​​Ce putem invata de la Suedia

Cum si-a rezolvat Stockholm problemele de trafic

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Miercuri, 24 octombrie 2012, 14:30 Actualitate | Administratie Locala

In Bucuresti, pentru a rezolva problemele de trafic, Primaria Capitalei construieste pasaje si drumuri costisitoare, o parte dintre ele incurajand automobilele sa tranziteze centrul orasului (Pasajul de peste bd. Barbu Vacarescu, Pasajul de la Piata Charles de Gaulle, Diametrala Buzesti-Berzei-Uranus). Autoritatile din Stockholm, unul dintre cele mai civilizate orase ale lumii, pentru a reduce traficul, au pus inca din 2006 taxa pentru masinile care tranziteaza centrul, construiesc parcari "park&ride", dezvolta transportul in comun si construiesc piste pentru biciclete. Unde conduc masurile luate de cele doua capitale? In 2010 Stockholm-ul a fost desemnat de Comisia Europeana "European Green Capital". In acelasi an Bucurestiul s-a clasat pe pozitia a doua in topul celor mai poluate capitale europene.

  •     Citeste in articol cum si-a rezolvat Stockholm-ul problemele de trafic si de ce a ajuns capitala verde.



Introducerea taxei de congestie

Sttockholm-ul are aproximativ 800.000 de locuitori, iar cu tot cu zona metropolitana aceasta cifra se ridica la circa doua milioane. Potrivit datelor furnizate de Agentia de Transport Suedeza, in oras si zona sa metropolitana sunt circa 800.000 de masini. Intrucat Stockholmul este amplasat pe insule, pentru tranzitarea centrulului soferii trebuie sa treaca peste mai multe poduri. In 2006, deoarece in aceste zone se formau ambutejaje care generau aglomerarea centrului, autoritatile au luat decizia de a introduce o taxa de acces in zona centrala - taxa de congestie. Aceasta taxa este platita de soferii care tranziteaza cu masina centrul orasului intre orele 6.30-18.30 si este diferentiata in functie de ora: de la 10 pana la 20 de coroane suedeze (20 de SEK - aproximativ 10 lei), insa nu poate depasi 60 SEK/vehicul/zi, indiferent de cate ori intra si iese vehiculul din zona centrala. La orele de varf taxa are cea mai mare valoare - 20 SEK. Taxa de congestie nu se plateste de sarbatorile legale, in ziua precedenta acestora si in luna iulie. De asemenea, nu platesc taxa de congestie urmatoarele vehicule: salvarile, masinile straine, motocicletele, autobuzele mai mari de 14 t, masinile diplomatice si cele militare.

Cum functioneaza acest sitem:
- la punctele de intrare in centrul orasului au fost montate "puncte de control" cu senzori si camere de luat vederi, astfel ca fiecarei masini care trece pe acolo i se ia automat numarul de inmatriculare si se inregistreaza  in sistem;
- la sfarsitul lunii, in functie de cate ori a intrat sau a iesit din centrul orasului (dar nu mai mult de 60 SEK/zi) proprietarului masinii i se emite o factura.
- aceasta factura poate fi platita in termen de 30 de zile.
- daca factura nu se plateste la timp, proprietarii masinilor sunt amendati cu 500 SEK (circa 260 lei).


Masinile trec pe la punctele de intrare in centrul orasului sunt verificate automat

Initial, in 2006 taxa de congestie a fost implementata, de proba, timp de 6 luni. In zilele imediat urmatoare dupa aplicarea acestei masuri, traficul in zona centrala a Stockholm-ului a scazut cu 20-25% (Vezi imagini).  "Cetatenii au fost la inceput impotriva acestei masuri. Dupa perioada de proba insa, cand am facut cerut parerea polulatiei prin referendum, majoritatea oamenilor au sustinut masura deoarece s-a redus timpul de asteptat in trafic si poluarea. Dupa referendum am luat decizia de permanentizare a acestei taxe", a declarat Victoria Strömberg, reprezentant al Agentiei de Transport Suedeze (ATS).


Traficul inainte si dupa implementarea taxei de congestie

Potrivit ATS, dupa 5 ani de la implementarea acestei masuri, rezultatele sunt spectaculoase:
- la orele de varf traficul a fost redus cu 10-15%. Initial diminuarea traficului a fost de 20-25% insa nu s-a mentinut;
- timpul de asteptare in trafic s-a redus cu 30-50%;
- emisiile de CO2 s-au redus cu 14%.
Unde au disparut masinile care veneau inainte de implementarea taxei in centru? Potrivit agentiei de Transport Suedeze, jumatate dintre cei care veneau cu vehiculul personal in centrul orasului s-au reorientat catre mijloacele de transport in comun, iar restul au renuntat la aceste calatorii - fie au ales alte destinatii, fie au impartit masina cu prietenii/familie.
In 2011 taxa de congestie a adus autoritatilor incasari de 800 milioane de SEK, dintre care 130 milioane reprezinta costuri de functionare si upgradare a sistemului, iar restul de 670 milioane SEK ( 320 milioane lei) - profit.
In perioada 2008-2009 banii incasati din taxa de congestie au fost investiti in: planificare urbana, benzi speciale pntru autobuze, largirea drumurilor existente, modernizarea semnelor de circulatie, parcari "park&ride" si evaluarea eficientei taxei de congestie.


Imagine din Gothenburg

Intrucat in Stokcholm s-a dovedit a fi un succes, Parlamentul Suedez a decis sa aplice taxa de congestie incepand cu 1 ianuarie 2013 si in orasul Gothenburg. O data cu introducerea acestei masuri se urmareste atingerea urmatoarelor obiective:
- imbunatatirea conditiilor de trafic;
- reducerea poluarii;
- sa aduca bani pentru finantarea unor proiecte mari de infrastructura in zona (doua tuneluri, un pod si imbunatatirea transportului public) in valoare de 34 miliarde SEK (3,5 miliarde euro).

Taxa de intrare in centrul Gothenburg-ului va fi ceva mai mica decat in Stockholm - respectiv 8-18 SEK pentru fiecare intrare - iar sistemul va permite si identificarea masinilor straine.


Dezvoltarea transportului in comun

In fiecare zi circa 750.000 de persoane utilizeaza transportul public din Stockholm realizandu-se in medie 2,5 milioane de calatorii pe zi. La categoria transport in comun intra autobuzele, metroul si trenurile.
Capitala Suediei are o retea de linii de metrou de 100 de km si 100 de statii. In zilele saptamanii metroul inregistreaza circa 1 milion de calatorii/zi.


Statie de metrou in Stockholm

In ceea ce priveste autobuzele, acestea sunt gestionate de operatori privati, insa sub atenta supraveghere a autoritatii locale care a impus conditii drastice privind investitiile in acest sistem, imbunatatirea lui si protectia mediului.

