Guvernul flutura iarasi subventia de 20% ce urmeaza sa fie acordata tinerilor si altor categorii care vor sa-si construiasca locuinta din credit ipotecar. In momentul de fata, avem o lege din 14 iulie 2005 prin care s-a scos subventia, o lege din 22 martie a.c. prin care s-a reintrodus subventia si un proiect de lege prin care urmeaza sa se introduca subventia.

Pe scurt: aceeasi subventie in trei variante: abrogata, reintrodusa in vigoare si in pregatire.

Joia trecuta, in cadrul unui briefing sustinut la finalul sedintei de Guvern, ministrul Laszlo Borbely a iesit din nou la rampa cu proiectul de lege prin care se acorda o subventie de 20% pentru construirea de locuinte prin credit ipotecar.

Asta dupa ce, in aceeasi sedinta, Guvernul a aprobat normele metodologice de punere in aplicare a Legii 105 din 14 iulie 2005, lege prin care s-a scos subventia de 20% prevazuta in OUG nr. 59/1998, pe motiv ca prin astfel de subventii ANL aparea ca actor privilegiat pe piata imobiliara si facea concurenta neloiala celorlalti constructori.

In acelasi timp, aceasta subventie de 20% este deja prevazuta intr-o alta lege, respectiv Legea 62 din 22 martie 2006 si urmeaza sa intre in vigoare la 1 iulie.

Pe de alta parte, aceasta subventie pentru construirea de locuinte din credit ipotecar nu doar ca a fost legiferata, abrogata si iar legiferata, dar a fost si mutata dintr-o lege in alta, respectiv din Legea ANL-ului in Legea Locuintei.

Joaca de-a legiferatul

Oricat ar parea de absurd, aceasta istorie aberanta a subventiei pentru locuinte avea pe undeva o logica. Insa interventia parlamentarilor prin edictarea total lipsita de sens a Legii nr. 62/2006 a incurcat succesiunea rationala a modificarilor. Din pacate, acest modul de abordare a tehnicii legislative s-a generalizat. Deja ne-am obisnuit cu elucubratiile din Monitorul Oficial.

Exista o lege din 2000 referitoare la tehnica legislativa si probabil incalcarea ei ar trebui sanctionata cu puscaria ca sa se schimbe ceva in domeniul legiferarii.

Succesiunea subventiei in ultimii trei ani sta in felul urmator: aceasta a fost acordata prima prin OUG nr. 59/ 2002, care modifica Legea 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte. Subventia a fost inclusa in Legea ANL-ului deoarece se acorda numai daca proiectele de constructii erau derulate de Agentie.

Insa companiile de constructii au reclamat caracterul anticoncurential al acestor reglementari deoarece ANL aparea ca actor privilegiat pe piata imobiliara si facea concurenta neloiala celorlalti. Ca urmare a acestor reclamatii, subventia a fost scoasa din ograda ANL-ului prin Legea nr.

105 din 14 iulie 2005, care abroga pur si simplu reglementarile referitoare la cei 20%, fara sa stipuleze altceva in loc.

Pe 24 martie 2006 apare Legea 62/2006 pentru modificarea Legii locuintei nr. 114/1996 - care reintroduce subventia de 20%, practic pentru oricine vrea sa-si faca o casa prin credit ipotecar.

Aceasta lege este publicata in Monitorul Oficial nr. 268 din 24 martie 2006 si, dupa cum se prevede in cuprinsul ei, urmeaza sa intre in vigoare incepand cu semestrul II al anului 2006.

Pare incredibil, dar, potrivit acestei legi, fondurile urmeaza sa treaca tot prin pravalia ANL. Articolul 5, alin. 3 scrie clar: „Resursele financiare necesare pentru acordarea subventiei de 20% se asigura prin Agentia Nationala pentru Locuinte, in limita sumelor alocate anual cu aceasta destinatie, in bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.

In legatura cu aceasta lege, ministrul Borbely ne-a declarat ca „sub forma in care a fost adoptata nu este aplicabila deoarece creeaza presiuni imediate asupra bugetului de stat, presiuni care nu pot fi suportate datorita necesarului mare de fonduri ce trebuie alocate pentru acordarea unor subventii generalizate.

Statul are datoria sa aplice o politica de locuire prin care sa sprijine in primul rand categoriile sociale defavorizate, iar legea nu evidentiaza care sunt aceste categorii”. Asadar, parlamentarii se joaca de-a legiferarea, fac legi imposibil de aplicat, doar ca sa aiba ce modifica si ce abroga.

De altfel, despre caracterul abuziv si total aberant al acestei reglementari, SFin a scris pe larg in numarul 56 din 10 aprilie 2006.

Articol integral in Saptamana Financiara