Dacă vine cineva și zice că ridică 100.000 de mașini peste noapte, e cel puțin nerealist, spune primarul sectorului 6, Ciprian Ciucu, care afirmă că lucrurile trebuie făcute „bucățică cu bucățică”. „În fiecare jumătate de an mai recuperezi ceva, ca oamenii să aibă timp să-și modifice comportamentul și să găsească soluție”, spune el, care crede că un termen realist pentru eliberarea trotuarelor de mașini ar fi cam de șase ani.

Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6Foto: Inquam Photos / George Calin

Locuri de parcare sunt doar pentru 30% din mașinile de sector, iar Primăria nu ar rezolva problema nici dacă ar aloca bugetul sectorului pe 10 ani.

Oricât s-ar face, nu e suficient, spune Ciprian Ciucu, care crede că cea mai mare problemă a orașului este că nu avem o strategie de mobilitate și de descurajare a importurilor de mașini vechi.

„Eu aștept ca pe Moș Crăciun acest ordin al Ministerului Mediului prin care oamenii își vor putea lua niște bani pe mașinile vechi. Știți, că se dau 3.000 de lei pe mașini vechi, mai vechi de 15 ani, sunt foarte multe în continuare. Eu aș duce mai jos acest prag, aș duce la 10 ani. Așa o să mai dispară o parte dintre mașini și o să mai elibereze niște locuri de parcare, informale mai degrabă”, a spus primarul Sectorului 6.

El vorbește și despre „o viziune clară pe mobilitate în orașul acesta”, fără de care „oamenii vor continua să folosească mașina”.

Care sunt soluțiile primarului Sectorului 6 pentru parcări, trafic, și care este stadiul investițiilor din sector, în interviul de mai jos:

Despre mașinile parcate pe trotuar

  • Această problemă nu este doar în Sectorul 6. Este generalizată în București. De obicei, raportul de locuri de parcare la mașini este de 1 la 3. În Sectorul 6 sunt sunt 150.000 de mașini și undeva la 45.000 de locuri de parcare. În momentul în care ai locuire densă, ai locuire pe verticală, blocuri și străzi care au fost proiectate pentru orice altceva decât pentru atât de multe mașini, oamenii nu au unde să parcheze mașinile și le parchează pe trotuare. Problema este agravată de faptul că există această legislație care permite import foarte ieftin de mașini. Guvernul a avut o încercare de a stopa asta, acum 10 ani, prin taxa de mediu, dar au scos-o imediat și vin la primari ca să găsească o soluție.
  • Putem să găsim o soluție, nu știu, dacă creștem suprafața Terrei sau orașului, să facem locuri de parcare. Legea îți interzice să transformi spațiile verzi în parcări. Rămâne soluția, ceea ce noi și facem, dar este foarte costisitoare să faci parcări supraetajate și aici dacă găsești teren, pentru că foarte mult teren a fost însușit de diverși de-a lungul timpului care, ce să vezi, au făcut alte blocuri care au generat alte nevoi de locuri de parcare.

Am făcut 4.000 de locuri de parcare

  • Am creat până acum undeva la 4.000 de locuri noi de parcare, prin reproiectare sau prin acoperirea unor maidane unde se parca pur și simplu sau nu se parca, am venit cu proiecte și am creat locuri de parcare noi. De exemplu, în zona străzii Trenului, în Militari. În Militari am făcut de fapt cele mai multe locuri de parcare fiindcă acolo este și cea mai mare nevoie.
  • Facem mai multe parcări de tip rastel, pentru că sunt și singurele care pot fi făcute și au anumite avantaje, anul viitor vom face vreo 4 astfel de de parcări.
  • Dar oricât am face, nu poți să faci suficient. Ar trebui să dedici bugetul întregului Sector pe 10 ani ca să poți să acoperi nevoia de locuri de parcare. Încă ceva, sunt foarte mulți oameni care nu folosesc mașinile, le lasă acolo, inclusiv pe Bulevardul Iuliu Maniu, le este frică să nu își piardă locul de parcare și blochează prima bandă, cu zilele, săptămânile lunile câteodată. Noi am început să ridicăm mașini care sunt abandonate, am creat acest serviciu de la zero, el nu exista, și avem deja câteva mii de locuri eliberate. Da, prin faptul că oamenii au plecat cu mașinile, le-au dus în altă parte sau le-am ridicat și le-am dus și le-am valorificat.