In total, in capitala Suediei sunt 2.100 de autobuze. Dintre acestea 60 la suta folosesc combustibili din surse regenerabile: Etanol, Biogas si Biodisel. In centrul orasului, toare autobuzele sunt obligate sa nu foloseasca combustibili fosili. "In acest moment din cele 2.100 de autobuze: 250 folosesc biogas, 800 etanol, 200 biodisel, iar restul carburant fosil. Pana in 2016 vrem sa avem 700 de autobuze pe biogaz. Operatorii sunt tentati sa foloseasca mai mult etanol, fiindca este mai ieftin, insa cel mai prietenos pentru mediu este biogasul si incercam sa-i convingem sa foloseasca din ce in ce mai mult acest combustibil. Biogasul este mai scump datorita retelei de distributie. Ca si costuri, un autobuz normal costa 3 milioane SEK, iar unul cu biogas 3,5 milioane SEK, deci nu este diferenta foarte mare. Pana in 2025 vrem ca toate autobuzele sa foloseasca energie verde. Biogasul este produs local din gunoiul menajer. In acest moment toate trenurile folosesc energie din surse regenerabile", a declarat Sara Anderson, reprezentant al Stockholm Public Transport.


Autobuz care functioneaza cu biogas

Cum stimuleaza municipalitatea cetatenii sa foloseasca autobuzul:
- cand se planifica cartiere noi se introduc linii de autobuze;
- calitate buna a serviciilor;
- facilitati park & ride
- un pret accesibil pentru transportul in comun, acesta ramanand constant in ultimii ani. Un abonament pe luna in prezent costa 790 SEK (420lei/luna). Din 2007-pana in 2010 pretul lunar al unui abonament a fost de 690 SEK (circa 370 lei/luna)

Actuala provocare pentru autoritatile locale este sa faca fata cresterii populatiei Stockholm-ului (30.000 de persoane pe an) majorand capacitatea transportului public.


Construirea de parcari "park&ride"

In Stockholm sunt aproximativ 32.500 de parcari publice. Pentru a-ti lasa masina in aceste parcari se plateste intre 200 si 250 SEK/zi (100-130 lei/zi), iar pe perioada noptii circa 60 SEK (30 lei). Preturile sunt atat de ridicate pentru a-i descuraja pe soferi sa vina cu masina in centrul orasului. O alternativa mai ieftina sunt parcarile "park&ride" amplasate la capatul liniilor de metrou/tren si autobuz si unde poti sa-ti lasi masina ca sa circuli mai departe in oras cu transportul public. In Stockholm sunt 22 de astfel de parcari insumand 3.272 locuri de parcare.

Construirea de benzi pentru biciclete

In prezent Stockholm-ul are circa 800 de km de benzi pentru biciclete. In 2011 Consiliul Local a alocat circa 100 de milioane de euro pentru dezvoltarea acestei retele, lucrarile urmand a fi facute pana in 2018, a declarat pentru HotNews.ro Gunnar Soderholm, seful departamentului pentru protectia mediului si ingrijirea sanatatii din cadrul primariei din Stockholm. In prezent 15 la suta din populatia Stockholm-ului foloseste acest mijloc de transport. Aici, abonamentul lunar este de 152 SEK (80 lei).

Date generale



Bucuresti:
Suprafata oras: 228 km 2
Zona metropolitana: 285 km2
Nr locuitori oras:1.628.426;
Nr. locuitori cu tot cu zona metropolitana: Bucurestiul nu are definita o zona metropolitana;
Nr masini: 1.100.000
Retea de metrou: 69 km
Retea de autobuze: 1.333;
Retea de piste de biciclete: 122 km;
Locuri de parcare publice: 3.300;

Stockholm
Suprafata oras: 188 km2;
Zona metropolitana: 6.519 km2;
Nr locuitori oras: 800.000;
Nr. locuitori cu tot cu zona metropolitana: circa 2 milioane;
Nr de masini: circa 800.000;
Retea de metrou: 100 km;
Retea de autobuze: 2100 autobuze;
Retea de piste de biciclete: 800 km;
Locuri de parcare publice: 32.500;

Nota: Acest material a fost realizat in urma unei vizite de documentare in Suedia oferita de Guvernul suedez.


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

Satul din Europa care a ales sa plateasca o amenda uriasa in loc sa primeasca 10 refugiati: "E simplu. Nu-i vrem aici"

Unul dintre cele mai bogate sate din Europa a ales sa plateasca o amenda de 200.000 de lire sterline pentru ca nu a dorit sa primeasca 10 refugiati, ca parte din cota impusa Elvetiei, sustine Daily Mail.
22535 vizualizari
  • +21 (21 voturi)    
    da, dar stiti (Miercuri, 24 octombrie 2012, 14:53)

    gopo111 [utilizator]

    asa e in suedia, in tigania din Bucuresti, cum sa faca ei asa ceva, ca nu mai pot fura din bani care vin pt asa zisele autostrazi si alte borduri care le pun prin bucuresti
    • +5 (9 voturi)    
      numar populatie (Joi, 25 octombrie 2012, 5:19)

      ravi [utilizator] i-a raspuns lui gopo111

      Din articol rezulta ca in Bucuresti sunt 1,6 mil. de locuitori in timp ce la referendum in liste au fost inscrisi1,7 milioane votanti (populatie peste 18 ani).
      O fi posibil ca adaugand numarul celor sub 18 ani sa se ajunga de la 1,7 milioane la 1,6 milioana?
      • +2 (4 voturi)    
        1,7 milioane votanti (Joi, 25 octombrie 2012, 9:32)

        IonFromRaion [utilizator] i-a raspuns lui ravi

        Este foarte simplu: 1.7 mil votanti reprezinta toti cei care au votat in Bucuresti, nu populatie cu buletin de Bucuresti.

        Adica adaugi studenti, muncitori, detasati, in trecere, fara buletin de Bucuresti.
        • +1 (1 vot)    
          realitate (Vineri, 26 octombrie 2012, 8:56)

          ravi [utilizator] i-a raspuns lui IonFromRaion

          Eu am vorbit despre listele electorale si nu despre listele electorale suplimentare unde se trec cei care voteaza si nu au domiciliu in localitate.
    • +1 (1 vot)    
      vise !! (Joi, 25 octombrie 2012, 9:54)

      ciumac [utilizator] i-a raspuns lui gopo111

      am citi comentariile pana mai jos si constat ca se uita de unde am plecat: de la Ro, de la Bucuresti....adica de la felul de fi "romaneste". In momentul in care si bunul simt va fi majoritar pe aceste meleaguri, se va putea face ceva, si nu numai cu circulatia dominata de cocalari, ci si in multe altele. Cei care mai cred in civilizatie prin Romania scad continuu, iar de facut ordine pe aici nu mai vad cine ar putea-o face....sorry !!
  • +19 (19 voturi)    
    Ce buni ar fi niste bani din astia la buget (Miercuri, 24 octombrie 2012, 14:54)

    EQUANT [utilizator]

    Numa' buni pt un set nou de borduri, sau o autostrada peste Magheru. Mmmm!
    • +10 (10 voturi)    
      si la Londra este taxa pentru centru (Miercuri, 24 octombrie 2012, 17:07)

      tolok [anonim] i-a raspuns lui EQUANT

      nu numai in Suedia ci si alte orase mari din Europa practica taxarea masinilor care vor sa intra in centru. In Londra de exemplu.
      • +10 (10 voturi)    
        Stiu asta (Miercuri, 24 octombrie 2012, 22:06)

        EQUANT [utilizator] i-a raspuns lui tolok

        Ideea era ca prin alte parti se si folosesc mai cu cap acei bani colectati din taxele de congestie, pe cand la noi se duc direct in buzunarele cui trebuie, prin incheierea de contracte 'avantajoase'.
  • +16 (18 voturi)    
    Pana una alta... (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:02)

    Rollo [utilizator]

