Primăria Sectorului 6 nu are banii necesari să exproprieze bucata retrocedată din Parcul Grozăvești, dar ar putea face acest lucru doar dacă se modifică legea și spațiile verzi sunt expropriate la preț de spații verzi sau dacă Primăria Capitalei pune jumătate din bani, a declarat primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, într-un interviu acordat HotNews.ro. În ceea ce privește fostele Sere Militari, un spațiu verde de mărimea Parcului Herăstrău, primarul spune că acestea vor fi protejate printr-un PUZ aflat pe circuitul de aprobare și va fi amenajat un parc, măcar la stradă.

Ciprian Ciucu în studioul HotNews.roFoto: Adi Iacob / HotNews

În ceea ce privește continuarea lucrărilor de modernizare a Cinematografului Favorit, la licitația organizată de Primărie s-au înnscris trei firme, între care și o companie a Consiliului Local Sector 3. ”A fost o surpriză că dl. Negoiță este interesat să facă lucrări în Sectorul 6”, a spus Ciprian Ciucu. Până în primăvară va fi ales un câștigător și vor începe lucrările.

Cât despre inițierea unei legi a Bucureștiului, care să pună bazele unnei dezbvoltări sănătoase, să nu mai avem 7 bugete, 7 tipuri de bănci, 7 tipuri de borduri șamd, Ciucu spune că discuțiile ar trebui inițiate de primarul general, dar că va da în lucru, să vadă cum ar putea arăta un astfel de proiect.

Despre terenurile lăsate în paragină care au fost transformate în spații verzi

  • Am recuperat hectare întregi. Aceste terenuri sunt foste terenuri industriale, cum ar fi Strada Liniei, unde facem un parc. Terminăm faza I, pe 1 mai, și ne apucăm de faza 2, până la bd. Doina Cornea. Este cel mai mare parc nou făcut după Revoluție. Acolo nu exista nici măcar ideea de parc, era un teren betonat, diferite firme făcea activități industriale.
  • Acum suntem cu lucrările undeva la 50% pentru faza I, urmează să ne apucăm de faza 2 și chiar de faza 3, de la Lujerului la Valea Cascadelor. Este un parc liniar,
  • făcut cu experți, proiectat foarte frumos, acolo este și o zonă cu probleme sociale. O să fie o promenadă superbă, verde, cu locuri de joacă, cu terase, de la Valea Cascadelor și până la AFI Cotroceni.
  • Aș vrea ca faza I și faza II cu siguranță să fie gata pe timpul mandatului meu. Asta înseamnă tronsonul de la Lujerului și până la bd. Doina Cornea, fostul Vasile Milea, iar faza III trebuie să înceapă în tipul mandatului meu. Asta înseamnă chiar contracte, achiziții, proiectare.Va trebui să cumpărăm și o linie care este acum la un privat, să devină proprietatea Municipiului București.
  • Dar depinde de decizia prin care vom putea închiria cealaltă linie, că n-o să aruncăm cu banii dacă CFR nu ne închiriază cealaltă linie.
  • Avem parcul Lacul Morii, iarăși un parc liniar superb, pentru care am finalizat concursul internațional de soluții, proiectarea va fi făcută de o echipă mixtă româno-belgiană.
  • Un parc superb care va fi de-a lungul Lacului Morii, și insula de pe Lacul Morii.
  • Am recuperat nenumărate terenuri care erau fără proprietari cert. Am identificat proprietarul și dacă eram noi sau Primăria Capitalei, le-am luat la noi oricui. Am făcut spații verzi, am demolat construcții ilegale și am făcut spații verzi. Deci vorbim de în acest moment, fără să risc, cu tot ce am recuperat și tot ce avem în lucru, vorbim de 10 hectare. O astfel de politică susținută în București, de recuperare a trenurilor n-a existat niciodată.

