Firma maghiara Keviep, care executa lucrari de reabilitare a retelei de canalizare pe 130 de strazi din Oradea, i-a adus la exasperare atat pe oradeni, cat si autoritatile locale

De vina este atat calitatea execrabila a lucrarilor, cat si disconfortul pe care acestea l-au provocat si il intretin, mai ales pe arterele cele mai circulate din oras

Conducatorii orasului si ai judetului nu gasesc nici o solutie pentru a revzolva problema Keviep, singura lor speranta fiind ca firma maghiara sa renunte de una singura la lucrari

Sfidarea

Lucrarile de reabilitare a retelei de canalizare - demarate in 2004 si pentru care patronii Keviep baga in buzunare 8 milioane de euro - ar trebui sa fie finalizate, potrivit contractului, in 2007. In acest moment, nu exista, insa, nici o garantie ca acestea vor fi predate la termenul amintit.

Iar de calitate, ce sa mai vorbim! In bataie de joc, firma maghiara a umplut santurile sapate pe strazile oradene cu… pamantul excavat pentru inlocuirea canalizarii. Urmarea? Noroi, denivelari si ruperea asfaltului turnat peste „opera” Keviep.

Conform declaratiei sefului Inspectoratului Judetean in Constructii, Lucian Chindlea, lucratorii de la Keviep n-au folosit balast la lucrarile de reabilitare a carosabilului, dupa cum prevad normele de calitate, motiv pentru care nici o firma de constructii nu mai vrea sa toarne asfalt dupa lucrarile executate de ei.

Nici macar amenzile de sute de milioane nu i-au convins pe „mesterii” de la firma din Ungaria sa isi faca treaba asa cum s-au angajat. Ca urmare, Inspectoratul in Constructii va solicita refacerea lucrarilor. Deocamdata, strazile Oradiei raman pline de gropi, circulatia este data peste cap si nimeni nu vrea sa ia taurul de coarne.

De ce? Presa a acuzat faptul ca presedintele Consiliului Judetean, Alexandru Kiss, care este si liderul UDMR Bihor, a „tras sforile” pentru ca firma Keviep sa castige licitatia privind canalizarea si ca ar avea anumite interese in aceasta firma.

Sub nasul primarului

In locul unei solutii, primarul Petru Filip recomanda altor potentiali clienti sa evite aceasta firma, opinand ca este foarte greu sa fie trasa la raspundere pentru lucrarile de batjocura efectuate, in conditiile in care administratorii firmei sunt in sediul de la Budapesta, iar lucrarile sunt executate cu muncitori si utilaje din Romania.

Pai, nu era mai simplu sa fi incredintat lucrarile unei firme romanesti? Pe de o parte, ar fi fost, in mod sigur, mai ieftin, iar pe de alta parte, ar fi dat socolteala pentru calitatea lucrarilor.

Un adevarat haos - pentru care oradenii pot multumi celor care au desemnat firma Keviep sa le ia banii si sa isi bata joc de ei - s-a instaurat pe strada Primariei, dupa ce amintita firma a demarat lucrarile. Aici, pentru a racorda la sistemul de canalizare cativa beneficiari, au fost ridicate imensele dale de beton care sustin linia de tramvai.

In urma lucrarilor, stratul de pietris si nisip de sub acestea a fost afectat, astfel ca, dupa ce au fost repuse pe vechile amplasamente, dalele stau in pozitii inclinate. Daca lucrarile nu se vor reface si dalele nu vor fi fixate, circulatia tramvaielor nu va fi posibila pe strada Primariei inca multa vreme de acum incolo.

Dupa schimbarea conductelor de canalizare, „mesterii” carora Keviep le-a dat lucrarea in subantrepriza au parasit in graba strada Primariei. Deocamdata, nimeni nu se sinchiseste de acest lucru. Si nici de semnele rutiere care interzic circulatia pe amintita strada. Sute de masini trec zilnic in ambele sensuri, desi e limpede ca lucrarile nu sunt terminate.

