Primaria Capitalei vrea sa introduca o taxa pentru toate autovehiculele care circula in Bucuresti, denumita si "buvinieta", din care sa sustina proiecte de investitii precum autostrada suspendata, dar si o alta taxa suplimentara pentru zona centrala, care vizeaza decongestionarea traficului. Anuntul a fost facut de catre Ion Dedu, director executiv la Directia Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei, in cadrul unei conferinte Mediafax.

Masini in BucurestiFoto: USER UPLOADED

"Buvinieta" ar putea fi introdusa intr-un an sau doi, pentru intreaga infrastructura din Capitala, in vederea sustinerii lucrarilor majore de infrastructura de tipul "autostrazii suspendate" , a declarat, marti, Ion Dedu.

Potrivit Mediafax, in prezent, in Bucuresti se aplica taxe pentru autovehiculele care depasesc 3,5 tone, in functie de tonaj si de zone, iar ideea introducerii unei taxe de drum denumita "buvinieta" a fost avansata inca din 2006, in mandatul lui Adriean Videanu, si a fost intens criticata, inclusiv de PSD Bucuresti. Videanu constata la acea vreme crearea unei "psihoze" legata de buvineta, taxa nefiind introdusa.

"Taxarea zonei centrale va aparea numai daca celelalte doua masuri, respectiv imbunatatirea sistemului de transport public si politica parcarilor nu vor da roade. Daca aceste doua sisteme dau roade si lucrurile se rezolva, nu mai e nevoie de taxare. (...) Nu este batuta in cuie, trebuie sa vedem ce se intampla dupa ce luam masurile astea doua", a afirmat Ion dedu, Directorul de la Transporturi din Primaria Capitalei.

Cum sunt verificate masinile

Cum sunt verificate masinile in Stockholm

Foto: Agentia de Transport Suedeza

HotNews.ro a prezentat in octombrie un articol despre cum si-a rezolvat Stockholmul, capitala Suediei, problemele de trafic. Autoritatile din Stockholm, unul dintre cele mai civilizate orase ale lumii, printre alte masuri luate pentru a reduce traficul, au pus inca din 2006 taxa pentru masinile care tranziteaza centrul.

Alte masuri au fost costructia de parcari "park&ride", dezvoltarea transportului in comun si constructia de piste pentru biciclete.

Initial, in 2006 taxa de congestie a fost implementata, de proba, timp de 6 luni. In zilele imediat urmatoare dupa aplicarea acestei masuri, traficul in zona centrala a Stockholm-ului a scazut cu 20-25%

Potrivit autoritatilor suedeze, dupa 5 ani de la implementarea acestei masuri, rezultatele sunt urmatoarele:

- la orele de varf traficul a fost redus cu 10-15%. Initial diminuarea traficului a fost de 20-25% insa nu s-a mentinut;

- timpul de asteptare in trafic s-a redus cu 30-50%;

- emisiile de CO2 s-au redus cu 14%.

In 2011 taxa de congestie a adus autoritatilor incasari de 800 milioane de SEK, dintre care 130 milioane reprezinta costuri de functionare si upgradare a sistemului, iar restul de 670 milioane SEK ( 320 milioane lei) - profit.

In perioada 2008-2009 banii incasati din taxa de congestie au fost investiti in: planificare urbana, benzi speciale pntru autobuze, largirea drumurilor existente, modernizarea semnelor de circulatie, parcari "park&ride" si evaluarea eficientei taxei de congestie.

Bucuresti: Numar limitat de locuri de parcare si tarife la un nivel la care sa fie 80-85% din parcari ocupate

Directorul de la Transporturi din Primaria Capitalei a mai declarat, marti, ca Primaria urmareste asigurarea unui numar limitat de locuri de parcare si sa mentina tarifele la un nivel la care sa fie 80-85% din parcari ocupate.

"In momentul in care se umple parcarea, cresti pretul, cand se goleste, il scazi. E logic", a spus el.

Municipalitatea bucuresteana administreaza 140 de parcari cu peste 8.000 de locuri, cele mai multe in zona centrala a Capitalei, soferii platind pentru un loc de parcare 1,5 lei sau 2,5 lei pe ora in timpul zilei, potrivit Mediafax.

  • In urma cu doua saptamani, Primaria Capitalei a inaugurat parcarea subterana din Piata Universitatii, la care s-a lucrat timp de doi ani. Parcarea are 425 de locuri pentru masini, 21 de locuri pentru motociclete si a fost realizata in parteneriat public-privat, fiind prima parcare subterana din Bucuresti realizata in aceasta maniera. Accesul in parcare este permis 24 de ore din 24, iar taxa de intrare este de 2,5 lei/ora.

O asemenea taxa de zona centrala se aplica in prezent in orase precum Londra sau Milano. In Romania, soferii platesc din 2002 un tarif de utilizare a retelei de drumuri nationale, denumita rovinieta.