    ...n-am vazut niciun canditat la primaria capitalei sa vina cu asemenea propunere; iar daca a venit a fost prea putin bagat in seama de majoritatea care prefera sa mearga cu masina pana in fata locului unde lucreaza decat sa faca efortul unui tranzit prin mijloace de transport in comun, nu mai spun sa ia o bicicleta... Suntem comozi, platim: poluarea.
    • +6 (10 voturi)    
      Sa platim comoditatea! (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:26)

      Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui Rollo

      Inteleg ca-n vest sa se taxeze munca insa la noi raman gauri la buget daca procedam la fel. Statul nostru trebuie sa taxeze nesimtirea si comoditate. Legislatia trebuie adaptata mentalitatii noastre!
    • +11 (13 voturi)    
      ba da (Miercuri, 24 octombrie 2012, 17:47)

      Gaga-mic [utilizator] i-a raspuns lui Rollo

      candidatul care a propus exact asta: extinderea mijloacelor si liniilor de transport in comun si piste de biciclete se numeste Nicusor Dan
      • -4 (10 voturi)    
        asa (Miercuri, 24 octombrie 2012, 21:23)

        bec [utilizator] i-a raspuns lui Gaga-mic

        a propus, si? Un mic demagog oengist de sorginte penelista. Cine e snob si se lasa pacalit n-are decit.
  • +17 (17 voturi)    
    Frumos, sper sa fie si la noi la fel (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:03)

    bigbrother [utilizator]

    Cateva aspecte de luate in considerare:

    1. Vointa si viziune politica. Nu stiu cum este guvernat orasul Stockholm, dar daca este ca la noi cu fiecare primar cu ideile lui, nici ca se va face ceva. Noi nu avem un program unitar de dezvoltare pentru ca nu se vrea asa ceva (a se citi interesele sunt altele), nu pentru ca nu s-ar putea.

    In prostia lor, cei care pun bete in roate nu se gandesc ca daca noua ne e bine, si lor le vor merge afacerile mai bine.

    2. Supravegherea facilitatilor. Ce folos daca se dau in folosita piste de biciclisti dar bizonul vine si parcheaza pe ea? Ce folos daca exista linii dedicate de RATB dar toti taximetristii sunt parcati acolo? Ce folos daca exista autobuze dar 2% din calatori platesc biletul? Si lista poate continua pana maine..

    3. Educarea oamenilor. Cum spune si in articol, nici suedezilor nu le-a fost bine la inceput, apoi au inceput sa laude intiativa si acum vor sa o extinda si in alte orase. Si daca de placere sau cu gandul la sanatatea proprie nu renuntam la masina personala, atunci sa fie de "nevoie". Plati grele pentru cei care nu vor sa-si miste augusta persoana cu transportul in comun.

    Evident, pentru asta exista O CONDITIE PRINCIPALA: transportul in comun sa fie ceva civilizat, organizat si cu preturi modice.


    Intr-o capitala unde un primar vrea sa arunce 1.5 miliarde de euro pe 11 km de drum!! (sper ca nu-l vom lasa sa faca asta), vom avea mult de asteptat pana sa fie civilizatie.
    • +9 (9 voturi)    
      Dap (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:13)

      hoinar [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      Ai dreptate, in afara preturilor modice :-). Din pacate preturile pentru transport in comun nu sunt mici in vest. Dar sunt, cu mici exceptii, conditii civilizate, totul e bine organizat si toti cetatenii au acces la servicii de calitate.

      Un mic exemplu: intr-un tren Bruxelles - Amsterdam mesajele despre statiile urmatoare veneau in 4 limbi straine (engleza, franceza, olandeza, germana), cu anunturi in timp util despre intarzieri, eventuale probleme. Avem de unde lua exemplu :-).
  • +3 (15 voturi)    
    Da, frumos (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:13)

    nano2k [utilizator]

    Insa nu cred ca taxele sunt raspunsul la orice. Prin taxele astea se face discriminare in functie de venituri.

    Oricum, respect decizia suedezilor, poate lor li se potriveste, insa eu unul (desi sumele sunt relativ mici/derizorii), nu as fi adeptul taxelor suplimentare pentru a rezolva lucrurile.

    Asa, cu suprataxe la alimente poti rezolva, intr-un scenariu extrem, si problema obezitatii oamenilor (a fi luat doar ca si exemplu).

    Pe de alta parte nici spargerea banilor pe autostrazi suspendate nu mi se pare tocmai o idee reusita sau daca tot se face, sa se faca cu cap, ceea ce suedezii sigur ar face-o, la noi imi permit sa ma indoiesc...
    • +4 (6 voturi)    
      Problema obezitatii oamenilor ... (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:12)

      Un_Oarecare [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

      Mai, tu le dai idei? Daca se uita vreun politician pe comentarii???
      • +12 (12 voturi)    
        :)) (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:25)

        nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Un_Oarecare

        No worries, ei de-abia isi citesc propriile bloguri, daca si le scriu singuri cumva :)
      • -6 (10 voturi)    
        taxele ... (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:40)

        DanDa [utilizator] i-a raspuns lui Un_Oarecare

        tot cu taxe se poate rezolva si problema suprapopularii planetei. Chiar, haideti sa salvam planeta si sa punem taxa de 5000Euro/luna pentru fiecare om. Cine nu poate plati este automat eutanasiat (nu de catre oameni ci de catre sisteme automate care sa identifice fiecare persoana, sa verifice daca e cu taxa de respirat la zi si daca nu a platit sa il mitralieze automat). In felul acesta se rezolva si problema hranei, si problema poluarii (nu va mai avea cine sa polueze) si ... SALVAM PLANETA. URRRRAAAAAAA!!!!!

        PS: comentariul este un pamflet.
      • -3 (3 voturi)    
        Obezitatea (Miercuri, 24 octombrie 2012, 20:21)

        Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui Un_Oarecare

        este o taxa naturala, nu este nevoie sa fie suprataxata.
        • +1 (1 vot)    
          Nu zic nu (Joi, 25 octombrie 2012, 9:58)

          nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

          Nu zic ca nu ai dreptate intr-un fel, insa din pacate cand ti se aplica taxa obezitatii deja e cam tarziu, deja "the damage was done".

          Cum te taxeaza natura nu te taxeaza nimeni, ce-i drept... :(
  • +16 (18 voturi)    
    ce nu stiti (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:26)

    Angoasat [utilizator]

    despre Oprescu..e ca e grandoman si se trage din familie de securisti..pt realizari marete a apelat la fratii chinezi care ii pot indeplini visele grandioase ca sa aiba si nepoteii cu ce se mandri..si eventual sa-i faca o statuie
  • +10 (10 voturi)    
    Asemanator e si la Londra (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:38)

    marius123 [utilizator]

    La Londra e cam la fel, congestion charge e de 10 lire pe zi (platita online sau prin telefon)......iar parcarea te rupe, ceva de genul 10 lire pe ora.
    Parcarile sunt ale consiliului local (adica se poate parca....in multe locuri, majoritatea pe strazi, pe margine...ca nu e loc de facut parcari amenajate si sunt aparate de taxat pe strada cu fise sau se poate plati prin sms)....dar e f scumpa si e controlata privat....adica sunt oameni de la companii private care merg pe strada si care-si castiga banii din amenzile care le dau...deci au interes sa taxeze parcarile ilegale sau neplatite.
  • 0 (12 voturi)    
    comparatie deplasata (Miercuri, 24 octombrie 2012, 15:43)

