Preocupat de egalitarism, guvernul liberal restrange libertatea de alegerea consumatorilor.

Singurul motiv pentru care actualul guvern liberal a modificat Codul Fiscal este acela ca este preocupat de egalitarism, sustine actulul ministru de finante, Sebastian Vladescu. El recunoaste ca taxele mai mari pe proprietati si uniformizarea cotei unice nu vor umple vistieria statului, modificarile avand mai mult un efect marginal, masurat in zecimi de procent din PIB.

In fuga sa dupa egalitarism, liberalii uita tocmai de libertate, in special de cea a consumatorului de a alege liber. Proiectul se remarca prin reglementari, promovate prin invocarea sanatatii si protectiei mediului, care elimina concurenta de pe piata, restrangand dreptul de a alege al contribuabililor.

„Guvernul asta a stabilit ca vrea egalitate. Este un guvern liberal care vrea egalitate fiscala pentru toti operatorii, tocmai ca sa incurajeze initiativa“, a explicat Vladescu filosofia din spatele noului proiect de modificare a Codului Fiscal.

Statutul „privilegiat“ al microintreprinderilor trebuie sa dispara, investitorii pe piata de capital trebuie sa plateasca acelasi impozit ca producatorii de lapte, «bogatasii» trebuie impozitati agresiv, sustine ministrul de finante. In fond, crede Vladescu, statul le-a facut o favoare neimpozitandu-i mai dur.

Presupozitia din spatele politicii sale este aceea ca nu individul este stapan pe veniturile si proprietatile sale, ci statul. Nu statul isi insuseste o parte din venitul contribuabilului, ci acesta primeste ceva de la Guvern. Numai asa poate face statul favoruri.

Motocicletele si masinile, prioritatea Codului Fiscal

Putem trage concluzia ca, dupa ce s-a laudat cu introducerea impozitarii proportionale, guvernul liberal a decis sa ia decizii populiste, in vederea asigurarii simpatiei paturii mai nevoiase a societatii.

„Liberalii care solicita egalitatea taxarii in favoarea celor saraci nu isi dau seama ca vor obtine o impozitare progresiva a celor mai instariti, si vor ajunge la un aranjament prin care diferitele taxe vor fi votate de cei care nu le vor plati (parlamentari, ministri, care vor promova numai taxe care nu le afecteaza interesele)“, avertiza in urma cu exact un secol economistul

italian Vilfredo Pareto. In mod neasteptat, cel care a confirmat adevarul spuselor lui Pareto este chiar ministrul de finante, care a recunoscut ca premierul Tariceanu, cunoscut ca un mare fan al sportului pe doua roti, a cerut ca nivelul impozitelor pentru motociclete, prevazut in noul Cod Fiscal, sa fie redus.

Acesta a considerat ca nu este corect ca pentru un astfel de vehicul sa fie achitat un impozit anual de 35 lei, aproape la fel de mare ca impozitul de 49 lei perceput pentru un autoturism Dacia, a afirmat Vladescu.

„Premierul a solicitat ca grila de impozitare a vehiculelor cu doua roti sa fie corelata mai bine cu impozitele pentru vehiculele cu patru roti, astfel incat sa faciliteze utilizarea motocicletelor, mai putin poluante“, a explicat ministrul. Numai ca taxa pe autovehicule este o taxa locala, pe proprietate, si nu una pe mediu. Aceea este o cu totul alta taxa.

Taxa protectionista pe masini

De altfel, in cadrul capitolului accize al Codului Fiscal a mai fost introdusa o taxa cu trimitere directa la Mediu, taxa speciala pe autoturisme si autoturisme de teren. Asta chiar daca Romania are deja o taxa de mediu, de 4 lei noi pe autoturism. Legaturile premierului Tariceanu cu acest sector sunt cunoscute.

Invocand gradul de poluare diferit al autoturismelor si nevoit sa elimine orice taxa vamala cu UE, nepermisa in cadrul pietei unice, Guvernul a decis sa introduca aceasta taxa penalizatoare, platita cu ocazia primei inmatriculari in Romania.

In practica, aceasta taxa a fost introdusa pentru a evita evolutia de pe piata auto poloneza, unde s-au importat mai multe masini la mana a doua in defavoarea importatorilor de masini noi, amenintati cu falimentul.

Daca ar fi contat gradul de poluare al masinii, respectiva taxa nu ar fi fost aplicata doar masinilor importate, la prima inmatriculare in Romania, ci si masinilor similare existente deja in Romania.

Cu ce este mai poluant un Opel de sase ani importat decat unul tot de sase ani existent in tara? Mult mai probabil, aceasta taxa este una protectionista, introdusa la presiunea importatorilor de masini noi de pe piata interna.

E adevarat ca taxa este platita si pentru masini noi, si pentru cele second-hand, numai ca, in timp ce pentru un autoturism de 1.400 centimetri cubi nou se plateste un bir de 94 euro (330 lei noi), pentru unul mai vechi de 10 ani aceasta ajunge la 2.000 de euro (7.000 lei noi).

Diferenta este menita sa o acopere pe aceea de pret dintre o masina luata la mana a doua si una no-ua, pentru a descuraja achizitionarea primelor.

Articol integral in Saptamana Financiara