Soluția este să facem ceva cu aceste importuri de mașini vechi și o strategie de mobilitate

  • Soluția este să facem ceva cu aceste importuri de mașini vechi și o strategie de mobilitate. Ce se întâmplă? La mine în sector arterele principale sunt administrate de către PMB, dar se întâmplă doar pe hârtie, că, de fapt, niciun polițist de la Capitală nu vine vreodată în sector decât așa, să facă câte o vizită la agenții economici, dar nu vin să se ocupe de aceste artere.
  • Am ridicat mașini din stațiile STB și acolo unde blochează intersecțiile.
  • Dar eu aștept ca pe Moș Crăciun acest ordin al Ministerului Mediului prin care oamenii își vor putea lua niște bani pe mașinile vechi. Știți, că se dau 3.000 de lei pe mașini vechi, mai vechi de 15 ani, sunt foarte multe în continuare. Eu aș duce mai jos acest prag, aș duce la 10 ani. Așa o să mai dispară o parte dintre mașini și o să mai elibereze niște locuri de parcare, informale mai degrabă.
  • Cât nu avem o viziune clară pe mobilitate în orașul acesta, oamenii vor continua să folosească mașina. Asta înseamnă creșterea capacități de transport, benzi dedicate, eliberarea centrului de mașini, ce a început PNL cu viceprimarul nostru la Capitală, să vină cu o politică puțin mai mai serioasă în ceea ce privește lăsarea mașinii oriunde vrei tu, domnule, te duci în fața Guvernului, te duci pe Magheru, îți lași mașina acolo, pe trotuar, nu se poate așa ceva. A fost o rezistență, dar oamenilor începe să le placă cum arată trotuarele eliberate de mașini în centru. Aceasta nu a fost politica primarului general, acesta a fost politica noastră, a PNL, până acum am fost cam singurii care ne-am asumat și măsuri dure, dar corecte pentru bucureșteni.

Am început să eliberăm trotuarele de pe marile bulevarde

  • Noi începem să eliberăm în acest moment trotuare de la bulevardele principale. Astfel de lucruri se fac incremental, nu se fac revoluționar. Faci bucățică cu bucățică, da, în fiecare jumătate de an mai recuperezi ceva, ca oamenii să aibă timp să-și modifice comportamentul și să găsească soluție.
  • Am aplicat asta pe tot bulevardul de la Favorit, de fapt, de la Orizont, dacă vreți, am beneficiat de faptul că au fost lucrări la metrou, după care am început să asfaltăm aceste trotuare, să le amenajăm peisagistic. E vorba de câțiva kilometri buni în care efectiv am eliberat trotuarul de mașini și oamenii apreciază, redescoperă orașul, că nu mai vedeau ce se întâmplă acolo. Și vom continua și în Militari. Vom continua și în Crângași, poate o să ajungem chiar și în Giulești. Bine, în Giulești, pe anumite porțiuni am eliberat trotuarele.
  • Chiar am eliberat trotuarele și putem să mergem împreună să vedeți. Dar am început incremental. Asta înseamnă pas cu pas. Ca oamenii să se poată acomoda. Rezistența să nu fie enormă, dacă zici, domnule, hai să ridicăm, vreau să văd și eu pe omul acela, oricine ar fi el din țara asta, care rezolvă problema a 100.000 de mașini peste noapte. Lucrurile astea se fac încet, cu o politică fermă, într-o direcție clară. Ai recuperat un spațiu mic, OK, mergi mai departe, mai recuperezi altul și altul și tot așa. Da, ușor. Ca cineva să vină cu enforcing, să ridice 100.000 de mașini, este cel puțin nerealist.