Vrem să găsim anumite spații pe care să le facem terase

  • Ați văzut când în pandemie oameni nu aveau unde să se ducă și se duceau ba înHerăstrău, ba în alte parcuri. Noi avem, aveam foarte puțin parcuri. Miza care este și conceptul? Să nu mai se ducă oamenii, să pună și presiune pe trafic, să stea aproape de casă și să petreacă timp liber de calitate. Știți ce vrem să facem? Chiar să găsim anumite spații pe care să le facem terase. Nu sunt terase suficiente, oamenii vor să bea cola, o cafea, undeva.
  • Nu pe spațiile verzi, dar acolo unde permite trotuarul sau acuma sunt zone betonate. Să fie transparent scoase la licitație, să ducem bani, să creștem bugetul sectorului, pentru că, na, nu vrei să mergi tot timpul în Centrul Vechi, dacă vrei să petreci ceva timp, să ieși la o pizza, să ieși la ceva. Ideea este ca oamenii să petreacă mai mult timp din liber, de calitate, în propriul Sector. De aceea facem și târguri de Crăciun de calitate și alte evenimente de calitate. La noi nu o să vedeți fasole, cârnați și mici și bere.

Despre recuperarea Parcului Grozăvești

  • Ca primă etapă, PSD trebuie să voteze, fiindcă de 3 ședințe de Consiliu general nu a fost de acord ca SRI să i se dea înapoi Sectorului 6 acel trebuie care ei doreau să facă spital și noi vrem să facem tot parc. Deci nu știu ce spune PSD Sector 6, ar trebui să zică și ei, da domnule, ne pasă de oamenii din Sectorul 6 și am vrea ca PSD București să voteze acest transfer de proprietate de la Guvern la Primăria Municipiul București, care să ni-l dea nouă ca să facem un parc.
  • Și mai rămâne un teren destul de mare care este proprietate privată, proprietarii au vrut să construiască acolo ceva, au venit să le prelungesc certificatul de urbanism. Din cauză că noi nu avem PUZ, eu nu cred că este legal să fac acest lucru. Am refuzat să prelunges și ISC-ul mi-a ars vreo două amenzi, că ar fi trebuit să prelungesc certificatul de urbanism, să facă acele turnuri. Mi-am asumat acest lucru și acum sunt în instanță și ne judecăm cu ISC-ul.Și proprietarul ne-a dat în judecată.
  • Dacă Parlamentul ar schimba legea și acolo unde sunt deja spații verzi se poate expropria la valoarea de spațiu verde, mai ales acolo unde erau parcuri, am putea expropria. Dar altfel costul este fabulos, ca Primării de sector noi nu ne permitem să expropriem la costul din grila notarială al unui spațiu pe care s-ar putea construi. Asta să fie foarte clar, ar costa câteva zeci de milioane de euro.
  • Sau Primăria Capitalei ar putea pune jumătate, iar noi jumătate.

Despre fostele Sere Militari

  • Acolo nu este terenul Municipiului București, deci implicit nu este terenul Sectorului 6. Este terenul Guvernului, terenul ADS, care este subordonată Ministerului Apărării și pe care diferite instanțe au împropietărit de-a lungul timpului, cel puțin la stradă, acolo unde au valoare mai mare și pot să construiască, diverși indivizi, oameni cu teren.
  • Pe acea zonă facem un PUZ ca să nu se mai permită construirea în prima fază, adică să capete statutul de spațiu verde și în acte. Și vrem să facem și exproprieri pentru că niște oameni au fost împropietăriți acolo. Acolo terenul este mult mai ieftin decât în Grozăvești. Noi am putea să expropriem o suprafață decentă, ca să facem un parc. Este pus în posesie undeva la 20-25% este pus în posesie, partea cea mai importantă, unde poți să faci parcul.
  • Din punctul meu de vedere, acel teren ar trebui să treacă necondiționat, în proprietatea publică a Municipiului București și să facem funcțiuni urbane.
  • Pe cei de la ADS nu îii interesează, că misiunea lor este alta. Ei, dacă ne dau terenul, nu-și mai fac misiunea. Deci rațiunea de a fi a acelei instituții, printre altele, este să administreze acesl domeniu.
  • Nu am dat autorizații de construire acolo. Dar blocaje pe PUZ-ul pentru zona 17 (n.r. care să treacă acest teren în zonă verde) au fost, de nu ne-a ținut domnul Nicușor Dan, zice lumea că sunt supărat pe el, evident că sunt supărat pe el. Până și acest PUZ, care are rol de de a repara dezastrul pe un teren care a rămas rezervă în București, de-aia vin cu PUZ 17 să punem puțină ordine în devălmășia asta urbanistică în care oricine poate construi orice. Întâi acest PUZ a stat la Comisia Tehnică de Urbanism cu lunile, după care a stat la arhitectul-șef, după care a stat pe biroul domnului primar general vreo lună de zile, nici acum nu știu dacă l-a semnat.
  • Lumea zice că îl atac, nu îl atac pe primarul general, nu vreau să-i iau locul, că are cel mai greu job din Europa acest om, cea mai grea primărie, cea mai grea funcție aleasă, nu vreau să-i iau job-ul, nu că mi-ar fi frică, dar să nu creadă cineva că e mare fericire să fii primar general. Dar lentoarea asta formidabilă, eu n-am întâlnit așa ceva. Nu poți să ai o lună de zile ceva pe birou, care ține de binele public, să știi chestia asta și să nu semnezi.

