Problema informatiilor pe care trebuie sa le contina publicitatea devine un subiect tot mai acut in ultima vreme.

Legile vin si impun inserarea in materialele publicitare a unor informatii obligatorii, mergandu-se panaintr-acolo incat publicitatea unor produse sau servicii devine practic imposibila deoarece spatiul si timpul necesare pentru a cuprinde toate aceste informatii sunt insuficiente sau nu mai lasa loc vreunui joc creativ.

Agentiile care si-au pus sperante in castigarea de noi clienti cu publicitatea pentru noile fonduri de pensii private vor avea, se pare, o misiune imposibila. Recent, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private a propus o norma referitoare la informatiile continute in materialele publicitare privind fondurile de pensii facultative si administratorii acestora.

Norma prevede ca publicitatea trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii: denumirea completa a fondului de pensii facultative, numarul deciziei de autorizare si numarul de inregistrare a fondului de pensii, adresa postala, adresa de website, e-mail-ul si numarul de telefon ale administratorului fondului de pensii, date de identificare ale depozitarului si avertizarea „Cititi

prospectul de schema de pensii facultative inainte de a adera la acest fond de pensii facultative“, indicandu-se modalitatea de obtinere a acestuia.

Iar daca in reclama se face trimitere la performantele anterioare ale fondului sau ale administratorului, publicitatea trebuie sa mai contina date complete si corecte privind cheltuielile de administrare si orice alte deduceri aplicate contributiilor participantilor sau activului fondului de pensii facultative, precum si urmatoarea propozitie:

„Performantele anterioare ale fondului de pensii facultative/administratorului nu reprezinta o garantie a realizarilor viitoare“.

Pentru a nu omite nimic din toate acestea va trebui facuta, probabil, o emisiune, intrucat cele cateva zeci de secunde ale unei reclame cu siguranta n-ar inghiti atata informatie, mai ales ca trebuie citite „cu aceeasi viteza, intonatie, voce, tonalitate si volum“, iar daca este pe print trebuie sa aiba „caractere de aceeasi marime, forma si culoare“.

Precizari obligatorii

Putina lume stie ca legislatia este deja plina cu asemenea reglementari pe diferite produse si servicii. Nu este vorba numai de medicamente sau creditele de consum, unde reglementarile sunt rezonabile, desi contin multe informatii obligatorii pentru publicitate, dar si alte domenii. De exemplu, Legea nr.

650/2003 privind comercializarea produselor si a serviciilor pe piata prevede ca orice anunt referitor la o loterie publicitara trebuie sa contina o serie de informatii care, in cazul unei reclame audio de 60 de secunde, ocupa prea mult timp.

Astfel, de multe ori devine imposibila transmiterea mesajului in termeni publicitari. Conform art.

50, punctul 1) din legea enuntata, „In privinta castigurilor puse in joc in cadrul unei loterii publicitare, anunturile de prezentare a acesteia vor preciza natura, numarul si valoarea comerciala a respectivelor castiguri, precum si urmatoarea mentiune: regulamentul de participare/desfasurare este disponibil in mod gratuit oricarui solicitant.

In acest scop se va mentiona adresa sau numarul de telefon la care solicitarea poate fi transmisa, respectiv facuta“. Problematic este cand sunt multe premii diferite, e cam greu sa faci un pomelnic cu tot ce scrie in lege.

Publicitatea - o veriga in procesul de vanzare

Aceste tendinte de suprareglementare a publicitatii dovedesc ca rolul acesteia nu este inteles de autoritati. Publicitatea nu este decat o singura veriga a procesului de vanzare a unui produs si nu poate contine toate informatiile relevante.

E drept ca a existat recent experienta negativa a publicitatii la creditele de consum, de multe ori inselatoare prin informatiile eronate referitoare la dobanda, insa orice exagerare risca sa aduca reversul intentiilor privind protectia consumatorilor.

Integral in Saptamana Financiara