Dorindu-se probabil cu tot dinadinsul sa se scoata in evidenta cum ii sufoca statul pe romani, si nu doar prin fixarea unor impozite si taxe ridicate, ci si prin diverse siretlicuri in modalitatile de calcul, s-au gasit unii care sa dea interpretari stranii unor cifre.

In aceste interpretari, statul a ajuns marele castigator din aprecierea leului! Si asta pentru ca la o categorie de impozite - respectiv accizele, a caror aplicare trebuie armonizata cu UE pe baza de baremuri in euro - calculul se face potrivit Codului Fiscal, luand in considerare cursul leu-euro din prima zi lucratoare a lunii octombrie anul precedent, aprecierea leului intervenita intre timp aducand incasari suplimentare la buget in echivalent euro.

Cei ce au fortat astfel interpretarile au calculat ca statul roman incaseaza cel putin 8 milioane euro lunar in plus pe seama cetatenilor.

Personal, de o mai mare aiureala decat asta n-am auzit! Pai, daca Fiscul roman ar avea de facut plati in euro, atunci socoteala cu pricina ar avea si ea o semnificatie, in sensul ca, pe seama cetateanului, statul ar face incasari in echivalent euro mai mari, cu care si-ar usura platile in euro. Fiscul roman, pana una, alta, incaseaza in lei si face plati tot in lei.

Stabilite in lei, aceste incasari si plati sunt "indiferente" la evolutiile de curs, semnificatia lor in euro reprezentand o alta problema! Iar, in cazul accizelor, care pornesc de la baremul in euro, aprecierea leului nu poate aduce decat scaderi, si nu cresteri, ale incasarilor in lei, care prezinta interes de fapt pentru statul roman.

Dar nu aceasta este problema! Chiar si pentru bugetul Romaniei, care nu exceleaza in dimensiuni, 8 milioane euro (echivalent) chiar si lunar reprezinta o bagatela. Nu cu asemenea sume se imbogateste statul pe seama cetatenilor si nu cu asemenea sume il sugruma Fiscul pe contribuabilul roman.

Problema de esenta este ca astfel de interpretari asupra consecintelor aprecierii leului asaza lucrurile cu fundul in sus in aceasta materie.

Dincolo de faptul ca socoteala este cam falsa, avand in vedere ca bugetul opereaza in lei atat la capitolul incasari, cat si la capitolul de plati, se lasa impresia ca statul ar fi un castigator de pe urma aprecierii leului, cand, in realitate, este tocmai invers. Statul, pe fond, este un mare pierzator, nemaivorbind de cate pagube grave produce aceasta apreciere tarii.

Si nu pentru ca o apreciere a monedei nationale ar avea in sine asemenea efecte, ci pentru ca actuala apreciere a leului este strict artificiala. O moneda nationala mai buna decat economia nationala nu este decat o aiureala care se razbuna la un moment dat.

Situatia economiei reale din Romania nu justifica actuala apreciere a leului: consumul este mai mare decat productia, cheltuielile sunt mai mari decat incasarile, importurile sunt mai mari decat exporturile. O asemenea situatie ar cere o depreciere, si nu o apreciere, a monedei.

Cursul leului este insa impins in sus de intrari de capital din strainatate, dintre care doar o parte promoveaza productia, restul pur si simplu creeaza o cerere falsa de lei.

In mod dramatic, aprecierea leului, care nu are acoperire in cresteri reale de productivitate a muncii in economie, ajuta la o dezinflatie artificiala, sprijina nemeritat importatorii, stimuleaza fara baze consumul si descurajeaza exporturile si productia. Dezechilibrele profunde si grave din economie sunt adancite, totul materializandu-se intr-un deficit extern care ameninta sa explodeze.

Si cu cat acesta devine mai mare, cu atat explozia inevitabila va fi mai puternica.

Si cand totul va exploda, distorsiunile acumulate in deficitul extern se vor intoarce, prin cursul monedei si preturi, in economia interna si in nivelul de trai al oamenilor! Sunt tensiuni in deficitul extern de peste 10 miliarde euro anual si vor fi pagube de peste 10 miliarde euro cand aceste tensiuni nu vor mai putea fi tinute in frau! Prin comparatie, castigurile "statului" de pe urma aprecierii leului constituie o jalnica ironie!

de Ilie Serbanescu

integral in Curentul