Inaintea repartizarii locuintelor cu chirie din Ansamblul Rezidential "Cetatea Fetei" din Floresti, judetul Cluj, autoritatile au dureri de cap, datorita criteriilor de repartizare si punctajului.

In noiembrie 2004, Consiliul Judetean Cluj adopta noile criterii si sistemul de punctare in vederea repartizarii cotei de 70% din totalul celor 200 de locuinte, insa Ministerul Transporturilor Constructiilor si Turismului nu le-a avizat. Acum vor sa revina la criteriile si punctajul aprobat de Consiliul Local Floresti prin Hotararea nr.11/ 22.04.2004 si avizate de ministerul pesedist al lui Miron Mitrea. Singurele care imbina politic albastrul si portocaliul in avantajul net al angajatilor proprii ai regiilor si companiilor nationale.

Lung e drumul intereselor de Cluj

Cotidianul "Buna Ziua, Ardeal" v-a relatat vara trecuta cum a reusit clientela pesedista din Consiliul Judetean si Prefectura Cluj impreuna cu Consiliul Local Floresti sa construiasca Ansamblul Rezidential "Cetatea Fetei" cu bani de la Agentia Nationala a Locuintelor (ANL) si din bugetul Consiliului Judetean, dar in folosul propriilor angajati si ai societatilor care au lucrat la viabilizarea si proiectarea locuintelor.

Pentru a-si pune la adapost "investitia" de vremelnicia schimbarilor politice, au consemnat in doua protocoale procentele care reveneau fiecarei parti, din totalul celor 200 de apartamente destinate inchirierii: 65% reveneau Consiliului Judetean si Prefecturii Cluj iar restul de 35% Consiliului Local Floresti.

Culmea nesimtirii e faptul ca si-au arvunit si urmatoarele 300 apartamente care vor fi construite in etapa 3-4 tot in regim de inchiriere si tot pentru tineri: 70% vor fi probabil, repartizate pentru angajatii Consiliului Judetean si ai Prefecturii iar 30% vor reveni florestenilor.

Politrucii pesedisti au tinut cu tot dinadinsul sa construiasca locuinte din bani publici pentru o mana de angajati din Prefectura, Consiliul Judetean si regiile autonome si au perfectat totul in protocoalele din 8 martie 2002 si 30 ianuarie 2004.

Iar criteriile si punctajele stabilite prin Hotararea Consiliului Local Floresti, nr.11 din 22 aprilie 2004, avizate favorabil de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului le mai da o mana de ajutor, pentru ca avantajau vizibil personalul atat de protejat prin acele protocoale.

Numai ca florestenii, care au transmis terenul in folosinta gratuita Agentiei Nationale pentru Locuinte au dorit sa se asigure ca vor avea macar exclusivitatea administrarii viitoarelor locuinte si vor participa la repartizarea lor unitara alaturi de Consiliul Judetean Cluj.

Practic au ridicat vocea si au suparat atat de tare partenerii de la judet incat s-au vazut actionati in instanta, intr-un proces fara sort de izbanda.

Imediat dupa alegerile locale, opinia publica a aflat de procesul intentat de Prefectura Cluj Consiliului Local Floresti. Perfect legala, actiunea prefectului a deschis calea unui proces in care Consiliul Judetean isi apara drepturile in virtutea sumelor oferite pentru viabilizarea terenului si proiectarea obiectivului de investitii.

Doar noua echipa a Aliantei DA ajunsa la sefia CJ Cluj a reusit sa-i convinga pe floresteni ca e mai profitabila intelegerea pe cale amiabila, in interesul judetului. Un interes atipic ca si Ansamblul Rezidential "Cetatea Fetei", catalogat astfel de ex-ministrul Miron Mitrea in singura lui vizita de lucru din cetate.

Vom vedea in continuare cat de atipic este interesul judetului prins in circuitul si rocada criteriilor si punctajelor, pe ruta Consiliul Judetean Cluj- Ministerul Transporturilor, Turismului si Constructiilor.

Camuflajul "angajatilor proprii"

Numai 4 luni le-a trebuit consilierilor judeteni sa-si camufleze interesele in noua forma a criteriilor si a sistemului de punctaj insotite de lista documentelor justificative.

Consiliul Local Floresti a stabilit si el varianta proprie si dupa intense discutii au cazut de acord sa aiba fiecare o comisie sociala care sa se ocupe cu analiza cererilor si repartizarea locuintelor.

In Acordul (Conventie) incheiat in 7 decembrie 2004 intre Consiliul Local Floresti si Consiliul Judetean Cluj gasim in anexe noile criterii si punctajul aferent impreuna cu lista documentelor justificate, care vor fi depuse de solicitanti.

Desi am solicitat CL Floresti criteriile si punctajul lor au preferat un raspuns evaziv: "Hotararea Consiliului Local Floresti nr. 11/2004 prin care au fost aprobate criteriile a fost atacata in fata instantei de contencios administrativ de catre Prefectul judetului Cluj, procesul fiind in momentul de fata suspendat, efectele hotararii fiind deci suspendate de drept pana la finalizarea actiunii".

