​Corpul de Control al prim-ministrului a descoperit mai multe situații de nerespectare a legii de către managementul Spitalului Universitar de Urgență București. Controlul a vizat perioada 2017 până în prezent. Corpul de Control a sesizat atât Curtea de Conturi, cât și Departamentul pentru Luptă Antifraudă. Probleme au fost constatate inclusiv la achiziția de măști și materiale sanitare în contextul pandemiei, dar și la alte tipuri de achiziții. De asemenea, nu au fost respectate prevederile legale în privința unui proiect finanțat din fonduri europene, în valoare de 6,7 milioane de lei.

HotNews.roFoto: Hotnews

Vezi aici

sinteza acțiunii de control efectuată la Spitalul Universitar de Urgență București

Probleme de management

Fostul manager al spitalului, Adriana Nica, nu a organizat concursuri pentru toate posturile de șef de secție (în perioada 2017-2020), așa cum prevede art.185 din Legea 95/2006, privind reforma în domeniul sănătății. Din documentele puse la dispoziție s-a constatat că, în perioada supusă controlului, din totalul de 24 de secții clinice, 2 secții neclinice, un centru de hemodializă, o unitate de primiri urgențe și 5 laboratoare, au fost organizate de către entitate concursuri doar pentru 9 posturi de șef de secție.

Au fost constatate o serie de posibile stări de incompatibilitate și conflicte de interese, în care s-ar afla mai multe persoane din conducerea spitalului (manager, șefi de secții), în special legate de deținerea unei funcții de conducere și prestarea unor activități în cadrul unei clinici private. Situația prezentată se regăsește sub incidența prevederilor art. 178 din Legea 95/2006.

Având în vedere înlocuirile din funcție a unor șefi de secție (cadre universitare), din data de 12 iunie 2020, de către managerul interimar, Cătalin Cârstoiu, s-a constatat că au fost împuternicite prin delegare atribuției de șefi de secție un număr de 5 medici ce nu îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 185 din Legea 95/2006, și anume nu dețin calitatea de cadru didactic universitar. Astfel, „în secţiile universitare clinice, laboratoarele clinice şi serviciile medicale clinice, funcţia de șef de secție, șef de laborator şi șef de serviciu medical se ocupă de către un cadru didactic universitar medical desemnat pe bază de concurs organizat conform prevederilor alin. (1)”. Această situație poate fi înțeleasă doar ca o măsură tranzitorie, care trebuie finalizată cât mai curând posibil și concretizată prin scoaterea la concurs a tuturor posturilor vacante de șefi de secție.

Pentru anul 2017 (buget întocmit în 2016) elaborarea bugetului de venituri și cheltuieli s-a făcut fără fundamentarea necesarului de fonduri, în baza propunerilor conducătorilor de secții și compartimente existente din cadrul spitalului, de către directorul financiar contabil.

Pentru anii 2018 și 2019, BVC nu s-a elaborat de către conducerea spitalului la propunerea șefilor de secție, așa cum prevede Ordinul Ministrului Sănătății nr. 1043/2010 privind aprobarea normelor metodologice pentru elaborarea bugetului de venituri și cheltuieli al spitalului public, cu modificările și completările ulterioare, ci au fost anexate filele de buget aprobate, aferente fiecărei secții medicale.

Astfel, membrii comitetului director care au participat la elaborarea proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli al spitalului, nu au respectat prevederile pct. 6 din Anexa nr.1 la OMS nr. 1628/2007, cu modificările și completările ulterioare. BVC a fost întocmit fără a avea la bază centralizările efectuate de compartimentul economico-financiar, a propunerilor fundamentate, ale conducătorilor secţiilor din structura spitalului.

De asemenea, managerul spitalului nu a respectat prevederile Normelor metodologice de aplicare aprobate prin OMS nr. 1043/2010, în ceea ce privește întocmirea BVC, care nu s-a făcut la propunerea șefilor de secție, fiind ulterior anexate doar filele de buget aprobate, aferente fiecărei secții medicale.

Probleme cu achizițiile publice

Serviciul achiziții nu a depus în SEAP notificări cu privire la achizițiile directe, grupate pe necesități, care să cuprindă cel puțin obiectul, cantitatea achiziționată, valoarea și codul CPV .

Pentru perioada 2017-2019, spitalul, prin serviciul achiziții a încheiat mai multe contracte cu societatea VEOLIA ENERGIE ROMANIA SA, având ca obiect principal lucrări de reparații punct termic, fără a fi puse la dispoziția echipei de control documentele justificative pentru atribuirea acestor contracte, identificându-se mai multe erori/lipsuri, respectiv: lipsa caietului de sarcini, încadrarea eronată a obiectului contractelor (furnizare produse și prestare servicii, în loc de lucrări), lipsa proceselor verbale de recepție la finalizarea lucrărilor. Două dintre aceste contracte nu aveau nici măcar semnătura reprezentantului legal al entității controlate.

Din analiza acestor contracte precum și a documentelor puse la dispoziție de către personalul angajat în cadrul serviciului achiziții, s-a constatat încălcarea, de către conducerea spitalului, a normelor legale cu privire la inițierea, încheierea, derularea contractelor precum și nerespectarea prevederilor legale în ceea ce privește operaţiunile specifice angajării, lichidării şi ordonanţării cheltuielilor publice pentru aceste contracte.