Si, dupa cum arata carosabilul, in urmatoarele luni nu se intrevede o imbunatatire a situatiei.

Haos si nesimtire

De cateva zile, Keviep a demarat lucrarile si pe strazile Armatei Romane si Universitatii. Fara sa mediatizeze faptul ca circulatia va fi deviata. Acest lucru a provocat un adevarat haos in trafic. Soferii care doreau sa ajunga la Universitate, la Cimitirul Rulikovsky sau pe soseaua de centura nu mai stiau, pur si simplu, incotro s-o apuce.

Oradea este sufocata de santiere, deschise simultan in mai multe zone ale orasului. Muncitorii de la Keviep au lasat de izbeliste lucrarile pe unele strazi, cum este chiar strada Primariei, iar pe altele se lucreaza sporadic.

Nu se poate circula prin unele zone decat facand slalom printre santuri, noroaie si conducte. Conform relatarilor presei, „Keviep” a adus din Ungaria conducte respinse la controlul de calitate facut de inspectorul Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), dar acest lucru nu pare sa intereseze pe nimeni.

Pentru contractul privind canalizarea au fost prevazute penalitati de 0,06% pe zi de intarziere la valoarea lucrarilor neexecutate, iar pentru apa penalitatile sunt de 1% pe zi din valoarea totala a lucrarilor. Insa aceste penalitati pot sa fie aplicate numai dupa expirarea termenului final, care, in cazul programului de canalizare, este 30 septembrie 2006.

Nerespectarea termenelor de executie a lucrarilor marca Keviep ii afecteaza grav atat locuitorii Oradiei cat si bugetul orasului, in conditiile in care calitatea lucrarilor, pe care au fost aruncate sute de miliarde de lei, este execrabila.

O dovedesc chiar procesele verbale intocmite de angajatii Inspectoratului in Constructii Bihor, conform carora o buna parte a lucrarilor ar trebui refacuta datorita nerespectarii parametrilor tehnici si proiectului de executie.

Desi e clar ca s-ar putea aplica penalizari usturatoare firmei maghiare care si-a batut joc de Oradea, din motive care pot fi doar banuite, Ioan Ciursas, directorul Companiei de Apa Oradea, refuza sa-i penalizeze pe „demolatorii” de la Keviep, multumindu-se sa ceara refacerea lucrarilor cu probleme. Refacere care s-ar putea intampla la Pastele Cailor.

Nimeni nu stie nimic

Interpelat de noi in legatura cu „problema Keviep”, prefectul Ilie Bolojan ne-a promis ca se va informa despre aspectele semnalate de presa. Insa, pana la inchiderea editiei a „uitat” sa ne mai dea raspunsul promis.

Dupa cum recunostea chiar primarul Petru Filip, daca „mesterii” de la Keviep isi iau jucariile si pleaca, lasand orasul in plin haos, cu zeci de „transee”, gropi si denivelari, strazi blocate sau impracticabile pentru circulatia rutiera, nimeni nu le poate face nimic.

Un proces cu o firma straina costa enorm, dureaza ani de zile si, cu niste avocati buni, aceasta poate iesi „basma curata”. In aceasta eventualitate, respectiv ca firma Keviep nu va reface lucrarile de mantuiala pe care le-a lasat in urma, intrebarea e cine va plati oalele sparte?

In locul gasirii unei solutii, primarul Petru Filip le recomanda altor potentiali clienti sa evite firma Keviep, spunand ca este foarte greu ca aceasta sa fie trasa la raspundere pentru lucrarile de batjocura efectuate, in conditiile in care administratorii firmei sunt la Budapesta, iar lucrarile sunt executate cu muncitori si utilaje din Romania

Daca „mesterii” de la Keviep isi iau jucariile si pleaca, lasand orasul in plin haos, cu zeci de „transee”, gropi si denivelari, strazi blocate sau impracticabile pentru circulatia rutiera, nimeni nu le poate face nimic. Un proces cu o firma straina costa enorm, dureaza ani de zile si, cu niste avocati buni, aceasta poate iesi „basma curata”