Nu au vrut sa dezvaluie presei daca Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului le-a avizat favorabil sau au avut obiectii, ca in cazul CJ Cluj.

Noile criterii si sistemul de punctare stabilit prin Acordul din 7 decembrie 2004 nu s-a modificat semnificativ fata de varianta adoptata de HCL Floresti, nr.11/2004 avizata de ministerul lui Miron Mitrea.

Strigatoare la cer era nuantarea lor prin umflarea punctajului, astfel incat sa conserve avantajul angajatilor proprii, ai regiilor autonome si societatile care au lucrat la viabilizarea terenului si la utilitati.

Un avantaj pe vecie consfintit de protocoalele incheiate de pesedisti si pe care nici macar Alianta DA nu a indraznit sa-l clinteasca, dimpotriva, l-a acceptat tacit la inceput, pentru ca acum sa ne arate ca, interesul lor e acelasi cand vine vorba de angajatii lor.

Sa vedem in continuare prevederile esentiale ale punctajul dorit de CJ, dar respins de minister. Situatia locativa a solicitantului da in continuare sansa primirii unui apartament cu chirie ANL si celui care detine un spatiu cu chirie din fondul locativ de stat, care primea 10 puncte.

Pentru suprafata locuibila detinuta punctajul era umflat, tocmai pentru ca nu departaja prea tare cererile (de sub 8 mp/ membru de familie primea - 14 puncte, la peste 18 mp/ membru de familie - 0 puncte).

Punctajul acordat la starea civila nu departaja nici el prea mult, iar pentru familiile monoparentale era chiar nesemnificativ avand in vederea dificultatile financiare ale mamelor singure.

Ca autoritatile nu doreau acordarea locuintelor pe criterii "sociale" se deduce din punctajul oferit pentru numarul persoanelor aflate in intretinerea titularului cererii: pentru 1-2 copii trei puncte si 5 puncte pentru cei cu peste 2 copii, dar si pentru alte persoane aflate in intretinere indiferent de numarul acestora.

Incapatanarea consilierilor judeteni nu are margini cand a venit vorba de criteriul venituri, desi venitul mediu pe economie e o inregistrare statistica greu de obtinut, ei l-au pastrat. Oare nu pentru protejarea angajatilor cu salarii rotunjoare din anumite companii si institutii?

"Consilierii propun, consilierii aleg"

Atat de venerabilul interes al judetului a fost tradat voluptos de consilieri prin contradictiile dintre punctaj si obligatiile partilor incluse, ambele in Acordul incheiat cu Consiliul Local Floresti.

Desi CJ se obliga sa preia din totalul cererilor inregistrate la Floresti pe cele depuse de clujeni, au uitat rapid si fara jena acest aspect. Neghiobia iese la iveala in formularea vechimi cererii: "se va avea in vedere data intregistrarii / primirii cererii la Consiliul Judetean Cluj".

Cererile cu o vechime de 1 an primesc un punct, iar cele care au o vechime de peste 5 ani primesc maxim, adica 5 puncte. E posibil ca functionara de la Registratura CL Floresti sa fi stiut ceva in vara trecuta, de vreme ce pe un ton consolator ne declara ca "au ridicat deja cererile depuse pana in 2002".

De catre cine si unde au ajuns, nu intereseaza autoritatile !

Si criteriul locului de munca a fost modelat pe masura intereselor lor.

Solicitantii angajati in institutiile publice de interes national si comunitar, autoritati publice judetene primesc 25 puncte si doar 22 obtin angajatii din institutii si servicii publice aflate sub autoritatea administratiei publice judetene.

In timp ce alti salariati care lucreaza in sectorul privat sau in alte institutii ar fi putut primi intre 16 si 18 puncte, in functie de mofturile consilierilor autopropusi membri ai Comisiei sociale.

Adica, ei au propus aceste criterii malformative si tot ei, consilierii, le aproba! Numai ca Ministerul Transporturilor Constructiilor si Turismului le-a spus fara menanjamente sa evite acest conflict de interese.

Ministerul da peste nas si propune

Printr-o adresa ministerul detalia obiectiile si recomandarile pe aceste criterii si anunta Consiliul Judetean ca nu le pot aviza.

Functionarii ministerului sesizau ca, in afara de vechimea cererii si locul de munca, criteriile de ierarhizare au un punctaj diferit de cel stabilit prin criteriile adoptate de Consiliul Local Floresti.

Mai mult le cerea imperios sa adopte criterii unice, iar lista documentelor justificative sa aiba si ea acelasi cuprins pentru ambele comisii, tocmai pentru a evita birocratia excesiva.

Au observat si strategema consilierilor judeteni care doreau sa puncteze cererile inregistrate la sediu lor, cu toate ca se obligau sa preia si cererile clujenilor depuse la Floresti.