Când se vor elibera trotuarelele de pe marile bulevarde

  • Deja puteți circula pe trotuar, pe bucăți. În 6 ani cred că le putem elibera pe toate.
  • Eu am nevoie și de sprijin pentru asta. Pentru că de obicei, cei mai vocali sunt cei care nu mai pot parca mașina pe trotuar. Li se pare că este un drept. Domnule, vreau să-mi parchez mașina, că e spațiu public, e dreptul meu să-mi las mașina unde vreau. Am nevoie și de sprijinul oamenilor care vor trotuare libere, să fie mai vocali și să sprijine astfel de politici.
  • În Copenhaga, dată mereu ca exemplu, a existat un arhitect-șef care a rămas vreo 20 de ani în funcție și care a avut o politică pe care nu a comunicat-o niciodată, ca numărul de parcări din zona centrală să se reducă în fiecare an cu 2% și cred că în 20 de ani a reușit să le scoată pe toate. Deci politica a fost aplicată incremental. Pentru că reversul este să te trezești cu o revoluție și nu mai prinzi un mandat. Deci, ce să vezi? N-o să mai poți să aplici politica pe viitor. Deci, lucrurile acestea sunt chestiuni de finețe, care se învață la facultăți de profil. Trebuie să te gândești, pentru că noi avem de-a face cu oameni, vezi ce aduci în loc, oamenii încep să descopere orașul. Deci lucrurile se fac întotdeauna cu cap, nu precipitat, cu finețe și cu o voință sigură și clară.

Despre cartierele noi de locuințe și de ce mașinile sunt parcate pe stradă și nu în parcările subterane

  • Am propus o reglementare și public. Am fi și singurii care ar veni cu astfel de reglementare. Bineînțeles, ar trebui adusă la nivel de București, nu doar de sector. Și chiar ar trebui să fie modificată întreaga lege, pentru că legea spune acum că la fiecare apartament construit trebuie să faci un loc de parcare. După care oamenii vin și își cumpără un apartament cu, să zicem, 80.000 de euro și ar trebui să mai dea încă 15.000 de euro, care este de fapt prețul real pentru un loc de parcare. Și nu se întâmplă acest lucru în fapt.
  • Adică oamenii doar își cumpără apartamentul fără loc de parcare, au mașină și o parchează pe domeniul public, după care vine la primărie ca să-i facă parcări. Și reglementarea este incompletă, cercul nu se închide. Este cumva stupid să-i cer un dezvoltator să betoneze în jur să facă locuri de parcare, dar să nu vândă locul de parcare cu apartamentul. Și atunci, dezvoltatorii ar trebui ca să fie obligați, tot prin lege, să închizi practic logica acestei legi, să vândă, să intabuleze apartamentul cu locul de parcare. Asta trebuie să se întâmple. Există posibilitatea legală să facem asta, cine ne ține?

Când încep lucrările la Valea Largă, Drumul Osiei, Drumul Roții și Viscolului?

  • Am făcut cam tot ce era omenește posibil ca să începem lucrările. Suntem în stadii foarte avansate. Pentru Valea Largă am făcut studiul de prefezabilitate, de fezabilitate, care spune pe unde să facem exproprierile. După care a trebuit să facem exproprierile. Am stat foarte mult după PMB pentru aceste exproprieri.
  • Da, în fine, am ajuns acolo. Am stat pe capul Apa Nova ca să facă proiectarea și aici a durat foarte mult, ei au partea de apă canal. Avem deja contractele și tot ce ne trebuie, așteptăm după Apa Nova să facă lucrările.
  • Mare atenție, acolo sunt 500 de arbori și o zic public, primarul general, în săptămâna aceasta va primi de la noi, de la Sectorul 6, solicitarea pentru avizul de defrișare. Îmi asum în fața tuturor că pentru fiecare copac care va fi tăiat, voi planta 5, dar nu putem să lărgim strada fără să tăiem copacii. Sper ca de această dată domnul primar general să nu ne mai întârzie. Este investiție publică. Nu mai stăm la discuții. Dacă nu, o să mă duc în justiție și o să obțin pe altă cale aceste avize. Na, dacă Primăria Capitalei nu face investiții și merge foarte greu cu propriile investiții, măcar să ne lase pe noi, cei care avem proiecte, să le facem.
  • După ce primim avizul, imediat ce se termina proiectarea pentru apă-canal, Apa Nova va intra și va executa lucrările, iar după ce ei vor executa aceste lucrări, noi ne putem apuca oricând de lucrările de lărgire a drumului, la două benzi, bandă de biciclete, trotuare largi și toate utilitățile necesare.
  • Cei care vin de pe Pasajul Domnești, care este gata, vor avea acces pe Timișoara, Valea Cascadelor și Iuliu Maniu. Adică e clar că se va mai fluidiza circulația. După care avem în proiectare prelungirea bd. Timișoara.

