In razboiul vanzarilor, marii perdanti sunt pietele agroalimentare. Cu toate ca sunt puternic amenintate de expansiunea formelor moderne de retail, buticurile detin inca suprematia in randul magazinelor unde se comercializeaza bunuri de larg consum.

Potrivit studiului Consumer Scan realizat de GFK si care masoara consumul casnic al familiilor din Romania, in ceea ce priveste un numar de peste 60 de categorii de produse la nivelul anului trecut, 43% din cheltuielile totale facute de romani au intrat in buzunarele patronilor unor astfel de magazine.

De asemenea, desi importanta buticurilor scade pe masura ce orasul este mai mare, acestea "absorb" cea mai mare parte din banii cheltuiti pe bunuri de larg consum chiar si in Bucuresti (28% din total).

Exceptie fac numai orasele cu 150.000-350.000 de locuitori, unde 28% din valoarea totala a marfurilor comercializate este incasata de supermarketuri, in vreme ce cheltuielile din buticuri reprezinta numai 25% din total. In mediul rural, ponderea cumparaturilor in buticuri se ridica la 63%.

Primul loc si in 2004

Raportat la 2004, anul trecut se pare ca nu au avut loc foarte mari schimbari. Si atunci buticurile au dominat piata cu 43% din totalul cheltuielilor. Singurele modificari mai semnificative s-au inregistrat pe segmentul supermarketurilor si hipermarketurilor, care au luat avans de 3 si respectiv 2 puncte procentuale.

Cu toate acestea, specialistii GFK considera ca au avut loc modificari notabile ale structurii retailului, mai ales acolo unde unde jucatorii s-au extins, iar cotele de piata obtinute prezinta o crestere importanta.

Supermarketurile se bat cu pietele

Ca medie pe tara, pe locul secund in ceea ce priveste preferintele romanilor in materie de magazine se situeaza supermarketurile care concentreaza 16% din cheltuielile totale din 2005. Acestea "se lupta" insa umar la umar fie cu pietele agroalimentare, fie cu hipermarketurile.

Mai precis, in orasele cu pana la 50.000 de locuitori pietele agro atrag mai multi clienti si incasari decat supermarketurile, in timp ce in Bucuresti locul acestora din urma a fost preluat de hypermarketuri.

,b>Produsele nonalimentare iau avant

In ceea ce priveste sumele alocate de romani pe bunurile de larg consum, studiul GFK indica o crestere de pana la 80% in 2005 fata de 2000. De asemenea, incepand din 2004 consumul de produse nonalimentare a crescut mai mult decat cel de alimente.

Citeste articolul complet in Evenimentul Zilei