Saptamana Financiara

Programul 'Rabla la export'

de Florin Rusu     Saptamana Financiara
Luni, 30 aprilie 2007, 0:00



Noua taxa pe prima inmatriculare mentine discriminarile, dar stimuleaza revanzarea „harburilor” peste granita

Dupa succesul subventionarii industriei auto autohtone prin programul „Rabla”, Guvernul a gasit o noua metoda de „a sponsoriza” achizitionarea de masini noi: returneaza o parte din taxa de prima inmatriculare celor care-si vand automobilul in exteriorul tarii.

Astfel spera sa rezolve doua probleme: sa finanteze indirect de la buget achizitionarea masinilor noi si sa incurajeze, pe cat se poate, exportul de autoturisme vechi si deci poluante.

Numai ca noua taxa este plina de variabile necunoscute, iar efectele ei s-ar putea sa se intoarca impotriva pietei, nivelul cel mai ridicat al taxei pentru un autovehicul cu aceeasi capacitate cilindrica si acelasi standard euro urmand a fi platit pentru o masina noua.

In plus, nu a fost rezolvata problema discriminarii, iar Comisia Europeana va riposta, probabil, saptamana viitoare cu o noua atentionare la adresa Executivului.

N outatea absoluta a taxei este reprezentata de faptul ca un cumparator de masina noua va plati taxa de mediu pentru poluarea pe care aceasta o va produce pe intreaga ei durata de viata. Acesta este motivul pentru care taxa cea mai ridicata, la aceeasi capacitate cilindrica si la acelasi standard Euro, va fi platita de cumparatorul unei masini noi.

Astfel s-a rezolvat una dintre divergentele dintre Guvern si Comisia Europeana - principiul potrivit caruia taxa trebuie sa scada odata cu reducerea valorii reziduale a masinii. Noua grila aplica principiul reducerii taxei pe masura ce autoturismul este mai vechi, avand in vedere ca timpul de viata al masinii scade si, in consecinta, perioada in care va polua este mai scurta.

Un alt criteriu il reprezinta gradul de poluare, unde taxa este direct proportionala cu nivelul de emisii de gaze. Pentru vehiculele dotate cu motoare Euro 5 nu se aplica nicio taxa, iar de la Euro 4 in jos taxa creste progresiv.

Foarte probabil, pentru a-si atinge interesele, dar a satisface si doleantele importatorilor de masini noi si producatorilor autohtoni, progresivitatea va fi extrem de accentuata de la masinile Euro 2 in jos.

Noul tabel dupa care se va calcula taxa nu a fost prezentat de ministrul finantelor, acesta invocand faptul ca ar fi incorect fata de parlamentari sa-l cunoasca din presa si, nu direct de la oficialii Ministerului Economiei si Finantelor. Asa ca toti cei interesati vor fi nevoiti sa astepte pana cand ministrul va trimite grila catre Parlament.

Totodata, Guvernul va transmite Comisiei Europene, saptamana viitoare, scrisoarea de raspuns privind taxa de prima inmatriculare auto, a declarat Vosganian. El s-a aratat increzator ca reactia Comisiei Europene va fi una pozitiva, desi a recunoscut ca a purtat doar discutii informale cu specialistii forului european.

Fara taxa pe piata second-hand interna!
Principala problema pe care Comisia Europeana a ridicat-o in legatura cu „nastrusnica“ taxa ramane valabila: o masina second-hand achizitionata dintr-o tara membra UE va fi taxata, pe cand cumpararea unui autovehicul identic deja inregistrat in Romania nu va fi supusa taxarii.

Incapatanarea cu care guvernantii refuza sa impoziteze si tranzactiile interne are ca explicatie interesele electorale ale acestora. Insa aceasta nu este singura si nici cea mai importanta. Faptul ca nu renunta la taxa, dar vor sa excepteze de la plata ei achizitionarea de masini second-hand deja inmatriculate in Romania are si o motivatie de piata.

O importanta sursa de finantare a achizitiei de masini noi este vanzarea masinii mai vechi (de unu, doi, trei ani etc.). Taxa pe prima inmatriculare a masinilor second-hand aduse din afara Romaniei le scumpeste artificial pe acestea in raport cu cele deja inmatriculate in tara, care devin astfel mai atractive pentru amatorii de masini la mana a doua.

Cu banii obtinuti pe vanzarea masinii vechi, vanzatorul poate finanta achizitionarea unei masini noi. Daca Executivul ar accepta taxarea si vanzarea automobilelor second-hand deja inregistrate in Romania, ar face ca vanzarile de masini la mana a doua interne sa scada in defavoarea celor aduse din UE.

Insa implicit ar disparea si sursa de finantare a achizitiei de masini noi, banii nemaifiind transferati unui vanzator roman, potential cumparator al unei masini noi, ci unui vanzator din strainatate.

Acesta este si motivul pentru care Guvernul a decis, prin noua formula a taxei, sa returneze o parte din bani celor care vand masina in exteriorul tarii - statul ii finanteaza, prin taxa returnata, dublata de suma obtinuta din vanzare, achizitionarea unei masini noi.

Cu alte cuvinte, actualul Executiv face toate eforturile, prin stimulente fiscale si subventii mascate precum Programul „Rabla“, sa incurajeze cumpararea de autovehicule nou-noute. Asta chiar daca Automobile Dacia produce numai masini Euro 3, mai poluante decat vechiturile de doi ani cu Euro 4 din Occident.

Evident, pentru protejarea mediului, nu pentru cresterea profiturilor importatorilor de masini noi si producatorilor autohtoni.
Integral in Saptamana Financiara








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


53 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță
Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by