Lărgirea Drumului Osiei, probleme din cauza unui litigiu

  • Drumul Osiei, ne apucăm de el imediat. Acolo este o o firmă care a pierdut 2 metri din teren și putea să mute niște cabluri, nu îi afecta absolut deloc, dar au zis că e bine ca să atace hotărârea de Consiliul Local prin care noi putem să facem acest drum. Firma asta așa a considerat că trebuie să se comporte o firmă străină în România. Am fost personal cu oamenii mei acolo, trebuie să mute niște cabluri. Deci e o chestie extrem de simplă. Toată lumea zice să se facă, dar să nu fim noi afectați, da, și n-au vrut, n-am găsit înțelegere, am discutat cu ei, n-am găsit niciun fel de înțelegere, și-au văzut doar interesul propriu, un comportament jenant din punctul meu de vedere. Acum ne judecăm cu ei.
  • O să ne apucăm de lucrări pe tronsonul în care nu sunt ei. Puteam să fi început deja lucrările, puteam chiar să fie aproape gata dacă nu exista acest litigiu.
  • Anul viitor aș vrea să începem măcar Valea Largă, dacă domnul primar general n-o să mă întârzie, cum prefigurez că se va întâmpla.

Despre lucrările de lărgire a străzii Prelungirea Ghencea: Mi-am pierdut încrederea că Primăria Capitalei poate să execute acest proiect

  • Aici întrebați-l și dumneavoastră pe domnul primar general. Am primit mai multe explicații, dar nici una nu stă în picioare. Am primit explicația că nu s-a înțeles Primăria Generală cu Trustul Metropolitan de Construcții, unde USR a pus CA majoritar. Eu mi-am pierdut încrederea că Primăria Capitalei, în acest moment, este capabilă să execute acest proiect. Vă zic tranșant, când în 4 ani tu faci un tronson de un kilometru, sau cât are tronsonul 2, de la strada Brașov la Râul Doamnei, când în 4 ani faci mai nimic, eu mi-am pierdut încrederea. În 2 ani s-a avansat nesemnificativ.
  • I-am propus domnului primar general să-mi dea mie măcar tronsonul 1 să mă ocup eu de el, cam tot ce îmi trebuie. Este cel de la capătul tramvaiului 41 la strada Brașov. M-a refuzat cu grație, deși ni-l asumam inclusiv bugetar. Am contract-cadru cu firme care pot să execute. Am contract-cadru de proiectare pentru că e nevoie și de reproiectare, pentru că a fost proiectat greșit.

Discut rar cu Nicușor Dan, nu există această chimie între noi

  • Discut rar, nu există această chimie între noi. Eu i-am dat tot sprijinul în Consiliul General.
  • Dacă nu-l susțin care e alternativa? Să bagi orașul ăsta în blocaj complet? Și așa e blocat. Evident că rațional și matur și normal este ca să nu ai un blocaj suplimentar în Consiliul General. Și dacă nu-l susțin, pleacă acasă? Nu pleacă acasă, doar se blochează și mai mult. Asta este adevărul.
  • I-am propus inclusiv că noi putem face și tronsonul 3 până la Valea Oltului, dacă îl plătește Primăria Capitalei, că noi nu avem atât de mulți bani. Suntem totuși o primărie de Sector, dar nu avem forța financiară a Primăriei Capitalei, care și ea are probleme financiare. Deci am pus această ofertă pe masă, mai mult de atât nu am ce să fac. Mi-a zis să iau tronsonul 4, la ieșirea din oraș. Păi, îmi pare rău, pe mine nu mă interesează tronsonul 4 că pe acolo intră doar vântul în București și nu am locuire.
  • Eu trebuie ca să îmbunătățesc viața oamenilor din Prelungirea Ghencea, acolo unde am locuire. Pe mine mă interesează să iau tronsonul 1, să-l execut în maxim 10 luni, da, îmi asum acest termen, am vorbit cu constructorii.