si segmentul de aftermarket (componente si piese de schimb) reprezinta doua miliarde de euro din piata totala. Valoarea acestui sector ar putea atinge sase miliarde de euro in 2008.

Recordurile anului

Piata auto romaneasca a crescut in 2005 pentru al cincilea an consecutiv, incepind cu 2001. Comparativ cu 2000, cind industria automobilului a inregistrat un an de regres, vinzarile totale de autovehicule noi au fost de trei ori mai mari anul trecut. In privinta autoturismelor, cresterea a fost de 3,3 ori mai mare.

In 2005, Romania a ajuns a doua piata din regiunea Europei Centrale si de Sud-Est din punctul de vedere al masinilor noi pe cap de locuitor. „Anul trecut s-a atins pragul psihologic de un autoturism la fiecare 100 de locuitori", a spus Valmar. Astfel, am ajuns pe locul al doilea, dupa Polonia, dar in fata Ungariei si a Cehiei.

Ce se vinde cel mai bine

Autoturismele de clasa mica au fost cautate de cei mai multi cumparatori in 2005. Peste 192.000 de clienti si-au cumparat anul trecut autoturisme din aceasta clasa. Cea mai vinduta marca autohtona a ramas Dacia, cu 93.000 de unitati. Renault, care a a vindut 21.820 de unitati, a depasit Daewoo, care a comercializat doar 20.380 de autoturisme.

Pe locurile urmatoare se situeaza, cu peste 10.000 de exemplare comercializate, Skoda si Volkswagen. Cel mai vindut model autohton este Dacia Logan (88.275 de unitati), iar, din import, Renault Clio (12.287 de unitati).

Autoturismele din import echipate cu motor diesel isi mentin in continuare suprematia in fata propulsoarelor pe benzina, detinind 54% din piata. In schimb, autoturismele din productia nationala sint, in proportie de 94,6%, comercializate pe motor cu benzina.

Factori de crestere

Anul 2005 a fost caracterizat de o conjunctura de factori favorabili dezvoltarii pietei auto romanesti. Aprecierea monedei nationale in raport cu euro si dolarul a condus la o ieftinire substantiala a pretului autovehiculelor. Presedintele APIA a sustinut ca promotiile bancilor privind sistemele de creditare, prin care ofereau dobinzi mai joase, au contribuit la cresterea-record a pietei.

Prima de casare a permis ca 15.000 de posesori de autoturisme vechi sa-si schimbe masina cu una noua.

Citeste articolul complet in Cotidianul