    Runner [utilizator]

    cam deplasata comparatia: Bucuresti cu Stockholm

    Ar trebui facuta o comparatie cu Budapesta, Varsovia sau cu Viena
    • 0 (8 voturi)    
      Ai dreptate (Miercuri, 24 octombrie 2012, 17:07)

      marius v [utilizator] i-a raspuns lui Runner

      Nu știu de ce ai luat minusuri. Adică știu. Pentru că românii se plimbă prin toată Europa și, în general, proști fiind, nu înțeleg nimic din ceea ce văd. Deci nicio șansă pentru București. Poate doar dacă s-ar întâmpla vreun cutremur de-ăla sănătos de 20 grade Richter, sau ar pica un meteorit cât „Casa Poporului“ pe malul Dâmboviței.
  • +12 (14 voturi)    
    Comparati mere cu coceni de porumb (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:01)

    liastoica [utilizator]

    Am locuit 33 de ani in Bucuresti si de 2 ani locuiesc in Stockholm. Am condus masina si am folosit transportul in comun in ambele orase, din plin. Foarte bine documentat si real prezentat materialul, DAR nu complet.
    1. Pentru a ajunge din kommuna X in kommuna Y (un fel de din Militari in Aviatorilor la o scala mai mare, aici fiind impartit Municipiul/zona Stockholm in "the city"-kommuna Stockholm si 12 alte kommune, plus "satelitii" - de aici cei 6.519 km2 zona metropolitana) o poti face prin centru, si platesti dupa cum se mentioneaza SAU pe autostrada, retea de autostrazi intre kommune, pt evitarea centrului, "the city-ului", construita si imbunatatita de cativa zeci de ani incoace, cand zona asta mare era mai mult paduri si piatra. Acum sunt aglomerari urbane, dar construite DUPA ce autostrazile existau. Deci, ideea de evitare a centrului exista pentru ca exista o varianta alternativa.
    2. Kommunele au independenta si autonomie, buget propriu si sistem de subventii in functie de cati imigranti/someri sunt in kommuna, investitii economice, etc. Proiectele foarte mari si cu impact mare, asupra populatiei din mai multe kommune, sunt luate la nivel de guvern si specialisti in domeniu, studiate, tocate si imbunatatite la nivel de kommuna, in functie de posibilitatile logistice ale fiecareia, puse in discutie publica, schimbate, imbunatatite si abia apoi aplicate fizic. Exista compromisuri si chiar proiecte picate pentru ca luate in amanunt nu s-a picat de acord la toate nivelurile (politic, economic, social).
  • +17 (17 voturi)    
    continuare (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:16)

    liastoica [utilizator]

    3. Suedezii nu sunt ei asa civilizati si implicati social si politicienii asa corecti pentru ca sunt foarte speciali, ci au ajuns asa prin ani de amenzi si taxe nebanuite (din material: taxa de centru costa 20 sek, amenda ca nu ai platit in 10 zile e de 500 sek; parcarea costa 10-30 sek pe ora, nu ai platit amenda e 300-1000 sek; orice taxa si impozit neplatit se aduna la Taxe/impozite si nu poti lua credit, nu ai drept sa iti modifici casa, etc pentru ca nu esti credibil), obligatia de a se implica in societate, necesitatea de a o face, ca altfel nu existi, doar accepti ce se decide. Asa s-a format o clasa sociala implicata, care stie ca are datorii si responsabilitati, nu doar drepturi, clasa sociala care isi permite sa ceara politicienilor sa fie deschisi si onesti, transparenti in decizii, pentru ca nu merge altfel.
    4. Schimbarile de mentalitate (nu mai lua masina ca se mai aeriseste traficul si nici nu mai poluezi atat) se fac in timp si cu campanii de educare a populatiei. Banda de autobuz e strict pentru autobuz, nu pt parcat sau depasit smechereste. Cine o face ia amenda. ENORMA. Ti se arata in cifre si cu imagini ca daca nu iei azi masina, ci autobuzul, salvezi o floricica de pe marginea drumului (exemplu pueril, dar nu mi-a venit altceva acum, scuze). Compania de metrou care duce zilnic aproape 1 mil de oameni ne-a multumit in primele luni ale anului ca suntem calatori si ca prin faptul ca ne cumparam abonamente si bilete intra bani care ajuta la imbunatatirea metroului, bla bla.
    Intelegi de ce dai atatea taxe si impozite, pentru ca se intorc intr-un fel inapoi! Si chiar daca nu se intoarce tot inapoi, intelegi ca impozitele pe care le dai si se duc la scoala gratis de limba a imigrantilor, pe termen lung te ajuta pentru ca aia invata limba, isi gasesc de munca, nu le mai platesti socialul.
    Ma scuzati ca intru in alte profunzimi, nu e poate cazul. Ideea e ca functioneaza un sistem pentru ca exista implicare reala, obligatii, datorii inainte de drepturi.
    • -7 (13 voturi)    
      cum adica? (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:50)

      Manimal [utilizator] i-a raspuns lui liastoica

      Eu merg pe linia de autobuz tot timpul pentru ca e mai goala si ajungi primul la semafor chiar si cand e coloana, nu mi se pare logic sa se dea amenzi pentru asa ceva. Ce, eu nu platesc taxe si impozite? Drumul e pentru toata lumea
      • +9 (9 voturi)    
        :) (Miercuri, 24 octombrie 2012, 17:25)

        liastoica [utilizator] i-a raspuns lui Manimal

        Legea spune ca banda a treia este pentru autobuz, salvare, politie, pompieri. Exclusiv. Ca in caz de trafic ingreunat (dimineata sau la iesirea de la munca, accident, etc) cei numiti mai sus sa isi vada de drum, ca sunt in misiune, au un job de facut (autobuzele au grafic, pleaca la ora X si 2 minute, ajung in fiecare statie la ora X si 5, 7 sau 22 de min, si intarzierile fara motiv se aduna in timp si compania de transport are de dat explicatii la sfarsit de an). Aici nu se discuta legea. Punct. Chiar si regulile care aparent sunt tampite sau aberante nu le discuti la modul "imi bag picioarele, eu platesc taxe", ci deschizi discutia in presa, la kommuna, oficial, cu argumente si se poate face ceva sau ti se arata ca gresesti.
        Cu tot respectul, eu cred ca asta e una din problemele in Romania la ora actuala (una din multele), ca se considera ca daca "platesc taxe si impozite" poti face orice. Tu platesti taxe si impozite sa mergi pe celelalte 2-3 benzi, sa iti asumi ca e ora de varf, ca prea multi aleg sa mearga cu masina in loc de transport in comun, ca multi nu respecta regulile de circulatie (bagat aiurea, nelasat chiar si cand se semnalizeaza, trecut pe rosu, etc), se blocheaza intersectii.
        Si aici se formeaza ambuteiaje. De un an de zile se lucreaza in doua zone extrem de importante de trafic intre kommune si centru si in loc de 3 benzi plus cea de autobuz, se merge pe 2 si chiar 1 in anumite portiuni. Si sa vezi cum vin frumos din 4 benzi, sa intre in cele doua sau una accesibile, autobuzele au prioritate, dupa care o masina de pe o banda, apoi cealalta banda, apoi a treia banda, democratic, fara scandal si claxoane, fara sa fie unul mai smecher decat altul. Si da, desi injura multi ca in loc de 20 de min faci si o ora, in loc sa claxonezi sau sa te injuri cu ceilalti, stai frumos si asculti muzica, stiind ca in doi ani cand va fi gata se va mai rezolva o problema din trafic.
      • +2 (8 voturi)    
        lasa-i (Miercuri, 24 octombrie 2012, 22:15)

