Daca avem insa in vedere ca BOR are de recuperat aproximativ 200.000 de hectare de padure la nivel national, cu o valoare estimata de circa cinci mld.

euro, precum si piese aflate in circuitul muzeelor sau parte a tezaurului de la Moscova revendicat de statul roman, avutiile Bisericii ar depasi pragul de zece mld. euro.

Patrimoniul BOR este descentralizat, ceea ce inseamna ca veniturile, activele sau pasivele sunt defalcate individual la nivelul Patriarhiei, mitropoliilor, arhiepiscopiilor, episcopiilor sau parohiilor. Veniturile BOR sunt estimate la aproximativ 90 mil.

euro pe an, din care cea mai mare parte este realizata in ordine de catre Mitropolia Moldovei si Bucovinei, respectiv cea a Olteniei, ai caror reprezentanti sunt acum principalii candidati la scaunul de Patriarh.

Biserica Ortodoxa Romana inseamna, pe langa 18,8 milioane de credinciosi (adica 85% din intreaga populatie a Romaniei, potrivit ultimului recensamant efectuat in 2002),

peste 40.000 de hectare de teren arabil, circa 40.000 de hectare de padure, pachete de actiuni detinute la peste 15 companii din sectorul hotelier, energetic, productia de vase de uz casnic, fabrici de cherestea, constructii,

agricultura, firme de transport, edituri, tipografii si circa 27 de licente de radio.

Patriarhul este capul unei biserici cu structura piramidala, formata din Patriarhie, 6 mitropolii in tara, zece arhiepiscopii, 16 episcopii, 161 protopopiate, 11.102 parohii, 2.297 filii (parohii mai mici), 423 manastiri, 183 schituri, zece metocuri (case de protocol), iar in strainatate, trei mitropolii, o arhiepiscopie, doua episcopii.

De unde vin banii bisericii

40.000 hectare de padure evaluate la 400 milioane euro

40.000 hectare de teren arabil evaluat la 20 de milioane euro

90 de milioane euro venituri anuale

participatii la peste 15 firme din sectoarele hotelier, media, energie, agricol, industria lemnului sau constructii

4,4 milioane euro conturile bancare la BCR ale Patriarhieie, a sase Mitropolii si a 10 arhiepiscopii

Un articol de Adrian Mirsanu, Alexandru Urzica

Integral in Business Standard