Pentru perioada 2017-2019 Spitalul Universitar a încheiat prin serviciul achiziții 6 contracte cu societatea NOVOMED INTERNAȚIONAL S.R.L., având ca obiect principal achiziția de mobilier medical.

-În cazul contractului nr. 48893/26.08.2019, autoritatea contractantă a asigurat finanțarea cheltuielilor de natura investițiilor (mijloace fixe) din alte surse, respectiv din sursele de finanțare aferente bunurilor și serviciilor (obiecte de inventar).

-În cazul contractelor nr. 48893/26.08.2019, nr. 53785/17.09.2019 și nr. 53786/17.09.2019, autoritatea contractantă nu a respectat prevederile art. 7 alin. (5) (a depășit valoarea pragului de achiziție directă) și art. 18 alin. (1) și (3) (a divizat valoarea contractului, împărțind-o în mai multe contracte de achiziție directă) din Legea nr. 98/2016, cu modificări le și completările ulterioare.

- Având în vedere faptul că, prin cele 6 contracte au fost achiziționate produse similare, autoritatea contractantă nu a respectat prevederile art. 11 alin. (1) și (2) din Legea 98/2016 cu modificările și completările ulterioare.

Pentru nerespectarea prevederilor legale cu privire la achizițiile publice derulate, (Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice), respectiv încălcarea normelor cu privire la înregistrarea bunururilor în evidențele contabile, responsabilitatea revine atât managerului instituției, directorului economic cât și tututor persoanelor care au semnat aceste contracte.

Probleme cu achiziția de măști

Aspecte privitoare la achiziția de măști și materiale sanitare în contextul pandemiei generate de virusul SARS COV 2. Cu privire la întocmirea bugetului de venituri și cheltuieli, respectiv identificarea sursei de finanțare, în vederea achiziției de materiale sanitare necesare contextului generat de pandemie, s-a constatat că sumele reprezentând excedent din anul precedent, nu se regăsesc în rapoartele oficiale de execuție bugetară, aferente lunilor ianuarie, februarie, martie, așa cum prevede Legea finanțelor publice nr. 500/2002.

De asemeena, s-a constatat că transmiterea comenzilor de măști, dezinfectanți și alte materiale sanitare, către Compania Națională Unifarm SA, s-a făcut în data de 22.03.2020 de către compartimentul achiziții al spitalului, prin e-mail. În acel moment, suma aferentă acestei achiziții nu era prevăzută în bugetul de venituri și cheltuieli, buget care a fost avizat de CA și aprobat de MS în data de 31.03.2020.

Cu privire la acordarea vizei de control financiar preventiv propriu (CFPP), pe documentele privind achizițiile de măști, dezinfectanți și echipamente de protecție, achiziționate în perioada pandemiei, s-a constatat că în anumite situații nu au fost respectate prevederile OMFP 1792/2002, precum și a reglementărilor cuprinse în Ordonanța Guvernului nr. 119/1999. Mai exact, pe comenzile lansate către diverși furnizori (Compania Națională Unifarm SA, SOCADANCE SRL), nu a fost aplicată viza CFPP (control financiar preventiv propriu), operațiunile înregistrate fiind astfel, supuse unui risc financiar.

Probleme cu un proiect pe fonduri europene

Este vorba despre proiectul finanțat din fonduri europene POCU/91/4/8/109169 „Diagnosticul și terapia bolilor rare sistemice cu afectare oculară-OCURARE”. Valoarea totală a proiectului este de 6.769.248 lei din care finanțarea nerambursabilă în valoare de 6.633.865 lei. Proiectul se referă la formare profesională specifică pentru 390 de medici specialiști și rezidenți, 10 biologi și 200 de asistenți medicali din cele 8 regiuni de dezvoltareale țării, implicați în domeniul prioritar de sănătate Boli Rare.

Au fost constatate posibile încălcări ale prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare și ale OMFP 1792/2002 de către directorul financiar contabil. Plățile au fost efectuate de către Spital, în perioada octombrie 2019 – martie 2020, fără a îndeplini următoarele obligații legale: lipsa angajamentului bugetar, lipsa vizei CFPP pe toate documentele financiar contabile, lipsa semnăturilor părților contractante pe contractele subsecvente încheiate.

Referitor la cele două contracte subsecvente la Acordul cadru privind achiziția de servicii organizare evenimente, neasumate de către managerul Spitalului, se constată faptul că acestea au fost certificate prin viza CFPP de către un contabil în cadrul spitalului, deși, la momentul încheierii celor două contracte, acesta nu avea atributul de verificare și aplicare viză CFPP. Facem precizarea că, din documentele puse la dispoziția echipei de control a rezultat faptul că, atributul de aplicare a vizei CFPP a fost stabilit în sarcina contabilului, la o dată ulterioară, respectiv la 13.11.2019 prin Decizia 2284.

Cu privire la 7 contracte subsecvente au fost efectuate plăți către furnizorul WALDORF TOURS S.R.L., până la valoarea la zi a acordului cadru, ultimele plăți fiind efectuate în data de 30 martie 2020, nefiind astfel respectate prevederile Ordinul ministrului finanțelor 1792/ 2002 și Legea nr. 500/2002, potrivit cărora pentru a efectua o plată este obligatorie parcurgerea prealabilă a celor trei faze, respectiv angajarea, lichidarea, ordonanțarea privind cheltuielile.