        bec [utilizator] i-a raspuns lui Manimal

        ca simtul umorului nu e trendy si nici cool. N-a inteles nimeni ironia matale, care nu era tocmai rea.
      • 0 (0 voturi)    
        ... (Joi, 25 octombrie 2012, 11:38)

        a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui Manimal

        Cum sa fie pentru toata lumea daca e rezervata pentru transportul in comun !?
    • -2 (10 voturi)    
      Ți-ai pierdut timpul de pomană... (Miercuri, 24 octombrie 2012, 17:26)

      marius v [utilizator] i-a raspuns lui liastoica

      cu comentariul acesta lung, dar altfel deosebit de interesant. Cred că-ți dai seama că nu poți face așa ceva în România. Toate acele măsuri și sancțiuni ar fi privite ca extrem de punitive și lumea ar spune că ne întoarcem la dictatură. Dar îți garantez că protestele cele mai viguroase și mai vehemente ar veni din partea celor care-l regretă pe Ceaușescu.
      • +8 (8 voturi)    
        Azi am avut timp de pierdut :) (Miercuri, 24 octombrie 2012, 18:56)

        liastoica [utilizator] i-a raspuns lui marius v

        Eu nu vad ca timp pierdut povestitul si explicatul unor chestiuni care functioneaza. De fapt, implicarea celor care au/am plecat din Romania cam asta ar fi, sa explice, sa povesteasca obiectiv despre chestiuni care functioneaza in tarile actuale. Nu ca sa idealizeze tara respectiva sau sa arunce cu rahat in Romania. Imi asum si ma implic in noua viata de aici, dar parintii, frate-meu, nepoata imi sunt inca acolo, nu ma impart intre doua lumi, dar consider ca oamenii pot invata din culturi diferite (asa cum ii invat pe suedezii cu care intru in contact sa fie mai deschisi, mai pupaciosi, mai ambitiosi). Daca din 1000 de oameni care mai nou se ocupa de canalizat energiile pe sarit la beregata altora, 1 se gandeste de 2 ori la ce am zis mai sus si incearca sa nu mai mearga pe banda autobuzului pt ca "plateste taxe", eu zic ca nu mi-am pierdut timpul degeaba. Toate bune!
        • -2 (6 voturi)    
          Eu m-am gândit de 2 ori :) (Miercuri, 24 octombrie 2012, 20:23)

          marius v [utilizator] i-a raspuns lui liastoica

          O dată înainte de a-ți răspunde la comentarii și a doua oară în mașină, după ce am plecat de la serviciu.
          Tot ceea ce ai spus mai sus duce la concluzia că suedezii descurajează achiziția de automobile, ceea ce, din punct de vedere ecologic, ar părea o chestie bună, la prima vedere/gândire. În condițiile unui transport în comun bine pus la punct și sigur, a-ți cumpăra mașină este un lux, dacă nu un moft. Pe de altă parte însă, dacă ne gândim la insolvența Saab în 2011 și vânzarea Volvo automobile către Ford (pentru ca aceștia să vândă mai departe la chinezi), nu știu dacă mai poate fi considerată în regulă politica suedeză... Lăsăm deoparte mândria națională, deși contează și aceasta foarte mult, dar nu știu dacă taxarea drastică a automobiliștilor și amenzile dure aduc la bugetul statului suedez atât cât ar fi adus impozitarea și taxarea celor două firme. Înclin să cred că nici pe departe, dar... probabil că ar trebui să mă mai gândesc și a treia oară.
          Concluzia ar fi că articolul ar fi trebuit să conțină în titlu chiar titlul primului tău comentariu; ceva în genul „Ce-ar fi să comparăm mere cu coceni de porumb?!“ Dar aceasta nu-i prima oară când se caută soluții total nerealiste - ni s-a mai povestit tot pe-aici, cred, cum s-a rezolvat problema în Amsterdam și Londra. Eh, visuri!
          • +9 (9 voturi)    
            Din ce stiu eu (Miercuri, 24 octombrie 2012, 20:59)

            liastoica [utilizator] i-a raspuns lui marius v

            atat Saab cat si Volvo s-au cam dus pe copca nu din cauza ca se descurajeaza cumpararea de masini, ci pentru ca nu au fost capabile sa vina cu o solutie viabila de masina mica, cu consum mic si sa-si pastreze brandul de masini foarte sigure si de incredere. Oricum nu Suedia era piata principala pentru ei. Suedezii din principiu si educatie nu prea isi cumpara masini noi, nu exista chestie de statut oferit de masina, e doar ceva de miscat din A in B. Revizia tehnica e obligatorie anual si e la sange, deci suedezul obisnuit are masina de cel putin 10 ani. Industria auto e in cadere in toata lumea, de ceva vreme. Mult mai interesant mi s-a parut cum la nivel de guvern si local s-a pus problema celor care isi vor pierde joburile in zona, cum sa primeasca ajutor in recalificare, studii, scutiri de taxe la deschiderea unei afaceri proprii, etc. incat zona sa nu ajunga una cu probleme economice si sociale grave. Asta inainte sa isi dea ultima rasuflare Saab. Taxarea companiilor aduce bani la bugetul statului, dar pe termen scurt si nu foarte previzibil, tinand cont de fluctuatiile economice nationale si internationale, dar taxarea unui lux (mersul cu masina este considerat lux in conditiile in care ai transport in comun functionabil) aduce bani zi de zi si se pot reinvesti in imbunatatirea transportului in comun, a mediului, a nivelului de trai al oamenilor. Ideea mai e si ca aici au ajuns sa gandeasca pe termen lung, investitiile se fac in educatie, mediu si infrastructura (mai ales feroviara). Plus in educarea populatiei ca pe timp de criza europeana e cazul sa se mai reduca din consum, pt ca daca la nivel de individ esti cat de cat in siguranta (nu ai credite prea mari, nu te arunci mai mult decat ti-e patura), nu pici si ai nevoie de ajutor social, ci muncesti si platesti taxe si impozite, si la nivel general societatea si economia functioneaza. Ar fi multe de povestit, dar nu e loc si poate nu e nici momentul :)
            • +3 (3 voturi)    
              Completare (Joi, 25 octombrie 2012, 10:05)

              mansapiens [utilizator] i-a raspuns lui liastoica

              In mare parte este asa cuim ai descris. Ar fi de adaugat urmatoarele: suedezii sunt educati de mici (cateodata pana la fanatism) sa respecte mediul inconjurator. Taxele sunt o "solutie" a guvernarii social-democrate si nu intotdeauna functioneaza. De exemplu recenta marire a taxei de parcare pe strada in Solna a starnit vii proteste. Daca intitial scopul era sa descurajeze parcarea de catre alti soferi in zonele limitrofe cartierului, mai nou se dovedeste a fi si un aspirator de bani pentru consiliul local. Cea mai mare "problema" a trasportului in comun este faptul ca nu exista concurenta. Exista o singura companie de transport pe calea ferata si o singura companie locala de transport. Taxa de intrare in oras de la 9:00 la 10:30 a crescut la 25 SEK. Volvo si SAAB au fost controlate de companii americane (vreme de 20 de ani SAAB a reprezentat divizia de cercetare a General Motors-pentru cine nu stie ei sunt inventatorii ABS, iar la VOLVO 49% din actiuni au fost detinute de Ford). Odata cu criza, americanii au renuntat la cele doua companii si de aici problemele care partial au fost rezolvate prin intrarea chinezilor in bordurile de administratie.
              • 0 (0 voturi)    
                Solna (Joi, 25 octombrie 2012, 22:33)

