Inainte de a va decide in privinta achizitionarii unui automobil nou, aveti de parcurs o etapa destul de dificila, cea a negocierii cu reprezentantii de vanzari ai dealerilor. In cele ce urmaza, ne-am propus sa vorbim despre aceasta negociere si, de asemenea, sa furnizam cateva ponturi utile celor aflati in postura pontentialului client din showroom.

Este bine ca mai intai sa contactati dealerul telefonic sau prin e-mail. Majoritatea dintre ei dispun de pagini de internet, care contin fise tehnice detaliate ale modelelor care le vand, ba chiar configuratoare de rate, pentru cei care doresc sa cumpere in leasing. Atentie: deseori, aceste configuratoare nu afiseaza integral suma (nu contin TVA sau asigurarea full casco obligatorie, de pilda).

Oricum, contactul telefonic, prin e-mail sau pe internet, va ajuta sa economisiti timp pretios, inainte de a incepe colindatul prin showroom-uri, astfel ca puteti sa faceti o prima preselectie. Trimiteti cererea de oferta mai multor dealeri, micsorandu-va astfel baza de cautare in functie de tonul si continutul efectiv al e-mail-ului primit.

Rapiditatea cu care primiti raspuns la un e-mail poate fi un indiciu asupra seriozitatii dealerului respectiv. Acest element, cumulat cu altele, pe care le veti primi pe parcurs, ca de pilda atmosfera de lucru din showroom si service, va vor edifica asupra propesionalismului "din teren". Stabiliti apoi o data pentru test drive, dar precizati ca nu veti cumpara masina imediat.

Daca puteti, nu dati prea multe date de contact, pentru a nu fi asaltat mai apoi cu telefoane - se stie, unii oameni de vanzari sunt foarte agresivi din acest punct de vedere. Eventual explicati-le ca veti cumpara de la ei daca va hotarati asupra acelui model si, mai ales, daca pretul lor este bun.

Oricum, daca veti discuta cu un om de vanzari trebuie sa stiti ca negocierea incepe la un pret mai ridicat (‘de catalog"), care insa va mai scadea pe pacursul negocierii. Totusi, cu cat pretul unui automobil este mai mic, fiind vorba de un model cu vanzari de volum ori inclus intr-o promotie, cu atat marja dealerului este mai mica. In aceste conditii, nu va asteptati la discounturi spectaculoase.

Dar chiar si in astfel de cazuri se poate cere o reducere, eventual transpusa in dotari sau accesorii suplimentare. Daca sunteti la a doua achizitie de la dealerul respectiv, reducerea ar trebui sa fie de la sine inteleasa. Eventual, puteti jongla in cazul in care puteti negocia cu doi dealeri in paralel.

Dandu-le, subtil, aceasta informatie, aproape sigur ei vor reactiona, incercand sa va dea un discount cat mai mare. Majoritatea clientilor, mai ales a celor aflati la prima achizitie a unui automobil nou, ignora costurile postvanzare. Interesati-va neaparat de aceste costuri - revizii, piese de schimb, consumabile.

De multe ori, discounturile imense de la vanzare sunt recuperate de dealeri pe parcurs, cu varf si indesat, la trecerile masinii prin service. Nu va asteptati ca vanzatorul sa fie prea sincer, atunci cand il veti intreba de costul unei revizii, dotarile din service sau timpul de asteptare al unei piese comandate.

Este bine sa va informati asupra acestor aspecte de la cei care au cumparat de la dealerul respectiv si au trecut deja prin service, pentru ca acesti oameni n-ar avea de ce sa va ascunda experientele traite in service, indiferent daca au fost bune sau rele.

De asemenea, daca un pret pentru o revizie sau o piesa de schimb vi se pare prea mic sau, poate, prea mare, neaparat interesati-va de acest pret si din alte surse, daca se poate neutre!