Le preluau de ochii lumii, deoarece nefiind inregistrate la CJ le scoteau din joc pe motivul ca nu erau inregistrate la ei, si oricum urmau sa stabileasca o data limita a cererilor care urmau sa fie evaluate.

Acelasi minister atentiona autoritatile judetene sa lamureasca juridic problema transferului unui procent de 30% din terenurile destinate construirii locuintelor in regim ipotecar, din proprietatea privata a CL Floresti in proprietatea privata a judetului Cluj.

Nimeni nu pune la indoiala buna credinta a functionarilor din minister care sugerau adoptarea unor criterii unice, fie prin preluarea de catre CJ a criteriilor adoptate de floresteni in HCL nr.11/2004, fie prin adoptarea de catre acestia din urma a criteriilor CJ, bineinteles dupa corectura solicitata.

E drept ca s-au mai si incurcat in itele acordurilor si protocoalelor dintre CJ Cluj, CL Floresti si ANL (Agentia Nationala pentru Locuinte).

Dupa ei, Consiliul Judetean nu putea suporta din bugetul propriu costul si finalizarea executiei utilitatilor conform conventiei incheiate cu societatile furnizoare, numai in conditiile in care terenul era in proprietatea publica a judetului si/sau in administarea CJ.

Sa nu fi stiut MTTC de cele doua conventii incheiate de institutia din subordinea sa si SC District Gaz Nord SA Targu Mures si SC Electrica Nord? Culmea haosului e faptul ca functionarii de la ANL au incurcat de tot borcanele.

In raspunsul trimis redactiei BZA aflam ca ANL nu poate suporta costurile utilitatilor, responsabilitatea revenindu-i, din bugetul propriu, Consiliului Local Floresti!

Inapoi mars... la Mitrea

Docil s-a conformat Consiliul Judetean Cluj si a initiat schimbarea criteriilor si punctajul printr-un proiect de hotarare ce va fi repede supusa aprobarii in sedinta de consiliu.

Preocupati in fata presei de interesul judetului au preluat, in graba, ideea revenirii la criteriile si punctajul adoptat prin Hotararea CL FLoresti nr.11/2004. Criteriile avizate de ministerul lui Miron Mitrea sunt considerate numai bune si de noi guvernanti si reprezentantii lor locali.

Acum putem deduce de ce nu au mai lungit cearta si nu au denuntat protocoalele care consemnau repartizarea locuintelor pentru angajatii proprii!

Le reamintim si in speranta ca cititorii nu se vor mai lasa chinuiti de visuri desarte, dar si amagiti de sansa depunerii cererii la Consiliul Judetean si de acum incolo, vreme 30 de zile dupa adoptarea criteriilor prin hotarare.

Functionarii si doar... alesii

Departajarea prin nivelul studiilor confera un avantaj net celor cu studii superioare (25 puncte fata de 15 cei cu studii medii sau profesionale de specialitate si abia 8 pentru scoala generala fara pregatire profesionala). Daca in acest caz ar fi vorba de protejarea tinerilor medici sau profesori nu ar mai fi nimic de zis.

Cand este vorba insa de functionari ai institutiilor publice sau regii, adica de tineri care au optat sa penduleze intre serviciu si examenele de specialitate care le dau sansa fixarii mult si bine pe post fara a mai trece prin furcile caudine ale selectiei, repartizarea numai "liberala" sau social-democrata" nu e.

Totodata, adoptarea unui criteriu cum e "locul de munca" e de-a dreptul revoltatoare. Beneficieaza de 25 puncte angajatii " institutiilor publice de interes national si comunitar", in timp ce "naivi" care lucreaza la "privat" primesc doar 8 puncte, la fel ca profesori sau medici inclusi in categoria "alte locuri de munca".

Daca autoritatile judetene ar dori criterii normate pe HG nr.60/2004, ar fi trebuit sa tina seama de necesitatile acestor categorii si sa nuanteze criteriul.

Si, de ce nu chiar componenta viitoarei comisii sociale care va analiza cererile si despre care stim, doar ca va avea in componenta sa cate 2 functionari publici din fiecare directie de specialitate a consiliului.

Diferenta de nu mai putin 17 puncte intre functionarii publici si restul e strigatoare la cer. La fel si cele numai 5 puncte acordate tinerilor care provin din casele de ocrotire sociala si persoanelor care au adoptat si/sau adopta copii din casele de ocrotire sociala.

Daca Ministerul Transporturilor Constructiilor si Turismului le va da avizul, autoritatile judetene vor putea sarbatori realizarea scopului pentru care a fost construit Ansamblul Rezidential "Cetatea Fetei". Au si justificarea legala deoarece criteriile au fost avizate in conformitate cu articolul 14 aliniatul (4) din HG nr. 60/2004! Politrucii nostri social-democrato-liberali spun DA intereselor proprii!