                liastoica [utilizator] i-a raspuns lui mansapiens

                e un caz special. Acolo e deja nebunie, nervi intinsi, santiere si restrictii, e normal sa le sara mustarul "lagom" pana si suedezilor :) Am lucrat pana de curand pe acolo si e jale, intr-adevar. Plus ca in curand se apuca de ras stadionul Råsunda, constructia la noul stadion, am citit azi ca e in planuri si un mega centru comercial. Poate explodeaza mamaliga suedeza in Solna :))) Dar vezi, si astea sunt chestiuni locale, independente de alte kommune. Centrul comercial din Solna e unul din putinele unde platesti parcare din prima, nu dupa 1-3 ore cu ceas in geam ca in alte locuri.
                Sunt educati uneori pana la fanatism cu mediul si curatenia si reciclarea pentru ca au trecut prin rahat. Am gasit un filmulet-reclama de prin anii 50 unde suedezii erau invatati sa nu arunce cutiile de bere si lapte si resturi alimentare si hartii in apa, ca plutesc si se vede urat. Eficient e sa pui tot in cutii mai mari, sa pui un bolovan in mijloc, legi bine si se scufunda, se duc pe fund direct :D Acum au apa asta buna de poti sa bei de oriunde si te poti imbaia oriunde pentru ca s-au prins la timp ca au ape imputite si au bagat la greu bani in asta, educand populatia intre timp.
                Cu transportul privat am citit acu vreun an cred, exista o companie care are autobuze pentru zone mai indepartate. E confort, frumos, dar ajunge la costuri mari. Deocamdata.
                • 0 (0 voturi)    
                  :) (Vineri, 26 octombrie 2012, 11:22)

                  mansapiens [utilizator] i-a raspuns lui liastoica

                  Esti nitel rautacioasa :P. Solna e cea mai dinamica parte a Stockholmului. Centrul de la Karolinska e o investitie foarte serioasa. In plus noul stadion "Friends Arena " si liniile de tramvai -pendeltåg au reprezentat cireasa de pe tort. Au primit ei ajutor dar jumatate din bani i-a dat municipalitatea. Ai dreptate cu Solna Centrum, dar numai 6 zile :). Duminica nu se plateste in intervalul de 3 ore. Apropo de ce ai scris mai sus, la ce te refereai cu abonamentul pentru biciclete? Eu cred ca la faptul ca poti inchiria de la oras. Altfel e liber (ai starnit panica pe romstud :)). Si apropo de Solna maine e deschiderea oficiala a stadionului. Suntem cativa care mergem, poate mai vedem si pe altii.
                  • 0 (0 voturi)    
                    Glumeam (Vineri, 26 octombrie 2012, 23:18)

                    liastoica [utilizator] i-a raspuns lui mansapiens

                    cu Solna ca explodeaza mamaliga suedeza. Asta e de fapt ideea, ca injura blocajele si restrictiile, dar realizeaza ca peste inca ceva timp va fi bine, se va circula mai aerisit si mai rapid. Cu daramarea Råsunda nu au fost de acord fanii AIK (m-au cooptat si pe mine :D), dar ce se intampla in Solna e de proportii uriase. Eu nu am zis nimic de abonament de biciclete! Nu am nicio idee, nu ma bag la capitolul asta ca nu am bicicleta si nici nu ma dau cu ea :D Maine am de studiat la greu (am examene saptamana viitoare), dar sunt curioasa cum va fi la deschiderea noului stadion. Numai bine!
                    • 0 (0 voturi)    
                      :) (Sâmbătă, 27 octombrie 2012, 17:30)

                      mansapiens [utilizator] i-a raspuns lui liastoica

                      Multa bafta. Si eu am peste doua saptamani. Cat despre deschidere, nevasta-mea a pregatit video-camera....O sa vedem ce o sa iasa. Nu stiam ca esti fan AIK. Mie imi e frica de fanii de pe stadioane...Am fost la hochei si m-am lecuit :)
            • 0 (0 voturi)    
              completare-continuare (Joi, 25 octombrie 2012, 10:21)

              mansapiens [utilizator] i-a raspuns lui liastoica

              Legat de masini ar trebui specificate urmatoarele costuri:
              -taxa de proprietate pe an, masina cu motor mai mare de 2000 cc: 2000 sek (1054 lei)
              -parcarea pe luna pe strada, 1200 sek in centru, 300 sek in Täby
              -asiguararea obligatorie lunara (500-900) sek depinzand de firmele de asigurarea, tipul masinii si experienta soferului/soferitei
              -inspectie auto obligatorie pe an 350 SEK
              -service anual masina :minim 3000 sek
              -benzina variaza intre 14.5-16 sek/litru

              Calculat se obtine un cost mediu anual-taxe: 18750 sek (aprox 9900 RON) + minim 18200 (9500 Ron) combustibil (calculat mediu la 3 plinuri pe luna ).
              Limite de viteza: 30, 50, 70, 90, 110, 120 km/h. Depasirea a 30 km/h este cea mai "periculoasa" - la 35 km/h amenda e 2000 SEK, iar daca depasesti cu 20 km/h amenda e de 4000 si se combina cu suspendarea carnetuli pe 6 luni si aducerea in fata judecatorului. Deci puteti sa trageti o concluzie de ce e mai bine sa circuli cu metroul cand mergi la serviciu...
        • 0 (0 voturi)    
          Mica corectie (Joi, 25 octombrie 2012, 10:41)

          MariusNi [anonim] i-a raspuns lui liastoica

          Problema pleaca de sus. Nu de la cetateni ci de la cei care conduc. Primari, consilieri, palamentari, ministri, premier, presedinte- toti acesti oameni se presupune ca sunt lideri , ca au capacitate de lideri caci de aia au ajuns acolo. Acesti oameni ar trebui sa fie deasupra restului populatiei din punct de vedere al comportamentului, civilizatiei, educatiei. Din pacate acesti oameni sunt pe acelasi palier sau chiar mai jos decat media populatiei. Asa cum ai spus, in Stockholm primaria impotriva vointei populatei a impus aceste taxe.Deci oamenii din primarie au considerat ca e mai bine pentru comunitate acest lucru desi asta putea sa le afecteze cariera politica. Aici e cheia. Sa luam pentru exemplu un lider ca Oprescu. El nu doreste sa ia masuri mult mai simple si in asentimetul majoritatii populatiei cum ar fi benzi speciale pentru autobuze, sau imbunatatirea sistemului de transport public. El prefera sa faca pasaje si stadioane pentru ca stie ca aceste lucruri impresioneaza, se vad, si prostimea il va vota oricum chiar daca beneficiaza o minoritate de ele. Ce sa mai vorbim de impunerea de lucruri gen curatenia in fata locuintei, obligativitatea de a varui fatadele scorojite ale blocurilor sau locuintelor, obligativitatea de a planta gazon pe terenurile private lasate in paragina, masuri care ar afecta mult mai multi oameni dar care ar imbunatati masiv imaginea orasului. Deci problema pleaca din structura educationala a liderilor nostri, marea majoritate formati in comunism si post-comunism si pentru care majoritatea nu conteaza atata timp cat pot sa o manipuleze ca se mentina la putere.
  • +3 (13 voturi)    
    Avem piste...dar ce facem cu maidanezii? (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:18)