Despre reabilitarea cinematografului Favorit

  • Am avut curaj până la urmă să opresc contractul. Constructorul a refuzat de un an de fapt să înainteze la modul real, au crescut foarte mult prețurile, și am luat o decizie de a pune în conservare lucrările și de a rezilia contractul și am făcut bine, că nici acum nu eram deblocați. Am fi fost în situația Prelungirii Ghencea. În acest moment știu că s-au deschis ofertele și dacă nu mă înșel, s-ar putea să fie ceva contestație. Dar știu cu siguranță că procedura de atribuire este într-o fază extrem de avansată și mi se pare că există o perioadă de contestații la CNSC.
  • Până în primăvară ar trebui ca să avem un câștigător. Termenul de execuție este undeva la 2 ani. La licitație s-au prezentat trei firme, aici e puțin ciudat că s-a prezentat Aedificia Carpați, cei care au făcut inițial lucrarea și nu mai puteau să continue lucrările. S-a mai prezentat încă o firmă, care nu mai știu cum se cheamă și firma Consiliului Local Sector 3.
  • Vă dați seama, că eu nu intervin în niciun fel, adică să fie foarte clar, dar a fost o surpriză că ei s-au prezentat la licitație, că domnul Negoiță a fost interesat să facă lucrări în Sectorul 6. Să nu facă vreo bucurie și să-mi facă probleme că primar ne-primar eu o să fiu foarte foarte ferm si cu contactul, nu zic că o să câștige, habar n-am și să câștige, dar uite ce s-a întâmplat.

Despre reforma administrativă

  • Am desființat două instituții. Una care avea un buget de câteva zeci de milioane cu vreo 50 de angajați care nu făcea mai nimic, doar administra niște locuințe ANL, pe care, ce să vezi, le administrîm cu vreo 15 angajați acum, cu un buget mult mai mic.
  • Am desființat fosta Administrație a piețelor care avea probleme de integritate și erau niște contracte. Avem piețele date pe 30 de ani. Pe piețe foarte importante noi luăm 2.500 de euro/lună. Adică ăștia fac, scuzați-mă, 2500 de euro fac într-o juma de zi? Suntem în instanță cu aceste contracte. Aceste procese sunt deja inițiale de un an de zile, avem diferite procese cu diferiți oameni care nu mai vor să elibereze spațiile pe care le-au ocupat și legea nu-ți permite să-i scoți afară. Trebuie să ai o hotărâre judecătorească.
  • Am venit cu un nou regulament care interzice subîncheierea.
  • Ca dimensiune, aparatul Primăriei este tot pe acolo, și oricum este mult oprit de Prefectură, avem 250 de oameni, ceea ce nu e mult. Dar de la DGASPC au plecat vreo 250 de oameni acasă. Deci destul de mult, fără să desființăm niciun serviciu social. Deci cam 25%. la Poliția locală din 400 de angajați, 100 au plecat. Deci undeva tot 25 %.

