Firmele cu capital privat nu vor mai primi sponsorizari de la stat. Deputatii au adoptat marti o initiativa legislativa prin care sponsorizarile din bani publici nu vor mai putea fi acordate persoanelor juridice cu capital privat si persoanelor fizice care desfasoara activitati cu scop lucrativ.

Analisti economici consultati de HotNews.ro considera aceasta modificare a legii drept una aberanta, care ii va afecta pe intreprinzatorii onesti.

Deputatii au adoptat pe articole modificarea legii privind sponsorizarea, in sensul interzicerii ca institutiile publice si societatile cu capital de stat sa mai poata sponsoriza persoane juridice cu capital privat si persoanele fizice autorizate cu scop lucrativ.

Initiatorul modificarii legii sponsorizarii, senatorul PD Marius Marinescu, a explicat ca miza demersului este de a se stopa sponsorizarile din bani publici a cluburilor de fotbal ori a unor persoane fizice autorizate precum avocatii, medicii sau farmacistii. In opinia lui Marinescu, contractele de sponsorizari de la stat au favorizat anumite firme si oameni de afaceri.

"Stim foarte bine cum Loteria Romana, institutie a statului, a sponsorizat clubul Rapid si cum domnul Copos a bagat banii in buzunar. Am propus aceasta modificare pentru ca banii publici se duceau prin sponsorizari in buzunarele firmelor private sau la anumiti oameni de afaceri.

Prin interzicerea prin lege nu se vor mai face sponsorizari de stat catre anumite firme, ci banii vor fi directionati catre protectia sociala, gradinite, scoli, spitale", a spus Marinescu.

Initiativa senatorului Marinescu modifica articolul 3 al Legii 32/1994 privind sponsorizarea si prevede ca institutiile publice si societatile comerciale cu capital majoritar de stat, precum si regiile autonome nu vor putea efectua sponsorizari avand ca beneficiari persoane fizice si asociatii familiale care isi desfasoara activitatea conform Legii 300/2004, precum si societati comerciale cu capital privat.

Contactat de HotNews.ro, actionarul clubului Rapid, George Copos, a declarat ca aceasta initiativa legislativa este o hotarare „fireasca, corecta si binevenita”, care nu va afecta in nici un fel clubul Rapid.

De-a lungul anilor, presa a relatat despre diferite sponsorizari oferite de stat firmelor private si care au fost puse sub semnul intrebarii deoarece s-ar fi acordat pe criterii politice sau de prietenie. Mai multe institutii ale statului - printre care Loteria Nationala, CEC sau diferite regii de stat - au fost puse intr-o lumina nefavorabila.

Legislatia care sa permita un mai eficient control al acestor sponsorizari este insuficienta. Astfel, Curtea de Conturi este institutia care verifica contractele intre entitatile de stat si cele private, dar aceasta nu are capacitatea de a acoperi prin controalele sale zona din care pleaca actele de coruptie.

Cu toate acestea, nu toata lumea apreciaza decizia de marti a Parlamentului. Analistul economic George Vulcanescu considera ca modificarea Legii sponsorizarii este o decizie cu „iz comunist”, care reflecta neincrederea in institutiile de control ale statutului.

In opinia lui, exista institutii abilitate care verifica transparenta contractelor si nu este nevoie de o modificare care sa interzica sponsorizarea catre persoanele juridice.

"Sponsorizarile facute de intreprinderile de stat se fac prin acte oficiale, nu iti trebuie un articol de lege pentru asta, chiar daca este vorba de bani publici. Este o modificare de tip comunist, care, probabil, va crea o dezbatere pe aceasta tema" a explicat Vulcanescu pentru HotNews.ro.

De asemenea, analistul Constantin Rudnitchi considera ca decizia parlamentarilor este una aberanta, pentru ca lipsa de transparenta a statului nu trebuie sa afecteze firmele private de buna credinta.

"Mi se pare aberant sa introduci in lege o astfel de modificare. Daca se doreste directionarea banilor catre domeniul social exista si alte modalitati, ca de exemplu cresterea deductibilitatilor. Dar interzicerea de sponsorizari catre persoanele juridice mi se pare total lipsita de sens.

Exista problema transaparentei si faptul ca institutiile nu pot controla indeajuns legalitatea si corectitudinea contractelor, dar de aici pana la a restrictiona prin lege sponsorizarea este un pas mare si fara sens".

Rudnitchi sustine ca este o situatie ciudata, in care companiile de buna credinta nu pot beneficia de sponsorizari, iar mediul de afaceri va fi afectat.

„Sa luam ca exemplu o editura care doreste sa tipareasca o carte. Este vorba de un act de cultura, dar ea nu va mai putea sa-si duca la final acest obiectiv pentru ca prin noua modificare nu va mai benefica de sponsorizari de la stat", a explicat Constantin Rudnitchi.

Actul normativ a fost adoptat de catre parlamentari si va fi trimis spre promulgare la Presedintie. In termen de 20 de zile, acesta ar putea fi publicat in Monitorul Oficial, daca presedintele Basescu il va promulga.