    Andy500 [utilizator]

    Avem piste de biciclete care duc prin guri de canal sau statii de autobuz (din acelea acoperite) sau ocupa tot trotuarul.
    Ele oricum sunt greu de utilizat (acolo unde exista!) datorita numarului imens de patrupede, in Bucuresti.
    Ce facem cu cainii? 4 labute si nea grivei ce mama dracu' fac?
    Cati caini au strans de pe strazi si au sterilizat, ca eu vad din ce in ce mai multi?
    Var og eu nu mai vorbiti de biogaz si biodiesel, ca noi avem biogaz pe strazi si calcam in el!
    • +8 (10 voturi)    
      Problema cainilor comunitari e treaba... (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:35)

      ValT [utilizator] i-a raspuns lui Andy500

      ... domnului doctor Oprescu si a celorlalti primari alesi. Nu a celor de la 4 labe sau nea grivei. Peste tot in Europa, nu numai in Bucuresti.
  • +9 (9 voturi)    
    sa fim seriosi (Miercuri, 24 octombrie 2012, 16:58)

    bogdanlungu [utilizator]

    ii vedeti pe consilieri primariei sa renunte la suv-uri?
  • +9 (9 voturi)    
    si o alta solutie - la olandezi (Miercuri, 24 octombrie 2012, 17:41)

    zone [utilizator]

    aici: http://www.wimp.com/cyclepaths/

    Concluzia - daca nu ai in cap numai asfalt si betoane, ca dragutul nostru primar/doctor poti sa cladesti usor usor un oras ca nu-si chinuie locuitorii. Dar tre' sa te duca si capul un pic, sa gandesti... european (stiu unii au oroare de acest cuvant, mai nou...)
  • +2 (8 voturi)    
    romani.. (Miercuri, 24 octombrie 2012, 18:48)

    Gigi_Specialistu [utilizator]

    si sa presupunem ca s-ar aplica si la noi taxe pentru centru, parcari cu plata peste tot si piste de bicicleta. Nu am dubii ca or sa apara imediat articolele ca noi suntem inapoiati, ca nu putem sa mergem cu masina unde vrem, ca trebuie sa mergem cu bicicleta ca in sec. 19 etc.. si de ce nu putem sa avem si noi centuri si autostrazi si metroaie jmechere ca la tokyo sau chicago. Plus ca or sa vina si ceilalti ca nenorocitii astia mai au putin sa ne taxeze ca respriam s.m.a.d

    Nu exsista o rezolvare eleganta la treaba asta, poate decat in 20 de ani dupa pistonare puternica pentru schimbarea mentalitatii.
  • +5 (7 voturi)    
    de remarcat.. (Miercuri, 24 octombrie 2012, 19:28)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    inainte de a fi votata prin REFERENDUM, aceasta taxa a fost de proba 6 luni. deci, nici primarul, nici consiliul local, nu au hotarit, a hotarit comunitatea prin REFERENDUM, ceea ce in ,,democratia'' noastra originala, zicese dupa ilici cu infuente suedeze, nu se aplica.
    • +1 (1 vot)    
      Nici la ei nu e asa de bine (Joi, 25 octombrie 2012, 9:54)

      carlos_ [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

      În Göteborg nu s-a tinut referendum despre taxa de congestie, sondajele aratând ca 70% din populatie e împotriva taxei.
      Iar ce vor sa construiasca din banii adunati e o aberatie (o linie de tren care nu duce nicaieri, urmând acelasi traseu ca linia care a existat între 1920 si 1969 si a fost desfiintata pe motiv de lipsa de pasageri) si doua tuneluri pe care nimeni nu s-a angajat sa le construiasca, terenul fiind foarte dificil.
      Asa ca nici în Suedia nu e totul roz.
      Pe de alta parte ce scrie liastoica mai sus e adevarat,cu o mica adaugare: saracia de la sfârsitul secolului XIX i-a adus pe suedezi aproape si i-a facut solidari.
  • +1 (1 vot)    
    populatie Stockholm (Joi, 25 octombrie 2012, 8:57)

    surcea [utilizator]

    http://www.evi.com/q/population_of_stockholm
    The population of Stockholm on October 25th 2012 is approximately 871,952. (Extrapolated from a population of 818,603 in 2009 and a population of 871,952 on October 10th 2012.)

    http://www.miculparis.ro/orasul/statistici.html
    Bucuresti = Locuitori: 1.926.334

    Civilizatia nu mai conteaza asa ca trebuie sa mai plecam spre alte destinatii sa-i ajungem :-))
  • 0 (0 voturi)    
    Oslo (Joi, 25 octombrie 2012, 9:56)

    Tequila [utilizator]

    Oslo e oarecum similar cu Stockholm (taxe de congestie si parcare, transport in comun dezvoltat, dar mai putine piste de biciclete). CEO-ul firmei la care lucrez vine la servici cu bicicleta, face dus si se imbraca in costum si e gata de lucru. :) Si desigur ca are masina si bani de taxe, dar prefera bicicleta. Si aproape toti din firma (si eu) vin ori cu bicicleta ori cu transportul in comun la servici, chiar daca trebuie sa-si duca copiii la gradinita dimineata.
  • 0 (0 voturi)    
    Ce date sunt astea??? (Joi, 25 octombrie 2012, 10:06)

    Cheie primara [utilizator]

    Ce retea de piste de biciclete este in Bucuresti? Niste dungi desenate pe trotuare si in parcuri inseamna pista de biciclete? Inseamna doar niste bani dati la prietenii primarilor si cam atat.
  • 0 (0 voturi)    
    Comparatia cu Stockholm este cel putin fortata (Joi, 25 octombrie 2012, 10:12)

    prompt [utilizator]

    In primul rand vedeti cifrele referitoare la suprafetele oraselor si zonei metropolitane(rezulta o densitate de loc/kmp.) Ganditi-=va la cartierele dormitor ceausiste ale Bucurestiului si problemele lor cu parcarea. Ganditi-va la educatia rutiera a suedezului comparativ cu romanul, la modul in care administratia locala foloseste banul public (vezi aberatiile gen autostrada suspendata). Ganditi-va la modul cum majoritatea lucrarilor tind sa aglomereze centrul Bucurestiului in loc sa fie gandita o descongestionare cu inele de circulatie periferice. Etc, etc, etc. Concluzia: oameni competenti(omul potrivit la locul potrivit!) si educatie pentru civilizatie!
  • +1 (1 vot)    
    Pacat (Joi, 25 octombrie 2012, 10:30)

    FuriaAlbastra [utilizator]