Despre Legea Bucureștiului

  • Păi, în primul și în primul rând, ai nevoie de leadership și asta poate să aibă cineva cu notorietate politică și eventual primarul general. Principala problemă este, de exemplu, că vine luna decembrie și ne apucăm să facem bugete. De 30 de ani de zile n-a fost un primar general care să zică, oameni buni, ia veniți voi încoace să facem bugetul Bucureștiului împreună. Hai să vedem ce investiții prioritizăm. Tu, ce contacte cadru ai, unde putem să demarăm împreună niște investiții, să ne asociem.
  • Da, este nevoie de o lege a Bucureștiului. Ai nevoie, în primul rând de un studiu foarte bine făcut. Nu știu, companii mari, companii care știu foarte bine să facă reforme structurale. Sau poate chiar Banca Mondială să ne dea niște bani pentru așa ceva sau niște experți. Trebuie să iei competențele și să analizezi ce face fiecare, fiindcă acum nu este foarte clar, și ce ar trebui să facă fiecare.
  • Eu m-am concentrat, ce-i drept, destul de mult și am discutat cu colegii mei să facem acest lucru. E nevoie cumva și de un consens politic. Dacă îl inițiază PNL-ul, PSD și USR o să zică, nu, că este proiectul PNL. Cu un primar general care nu are niciun sprijin politic, independent, care nu-și asumă, care nu este un vector pe zona aceasta, puțini sunt dispuși să înceapă o discuție serioasă. Eu aș venit în locul domniei sale cu un astfel de de proiect de reformă. Dar poate da, de ce nu?Mai avem 2 ani, uite, chiar o să-l dau un lucru, să vedem cum ar putea arăta un astfel de proiect, să-l propună PNL-ul.
  • Știți de unde trebui să să plecăm? Deci e vorba despre planificarea competențelor sau atribuțiile să fie foarte, foarte clare. Primării de sector au început să facă pe lipsa de acțiunii și a exasperării că nu făcea Primăria Capitalei. Deci, aici s-a ajuns. Primăria Capitalei, ea însăși se nereformată și este la fel de 30 de ani, n-a fost pusă pe niște baze funcționale foarte, foarte clare.

Cele mai mari realizări din cei doi ani de mandat

  • Acum avem mai multe școli noi în lucru, clădiri noi, corpuri de școală, pentru că avem presiune foarte mare pe educație, elevi care vin din Ilfov în București, din Domnești, Chiajna, Bragadiru. Și în curând o avem gata pe prima, prima școală construită de la zero în Sectorul 6. Dar nu este singura, sunt 7 astfel de proiecte, plus grădinițe noi.
  • O mare realizare a fost și recuperare acelor terenuri degradate despre care am vorbit și amenajarea lor ca spații verzi - Parcul liniei, Parcul Lacul Morii.
  • Am făcut diferite străzi mai mici, mai mari, am reabilitat două 2 microzone cap-coadă, străzi întregi că n-au mai fost reabilitate pe vremea comuniștilor. Am creat locuri de parcare prin reproiectare. Când vorbesc de o microzonă, vorbesc de segmente întregi între străzi importante din sector, pe care există zeci de străduțe.

Proiecte propuse și nerealizate

  • Mi-am propus să fi început spitalul la care lucrăm, dar am avut un prim studiu de fezabilitate și nu am fost mulțumit. Am făcut consultare publică și un urma reacțiilor primite l-am refăcut. Am apelat și la specialiști și la expertiză de la Banca Consiliului Europei, care sper să finanțeze acest spital și să-l începem, adică să dăm drumul procedurii de acihizție, să semnăm și un contract de finanțare cu ei pe parcursul anului viitor și să începem în 2024.
  • Ce am învățat în acești 2 ani de mandat contrazice cumva experiența teoretică pe care eu o aveam. Știți că în politicile publice se zice că trebuie să ai planificare strategică și bugetară. Adică te duci pe niște zone cu prioritate, sunt niște investiții cu prioritate, ca să îmbunătățesc niște indicatori de locuire sau indicatori de calitate a vieții. Și așa am pornit. Am început strategic, după care, după 6 luni, un an de zile, mi-am dat seama că de fapt nu merge să construiești strategic în țara asta. Trebuie să încep cât mai multe deodată, da, pentru că ele vor ajunge la un grad de maturitate diferit.

Citește aici prima parte a interviului: