Primăria Capitalei a pus în dezbatere publică unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din ultimii 20 de ani: extinderea liniei de tramvai între bulevardul Basarabia și Șoseaua Giurgiului, pe o distanță de aproape 11 kilometri. Proiectul este în fază incipientă, în dezbatere publică fiind pus, la faza de inițiere, Planul Urbanistic Zonal care stabilește traseul noii linii de tramvai.

Pasaj Nicolae GrigorescuFoto: PMB

După obținerea avizelor, planul urbanistic va fi supus aprobării Consiliului General. Abia după ce se aprobă acesta, se pot face pași pentru finanțarea proiectului și execuția lucrărilor.

Planul Urbanistic Zonal este elaborat de Metroul SA, iar beneficiar este Primăria Capitalei.

Potrivit memoriului tehnic aferent planului urbanistic, traseul propus pentru viitoarea extindere a liniei de tramvai va conecta linia de tramvai existentă pe Strada Alexandru Anghel, va merge pe Strada Luică, Strada Turnu-Măgurele, Strada Sergent lon Iriceanu, Şoseaua Vitan-Bârzeşti, Strada Iulia Hațieganu, Bulevardul Nicolae Grigorescu, până la intersecția cu Bulevardul Basarabia. Traseul are o lungime construită aproximativă de 10,82 km.

Suprafeţele de teren afectate de propunerea extinderii liniei de tramvai se află pe teritoriul Sectoarelor 2, 3 și 4.

„În cadrul politicii și strategiei de dezvoltare a infrastructurii urbane, Municipiul București are ca prioritate construirea de linii de tramvai pentru realizarea şi modernizarea rețelei de transport cu tramvaiul. Sistemul de transport cu tramvaie nu atinge direct destinațiile din zona de sud-est a orasului, astfel, prin realizarea unei conexiuni de cca. 10,82 km a liniei de tramvai intre bdul Chisinau si str. Alexandru Anghel va fi posibila conexiunea cu liniile de tramvai-din zona de est cu cea de sud a orasului. Realizarea obiectivului de investiții va duce la creșterea siguranței în exploatare a transportului urban, la creșterea vitezei de călătorie, a confortului pasagerilor şi în final la creşterea atractivității transportului public cu tramvaiul”, se arată în memoriul tehnic.

Nerealizarea obiectivului de investiții va aduce în continuare mari prejudicii circulaței pietonale și de transport în comun, creând în continuare numeroase disfuncții în exploatare, cu mari pierderi de timp ale celor care traversează zona, se mai arată în document.

Asociația Metrou Ușor, care a militat în ultimii ani pentru realizarea acestui proiect, a analizat traseul pus în dezbatere publică și a venit cu mai multe propuneri care vizează amplasarea stațiilor și creșterea suprafeței de spațiu verde prin linii înierbate.

„Este prima dată când PMB pune pe tapet acest proiect de importanță strategică pentru #mobilitate. Este un proiect pentru care Asociația "Metrou Ușor" a militat constant în ultimii ani. Noi am analizat întreg traseul și venim cu o serie de propuneri punctuale, menite să eficientizeze exploatarea viitoarei linii de tramvai”, au scris reprezentanții instituției pe pagina de Facebook.

Punctual, s-au propus următoarele:

  • Menținerea suprafețelor verzi prin adoptarea soluției #greentrack (șine înierbate) acolo unde este posibil.
  • Creșterea eficienței, confortului, siguranței și accesibilității transportului public și a corespondențelor dintre viitorul tramvai și celelalte mijloace de transport, prin păstrarea tramvaiului la nivelul solului în intersecțiile cu Bd. Metalurgiei și Șos. Berceni, amplasând stațiile în imediata apropiere a intersecțiilor.
  • Soluții personalizate pentru amplasarea șinelor, în raport cu trama stradală specifică fiecărui tronson în parte, astfel încât tramvaiul să beneficieze în totalitate de culoar dedicat și să nu fie blocat în #trafic.
  • Pasaje directe de corespondență între peronale tramvaiului și stațiile de metrou, la ApărătoriiPatriei și Titan, implementând modelul de succes de pe linia41, de la Crângași și ParcDrumulTaberei.
  • Realizarea de racorduri strategice (macazuri) între liniile de tramvai, cu multiple beneficii.

În această fază a dezbaterii publice, traseul liniei de tramvai încă poate fi modificat. Etapa de inițiere se va încheia pe 28 iunie. După aceea va fi elaborat planul definitiv și se vor obține avizele. După obținerea avizelor, proiectul va fi supus aprobării Consiliului General.

Cetățenii pot consulta proiectul detaliat aici și pot trimite opinia la direcția de Urbanism din Primăria Capitalei.

Despre acest proiect s-a discutat foarte mult în spațiul public în ultimii 20 de ani, este prevăzut în toate strategiile de dezvoltare a orașului, însă nu s-a făcut mai nimic.

Doar în intersecțiile unde s-au făcut pasaje - de exemplu la Pasajul Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu și Pasajul de la intersecția str. Turnu Măgurele cu bd Metalurgiei - s-a lăsat loc pentru viitoarea linie de tramvai.

Cartierele Pipera și Pantelimon ar urma să fie conectate printr-o nouă linie de tramvai

Primăria Capitalei mai are în plan să extindă tramvaiul și de la Piața Delfinului până la Doamna Ghica, ca să conecteze Pantelimonul cu Pipera.

În luna decembrie, Primăria Capitalei s-a asociat cu Primăria Sectorului 2 pentru acest proiect. Primăria Sectorului 2 va face studiul de fezabilitate și documentațiile cadastrale și urbanistice necesare implementării proiectului.

”Se aprobă Acordul de asociere dintre Sectorul 2 al Municipiului București și Municipiul București privind realizarea de către Sectorul 2 al Municipiului București a documentațiilor cadastrale, urbanistice, tehnico-economice și a unui studiu de fezabilitate având că obiectiv reconfigurarea intersecției și a pasajului Doamna Ghica - Colentina și de modernizare a caii de rulare tronson dublu tramvai existent și de realizare tronson dublu tramvai nou, rezultând un traseu final cuprins între bd. Dimitrie Pompei - calea ferată - Șos. Petricani - bd. Lacul Tei - str. Doamna Ghica - Șos. Pantelimon - bd. Chișinau - bd. Basarabia - Șos. Vergului, inclusiv amenajarea/ reconfigurarea domeniului public adiacent lucrărilor menționate (intersecții/ artere de circulație și rețele și dotări tehnico-edilitare) pe o lungime de 12km, pe rază administrativ-teritorială a sectorului 2 al municipiului București”, se arată în proiectul de hotărâre aprobat.

Practic, linia nouă de tramvai ar urma să plece de la Piața Delfinului, pe strada Doamna Ghica, pe pasajul de la Doamna Ghica, care a fost proiectat să poată fi introdus și tramvaiul atunci când municipalitatea va avea bani, și va ajunge pe Șoseaua Petricani.

După realizarea studiului de fezabilitate, cele două instituții vor afla dacă propunerea este fezabilă, cât costă realizarea proiectului și ce implică.