    Da e foarte frumos conceptul si ar putea fi implementat si la noi doar ca noi avem alte probleme, pe langa faimoasele borduri, spre exemplu chiar azi, am stat sa astept 10 min un metrou care a stationat 15 inainte de statia politehnica, adica noi vrem sa eliminam aglomeratia cu masina si sa zicem ca multi ar renunta la masina (desi romanul, tre sa aibe telefonu', masina sa fie boss de boss) dar sa o luam asa prin absurd.
    Pai cu un astfel de sistem de transport, care e suparat ca trebuie sa existe transport de noapte, care e mai mult transport pentru controlori, care vine din JUMA in JUMA de ora? Sau un metrou care isi tot ridica pretul, dar serviciile raman la acelasi nivel. Adica ce sa ma incalzeasca la inima ca mi-au schimbat 3/4 din metrouri? Ce e ceva anormal ca dupa 30 de ani sa schimbi locomotivele sau ca avem acuma Citaro pentru autobuze. Sa ne imaginam ca lumea ar renunta la masini si s-ar indrepta spre autobuze tramvaie si metrou si s-ar intample exemplul de mai sus cu metroul, asta ar paraliza transportul in comun si in maxim 1 luna s-ar intoarce toti la masina proprie. Recunosc nici in alte tari nu e perfect cu traficul, dar sunt orase din tara care vor managment de trafic, Bucurestiul doarme, n-are nevoie, are nevoie de inca 7 pasaje, nu de un inel in jurul capitalei, cum e cel de la Budapesta, care este chiar marit din necesitate, la noi nu se vrea sa se faca aceste lucruri. Personal cred ca nu suntem pregatiti sa implementam asemenea sisteme, nici din punct de vedere al orasului si nici din punctul de vedere al infrastructurii si in ultimul rand, oamenii. Sa fim seriosi credeti ca vrea baba si mosu sa nu mai mearga pe mocca in autobuze, de ce sunt pline iarna si vara? Ca jumtate se plimba pentru caldura respectiv a/c. Stam sa dam gratis si ne miram ca sunt pierderi, imi imaginez cum ar mai fi si la metroul nostru si asa suprasaturat cu batrani care ar avea acces gratuit. Plus ca sa stai la un tramvai 25-30 de minute la ora 9, luni seara..... ma rog....
  • 0 (0 voturi)    
    ce putem face noi? (Joi, 25 octombrie 2012, 10:40)

    Andrei Cosmovici [utilizator]

    Multumiri redactiei pentru acest articol. Noi, cetatenii de rând, ne dorim implementarea modelului din Stockholm, sau din alte orase europene. Dar nici macar un referendum nu se face pe tema asta. Daca nu vor cei de la Primarii, noi ce sa facem?

    Verificati cu stricteţe cei 122 km de piste de biciclişti din Bucureşti. Anul acesta, vreo 10 piste au fost desfiinţate. Iar despre celelalte, m-aş abţine să comentez: sunt pe trotuar, intersecţiile nu sunt rezolvate, intre străzi trebuie să sari bordurile etc. Vai şi amar.
    • 0 (0 voturi)    
      Pai asta putem face (Joi, 25 octombrie 2012, 11:04)

      FuriaAlbastra [utilizator] i-a raspuns lui Andrei Cosmovici

      Ar fi de preferat sa nu-l mia tinem pe oprescu primar, aia am putea face pentru inceput.
  • +2 (2 voturi)    
    As evita si eu (Joi, 25 octombrie 2012, 11:12)

    ceratosaurus [utilizator]

    Sa tai Bucurestiul in doua, daca pe centura nu m-as bloca total. Centura trebuie sa aiba mai multe benzi.
  • +2 (2 voturi)    
    Mulțumiri liastoica, mansapiens, Tequila și carlos (Joi, 25 octombrie 2012, 12:03)

    marius v [utilizator]

    Comentarii deosebit de interesante.
  • +2 (2 voturi)    
    Condusul doar pt bogati (Joi, 25 octombrie 2012, 13:38)

    Alex S [utilizator]

    Adica Stockholmul practic face condusul mai costisitor, astfel incat cei saraci sa mearga cu bicicleta si cu transportul in comun, iar cei bogati sa se bucure de un trafic decent (fara saraci prin el). Luati o bicicleta in februarie si pedalati pana la munca sa vedeti ce civilizati o sa va simtiti. Daca asta vi se pare un model de urmat mai bine deschideti ochii, sunt aceleasi idei ca ale comunistilor ... pacat ca uitam repede...
    • 0 (0 voturi)    
      Obsesia comunista (Joi, 25 octombrie 2012, 21:55)

      liastoica [utilizator] i-a raspuns lui Alex S

      Viziunea asta manipulativ-apocaliptica, bogatii versus saracii se potriveste, poate, in Romania. Acolo e chestie de "statut" sa ai cea mai noua si scumpa masina, sa "te dai" pe linia de tramvai sau aia de autobuz si sa parchezi pe trei locuri la mall, sa stie lumea ca esti smecher si ai bani de masina scumpa. In Suedia bogatii platesc taxe mari, sunt implicati in actiuni umanitare si multi au pur si simplu un volvo de 10 ani sau mai mult. Au case mari si frumoase, dar nu cu 20 de camere, 5 etaje si 3 m de gard de beton in jur. Si bogatii si mai saracii se dau cu bicicleta de drag si placere, sa faca miscare, sa nu polueze. Da, sunt nebuni care si in februarie se dau cu bicicleta, dar nu are NICIO legatura cu cati bani au la salariu. Dar in viziunea ta orice poate avea un interes comunist in spate. Ma simt usor comunista in fiecare luna cand imi reciclez sticlele si borcanele separat de ziare si cartoane, ma simt comunista ca fiecare copil, chiar si cel de imigrant abia venit in Suedia are garantat un loc la gradinita si scoala. Brrr! Am gasit si un site de dreapta romanesc unde Suedia era descrisa ca un stat jalnic, de asistati, denaturati, vai de mama lor, pe marginea prapastiei! Mi-am adus aminte de copilarie, cand pe vremea lui Ceasca era o emisiune de vreo ora la tv cu capitalismul la marginea prapastiei, cu imagini cu drogati si homeless. Oricum, bine de tine ca traiesti intr-o tara cu doctrine politice puternice si clare, liberale si democrate, vai de mine in comunista de Suedie :)
  • 0 (0 voturi)    
    Nu exista piste de biciclete in Bucuresti! (Joi, 25 octombrie 2012, 15:21)

    zs [utilizator]

    Va rog sa modificati informatiile cu privire la retea de piste de biciclete.

    Daca veti citi urmatorul articol (cautati pe google se-intampla-in-bucuresti-100-km-de-piste-ilegale-niciun-vinovat) veti observa urmatoarele.

    Citez: <<Dupa ce de mai bine de un an Brigada Rutiera a inceput sa verifice starea de viabilitate a pistelor pentru biciclisti din Bucuresti, zilele acestea am avut curiozitatea sa numaram kilometrii de piste constatate de politie ca fiind ilegale. O SUTA DE KILOMETRI !

    Si in procente cifra este rotunda: 100 % dintre traseele verificate de Brigada Rutiera Bucuresti s-a constatat ca au fost receptionate ilegal. Prin semnarea documentului de receptie a pistelor, Administratia Strazilor Bucuresti (ASB) a acoperit greselile de proiectare si pe cele de constructie si astfel a aprobat plata ilegala a pistelor periculoase din Bucuresti.>> via OPTAR
  • +1 (1 vot)    
    alba-neagra (Miercuri, 28 noiembrie 2012, 20:58)

    spy [utilizator]

    "Zona metropolitana: 285 km2
    Nr. locuitori cu tot cu zona metropolitana: Bucurestiul nu are definita o zona metropolitana"
    wtf


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi