Cea mai mare afacere ravnita de o companie romaneasca in Nigeria a picat. Directorul Aerostar Bacau, Grigore Filip, a recunoscut ca sansele de a primi contractul de modernizare a avioanelor de lupta MiG-21 ale Armatei nigeriene sunt zero. Afacerea era estimata la 200 de milioane de dolari, iar Aerostar fusese selectata de Ministerul nigerian al Apararii in urma cu trei ani.

"Nu avem nici acum semnale oficiale de la autoritatile nigeriene privind data la care vom da drumul afacerii, desi ultimele discutii au avut loc nu de mult. Personal insa, eu nu prea cred ca acest contract se va finaliza. In astfel de cazuri, cu cat trece timpul, cu atat sansele sunt mai putine", a declarat Filip pentru EVZ.

Pret dublu

Istoria acestor negocieri implica nu numai compania romaneasca. La licitatia din 2003 s-au prezentat si israelienii de la Elbit, precum si rusii de la MiG. Primii au modernizat, impreuna cu Aerostar, MiG-urile armatei romane, in timp ce rusii sunt cei care au fabricat avioanele.

La proiect, estimat initial la 100 de milioane de dolari, apoi la 200 de milioane, ar fi participat Elbit (cu echipamente) si rusii. In carti s-a mai aflat alta firma din Israel, Elta. Erau cinci sau sase subcontractori, favoriti fiind israelienii, spun surse apropiate negocierilor.

Pretul pe care dorea "echipa" romano-israeliano-rusa sa-l obtina era dublu fata de cel cu care au fost modernizate avioanele din Romania: 200 de milioane de dolari pentru 26 de avioane ale Nigeriei, fata de 400 de milioane de dolari pentru 110 MiG-uri din dotarea Fortelor Aeriene Romane.

Potrivit fostului secretar de stat pentru aparare din Ministerul Economiei, Decebal Ilina, nigerienii au cerut, la un moment dat, ca Romania sa importe, la randul ei, la contrapartida cu modernizarea avioanelor, gaze din Nigeria. Acesta ar fi fost un contract de tip "offset" (compensatii economice). Nici aceasta idee nu s-a materializat. Ilina a vizitat si el Nigeria.

Intermediarii

Pentru a deschide mai usor usile din Nigeria, firma din Bacau a apelat la diversi intermediari. Unul dintre ei poarta numele de Elto si este o companie cu capital nigerian.

De asemenea, desi Aerostar si Ministerul Economiei neaga vreo implicare in negocieri, discutiile au fost intermediate si de canalul oficial, adica de Ambasada Romaniei in statul african, dupa cum o arata o intalnire dintre ambasadorul Rapcea si un inalt oficial local.

Ultima tentativa de a resuscita acest contract a fost o vizita a ambasadorului nigerian la Bacau, in vara acestui an, insa previziunile optimiste nu si-au gasit acoperire in realitate. Ministerul nigerian al Apararii a refuzat sa comenteze acest subiect.

Dumitrescu, martor prin fisa postului

Un martor inerent al acestei desfasurari de forte a fost, prin functia ocupata, Bogdan Dumitrescu. Responsabil cu probleme economice la Ambasada Romaniei din Nigeria in 2001-2002, Dumitrescu avea in fisa postului tocmai dezvoltarea schimburilor comerciale.

Directorul Aerostar, Grigore Filip, a recunoscut ca l-a intalnit, de mai multe ori, dupa anul 2000, pe Dumitrescu, insa a afirmat ca nu a lucrat "direct" cu el.

Astazi, Dumitrescu, trecut de cativa ani in sectorul privat, este acuzat ca a incercat sa sustraga documente privind licitatiile de armament organizate de Ministerul nigerian al Apararii, impreuna cu rusi, israelieni si irlandezi.

Integral in EvZ